Vizuális kultúra tantárgyból tartottunk 9. előkészítő tanulásban akadályozott osztállyal egy boldogságórát. A téma a tiszta hegyek napja volt. Beszélgettünk, hogyan alakultak ki a hegyek és milyen fontos szerepük van a természetben. Csapatjáték keretében szóban „vadásztunk” hegyekben élő állat és növényfajokra, amelyek közül mindenki választott egy kedvencet. Végül a gyerekek kartonpapírból és zsebkendőkből készítettek egy saját hegyet. Tervünk szerint ezt majd egy komplett talapzaton álló diorámává fogjuk bővíteni állatokkal és növényzettel, ami az osztálytermet fogja díszíteni és tananyag illusztrációként, illetve játékos feladat eszközeként is felhasználható lesz majd a későbbiekben. A gyerekek nagyon élvezték és meglepődve, örömmel telve fogadták saját kétkezi munkájuk eredményét.
A hála gyakorlása
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Most szeptemberben 4. tanévben kezdtük meg az osztállyal a Boldogság órákat. Ismerős téma már a HÁLA, gyakran ülünk fel a hálavonatra, és az alagúton áthaladva idézünk meg egy-egy számunkra kedves eseményt, vagy segítőt. A nyugilégzés kártyák közül az ujj légzést választották a gyerekek, majd párokban masszíroztuk egymás hátát. A Boldogságfitnesz nem maradhat ki egyetlen óránkból sem. Ebben a tanévben a Boldogság gyöngysorára fűzzük fel a gyöngyeinket, elsőként a HÁLA gyöngyszemét. Mese a háláról és a szeretetről című történetből megtanultuk, hogy a hála szebbé teszi a mindennapokat, mindig kéznél van, és a legkönnyebb vele pozitív érzelmet generálni. Ahol a Hála van, ott Szeretet van, ott megtalálható a Jólét és a Siker is! Az Érzelmek szótára és a Mit érzel? interaktív játékok segítettek a gyerekeknek érzelmeiket felismerni, beazonosítani. Az Itt a láda, mi van benne játékban egymásnak adogatva a ládát, a benne lévő kérdéskártyák segítségével beszélgettünk a háláról, elképzeltük állatként, növényként, szín és hangként. Összegyűjtöttük, hogyan tudjuk kimutatni mások felé.
Elhatároztuk, hogy HÁLA-POSTALÁDA kerül a tanterembe, amit mi készítünk el, amiben mindenki küldhet és kaphat SZÍVKÜLDI üzenetet a tanév során. A cél, hogy figyeljünk egymásra, és magunkra, vegyük észre, ha valaki jó hozzánk, és ezt fejezzük ki egy személyre szóló szívküldi üzenettel!
MERT….
„Ha hálásak vagyunk valakinek, de azt nem adjuk tudtára, az olyan, mintha szépen becsomagolnánk egy ajándékot, de nem adnánk oda.” (Tonk Emil)
Az új tanévben a feljövő 5. osztály kezdte meg a boldogságórákon való ténykedést nagy-nagy várakozással. Az előző évfolyamok beszámolói alapján már nagyon várták, hogy ők is részesei lehessenek a programnak.
Az első hónapban -a hála témájának feldolgozásánál- igyekeztem élménydús, rendhagyó órákat tartani, és ez sikerült is! Több napon keresztül foglalkoztunk a témával, ami beépült a tananyagba is, és mesterprogramom részeként a tanmenetekben is szerepel: irodalom órákon fogalmazást írtak a gyerkőcök és kódfejtőket készítettek, nyelvtan órákon a gyakorló feladatokat a hála témakörében végeztük, rajzórán teremdekorációt készítettünk „Hálafa” megalkotásával, etika órán pedig „Hálakuponokat” gyártottunk a szeretteinknek.
