Az első Boldogságóra bevezetését egy kérdéssel kezdtük: „Ki érzi azt, hogy boldog?” Szerencsére nagyon sok gyermek felemelte a kezét.
Ezután a Boldogság Várának elképzelésével folytattuk, közösen megbeszélve, ki milyen várat látott maga előtt. A gyermekek szabadjára engedték fantáziájukat, és csodás ötletek születtek. Megnéztük a Montessori csoport közös Boldogságvárát is.
A tevékenységet a „Napimádás” relaxációs gyakorlattal kezdtük, kiengedtünk minden negatív érzést, ami bennünk volt.
A gyermekek elkészítették Hálakezüket, melyekből közösen Hálaszívet állítottunk össze, ezzel mi lettünk az óvoda legnagyobb szívű csoportja 🙂
Megbeszéltük a hála jelentését, és minden gyermek elmesélte kinek tartozik hálával, és miért. Ezután megismerték a Hálafa történetét, a hála jelét, és mindenki elkészítette magának a saját, színes Hálavirágát. Alkotás közben meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap ölelj most át engem” című dalát.
A tevékenység végén felhelyeztük a Boldogság Várának első lépcsőfokára a hála jelét, ezzel egy lépéssel közelebb kerültünk a boldogság eléréséhez. Zárásként Bagdi Bella: „Tükördal” című dalára táncolt az egész csoport, közben énekeltük a dal szövegét.
Meglepődve tapasztaltuk, mennyire türelmes és nyugodt a csoport az egész tevékenység alatt. Nagyon élvezték a gyermekek, igazán csodálatos nap volt a mai 🙂
A hála gyakorlása
Ismerkedés a hála fogalmával, avagy kiknek lehetünk hálásak:
Kiscsoportosainkkal megismertettem a Hálafa történetét, majd beszélgettünk a háláról, annak fogalmáról.
Megbeszéltük, hogy a hála jó érzéssel tölti el szívünket.
Szóba került, hogy kinek, mikor és miért lehetünk hálásak:
Például Édesanyánknak és Édesapánkak, a törődésért, szeretetét amit tőlük kapunk.
Hálásak lehetünk a doktornéninek, amiért meggyógyít minket, ha betegek vagyunk. Hálásak lehetünk a pékbácsinak, amiért friss kenyeret süt nekünk, vagy a szakács néninek, hogy mindig finom, friss étellel várnak minket az óvodában.
Az ezt követő napon együtt megtanultuk a meséhez kapcsolódó kicsiknek szóló kedves kis mondókát:
„nap, nap, nap, fényes nap,
Sugaraid bontogasd.
Vigyázz rám napsugár,
A boldogság megtalál.”
Másnap elkeszítettük a mi kis „hála álarcainkat”:
A gyermekek ujjnyomdázással mintázhatták meg saját álarcaikat.
Annak ellenére, hogy a beszoktatás folyamatában kínálatam fel a gyermekeknek ezt a feladatot, lehetőséget, örömmel vettek részt benne, így fejlődvén feladattartásuk, finommotorikájuk, koncentrációjuk.
Miután elkészültek az álarcok, mindenki felvette az általa készítettet, majd együtt elmondtuk a korábban tanult „boldogságmondókát.”
Hatalmas élményt nyújtott számomra
Ez az új feladat, én magam is örömmel készültem vettem részt, köszönöm a lehetőséget.
I. Bevezető ráhangolódó, lazító gyakorlatok:-Égig érőfa vagyok, Totyog a liba…, Rongybabává válok…
II. Beszélgetés a háláról körben ülve. Kinek lehetsz hálás? Miért?
III. Mondd el az osztálytársadnak miért vagy neki hálás!
IV. Mi történt veled a nyáron ? Miért vagy hálás szüleidnek a nyárban?
V. Csoportmunkában rajzok elkészítése.
VI. A hónap dalának meghallgatása, éneklése.
Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
A Hálafa történetével vezettük be a témát.A háláról beszélgetve születtek nagyon aranyos és nagyon okos válaszok.Ki miért? vagy Kinek hálás?. ,,Anyukámnak, hogy megszülettem. ” Születtek egyszerűbb válaszok is. Pl: Hálás vagyok a játékaimért, vagy az öltöztetős babámért stb. Ezután hálaszíveket kerestek a gyermekek és ügyesen el is mondták, hogy ahol megtalálták miért hálásak.Végül hálavirágokat rajzoltak, színeztek, nyírtak, majd odaadták valakinek, akinek hálásak valamiért.
Amikor reggel megérkeztek a gyerekek elmondtam milyen témával fogunk ma foglalkozni. Akinek volt kedve, az odaülhetett az asztalhoz rajzolni arról a személyről, akinek hálás. Néhányan jelentkeztek is, nagy örömömre. Amikor készen lettek a rajzokkal egyesével kértem a gyerekeket, akik rajzoltak, hogy mondják el ki szerepel a képen és miért őt rajzolta le, miért hálás neki.
Nagyon szép és kedves történeteket hallottam.
Ezután leültünk a szőnyegre a többiekkel is és elmeséltem nekik a könyvben található Hálafa történetét, amit nagy figyelemmel és érdeklődéssel hallgattak. Majd megbeszéltük a mese cselekményét. Ezzel a mesével és az azt követő beszélgetéssel úgy láttam jobban megértették, mit is jelent a hála.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A csoportunk most kezdett el ismerkedni ezzel a programmal. Megismerkedtünk a hónap témájával, beszélgettünk róla, meghallgattuk a hónap zenéjét és meséjét.
Készítettünk egy hálapárnát, ahol minden kisgyerek jele megtalálható. Mert mi hálásak vagyunk azért hogy egy kis közösség lehetünk és hogy ismerhetjük egymást és együtt lehetünk. Mi közösen tennénk rá a fejünket egy nagy párnára.
A Bárczi Gusztáv EGYMI Értelmileg akadályozott első b osztályosaival dolgoztunk, és alkottuk meg a hálapárna huzatot. Mosolygós arcot, és néhány ovis jelet rajzoltunk és festettünk ki a gyerekek kicsi kezeikkel. Láttam a rajtuk, hogy tetszett neki, amikor festékesek lettek a kis ujjacskáik. Ügyesek és lelkesek voltak. Köszönjük a lehetőséget, és készülünk az újabb boldog feladat megoldására.
Beke Margó délutános tanító