Elkezdődött ismét az iskola. A gyerekek boldogan találkoztak egymással a nyári szünet után.
Nagy lelkesedéssel készítették el a hálagyöngysort. Szívesen meséltek, hogy miért lehetnek hálásak egymásnak is.
A közös munka végén, összekapcsolódtunk egy közös lánccá.
A hála gyakorlása
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A HÁLA hónapjában a 7. b osztállyal az ÓZON VILÁGNAPJA alkalmából faliújságot készítettünk. Őszi falevelekre fogalmazták meg gondolataikat, amiért hálásak lehetünk az ózonrétegnek.
Szeptemberben a hála téma feldolgozását igyekeztem elősegíteni azzal, hogy a „hála” szót alkalmaztam a mindennapokban. „Hálásan köszönöm, hogy segítettél nekem.”, „Hálás vagyok, hogy segítettél a társadnak elrakni a játékot.”
A gyerekek többsége nem ismeri ezt a szót és a jelentését sem, ezért a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve mindennapos mesének A három pillangó című mesét választottam. A mesével igyekeztem ráhangolni őket a hála témakörére.
A boldogságórát a „Hintaszék” relaxációs gyakorlattal kezdtük, és közben Bagdi Bella-Szép nap, ölelj most át engem című dalát hallgattuk. A gyakorlat végén minden gyerekhez odamentem, megsimogattam, és közben énekeltem a dalt. Ezáltal lecsendesítettem őket. A dal lehalkítása után megkérdeztem a gyerekektől, hogy ki tudja, mit jelent az a szó, hogy „hála”. Nem tudták megfogalmazni, ezért megkérdeztem, hogy emlékeznek e a mesére, és arra, hogy ki segített a pillangókon, kinek a szíve esett meg a szegény, elázott pillangókon. Megkérdeztem tőlük, hogy mit érezhettek a pillangók amikor a napocska a sugaraival megszárította őket. Boldogságot és hálát.
Kérdeztem tőlük, hogy ők mikor éreznek boldogságot, és hol érzik azt. A gyerekek ebben az életkorban (3-4 év) is nagyon szeretnek beszélgetni az élményeikről, és már szépen ki is tudták fejezni magukat a beszélgetésünk során.
Megbeszéltük, hogy a mindennapok során kinek és miért lehetünk hálásak. Az egyik kisfiú gyönyörűen azt mondta, hogy ő „Hálás az anyukájáért és az apukájáért!”. Itt már éreztem, hogy megértették és nevén tudják nevezni ettől a pillanattól kezdve a hála érzését.
Kértem tőlük, hogy mindenki mondjon egy dolgot amiért hálás, és rakjunk egy színes tenyérnyomatot a hálafánkra, hogy mindig emlékeztessen minket rá.
A foglalkozást azzal zártuk, hogy én is elmondtam nekik, hogy miért lehetek hálásak nekik a mindennapok során, és mindenki kapott egy hála matricát.
Kértem tőlük, hogy otthon is mondják el szüleiknek, hogy miért hálásak, és kérdezzék meg a szüleiket, hogy ők kinek és miért hálásak.
A Boldogságóra program keretében első foglalkozáson a hála témáját dolgoztuk fel.
Az óra bevezető részében a 9. évfolyamos tanulók bekapcsolódását segítettük, célunk az volt, hogy a közösség tagjává váljanak, oldódjon bennük a kezdeti feszültség, és könnyebben tudjanak kapcsolatokat kialakítani. Ebben a folyamatban korábbi boldogságórásaink is részt vettek, akik modellnyújtással segítették az újakat.
Az órán feladatokat végeztünk, amelyek elősegítették a pozitív érzelmek kifejezését és a csoportkohézió erősítését.
A tanulók levelet írtak arról, kinek és miért hálásak, majd néhányan felolvasták írásaikat, így közösen megélhettük a szociális megerősítés és érzelem megosztás élményét.
Ezt követően a kártyák húzásával játékos módon fedeztük fel, hogy a hála milyen érzékszervi élményekhez társítható – „csípős ízű és levendula illatú” –, amely a szubjektív élményfeldolgozást tette lehetővé.
A záró részben a csoport közösen elénekelte a „Wonderful World” című dalt, ami az affektív bevonódás és a közös élményteremtés eszközeként szolgált.
Végül rövid pozitív üzeneteket írtak a diákok, amelyeket a kollégiumban helyeztünk el ( ajtókon, szekrényeken, vitrinen, stb.), hogy ezzel is támogassuk a mindennapi jóllétet és felvidítsuk a megtalálókat, a pozitív pszichológia gyakorlatba ültetett eszközeként.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Ráhangolódó feladatként megbeszéltük a hála milyen lenne, ha látnánk, milyen a hangja, színe, helye, tárgyként, növényként mi tudná megjeleníteni a legjobban.
A diákok szerint egy búgó, halk hang, színe a fehér, a helye a szív, mint növény, a hóvirág jeleníti meg, hálás az első napsugarakért. Ha tárgy lenne, gyertyaként égne, érdekes, hogy a fehér szín megjelenik a tárgyban és a virágban is.
