Az első osztályos gyerekek nem tudnak még írni, így üzeneteket sem, illetve rajzban sem mindenki elég kifejező ebben a korban.
Bevezetés: Szóban kezdtünk el beszélgetni a fogalomról, hogy mi a hála szó jelentése. Aznap volt iskolánkban a Szent-Györgyi Olimpia eredményhirdetése, egy érmet kapó kislánynak eszébe jutott, hogy az érem, a saját ügyességének eredménye. Innentől egy lánc kezdett kialakulni, mindenkinek eszébe jutott valami, tudott kapcsolódni a témához.
Ügyesen összegyűjtötték, hogy életükben miért lehetnek hálásak: szüleim dolgoznak, pénzt keresnek, hogy játékaim, ruháim legyenek, a konyhás nénik főznek nekünk ebédet, testvérem vigyázz rám, szép a környezetünk, vannak fák, erdők, virágok, finom ennivalókat ehetünk, nem fázunk, fűtés van a teremben, igazgató néninek, mert ha nagyon meleg van, a klímát használhattuk. Jött a legnehezebb rész, a témához kapcsolódóan, ami elhangzott, keresni kellett ahhoz passzoló tárgyakat, ami emlékezteti, kinek vagy minek legyen hálás. Miután összegyűjtötték, egy nagy üvegbe beletették, sőt, egy kislány egy fakanállal össze is kavarta, mintha tényleg befőttet készítettünk volna.
A végén összegeztük, hogy miért lehetünk hálásak: megfogalmazták, hogy milyen jó Visontán élni, mert béke van, vannak növények, nincs árvíz, nem fázunk, nem éhezünk, szép ruhába járhatnak iskolába, segítenek a társak, ha leesik a ceruza vagy radír a földre, programok vannak, oklevelet kaphatnak, játékok vannak, amikkel játszhatnak.
A hála gyakorlása
A „Szép nap, ölelj most át engem” című Bagdi Bella dallal motiváltam a gyermekeket. Ahogy bekapcsoltam nekik a zenét, felfigyeltek, megörültek és leültek a szőnyegre. Amikor vége lett, többen is megjegyezték, hogy milyen szép volt, és nagyon tetszett nekik. Majd Boldog Dóra érkezett hozzájuk, akit nagy örömmel fogadtak. Beszélgettünk kicsit, hogy ő miért boldog, honnan érkezett (Boldogságvár), és hogy mi is el fogunk majd oda menni. A gyermekek is elmondhatták, hogy miért érzik magukat boldognak. Sokféle választ kaptam. („amikor anyával vagyok”, „boldog vagyok, hogy ebbe a csoportba járhatok”, stb.). Ezután relaxációs gyakorlat következett. „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” című játékot választottam nekik, amit örömmel játszottak el, kérésre többször is. Boldog Dóra mesét mondott nekik a relaxációs játék után. A hálafa történetét, amit érdeklődve hallgattak meg, és utána a felmerülő kérdéseikre válaszoltam, beszélgettünk kicsit a meséről. Majd képeket nézegettünk, közben beszélgettünk, hogy mi miért lehetünk hálásak, mit is jelent ez a szó. Úgy éreztem, hogy többen már megértették a jelentését. „Hálás vagyok, hogy ebbe az óvodába járhatok.”, „Hálás vagyok, mert sok barátom van.” „Hálás vagyok, mert szívesen jövök be reggel játszani”, „Én anyának vagyok hálás”. Ezt követően körberajzoltam a kezüket, ők kiszínezhették, körbevágtuk. A csoport hálafájára közösen felragasztottuk a gyermekek által készített kéznyomokat. A foglalkozás végén hálafalevelet is színezhettek, és ezt délután hazavihették, otthon elmondhatták anyának, apának, testvérnek, ki miért hálás neki. A lezárás a hála jelének felragasztása volt az első lépcsőfokra. A gyermekek aktívan, örömmel vettek részt a tevékenységekben, jól érezték magukat.
