A 8. osztály a „Pozitív lábnyomaink – mit lépünk meg együtt” feladatot oldotta meg. Mivel az osztály létszáma kicsi, ezért „Mit csinálunk meg együtt?”-re módosítottak, a kezüket lerajzolták és leírták, miért hálásak.
A hála gyakorlása
Ebben a hónapban arról beszélgettünk ötödikeseimmel, hogy miért és kiknek lehetünk hálásak és elkészítettük saját hálabefőttjeinket.
Az első boldogságóránk témaköre a hála volt.
A gyerekek nagyon örültek Boldog Dórának, akivel közösen az éneket is meghallgattunk (Szép nap ölelj most át c.) majd közösen a relaxációs gyakorlatokat is elvégeztük (Égig érő fa vagyok, Napimádás).
A relaxáció végére a gyerekek még érdeklődőbbek voltak, hogy mi fog még történni. A Hálafa történetét nagy figyelemmel hallgatták végig, ami segített nekik, hogy ők is meg tudják utána fogalmazni, hogy miért hálásak.
A színes képek közül hosszasan válogattak, majd elmondta minden gyermek, hogy mit jelent neki az a kép, hogy miért hálás. Meglepetésemre minden gyermek azonnal értette a feladatot és több gyermektől igazán megható mondatok is elhangzottak („Azért szeretem az éjjeli lámpámat, mert azt szeretem, ha fény vesz körül.”)
A közös hála virág készítést pedig nagyon élvezték, a végén megbeszéltük, hogy pont ilyen színes egyéniség mindenki és így alkotunk egy nagyon jó csoportot.
A téma továbbadásához pedig a hála virágokat megkapták és saját maguk színezték ki, közben megbeszéltük, hogy kiknek fogják odaadni és miért hálásak nekik.
Az osztály „A hála gyakorlása” témakörében hálabefőttet készített. A befőttesüveg kidekorálása után mindenki írt 3-4 hálaüzenetet (szüleinek, barátainak, ismerőseinek…), amelyet belehelyezett az üvegbe. Az üveg tartalma karácsonyig bővíthető, akkor viszik haza a gyerekek.
A Boldogságóra motiválása a „Segítő szülők” bevonásával elkészült fa gyerekekkel történő befejezése volt.
Relaxációnk az Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok… gyakorlatot végeztük.
Bagdi Bella Háladala a teljes témára hangolódást segítette. A relaxáció és az ének a teljes lenyugvást eredményezte. A dal végére a fa köré ültünk. Megkérdeztem, ki miért hálás. A hálafára készítettünk faleveleket. A gyerekek lerajzolták a falevelekre miért hálásak. A kisebbek előre kivágott formát kaptak, ők őszi színekkel díszítették a leveleket, a nagyobbak maguk vágtak ki formát. Egy-egy kisgyerek több falevelet is készített. Zsinórt tettünk a levelekre, hogy fel lehessen lógatni. Az elkészült alkotásokat feltették a fára, elmondták mit rajzoltak le, miért hálásak.
Lezárásként a fa körül a Szép nap dalt énekeltük. A játékba való visszavezetésként aki szeretett volna, készíthetett még Hála falevelet.
Szeptember- A hála gyakorlása
Az első boldogságfokozó témánk alkalmával megbeszéltem a gyerekekkel, hogy mit jelentenek a boldogságóra foglalkozások. Fantáziajátékkal elképzeltük, hogyan nézhet ki ez a vár. Relaxációs játékkal, a hála zenéjével ráhangolódtunk a témára, majd megismerhették a Hálafa mese történetét. Mese után beszélgetéssel dolgoztuk fel a témát a „Mi mindenért lehetsz hálás?”- játékkal. A gyerekek nagyon nyitottak és érdeklődőek voltak. Felsoroltunk különböző dolgokat, amiért hálásak lehetünk, örülhetünk az életünk során.
Ezután a „Hálás vagyok neked!”- Boldogságóra játékkal elmondták egymásnak azokat a dolgokat, amiért hálásak lehetnek, majd a szívpárnát odaadták egymásnak. Mindenki kapott és adott is hálát a másik gyermeknek.
Hálaszívet készítettünk, melybe minden gyermek örömmel részt vett. Beleírtam a gyerekek által mondott hálaüzeneteket a hálarajzokba, majd a közös alkotásokat kiraktuk a folyosóra, megbeszéltük, értékeltük egymás munkáját.
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 23 tanulójával (9 lány és 14 fiú) közösen 1 osztályfőnöki órán át a boldogságóra program szeptemberi témájával foglalkoztunk. Megemlítettem a szeptember hónap nevezetes napjait és a hála világnapja révén, megbeszéltük mi a hála, miért lehetünk és vagyunk hálások. A dákokkal megalkottuk a 3 dimenziós HÁLA feliratot, majd mindenki elmondta, a húzott módon, a saját jóságlistáját.
