A relaxáció után meghalgatták a „Szép nap ölelj át most engem” éneket, majd arról beszélgettünk, hogy kinek és miért lehetünk hálásak. Először csak a tárgyi, kézzel fogható dolgokat sorolták, (játék, étel, csoki, ruha…..) majd miután meghallgatták „A Hálafa történetét”, olyan dolgokat is kezdtek sorolni, mint a szeretet, barátság, gondoskodás, süt a nap, egészségesek vagyunk…. Festettünk hálakövet, amit mindenki hazavihetett, és megbeszéltük, hogy otthon jól látható helyre tegyék, ha ránéznek mindig jusson eszükbe a hála, és ezt mondják el szüleiknek is. A foglalkozás végén elkészítettük a saját hálafánkat.
A hála gyakorlása
Az osztállyal arról beszélgettünk, hogy kinek, miért tartozunk hálával.
Mórahalmi Napköziotthonos Óvoda
A Boldogságórákat a Boldogság vár játékkal vezettük be, hogy keretet adjon a témáknak, lássák a gyerekek, honnan indulunk és hova fogunk megérkezni.
Először a Szép nap, ölelj most át engem c. dalt hallgatták meg a gyerekek a szőnyegen ülve, nagyon tetszett nekik, már azonnal ringatózni, dúdolni kezdek rá.
A dal végén arra kértem őket, mondják el, tetszett-e a dal, mi jutott eszükbe közben, mit képzeltek el, milyen lett a kedvük a zenét hallgatva? Csupa szép képet festettek maguk elé és kedves emlékek jutottak eszükbe, öröm volt őket hallgatni.
Ezután beszélgetőkörben beszélgettünk általában a boldogságról. Mi a boldogság? Hogyan tudnád elmondani, megfogalmazni? Mikor vagy boldog? Mi okoz neked boldogságot? Mikor mondják a felnőttek, hogy boldogok? Hogyan mondod másképpen, hogy boldog vagy? Minek szoktál örülni? Minek szokott örülni anya és apa vagy a testvéred? Érdekes volt őket hallgatni, sokan akkor voltak boldogok, mikor a családjukkal nyaraltak, kirándultak, többen akkor, mikor a barátaikkal lehetnek, együtt játszanak, vagy amikor a születésnapja van és megkapja a rég vágyott ajándékot, vagy akár a nagyszülőknél vannak.
Ezek után következett a vár megépítése: Képzeljük el, hogy eljuthatunk egy Boldogságvárba, ahol mindig jól érezzük magunkat és boldogok vagyunk, de ez a vár magasan van, tíz lépcsőn át lehet feljutni. Együtt építjük fel ezt a csoda várat és együtt is juthatunk fel oda. Mivel a csoport nagyon szeret kirakózni, így óriás kirakó darabokból építettük meg a várat, mindenki hozzáadva egy részt, végül összeállt a Boldogság várunk. Majd megbeszéltük, kinek mi okoz boldogságot, mitől érzi magát boldognak és az ennek megfelelő kis képecskét a jelével együtt felragasztottuk a vár köré.
A hála gyakorlása témáját az Add tovább a falevelet! c játékkal vezettük be, jól ismerik ezt a típusú játékot, nagyon tetszett nekik a szép színes, általuk gyűjtött levelekkel is.
A munkafüzet rajzai segítségével megbeszéltük, miért lehetünk hálásak, mit jelent a hála.
A Hálafa történetét nagyon figyelmesen hallgatták, a mese jól rávezeti a gyerekeket a hála fogalmára. A mese után többször elmondtuk a fa mondókáját.
Végül elkészítettük a mi Hálafánkat, kis állatkákkal, akiknek hálás lehet a fa, és színes őszi levelekkel, melyek felragasztása közben a gyerekek elmondták, kinek és miért hálásak.
Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola
Szeptember hónapban megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi mindenért és kiknek lehetünk hálásak. A beszélgetés után lelkesen készítették el a hálacéduláikat szüleiknek, barátaiknak, mindenkinek, akinek úgy érezték, hogy valamiért hálásak. Elkészítettük az osztály hálafáját is, hogy minden nap eszünkbe jusson, hogy mennyi mindenért is lehetünk hálásak.
A képen épp rövid ideig elgondolkodunk, miért vagyunk hálásak.
Ebben a tanévben iskolánk csatlakozott a Jobb Veled a Világ Boldogságóra programhoz, melynek keretében a hatodikos tanulók érdekes, tartalmas foglalkozásokon vehetnek részt. Ezek az alkalmak nemcsak fejlesztik a szociális- társas- érzelmi kompetenciájukat, hanem segítenek eligazodni az ön- és társismeret útvesztőiben, s végül, de nem utolsósorban közösségfejlesztő hatással is bírnak. Minden hónapban más- más téma kerül feldolgozásra. A szeptemberi hónap témája a hála volt. Olyan sok mindenkinek, olyan sok mindenért tartozunk köszönettel, de sajnos a rohanó hétköznapokban ritkán jut rá alkalom. Ezúttal az osztály tanulói mesélhettek arról, ők miért és kinek hálásak. Fontos volt annak megláttatása a beszélgetések során, hogy a hála és köszönetnyilvánítás az életszemléletünk része legyen, azaz nemcsak arról szóljon, hogy megköszönünk valakinek valamit, hanem arról is, hogy tudatosan igyekezzünk észrevenni magunk körül a jót.
A szeptemberi téma előtt szükségesnek tartottam egy olyan bevezető óra megtartását, ami tájékoztató jellegű, illetve ahol megbeszélhetjük a foglalkozások szabályait, elvárásait. Közösségkovácsoló ereje volt az osztályfal kijelölésének, valamint a közös fotók elkészítésének. Azt éreztem, hogy tanítványaim ráéreztek a dolog különlegességére, s arra, hogy itt nem egy hagyományos osztályfőnöki óra zajlik, hanem attól sokkal több