Hálakoszorú
A hála gyakorlása
Báthory István Általános Iskola
Az elsős kis diákok bekapcsolódtak a boldogság óra programba. Elkészítettük Vörösháziné Czicza Noémi és Simon Csilla Emerencia vezetésével hála fánkat, megértettük, hogy mit jelent ez a szó. Felidéztük mikor érzünk hálát, milyen érzés ez számunkra és más számára. Közben formálódik kis közösségünk és tanuljuk egymást!
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Iskolánkban a Boldog Iskola cím elnyerése után elkezdődött 2019 szeptemberében az a szakmai munka, melynek módszertani hátterét Prof. Dr. Bagdy Emőke dolgozta ki, és aki egyben fővédnöke is ennek a (országosan több mint 7000 pedagógus által vállalt) programnak.
A szeptember hónap a Hála jegyében telt, és minden iskolai tevékenységünk ehhez kapcsolódott.
Első lépésként igyekeztünk sorra venni, hogy kiknek lehetünk hálásak, kiknek köszönhetjük meg a munkáját az iskolánkban. Ennek apropójaként „Hála üzeneteket” írtunk és kis meglepetésként a borítékokba színeztünk is az osztállyal. Köszönetet mondtunk Kiss Attila Igazgató Úrnak, Konkolyné Tóth Györgyi és Hajdúné Tyukász Zsuzsanna igazgató-helyetteseknek, Túri-Kis Mariann titkárnőnek és Bíró-Szabó Ágnes könyvtárosnak az éves előkészítő munkájukért, hiszen a szeptemberi iskolakezdést nagyon sok háttérmunka előzi meg. Ebben a hónapban (is) hálásak lehettünk az iskolánkban dolgozó takarítónőknek, technikai és gazdasági irodán dolgozóknak azért, hogy tiszta, szép és jól felszerelt iskolai termekben kezdhettük meg a tanévünket.
Következő lépésként az osztályfőnöki órákon is gyakoroltuk a Hála megvalósítását, hiszen ehhez rengeteg ötletet, módszertani javaslatot használhattunk a program kapcsán. A boldogság órákon első lépésként játékos feladatokkal kezdtünk. Ezen játékos feladatok során ráhangolódtunk az órára, megpróbáltuk koncentrálni a figyelmünket majd kellemes, oldott hangulatban elkezdeni a feladatokat. A bemelegítő, játékos feladatok után végig gondoltuk, hogy a saját életünkben kinek, miért mondhatunk köszönetet, így ennek kapcsán készültek el az úgynevezett Hála napocskák, amelyeket ki is tettünk az osztálytermünkbe. A rajzokat látva, nagyon sok ötletet olvashattam osztályfőnökként és örültem, hogy sok diáknak a családja, a szerettei, a velük töltött idő és a hozzájuk kapcsolódó kellemes élmények jutottak eszükbe és nem feltétlenül tárgyi javakat írtak a napocskák köré. Az óra folytatásaként egy érdekes történetet olvastam fel az osztálynak (Egy pohár tej), amely nagy hatással volt a diákokra, nem véletlenül. A történet arról szólt, hogy mennyire fontos az, hogy odafigyeljünk másokra és ha azzal segítünk ott, ahol és amivel tudunk, akkor már mindent megtettünk azért, hogy jobbá tegyük a világot magunk körül. A történet csattanója az volt, hogy egy nagyon nehéz helyzetben lévő hölgyet segített ki egy felnőtt orvos, aki még gyermekkorában kapott segítséget a hölgytől. A diákokkal beszélgettünk arról, hogy a hála, a jótett, lehet, hogy csak évekkel később tér vissza hozzánk, ezért sem szabad azt számolgatni, hogy a hála kifejezése megtérül-e vagy sem, hiszen amit adunk, azt elvárások nélkül, szeretettel, jó szándékkal és meggyőződésből adjuk, nem számításból. A hónap során egy másik osztályfőnöki órán köszönő kártyákat írtunk és ezeket oda adtuk azoknak, akiktől kaptunk valamilyen segítséget. Osztályfőnökként én is szerettem volna ebben részt venni, így én kollégáimnak készítettem kis kártyákat és meglepetéscukrokkal köszöntem meg azt, hogy segítették a munkámat valamilyen formában. A 6.F osztályos diákokkal meg is beszéltük, hogy nincsen olyan nap, amikor ne köszönhetnénk meg valamit valakinek, így minden nap találhatunk olyan helyzeteket és személyeket, amikor hálásak lehetünk. Ezzel a „feladattal” egyfajta tudatosság is együtt járt, és remélhetőleg minden hónapban gyakorolhatjuk a hálát ezután.
