Ebben a hónapban két Boldogságórát volt lehetőségem tartani a csoportomban.
Az első foglalkozáson a meditációs gyakorlat után elmeséltem a hálafa történetét, majd a munkafüzetben található képek alapján beszélgettünk arról, hogy miért is lehetünk hálásak.
Ezután Hálafát készítettünk, melynek levelei a gyerekek körbe rajzolt, kivágott kézlenyomatai lettek. Amikor készítették a ,,leveleket” az volt a kérésem, hogy minden ujjukat más színűre színezzék, és mindegyiknél gondoljanak valamire, amiért hálásak. Az ötből pedig egyet rajzoljanak is le a tenyerükbe. Az elkészült leveleket pedig felragasztottuk a fára, és hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát.
A második foglalkozáson a meditációs gyakorlat után, heti témánkhoz kapcsolódva ,,Add tovább az almát!” játékot játszottunk, először csak egy almával, majd kettővel, hárommal.
A játék után felidéztük a múltkori foglalkozásunkat, hogy miről beszélgettünk, miért lehetünk hálásak, majd megkértem Őket, hogy próbálják meg kifejezni hálájuk egymás iránt. Menjenek oda egy társukhoz és mondják el neki, hogy miért hálás neki. Pl.: Hálás vagyok, amiért segítettél rakodásnál összeszedni a fakockákat, stb. Ezután elbáboztam Nekik Szutyejev: Az alma című meséjét. A mese után megbeszéltük ebben a történetben ki, miért lehetett hálás. Majd hálabefőttet készítettünk, kicsit másképp. Egy dunsztos üvegbe minden kisgyerek egy kanál lisztet rakott, miközben megfogalmazták, miért hálásak anyukájuknak vagy apukájuknak, családtagjaiknak. A lisztből terveim szerint karácsonyra ,,Hálasütit” fogunk sütni, amellyel a karácsonyi műsorunk után fogjuk megkínálni a szülőket, családtagokat.
A foglalkozás lezárásaként a gyerekek kiszínezték a hála jelét, majd felragasztottuk őket a boldogságvárunk első lépcsőfokára. Közben hallgattuk Bagdi Bella Boldog vagyok című dalát.
A hála gyakorlása
A hála gyakorlása
Izgalommal, a találkozás örömével kezdtük az idei tanévet. Az osztályunk létszáma 9 fővel gyarapodott. 8 fő a c osztályból került hozzánk, 1tanuló pedig Kecskemétről érkezett. Kiemelt feladatom segíteni a beilleszkedésüket és egy összetartó, egymást elfogadó közösséget formálni, figyelemmel kísérni a társas kapcsolatok alakulását. A Boldogságórák segítik munkámat, kiváló lehetőséget biztosítanak a fentiek megvalósításához.
A hónap során sok, sok vidám játékkal színesítettem a gyerekek hétköznapjait. Megemlékeztünk a jótékonyság napjáról és a gyermekek világnapjáról is. Az utóbbihoz kapcsolódó kutatómunka néhány gyereknek felkeltette az érdeklődését és belevágtak a feladat megoldásába.
A hála világnapján vittem be először a Hála-híd kártyát, amivel megismerkedtünk. Az órák elején sokszor elővesszük a Szívmanó csomagot. Az udvaron kirakták a gyerekek a HÁLA szót kavicsokkal, pálcikákkal.
Nagyon kedvelték az együttműködést fejlesztő játékokat. A párban rajzolást és pléd megfordításos gyakorlatot. Lelkesen próbálgatták, hogy hány fővel teljesíthető.
Készítettünk hálafalat és írtunk hálatáviratot.
A tavaly megkezdett felső tagozatos osztályban is folytattam a Boldogságórákat. Az egy pohár tej című történet elgondolkodtatta a gyerekeket. Beszélgető körben elmondták saját élményeiket is a háláról. Itt is készült hálafal. Hála megerősítések kártyával zártuk az órát.
– motiváció: Bagdi Bella – Szép nap, ölelj mos át engem… kezdetű dal hallgatása, a dal kísérete mozgással
– Boldogság vár elképzelése (Milyen színű? Mekkora? Milyen az odavezető út? Hogy néznek ki a kertjében lévő boldogságfák? Milyen hang szűrődik ki a Boldogságvárból? Milyen illatot éreztek?)