A boldogságórákon bevezettem őket a meditáció varázslatos világába, és megtanultuk kifejezni a hálánkat egymásnak. Ebben én is kaptam néhány üzenetet, ami igazán megdobogtatta a szívemet. /Egymás hátára ragasztottunk kis cetliket, majd a végén megkerestük, kitől származhat:)/
Igazi nagy, baráti ölelések, megnyugvást hozó meditáció, és sok-sok beszélgetés jegyében telt a szeptember hónap a mi kis iskolánkban…
A második szeptember érkezett el a Boldogságóráink sorában. A tanulók már várták a következő Boldogságórai találkozást. A „Hálás vagyok, hogy itt vagytok” című dallal hangolódtunk az óra témájára. Miután beszéltünk a hála érzésének jelentéséről és felidéztünk eseteket a hálával kapcsolatban Bagdi Bella, „Hálával” című dalát hallgattuk meg, melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek. A feladat végzése Szabó Márta- Köszönjük meg – című meséjéhez kötődött. A mese felolvasása és értelmezése (milyen változásokat, jó dolgokat hoznak az évszakok) után a mesében elhangzott jeleneteket ábrázoló képek közül válogattak a tanulók. Az egyénileg kiválasztott képet kivágták és felragasztották egy előre elkészített lapra, melyen még egy szívet kellett kiszínezniük. A feladat elvégzése után mindenki bemutatta a saját munkáját, és újra megbeszéltük a hála és a köszönet lényegét, és, hogy mi miért is voltunk hálásak ezen az órán. Bagdi Bella, „Hála” dalával zártuk a foglalkozásunkat. Jó hangulatban, láthatóan feltöltődve köszöntünk el egymástól.
Szeptembertől kapcsolódott be vegyes életkorú csoportunk a Boldogságóra alapprogramba. A Csiga-biga csoportban mindig is nagyon fontosnak tartottuk a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztését, azt, hogy képesek legyenek az érzelmeket felismerni, beazonosítani, megnevezni, beszélni róluk. Így már az előző nevelési évben is „találkozhattak” a gyerekek Szívmanóval, a Nyugilégzés kártyákkal, valamint Pillanatkapitány sem ismeretlen számukra. A hónap folyamán minden lehetőséget megragadtunk, hogy a hála érzését minél sokoldalúbban közvetítsük a gyerekek felé, hogy képessé váljanak a hála technikájának gyakorlására. A boldogságról való beszélgetésünk alapja az Ezzel látok, ezzel is… kezdetű mondóka elsajátítása volt, melynek zárómondata „boldoggá csak ezzel válok”. Sok mindent megfogalmaztak a gyerekek, melyek között ott voltak azok a gondolatok is, melyek a hála irányába terelték beszélgetésünket. A nevelési év elején gyakori ismerkedős, névgyakorlós drámajátékokat továbbfejlesztve a gyerekek jelét egy kalapból kihúzva azonosítottuk be csoportunk tagjait. A jelek felkerültek egy nagy lapra és a hónap folyamán smiley matricákkal fejezhették ki köszönetüket társaiknak, amikor hálát éreztek valamiért. A hónap végére szinte megtelt a lapunk. Matematikai tartalmú tapasztalatszerzésként kék és piros tárgyakat gyűjtöttünk a csoportszobában, majd ezekből megalkottuk Morcos szigetet és Szív szigetet. Segíteniük kellett Szívmanónak átjutni Morcos szigetről Szív szigetre, oly módon, hogy első mozzanatként érzékelő korongokból Hála-hídat építettek, majd önálló jelentkezés alapján, egyesével végig haladva a korongokon egy-egy hálát kifejező mondatot kellett mondaniuk. Mindenki segíteni akart! Volt megható és volt kacajt fakasztó mondat. „Hálás vagyok apának, mert hozzám bújik.” „Hálás vagyok a számnak, mert nem halok éhen!” „Hálás vagyok a testvéremnek, mert mindig játszik velem!” „Hálás vagyok a fejemnek, mert abban van az eszem!” Zenei tevékenységeink alkalmával arcsimogatókat játszottunk, volt amelyiknek a végén egymást öleltük. A hála kifejezésének így a szavakon, a mosolyon túl egy gesztussal történő lehetőségét is ismerik már. Szeptember 21-e, a Hála világnapja után arról