A diákok érdeklődön tevékenykedtek, élvezték az éneket, többször is meghallgattuk, addig még elkészültek az osztálykavicsok.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Az első osztályos gyerekek nem tudnak még írni, így üzeneteket sem, illetve rajzban sem mindenki elég kifejező ebben a korban.
Bevezetés: Szóban kezdtünk el beszélgetni a fogalomról, hogy mi a hála szó jelentése. Aznap volt iskolánkban a Szent-Györgyi Olimpia eredményhirdetése, egy érmet kapó kislánynak eszébe jutott, hogy az érem, a saját ügyességének eredménye. Innentől egy lánc kezdett kialakulni, mindenkinek eszébe jutott valami, tudott kapcsolódni a témához.
Ügyesen összegyűjtötték, hogy életükben miért lehetnek hálásak: szüleim dolgoznak, pénzt keresnek, hogy játékaim, ruháim legyenek, a konyhás nénik főznek nekünk ebédet, testvérem vigyázz rám, szép a környezetünk, vannak fák, erdők, virágok, finom ennivalókat ehetünk, nem fázunk, fűtés van a teremben, igazgató néninek, mert ha nagyon meleg van, a klímát használhattuk. Jött a legnehezebb rész, a témához kapcsolódóan, ami elhangzott, keresni kellett ahhoz passzoló tárgyakat, ami emlékezteti, kinek vagy minek legyen hálás. Miután összegyűjtötték, egy nagy üvegbe beletették, sőt, egy kislány egy fakanállal össze is kavarta, mintha tényleg befőttet készítettünk volna.
A végén összegeztük, hogy miért lehetünk hálásak: megfogalmazták, hogy milyen jó Visontán élni, mert béke van, vannak növények, nincs árvíz, nem fázunk, nem éhezünk, szép ruhába járhatnak iskolába, segítenek a társak, ha leesik a ceruza vagy radír a földre, programok vannak, oklevelet kaphatnak, játékok vannak, amikkel játszhatnak.
A „Szép nap, ölelj most át engem” című Bagdi Bella dallal motiváltam a gyermekeket. Ahogy bekapcsoltam nekik a zenét, felfigyeltek, megörültek és leültek a szőnyegre. Amikor vége lett, többen is megjegyezték, hogy milyen szép volt, és nagyon tetszett nekik. Majd Boldog Dóra érkezett hozzájuk, akit nagy örömmel fogadtak. Beszélgettünk kicsit, hogy ő miért boldog, honnan érkezett (Boldogságvár), és hogy mi is el fogunk majd oda menni. A gyermekek is elmondhatták, hogy miért érzik magukat boldognak. Sokféle választ kaptam. („amikor anyával vagyok”, „boldog vagyok, hogy ebbe a csoportba járhatok”, stb.). Ezután relaxációs gyakorlat következett. „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” című játékot választottam nekik, amit örömmel játszottak el, kérésre többször is. Boldog Dóra mesét mondott nekik a relaxációs játék után. A hálafa történetét, amit érdeklődve hallgattak meg, és utána a felmerülő kérdéseikre válaszoltam, beszélgettünk kicsit a meséről. Majd képeket nézegettünk, közben beszélgettünk, hogy mi miért lehetünk hálásak, mit is jelent ez a szó. Úgy éreztem, hogy többen már megértették a jelentését. „Hálás vagyok, hogy ebbe az óvodába járhatok.”, „Hálás vagyok, mert sok barátom van.” „Hálás vagyok, mert szívesen jövök be reggel játszani”, „Én anyának vagyok hálás”. Ezt követően körberajzoltam a kezüket, ők kiszínezhették, körbevágtuk. A csoport hálafájára közösen felragasztottuk a gyermekek által készített kéznyomokat. A foglalkozás végén hálafalevelet is színezhettek, és ezt délután hazavihették, otthon elmondhatták anyának, apának, testvérnek, ki miért hálás neki. A lezárás a hála jelének felragasztása volt az első lépcsőfokra. A gyermekek aktívan, örömmel vettek részt a tevékenységekben, jól érezték magukat.
Óvodánkban az idei tanévtől kerül bevezetésre a Boldogságóra program. A szeptemberi hónapban a Hála témáját dolgoztam fel több napon át. Nagy-középső csoportos óvodásaim érdeklődőek, fogékonyak a mesékre, vizuális tevékenységekre, zenére melyek eszköztárát felhasználva a Boldogságóra kézikönyvből merítettem ötleteket.
Új szokásként vezettem be csoportomba a Vidám reggeli köszönési formákat, mely kiválasztásában kértem a gyerekek ötleteit.
A Hálafa történetét meséltem el a gyerekeknek, majd kötetlenül beszélgettünk a meséről.
Elkészítettük a „Mi hálafánkat” . minden gyermek a saját tenyérlenyomatába belerajzolhatta, hogy ő miért hálás, és felragasztottuk a fára. A rajzok nagytöbbsége családdal kapcsolatos témájú lett. A munkafüzet színezőit is több napon át színezhették a gyerekek. Bagdy Bella –„ Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dala volt a csoport kedvence.