A téma feldolgozását nagyban elősegítette a zenei ráhangolódás és a relaxációs gyakorlatok. A remek mese biztosította, hogy a beszélgetés kialakuljon és közösen el tudjuk készíteni a hálafánkat. A dal meghallgatása volt a hangulati lezárás.
A hála gyakorlása
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Már második éve van szerencsém a Boldogságóra pozitív hatásait átélni. Tavaly ballagó nagycsoporttal vezettük be a programot az életünkbe,így az idei nevelési évben az újonnan belépő kicsikkel próbálkozunk végigvinni a lépcsőfokokat. Mivel a csoport tagjai most járnak először intézményi közösségbe így mindent közösen kell „tanulnunk”. Így a boldogságfokozó hála témája egész hónapban aktívan jelen volt a napjainkban. Folyamatosan próbáltam közvetíteni nekik mi okoz számomra boldogságot és miért vagyok hálás. Következetesen a köszönöm használatával. Egy apró mosoly a könnyek közt,egy futtában elhadart szeretlek, vagy a minden reggeli ölelés többet mondott minden szónál. Lassan, de biztosan kezdtük közös boldog életünket.
A hónap zárásaként a fúj,fúj relaxációval indítottuk a foglalkozást,majd a kicsiknek szóló versikét mondtuk mozgással kísérve. Mivel ennek a korosztálynak még nehézséget okoz szavakkal kifejezni érzéseiket,így egy kis „csapatépítő”játékkal folytattuk. Ölelje meg akivel nagyon szeret együtt játszani,vagy akinek nagyon örül ha megérkezik reggel. Közben hallgattuk a hónap dalát.Majd elkészítettük a csoport szívét amelyre folyamatosan kerülnek fel a jelek. A foglalkozást közös tánccal zártuk a Boldog vagyok dalra a szövegben elhangzottak alapján és egyénileg szabadon.
Somogyi Rezső Általános Iskola
A kisvárdai Somogyi Rezső Általános Iskola 1. b osztálya is megbeszélte miért is lehetünk Hálásak. A rajzaikkal kifejezték, hogy miért is adhatnak hálát a szüleiknek, a testvéreiknek, a szeretteiknek, a családjuknak és ami a legjobb érzés volt, nekem a tanító nénijüknek is. Csodás kis óra volt!
Köszönet mindenért ….
Minden reggel a családdal ébredek,
Álomvilágból egy még szebbe léphetek.
Körül vesznek szerető emberek,
Boldog, csak velük lehetek.
Édesanya, édesapa, hálás az én lelkem,
Hisz a életet nektek köszönhetem.
Boldog a szívem, hogy itt lehetek,
Gyermeki létem vidáman élhetem.
Testvérekkel teljes a család,
Minden játék velük csodás.
Néha köztünk is megy a vita,
De nélkülük lenni a legnagyobb hiba.
Falun az élet is egészen más
Boldogabb világ vár itt Rád!
Itt az iskolában lenni is egy csoda,
Már egy újabb boldogság otthona!
Tanulunk mi sok csodát,
Szeretet is nem csak írást, olvasást.
Tanulni nálunk vidám dolog,
Minden kisdiák így lesz boldog.
Hunyadimágusok3.
A Szép nap, ölelj most át engem!-háladal meghallgatása után, megbeszéltük mit jelent a hála.
Mindenki elmondta kinek és miért is hálás.
Mindenki más-más egyéniség, ezáltal más-más oldalról közelítette meg a témát. Becsukott szemmel kicsit átgondolhatták életüket és kiemelték kis életükből, amiért hálásak: szüleiknek, testvéreiknek, tanáraiknak, a sorsnak, a világnak… mindazt ami számukra a legfontosabb….
Voltak gondolatok, mondatok, amelyek hallatán, össze-összeszorult a szívem.