Óvodánkban az idei tanévtől kerül bevezetésre a Boldogságóra program. A szeptemberi hónapban a Hála témáját dolgoztam fel több napon át. Nagy-középső csoportos óvodásaim érdeklődőek, fogékonyak a mesékre, vizuális tevékenységekre, zenére melyek eszköztárát felhasználva a Boldogságóra kézikönyvből merítettem ötleteket.
Új szokásként vezettem be csoportomba a Vidám reggeli köszönési formákat, mely kiválasztásában kértem a gyerekek ötleteit.
A Hálafa történetét meséltem el a gyerekeknek, majd kötetlenül beszélgettünk a meséről.
Elkészítettük a „Mi hálafánkat” . minden gyermek a saját tenyérlenyomatába belerajzolhatta, hogy ő miért hálás, és felragasztottuk a fára. A rajzok nagytöbbsége családdal kapcsolatos témájú lett. A munkafüzet színezőit is több napon át színezhették a gyerekek. Bagdy Bella –„ Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dala volt a csoport kedvence.
Ebben a hónapban nemcsak az Alapprogram hála témáját de az önbizalom program Pozitív kapcsolatok témája és az erősség program hála erőssége is beépítésre került a foglalkozások megvalósításába. Mivel óvodánk egy hetedik csoporttal is bővült így a legkisebbeket is elkezdhettük bevezetni, megismertetni a Boldogság órákkal. A Katica csoport legkisebbjei a Szív világnapján játékokból készítettek egy nagy szívet és mindenki belerakhatta kedvenc játékát amivel leginkább szeret játszani. De nagy örömmel játszottak az apróságaink a jelekkel is. A picit nagyobbak a Süni csoportosok a Köszönöm formák-játékot, és a Formaalkotás játék aratott nagy sikert ahol elmondhatták kedvenc játékaiknak hogy miért hálásak neki. A Pillangó csoportosok Hálasétát tettek az óvoda körül ahol elmondták, megbeszélték a séta alkalmával hogy miért hálásak például a parknak vagy a játszótérnek, a sportcsarnoknak, vagy akár a gyönyörű jó időnek. Séta közben kavicsokat gyűjtöttek amit a szüleiknek vihettek haza vagy otthon a közös festés alkalmával elmondhatták szüleiknek miért hálásak nekik. A nagycsoportosaink labdajátékokat játszottak, szemetet szedtek, s a szabadban adtak hálát a szép időért azért hogy sétálni mehettek,hogy árnyékba húzódhattak, egy szép nagy fa árnyékába, az őszi termésekért, azért hogy együtt lehettek, a diókért amit találtak és feltörhettek és megehettek és hálásak voltak a csodás őszért. Az egészen nagyok megtanulták a hála mondókát és beszélgető körök alkalmával osztották meg gondolataikat, érzéseiket . Záró gondolatként én ebben a hónapban hálás voltam a kolléganőim aktív részvételéért a Boldogságórák megvalósításában.
Szeptember havi iskolai élményeinkért nagyon hálásak a Mackó csoport 1.d osztályos tanulói.Csodás kirándulásokon, programokon, rendezvényeken vehettek/vehettünk részt.
Hála-befőttet készítettünk, így jobban meg tudjuk őrizni emlékeinket.
Szeptember havi iskolai élményeinkért nagyon hálásak a Mackó csoport 1.d osztályos tanulói.Csodás kirándulásokon, programokon, rendezvényeken vehettek/vehettünk részt.
Hála-befőttet készítettünk, így jobban meg tudjuk őrizni emlékeinket.
Boldogságóra
Szeptember
A hála gyakorlása
A 2024/2025 nevelési év első hónapjában a hála témát az őszhöz, mint évszakhoz kapcsoltuk. Azon belül az őszi gyümölcsök témahétbe ágyaztuk. A tevékenységet vegyes életkorú csoportunkban valósítottuk meg a beszoktatás ideje alatt. A csoport összetételére tekintettel, ahol nagyobb arányban vannak kiscsoportos életkorú gyermekek, egyszerű formában igyekeztünk megvalósítani.