A diákokkal elkészítettük a Hála napló első részét, amely során a családtagoknak írtuk le, hogy miért mondhatunk köszönetet. Ezeket a gondolatokat a szeptemberi szülői értekezleten kiosztottam a szülőknek, így emlékbe megmaradnak ezek a pozitív gondolatok számukra.
A Boldog Iskola cím tulajdonosaként az első hónapunk nagyon gyorsan eltelt, és elmondhatom, hogy még nagyon sok ötlet maradt a tarsolyunkban, amelyeket a következő években is szeretnénk kipróbálni. Érdekes és különleges élmény volt a Hála témát feldolgozni és biztos vagyok abban osztályfőnökként, hogy a diákjaink legalább annyira élvezték a különleges feladatokat, mint én.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra, M19. 1. emelet
2019. szeptember
A boldogságfokozó hála
Helyszín: BEKK M. 19. 1. emelet, I/2-es tanulószoba
Téma: A hála gyakorlása a mindennapok során
Foglalkozásvezető: Guessoum Krisztina gyógypedagógus, középiskolai angoltanár
Módszer: irodalomterápiás módszerek (élményszerű szövegfeldolgozás és kreatív írás)
Cél: A kollégisták ismerjék fel a pozitívumokat életükben és a világban (a nehézségek és kellemetlenségek ellenére is), valamint a hála érzésének és kifejezésének pozitív hatását az életükre
Eszközök: dalszövegek és lyukas szövegek, íróeszköz, washi tape, lejátszó, a dal felvétele (Zaják és társa: Szuper ez az élet )
Foglalkozásvázlat:
1. Bevezető (a boldogságórák célja és szervezési kérdések)
2. A feldolgozandó dal meghallgatása (Zaják és társa: Szuper ez az élet, link: https://www.youtube.com/watch?v=YGJulCo-u9w&t=15s)
3. Szabad reflexiók a dalszövegre
4. Irányított beszélgetés: a hála megjelenése a dalszövegben (handout: dalszöveg, a látássérült résztvevő számára nagybetűs példány); a dalszöveg saját magukra vonatkoztatása
5. Kreatív írás: a dalszöveg refrénjének és egyik versszakának átdolgozása (lyukas szöveg, l. handout)
6. A dalszövegek megosztása (kiállítás formában) és visszajelzés egymás dalszövegeire (pozitív)
7. Zárókör
A hála hónap alkalmából bevontuk a szülőket is a hála gyakorlásába. Közös Palacsinta akciót szerveztünk, ami nagy sikert aratott. Kollégáim számára egy hálafalat és egy hálaablakot készítettem, ami szintén kezdi betölteni a rendeltetését.
Hálás vagyok a Boldogságóra Programnak! 🙂
Ebben a hónapban a hálát gyakoroltuk, minden tevékenységbe bele építettük a hálával kapcsolatos gondolatokat.
Ebben a hónapban a hálát gyakoroltuk, minden tevékenységbe bele építettük a hálával kapcsolatos gondolatokat.
Ebben a hónapban a hálát gyakoroltuk, minden tevékenységbe bele építettük a hálával kapcsolatos gondolatokat.
Fogalmazásórán:
Mi mindenért lehetünk hálásak?
Szóbeli megfogalmazások után dramatizálás (jelenetek a mindennapi életből), három mondatban megfogalmaztuk, miért lehetünk hálásak.
Csoportmunkában: Pirosak, Fehérek és Zöldek rajzoltak, írtak, színeztek a hálával kapcsolatban. Ezeket a munkákat felragasztottuk a kartonlapokra és kihelyeztük a folyosóra.
Nyírmihálydi Eszterlánc Óvoda és konyha
Szeptember, a hála hónapja
Csoportunkkal, a napraforgó csoporttal, 28 fővel kezdtük el az új nevelési évet.
Az elmúlt év tapasztalataira építve, újult erővel és lelkesedéssel haladunk a program megvalósításában. Sok beszélgetéssel, egymás újra felfedezésével, pozitív megerősítéssel és élményekkel igyekszünk megteremteni a biztonságos, szeretetteljes légkört a gyermekek számára. Örülünk, hogy újra együtt vagyunk, sok – sok élményben lehet részünk.
Több mozgásalapú relaxációs gyakorlatot végeztünk. A mozgással végzett játékos gyakorlatok mindig nagy örömöt jelentenek számukra, fejlődnek közben szociális képességeik is.
Hallgattuk és énekeltük a „ Szép nap ölelj most át engem”című dalt, amit már ismernek a gyerekek.
Mozogtak, táncoltak kedvükre a dal hallgatása közben.
A munkafüzet feladatait szívesen fogadják.
A hálafa történetének elmesélése után beszélgettünk, néhányan megfogalmazták mi mindenért lehetünk hálásak.
Végül egy nagy szívre hálakezek kerültek.