– „Hálás vagyok, hogy élhetek.” /Ez a mondat osztályom minden tanulójának a szívébe ívódott. Szeptember óta be-belátogat az óráinkra osztályunk egy kisdiákja, aki magántanuló, 3 éve küzd a rákkal, küzd az életéért…/
– „Hálás vagyok, hogy egészséges lehetek.”
– „Hálás vagyok, hogy van apukám.” /Édesanya sokáig egyedül nevelte./
– „Hálás vagyok, hogy ebbe az osztályba járhatok” /Most szeptemberben, került az osztályunkba/
– „Hálás vagyok a nagymamámnak, hogy gondoskodik rólunk” / Édesanya lemondott róla és 5 testvéréről. A 6 gyermeket az idős nagymama neveli/
A megható pillanatok könnycseppjeit zenével szárítottuk fel. Zenehallgatás közben, rajzokat készítettünk mind arról, amiért a világban hálásak lehetünk.
A hála egész hónapban központi téma volt, így könnyű volt kulcsszavakat összegyűjteni a hálalapunkra. Az összegyűjtött szavakból kiválogattuk azt a 15 szót, ami a legtöbb lapon szerepelt, majd ebből írtuk meg a közös versünket, melynek a „Köszönet mindenért” címet adtuk.
Minden egyes foglalkozás nagyon jó hangulatban telt. A foglalkozások során, még közelebb kerültek egymáshoz a gyerekek, elkezdtek egymásra kicsit jobban odafigyelni.
1.osztályosok vagyunk.Most ismerkedünk az iskolával,egymással, a betűkkel, az íráselemekkel és hozzá a hála érzésével.
Többször is előtérbe került a hála gyakorlása magyar óráinkon. A bevezető- fő órát hangulatarcocskával indítottuk,mindenki boldogan jókedvűen jött aznap iskolába. A relaxáció:Irkafirka nagyon jól sikerült,azóta minden órán alkalmazzuk ezt.
A Szép nap,ölelj most át engem!-háladalt hallgattuk és énekeltük többször is ezen a napon,a végén már nagyon ügyesen rögzült.Azóta naponta énekeljük.
Kiszíneztük a munkafüzet témakörhöz kapcsolódó színezőjét,amit előzőleg fénymásoltam,így az asztalt díszítettük ki vele.
Hálás vagyok mindenért,amim van.Közben beszélgetőkör formájában meg is beszéltük mi is az a hála,ki mikor érzi.Nagyon jó kis gondolataik voltak, a legmeghatóbb az volt,mikor egy új nevelőszülőkhöz került kisfiúnak az volt az első mondata,hogy ő azért hálás,hogy az eddigi legjobb nevelőszülőknél van,nagyon hálás nekik,hogy elhozták az előző helyről és mindent megtesz,hogy nekik örömet okozzon. Mindegyik más egyéniség és másnak volt hálás,öröm volt hallgatni.Hálás vagyok,hogy ezáltal én is jobban megismerhettem őket , közelebb is kerültünk egymáshoz.
Olvasás órán dolgoztuk fel a hálát,így A csodakantár c.mesét olvastam fel nekik,majd megbeszéltük ki hogyan volt hálás,hogyan mutatta ki háláját.
Délután ,az iskolaotthonban Hálagyöngysort készítettünk.Megbeszéltük,hogy akárhányszor hálát érzünk, fűzünk rá gyöngyöt.Ott díszeleg a falon.
Készítettünk még az iskola hálafájára szívecskékben hálaüzenetet.
Ezt a napot a meditáció után egy hatalmas öleléssel zártuk.
Kalász Suli Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az 1.b ablakot nyitott a világra, amelyen keresztül azt keresték, hogy ők miért lehetnek hálásak.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A vidám hangulatú beszélgetésünk után, mindenki lerajzolta, hogy miért lehet hálás. 🙂
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1. b osztályos tanulói rajzban fejezték ki miért hálásak, milyen szépséget látnak a világban.
A tanulók a hálával kapcsolatban gyűjtöttek képeket. A ház ablakából a csoportunk tud kinézni a körülöttünk lévő hálás dolgokra.