A foglalkozást kezdő énekléshez, motivációhoz az őszi gyümölcsökről megismert énekes játékot választottam (Ajtó, ablak nyítva van, bejöhet akárki….) A játékkal egymásra hangolódás, az elcsendesedés volt a cél, és a figyelem felkeltése. Ezt követően relaxációs játékként őszi falevelet indítottam útjára azzal a kéréssel, olyan csendben adjuk tovább, hallani lehessen, ha susog.
Ehhez kapcsoltuk a Hálafa c. mesét. A mesehívogató mondókánkkal (Mese, mese mátka…) elővettük a mesepárnáinkat, és hallgathatták meg a mesét.
A mese élményszerű bemutatását követően beszélgetőkörben közösen dolgoztuk fel a mesét. Kik voltak a szereplők?
Mit tettek?
Ki miért volt hálás?
Beszélgettünk arról, ki miért hálás, kinek hálás, és mi mindenért lehetünk hálásak, hogyan fejezhetjük ki hálánkat. Azt tapasztaltuk, hogy ez igencsak nehéz a 3-6 éves életkorú gyermekek számára. Így cél volt a hála fogalmának megismertetése, a mese cselekményén és szereplők viselkedésén, pozitív tetteik által fontosságának megismerése. Cél, hogy a gyerekek a mindennapokban is érezzenek késztetést arra, hogy kifejezzék, megfogalmazzák hálájukat bárki vagy bármi iránt.
Fő feladatnak tűztük ki és valósítottuk meg a társas kapcsolatok alakítását, közösséghez való tartozás érzését erősítését, az együtt játszás örömének megszerzését, a képzelet, fantázia fejlesztését, az élménybefogadását, és a mesehallgató magatartás alakítását.
Beszélgettünk arról is, hogyan kapcsolódik össze a boldogság és a hála. A falevél adogatós relaxációs játék közben azt az instrukciót adtuk, hogy képzeljék el a boldogság várát. Végül elővettük az előre megrajzolt boldogságvárat, melyet a gyermekek színeztek ki olyanra, ahogy elképzelték. A foglalkozás zárásaként a játékba visszavezetésként közösen színezhették ki a csoport Boldogság várát.
Zalavár, 2024.09. 29. Dani Tímea – óvodapedagógus
Az osztályunkban minden gyermek felírta egy kis papírra, melyik osztálytársának hálás. Majd mindenki húzott egyet, és el kellett mutogatniuk egymást. Miközben nagyon jó hangulatban telt az óra, arra is figyelmesek lettek, hogy kinek mi az ismertetőjegye, hogy látják őt a többiek.
Az első téma ebben a nevelési évben is a hála gyakorlása volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg ismétlő nagycsoport lévén. Cél, feladatrendszer: A gyermekek tudják megfogalmazni, ki miért fontos, és értékes számukra! Tudjanak hálával gondolni másokra. A hálás gondolkodás alakítsa át aktuális negatív érzéseiket pozitív irányba, önbecsülésük, önértékelésük erősödjön!
Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: érzelmi ráhangolódás a boldogság órákra, hála gyakorlása, közösségi érzés alakítása, pozitív énkép formálása, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, együttműködés, alkalmazkodó képesség fejlesztése.