Utána a tanulók elmondhatták, miért lehetnek hálásak és kiknek. Sok mindent felsoroltak: ételért, ruháért, segítségért, életükért, iskolába járhatnak, hogy nyerhettek a rajzversenyen, szülőkért, vidámságért, szórakozásért, játékokért, főleg tárgyi dolgokat soroltak fel. A legtöbben barátot, családtagot választottak.
A gyerekek eldöntötték, hogy kinek készítenek hálagyöngysort, színes papírból vágtak ki egyforma csíkokat és addig ragasztották egymás után, amíg fel tudták sorolni, hogy miért hálás az osztálytársának. Volt, aki több láncot kapott, sokan kölcsönösen készítettek egymásnak, a legnagyobb meglepetésként ért, hogy még én is kaptam egy kislánytól. 🙂
Ebben a hónapban a Boldogságórák fő témájának feldolgozása a hála, a szeretet érzések megéreztetése. Az óvodába visszaérkező gyermekek ismét olyan tevékenységeken vehettek részt, amelyben az odafigyelés, a szeretet, a hála, a boldogság mind középpontban vannak. Az óvodában lévő néhány csoport hálasétát tett, ahol nagy örömükre útközben gyíkokat, tücsköket láthattak közelebbről is, illetve új játszóteret próbálhattak ki. Számos csoport pedig feldolgozta a hónap ajánlott „Megsértődött a Gellért hegy” című mesét a Tiszta hegyek világnapja alkalmából. Továbbá kiszínezték a meséből kivett színezőt és beszélgetőkörben beszélgettek a mese jelentéstartalmáról, a sértődésről a segítségadásról és a megbocsátásról. Az angyalkázás sem maradhatott el a nagycsoportosoknál a kedvesség lámpásával együtt, amellyel pozitív kapcsolatokat és az egymásra való odafigyelést erősítették a gyerekek egymás között.
A hála gyakorlása
Néhány gondolat előzetesen: a mi osztályunk 27 fős, nagyon sok a halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, sok a beilleszkedési és magatartási zavarral küzdő diák, és vannak speciális nevelési igényű gyermekek is az osztályban. Az idei tanévben vettem át az osztályt. A foglalkozásoktól szeretném remélni, hogy elfogadóbbak, megértőbbek, figyelmesebbek lesznek egymás iránt.
1. Célkitűzés
Megbeszéltük, hogy ez az óra különleges lesz, mert sokat fogunk beszélgetni a háláról, figyelünk egymásra, nem vágunk egymás szavába. Ehhez egy babzsákot használtunk, csak az beszélhetett, akinél a babzsák volt.
2. Irkafirka- óra eleji indító gyakorlatként alkalmaztuk. Eleinte nagyon bizalmatlanul méregették a kapott üres lapot, de aztán, ahogy a mondókát folyamatosan mondtuk, a gyerekek feloldódtak és igencsak megtetszett nekik a feladat. Mindenki magának válszthatott kedve szerint színes ceruzát.
3. Meghallgattuk Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség dalok-Hála című dalát. Ezzel felvezettük a hála fogalmát. Mit jelenthet, mit érzünk olyankor, mikor fordult már elő veled, milyen helyzetekben érezted, hogy hálás vagy? A spontán válaszokat meghallgattuk.
4. A csodakantár c. mesét hangosan felolvastam, majd megbeszéltük, hogy ki és miért volt hálás Jancsinak, hogyan mutatták ki a hálájukat. Jancsi érezhetett-e hálát? Beszélgettünk, mindenki elmondhatta a véleményét.
5. Készítettem egy hálavirágot a Canva segítségével, amelynek a hálaszirmait megrajzolták a gyerekek és beleírták, hogy ők miért lehetnek hálásak. Mindenki annyi szirmot rajzolhatott, amennyit szeretett volna. A hátteret ki lehetett egészíteni még és a kész munkát kiszínezhették!
6. Az óra zárásaként megpróbálkoztunk a relaxációval. (Szeretnek, biztonságban vagyok! Szemem fényes, szívem ragyog hálát adok…, hálát adok….köszönetet adok…köszönetet kapok… hálás vagyok, hálás vagyok.)
Források: BOLDOGSÁGÓRA KÉZIKÖNYV PEDAGÓGUSOKNAK ÉS SZÜLŐKNEK (6–10 éveseknek)
BOLDOGSÁGÓRA MUNKAFÜZET (6–10 éveseknek)
canva.com
A csoport 2.e osztályos tanulók ,nagyon sok a szorongásos gyermek,ezért sokszor hallgattuk a letölthetö zenéket,sokszor relaxáltunk. Segített ellazulni a gyerekeknek.Miért vagyok hálás? Témában rajzoltunk fantasztikus rajzok születtek.
A csoport 2.e osztályos tanulók ,nagyon sok a szorongásos gyermek,ezért sokszor hallgattuk a letölthetö zenéket,sokszor relaxáltunk. Segített ellazulni a gyerekeknek.Miért vagyok hálás? Témában rajzoltunk fantasztikus rajzok születtek.
Hálafa – ez jutott a feladat kapcsán rögtön eszünkbe, mint megvalósítási forma.
Megbeszéltük a gyerekekekkel, hogy kiknek tartozhatunk hálával (ez adta az egyik képünk alapját), majd azt, hogy miért tartozhatunk hálával valakinek (2. munkánk), végül azt, hogyan tudjuk a hálánkat kifejezni.