beszélgettünk, hogy vajon mások miért lehetnek hálásak. Szorgos kis kezek fatörzset, faágakat rajzoltak, színeztek egy hatalmas lapra, melyet a csoportunk öltözőjében, kivágott, őszi falevelekkel, ragasztóval, tollal és egy levéllel együtt helyeztünk ki. A levélben arra kértük az arra járókat, hogy egy-egy levélre írják rá, miért hálásak éppen és ragasszák fel a fánkra, hogy minél színesebbé, szebbé váljon az őszi fánk. Szülők, kollégák, testvérek ajándékoztak meg minket érzéseikkel. Elkészült a Boldogság várunk is a várba vezető 10 lépcsőfokkal. Az első lépcsőfokot már a hála virágai díszítik, melyeket a gyerekek színeztek. Bagdi Bella: Szép nap ölelj át és Boldog vagyok című dala kétféleképpen hatott a gyermekekre. A zene, a dal hangulata az első esetben elcsendesedést, egyfajta relaxációs állapotot, míg a második önfeledt táncot eredményezett. A hálafa története remekül kapcsolódott a mi őszi fánkhoz. Őszi falevelek körbeadásával azt szimbolizáltuk játékosan, hogy adni és kapni is jó érzés, melyért hálásak lehetünk. Egy-egy levelet a gyerekek hazavittek, a családban annak, akinek valamiért köszönetet szerettek volna mondani. A visszajelzések alapján a családokhoz is sikerült a hála technikájának gyakorlatát becsempészni.
Újraindult a Boldogságóra – indul a Némó csapat!
Szeptemberben ismét elindult a Boldogságóra program, amelyhez idén egy új, lelkes közösség csatlakozott: a Némó csapat. A gyerekekkel közösen alakítjuk ki új közösségünket, ahol az ismerkedés, az együtt töltött idő és az egymásra figyelés különösen fontos szerepet kap.
Az első hónap témája a hála volt. Arról beszélgettünk, mit is jelent hálásnak lenni, hogyan tudjuk észrevenni a mindennapok apró örömeit, és miért teszi gazdagabbá az életünket, ha kifejezzük köszönetünket. A gyerekek gondolatait és érzéseit egy közös hálafán jelenítettük meg, amelyre mindenki felírhatta, miért hálás.
Különleges meglepetéssel is készültünk: a gyerekek hálaszívvel ajándékozták meg szüleiket, ezzel is kifejezve szeretetüket és köszönetüket mindazért, amit értük tesznek nap mint nap.
A hála gyakorlása nem csupán pillanatnyi örömöt ad, hanem erőt ad a nehezebb időszakokban is, és segít meglátni az élet szépségeit. Úgy érezzük, hogy ezzel a szemlélettel erősödik közösségünk, és a Némó csapat tagjai gazdagabb szívvel vágnak neki a tanévnek.
2025. 09. 26-án a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Hála témakörében az Ősszel újra együtt az iskolában című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, ismertettem az óra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a Napimádással hangolódtunk.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella Hála című dalát, melyet ritmushangszerekkel kísértünk.
A témánkat a következőképpen dolgoztuk fel: „Miért vagyunk hálásak?” Hálásak vagyunk, hogy eljött az ősz – ősz jellemzőiért, és, hogy az ősszel megérkezett az iskolakezdés ideje is. Újra együtt lehetünk az iskolánkban. Milyen szép az iskola: csoportszoba berendezése, iskola udvara, tornaterme, stb. Miért is szeretünk itt lenni?
Megnéztünk az őszről egy kisfilmet, majd az iskoláról készült fényképek bemutatása következett felismeréssel és egyeztetéssel: csoport, csoportszoba berendezése: asztalok, székek, polc, stb., udvar, tornaterem. A csoport közösen elkészített egy őszi háttérképet, melyre felragasztottuk az említett fényképeket. Végül az elkészült „művet” a faliújságra helyeztük.
A foglalkozás lezárásaként újra meghallgattuk a dalt, majd értékeltem az órát.
Az óra nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek figyelmesek és könnyen motiválhatóak voltak. Az elkészült kép emlékeztet minket erre a napra, és arra, hogy miért is vagyunk hálásak.