Az új nevelési év kezdetén kitettük öltözőnk faliújságára a Boldogság óra varázs szavait! (kérem, elnézést, szeretlek, bocsáss meg stb.) Ezt naponta olvasgatják a gyermekek szüleikkel. Mivel új gyerekek is vannak egy másik csoportból (7 gyermek), ez teljesen új élményt jelentett számukra. Ismétlő nagycsoport lettünk, év végén mindenki elbúcsúzik az óvodától, és elindulnak egy új csoda útjára, az iskolába. Csoport ajtónkra minden egyes szívecskére kitettük minden egyes gyermek fényképét, amit naponta nézegetnek, ismerkednek ezáltal is. Legfontosabb célunk az, hogy az új gyermekek hamar beilleszkedjenek, érezzék jól magukat az új környezetben, érezzék a szeretet minden formáját. Hétfőn sétáltunk a közeli parkba, ahol a csoportunk kiválasztott egy hálafát, ahova mindig elmehetünk ha szükségét érezzük. A fát a szülőknek is megmutatták. Kedden a meséé és a zenéé volt a főszerep. Elmeséltem a Hálafa történetét, majd beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel az adott témában. Játszottuk az „Add tovább a falevelet” játékot. Elmondták egymásnak, hogy ki miért hálás. Átmentünk a hálahídon. Ezeket a szülőknek is feltettük a közös facebook csoportba, így élményeiket a szülőknek is átadhatták. Ezekért mindig nagyon hálásak a szülők. A mese és a beszélgetés után meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át engem című énekét, melyhez különböző mozgásformákat találhattak ki a gyermekek. Nagyon sok kreatív megoldás született. Szerdán mindenki kiszínezhette a saját hálafáját a munkafüzetben, vagy van aki azt színezte ki, hogy mi mindenért hálás. Ők választhattak. Van aki mindkettőt kiszínezte. Közben újra hallgattuk az előző napi zenénket. Szerdán és csütörtökön hála leveleket készítettünk. Kivágott őszi színű levélformákat 1 centikként bevagdostunk, és ezekre őszi színű fonalakat tekertünk tetszőleges formában. Ebből mindenki többet készített. Vittek haza a szülőknek, családtagoknak, barátaiknak, és átadták ovis társaiknak megfogalmazva érzéseiket. Megbeszéltük, hogy amikor átadják, fogalmazzák meg, hogy ki miért hálás a szüleinek is. Hatalmas sikere volt. Az új szülők is nagyon hálásak voltak érte, meghatottan vették át. Ez teljesen új dolog volt számukra. (Még nem volt szülői értekezlet, hogy a Boldogság óráról tájékoztassam az új szülőket, de ez okt.1-én megtörténik). Többen jelezték, hogy utána néztek, hogy mi is ez a program. Felkeltettük érdeklődésüket! Ugyanakkor már is tapasztalják ennek előnyeit, és hálásan köszönték meg felénk! Az elkészült hála levelekből megalkottuk a közös hálafánkat is, melyet a csoport öltözőjében helyeztünk el, hogy lássák a szülők is, és az új gyerekek is érezzék a teljes elfogadást, a feltétel nélküli szeretetet. A régi és az új gyerekek közös „csatakiálltást” találtak ki. „Egy csapat vagyunk, összetartozunk!” Ezt naponta többször, össze kapaszkodva kiabálják! Boldogság rájuk nézni, ezt hallgatni! Pénteken a lazításé ,az önfeledt boldogság volt a cél zene által is. Ekkor táncoltunk, kacagtunk, ölelkeztünk Bagdi Bella: Boldog vagyok című zenéjére. Felragasztottuk a hála jelét a Boldogságvárunk első lépcsőfokára. A hetet vidáman, önfeledten zártuk, mint minden „Boldoságóra” hét után.
A foglalkozást egy meseolvasással kezdtem. Az Ahogy nagyanyám mesélte című történetet hallgatták végig az első és második osztályos tanulók. A felolvasás után meghallgattam, kinek mi tetszett a legjobban és mi lehet a történet tanulsága. A hálával együtt jár a szeretet és a jólét is. Megbeszéltük, mit jelent a hála, kikért lehetünk hálásak. Megnéztünk egy videót az Erősségek kertjéről, ahol megismerkedtünk közelebbről a hála erősségének virágával, majd elkészítettük a hálavirágainkat. Mindenki annyi szirmot rajzolt a megkezdett virágnak, amennyi dologért hálásak lehetnek. Szerencsére sok szép szirmot láttam minden gyerek virágán. Az óra végén pedig meghallgattuk a Hála erősségdalt.