– Mese a háláról (A hálafa története), beszélgetés a meséről. A gyermekek önálló cselekedtetéssel megmutatják egy társukon, hogy hogyan szerették volna felvidítani az állatok a hálafát (megcsiklandozzák, megölelik egymást, grimaszolnak)
– A hála fogalmának elmagyarázása, beszélgetés arról, ki miért hálás
– Hálabefőtt készítése. A rajzolás közben a Boldogságóra Program dalait hallgatjuk.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Szeptember 18-án megtartottuk a háláról szóló boldogságóránkat. Bagdi Bella – dallal kezdtünk. A felvezetésben az Egy pohár tej c. történetet beszéltünk meg, így alakítottuk ki a hála fogalmát. A tanulók a motiváló videót vetítettem (Vujicic), ezután a hála, köszönet kérdésköréről igen aktívan nyilvánultak meg a tanulók: kinek, miért, hogyan lehetnek hálásak. Összegyűjtöttük páros munkában, milyen pozitív hatásai lehetnek a hálás életmódnak. Javasoltam a legjobb hála – technikák alkalmazását, beszéltünk a hála napló készítésről. Óra végén mindenki elkészítette a hála – levelét, és feldíszítettük a Hálafánkat, amit dekorációként kitettünk az osztály tantermébe.
Csólyospálosi Általános Iskola
A boldogságóra keretin belül az első témakör a hála volt. Az óra első felében beszélgettünk a háláról: Mit is jelent ez a szó? Ki iránt érezhetünk hálát? Mit kell tennie ahhoz, hogy hálát érezzünk a másik iránt? Miután sikeresen kifejtettük ezt a témakört, megkértem mindenkit, hogy készítsen fejenként 2 hálakártyát. Az egyik oldalára a hála szó került, a másikra pedig, hogy kinek és miért hálás az adott személy. Volt olyan diák, aki azt írta, hogy az anyukájának, mert mindenben támogatja őt. Míg mások a barátaiknak, nagymamájuknak, pedagógusaiknak voltak hálásak. Az óra végén mindenki felolvasta, kinek és miért lehet hálás az életében.
Spontán beszélgetés:
Mi a boldogság?
A hálafa alapján a tíz témakör áttekintése.
A háladal meghallgatása.
Beszélgetés a hála szerepéről irányított kérdésekkel.
A csodakantár című mese megismerése, beszélgetés kérdések alapján.
A hálaszívek elkészítése.
„Jobbra, balra” című játékkal a foglalkozás lezárása.
Évkezdés – csapatépítés
Hogy mi is az a hála? A hála megjelenik a boldog, mosolygós arcokon és szemekben is mindennap. A csocsóasztal körül mindig jókedv uralkodik, ahol a közös játék öröme összeköti az osztályközösséget. Minden egyes játszma során barátságok szövődnek, és a versengés mellett a nevetés is teret nyer. Az ajándék játékbabák pedig a kreatív játékhoz inspirálnak minket, lehetőséget adva a közös élmények megosztására. Hálásak vagyunk osztályközösségünk szüleinek, hogy ilyen szuper játékokkal tölthetjük el szabadidőnket az osztályban.
A gyerekeke otthonról hoztak be megfestett kavicsot és egy olyat amit az óvodai csoportban közösen tudtunk megfesteni.
Megbeszéltük előtt, hogy ezeket a kavicsokat majd el lehet ajándékozni a gyerekeknek.
A megfestett kavicsokat beszélgető körben adtuk át, elmondták a gyerekek, hogy kinek adják és miért.
A hála szó értelmezése. Beszélgetés indító kör: Ki miért hálás? Próbáljatok felidézni pici korotoktól, egészen a mai napig olyan történeteket, amikor úgy éreztétek hála Istennek. Fejezze be mindenki ezt a mondatot valahogyan. pl.: Hála Istennek, hogy sikerült a felvételim, és hogy a buszsofőr nem zárta be előttem az ajtót, megvárt.
Köszönöm anyának, hogy……..
Örülök annak, hogy…..
Beszélgetésindító kérdések:
Milyen érzések szabadultak fel bennetek, amikor ezeket átéltétek?
Hogy tudnátok kifejezni a köszönetet, a hálát? Egyáltalán szükség van erre, miért?
Ti megköszöntétek a sofőr bácsinak, hogy megvárt benneteket?
Beszélgetés a hála által kiváltott érzelmekről. Miért jó annak, aki adja? Miért jó annak, aki kapja.
Végül minden csapat készítsen egy jóságlistát, és egy HÁLA INSTALLÁCIÓT a teremben fellelhető bármely segédanyagot használva.
A gyermekek hosszú idő után újra találkoztak egymással. Jöttek új gyerekek a csoportokba. A befogadás és viszontlátás örömére, szívecskét adtunk át egymásnak kézről-kézre a gyerekekkel egy ölelés kiséretében. Megbeszéltük, hogy ki miért hálás és hála nyakláncot készítettünk, melyre le is rajzolták. Voltak olyan gyermekek akik több láncszemre is rajzoltak. Ezeket hazavitték vagy voltak, akik a társuknak adták a hála jeleként.