Kovácsné Vadász Szilvia
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Szeptemberben a hála gyakorlására és megélésére helyeztük a hangsúlyt a Boldogságóra keretében. A gyerekekkel közösen készítettünk Hálabefőttet, Hálagyöngysort, valamit Hálakuponokat a szülőknek, ezzel is erősítve a hálaérzet fontosságát a mindennapokban. Feldolgoztuk Bartos Erika: Megsértődött Gellért-hegy című meséjét. Együtt alakítottuk ki és írtuk ki a HÁLA szót, ami vizuálisan is emlékeztetett bennünket az adott hónap témájára. Közösségépítő céllal részt vettünk a helyi Szüreti Fesztiválon is, ahol a közös élmények tovább mélyítették a gyerekek közötti kapcsolatot. A hónap során megtapasztaltuk, hogy a hála nemcsak egy érzés, hanem egy tudatosan gyakorolható, közösséget erősítő érték.
I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Relaxáció a hála
megélésére” .
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangolódás: „A legegyszerűbb megoldás” gyakorlat.
II. Főrész: Célkitűzés: Téma megnevezése.
Téma feldolgozása: „Miért lehetünk hálásak?”
gyakorlat és a „Hálakoszorú készítése” gyakorlat.
III. Befejezés: Játékos gyakorlat: Szeptemberi
„Hálabefőtt” közös elkészítése.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át most …..
Boldogságóra hála témájához
Most ebben a tanévben csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz. Sokat gondolkodtam azon, hogyan vezessem be a gyerekeknek ezt a különleges utazást. Végül megszületett a „szigetek” ötlete: megterveztem 10 szigetet, melyek mindegyike egy-egy területet jelképez, amellyel az év során foglalkozunk. A tanterem hátsó falán ott sorakozik a színes térkép, a gyerekek pedig kinyomtatva is megkapták, mint egy saját kis útikalauzt. Ahogy haladunk előre, minden szigetet kiszíneznek, ahol már „jártunk”. Így válik kézzelfoghatóvá és élményszerűvé számukra a boldogság útja.
Az első állomásunk a Hála szigete volt. Már az óra elején igyekeztem ráhangolódást segíteni: becsuktuk a szemünket, „végig sepertek” magunkat, elképzeltük, hogy a rosszkedvet,összegyűrjük és messzire kidobjuk. A gyerekek arcán rögtön látszott a felszabadultság, ahogy nyitott szívvel kezdtünk neki a közös munkának.
Leültünk a párnákra, és beszélgettünk arról, miért lehetünk hálásak. Megható volt hallani a gyerekek tiszta, őszinte gondolatait. Egy kisfiú így fogalmazott: „Én azért vagyok hálás, mert anya mindig megsimogat, amikor szomorú vagyok.” Ezek az egyszerű szavak mélyen megérintettek bennünket, és rávilágítottak, hogy a legnagyobb kincsek sokszor a mindennapok apró pillanataiban rejlenek.
Meghallgattuk Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dalát, amely szeretettel és meghittséggel töltötte meg a termet. Ezután kiszíneztük a munkafüzet hálafáját, majd közösen mi is készítettünk egyet. A hálalevelek készítése közben is kérték a gyerekek, hogy énekeljünk.Külön öröm volt, hogy a szülők is bekapcsolódtak, és elkészítették a saját hálafájukat – így a hála otthon is folytatódhat.
Elkezdődött a hálanyaklánc készítése is. Minden gyöngy egy hálás pillanatot jelképez. Megbeszéltük, hogy a hét folyamán bármikor odajöhetnek hozzám gyöngyért, ha úgy érzik, valamiért hálásak voltak. Így a nyaklánc hétről hétre gyarapodni fog, és mindig emlékeztet bennünket arra, hogy a hála a mindennapokban is velünk van.
Bár eredetileg csak egy órát terveztem erre a hónapra, a gyerekek kérték, hogy legyen még több. Ez számomra is megerősítés: jó úton járunk. A Boldogságóra nemcsak a gyerekeknek ad élményt, hanem nekem is feltöltődést, szeretetet és hálát.