Hála gyakorlása. Miért voltam hálás a nyáron?
A hála gyakorlása
Az osztályom a 12. Sza. A gyerekek jól összeszoktak, kialakultak a jól megszokott baráti társaságok. A feladatot vonakodva fogadták, mégis sokan nagyon mély gondolatokat írtak magukról és céljaikról. Azt hiszem ez is jól mutatja, hogy a mai társadalomban ciki őszintén beszélni a vágyakról, érzésekről. Örülök, hogy mégis kiderült, mennyire sok alapérték található meg az osztályba járó gyerekekben.
Az új tanévben ismét elkezdődtek a boldogságórák. Szeptember hónapban a „hála” témát dolgoztuk fel. A különféle gyakorlatok segítségével lehetőséget adtam a gyerekek számára, hogy felismerjék a hála gyakorlásának fontosságát, amelyet ha rendszeresen gyakorolnak, egy boldogabb életminőség felé vezeti el őket. Megbeszéltük, hogy mit is jelent az , hogy „hála”, hogy jelenik meg a mindennapokban. A téma feldolgozását relaxációval kezdtük el. Megismerkedtek a gyerekek Bagdi Bella : „Szép nap, ölelj, most át engem… című dallal, amit nagyon sokszor énekeltünk. Elkészítettük közösen a mi hálafánkat. Az add tovább a falevelet című játék nagyon sikeres volt náluk, többször is gyakoroltuk. A hálafa története című mesét érdeklődéssel hallgatták végig. Elmondhatom, hogy a gyerekek mindvégig nagy lelkesedéssel, örömmel vettek részt a különböző tevékenységeken.
A tanulók nagyon várták a foglalkozást. Az óra elején megbeszéltük a kereteket, a témákat, majd rátértünk a hálára. A diákok aktívak és érdeklődőek voltak, a „Hála területek” feladatot is komolyan vették, nagyon szép, őszinte vallomások születtek.
Az óra elején megbeszéltük a tanulókkal, hogy mi is a program lényege, hogyan fognak zajlani a foglalkozások. Ma a hála volt a téma. Megpróbáltunk ötleteket gyűjteni, hogy az ember egyáltalán kinek és miért lehet hálás élete során, majd kiosztottam a lapokat, amelyre a tanulók a 4 területet érintően igyekeztek lerajzolni, hogy mi miatt is éreznek hálát. Legnehezebben a saját magukra vonatkozó ötletek jöttek. Voltak nagyon ügyes, frappáns megoldások is, de volt olyan is, aki ezt üresen hagyta.
„Ha hálás vagy, egyszerűen nem lehetsz szomorú!”
A hála kifejezése egészségesebb, boldogabb élethez vezet. Minden gyerek értékes. Ha hálásan gondolkodnak a gyerekek, megtanulnak az apróságoknak örülni, magabiztosak lesznek a tanulásban, a munkában.
Az elsősöknek segít az óvodából hozott kapcsolatokat erősíteni, mélyíteni és új barátokat találni az iskolában. Hála befőttet készítettünk rajzórán. Egy üres befőttesüvegbe almákat és körtéket tettünk el „télire”. A gyerkőcök a gyümölcsökre pozitív élményeket rajzoltak vagy ráírták a családtagjaikat, akik szeretik őket. Végül sorba rendezve feltettük az üvegeket a „polcra”. Mindennap rápillantunk a terembe lépve a munkánkra és boldogan gondolunk a szeretteinkre, a vidám élményeinkre.
A foglalkozáson részt vevő osztály 17-18 éves diákokból áll. Én vagyok az osztályfőnöke és a magyartanára is az osztálynak, így könnyen ment a beszélgetés a gyerekekkel. Megbeszéltük kinek mit jelent a hála, szituációkhoz, emlékekhez kötöttük a fogalmat. Ezek után a boldogságról beszélgettünk, egyéni és közösségi szinten is igyekeztünk körüljárni a fogalmat. A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, mindannyian jól éreztük magunkat.
Az osztályom eleinte vonakodott a témától, de rövid időn belül ráéreztek az ízére. A feladatban olyan gondolatokat osztottak meg, amin egyébként nem töprengenének, és nem is mernek a társainak beszélni róla. Mély érzések és kreatív megoldások kerültek felszínre.