A legkisebbekkel ismerkedtünk a Hála jelentésével. Bevezetőül meghallgatták Kati bajban van c. mesét, megértették hogyan és miért is lehetünk hálásak. A „hála” olyan érzés, amikor örülsz valaminek, amit kaptál vagy ami történt és jólesik megköszönni. Ha valaki segít felállni, mikor elestél – és te azt mondod: „Köszi”, az hála.
Ha süt a nap és jó játszani kint – és azt mondod: De jó, hogy süt a nap! Az is hála. Olyan mintha a hála egy kis „köszönöm” a szívből. Ez olyan mint amikor a szíved mosolyog.
Köszönöm körjátékot játszottunk, körbeadtunk egy kedvenc játékot. „Neked adom, köszönöm, hogy elfogadod!” A másik gyerek átvette, és így felelt: „Köszönöm, hogy adtad!”
Miért jó?
Segít a gyerekeknek gyakorolni a „kérem” és „köszönöm” szavakat.
Megtanítja, hogy jó érzés adni és kapni.
Fejleszti a figyelmet és az egymásra való odafigyelést.
Hála kört is játszottunk, mozgással kifejeztük miért vagyok hálás. Hálás vagyok a napért (karok széttárása), hálás vagyok a virágért, hálás vagyok a barátomért – megöleltük a barátunkat.
Meghallgatták a hála mondókát.
🌼 Hála-mondóka
„Köszönöm a napot, ☀️
köszönöm a fényt, 🌟
köszönöm a játékot, 🧸
köszönöm a színt. 🌈
Köszönöm a barátom, 🤗
köszönöm, hogy vagy, 💛
hálás szívem mosolyog, 😊
minden nap, minden nap!”
Pozitív gyermek vagyok kártyacsomagból mindenki választott egy rá jellemző kártyát, elmondta miért ezt választotta és ráragasztottuk a Hála táblánkra. Végül a munkalapon kiszínezték azt a képet amiért hálásak. A foglalkozás végét zenehallgatással zártuk.
A hála által a gyermekek gyakorolták, hogy boldog szívünk legyen, hogy tudjunk szeretettel köszönetet mondani és örülni az apró dolgoknak.
A hála gyakorlása
Mi az a hála?
Az első foglalkozásunk alkalmával a Hálát dolgoztuk fel. Hatalmas büszkeséggel mondhatom, hogy hálás vagyok a csoportomba járó gyermekekért, akik szinte alig 5 évesek, de olyan komolysággal, figyelemmel szívták magukba az új információkat, hogy a szívem csordultig megtelt szeretettel és elismeréssel.
Évek óta nem tartottam már boldogság foglalkozásokat, ezért nagy izgalommal vártam ezt a napot. A foglalkozás elején köszöntöttem a kisgyermekeket, és elmondtam nekik, hogy minden hónapban fogunk boldogság foglalkozásokat tartani. Azt is elmondtam nekik, hogy a miket fogunk csinálni ezeken a foglalkozásokon és láttam rajtuk az izgalmat, a várakozást.
A bevezető a „ Napimádás” légzőgyakorlat volt. Sokszor alkalmazzuk ezt a légzéstechnikát a mindennapokban és ez már nem volt ismeretlen a gyermekek számára, majd „ Az én hangommal” folytattuk. Először azt gondoltam, hogy itt egy kicsit zajosabbak lesznek, de nem így történt. Nagyon fegyelmezettek voltak és minden mondatomra figyeltek még azok a kisgyermeke is, akik általában rendbontóak.
Ezt a nyugalmat kihasználva elindítottam a „Szép nap ölelj most át engem” című dalt. Közösen, egymás kezét fogva ringatóztunk a dal ritmusára. Teljesen átszellemülve hallgatták a gyermekek a zenét és megkértem őket arra, hogy figyeljenek a szövegre.
A foglalkozást a szőnyegen, körben ülve folytattuk tovább. Megkérdeztem tőlük, hogy hogy érzik a mai nap magukat, majd megkérdeztem, hogy hallották e már azt a szót, hogy „HÁLA”? Sok kisgyermek azt válaszolta, hogy nem. Ezután mondtam nekik néhány példát arra, hogy miért lehetünk hálásak. Arra a kérdésre, hogy tudnak e ezután mondani néhány példát arra, hogy ki miért hálás, nagyon sokan jelentkeztek. Meglepően jó válaszokat mondtak. Volt olyan kisfiú, aki azt mondta: „Hálás vagyok az anyukámnak, mert süthetek vele palacsintát”, vagy „Hálás vagyok azért, mert anya reggel megölelt”, de a legszebb válasz, amit éltemben hallottam az volt, hogy:
„- Hálás vagyok anyukámnak és apukámnak azért, mert felépítik az új szobámat és olyan tárgyakkal rendezik be, amilyet én szeretnék és a fal is rózsaszín lesz!”
Ebben a pillanatban hatalmas szeretet fogott el a kislány iránt, hogy ő valóban hálás, valóban megértette azt, amiről beszéltünk! Meg kellett, hogy öleljem, éreztem a szeretetet és a hálát a szívében, nagyon felemelő érzés volt.
De nemcsak ez a kislány volt nagyon ügyes, hanem a többiek is, mindenkit megdicsértem, mert tényleg figyeltek és valós érzelmeket mutattak.
Ezt követően elmeséltem nekik a Hálafa történetét, amit szinte szájtátva hallgattak végig és a mese végén kérdés nélkül elmondták, hogy milyen szép volt ez a mese! Kérték, hogy még egyszer meséljem el nekik.
Megbeszéltük azt is, hogy milyen szimbóluma van a hálának, kiosztottam nekik a hálavirágot, amit kiszíneztek, egyedül kivágtak, majd fel is ragasztottak az első lépcsőfokra.
Zárásképpen egy kicsit eltértem a leírtakról. Azt gondoltam, hogy a boldogságóra foglalkozások kiválóan alkalmasak lesznek arra, hogy kicsit ellazuljanak, kicsit érezzék, hogy kik ők, esetleg a gondolataikba mélyedjenek. Évekkel ezelőtt elvégeztem egy hangtál terápiát, amit már többször is használtam a kisgyermekeknél, ezért nem volt ismeretlen a számukra. Meggyújtottam egy füstölőt, behúztam a függönyöket, és kértem őket, hogy mindenki feküdjön le a szőnyegre. Halk zenét tettem be, mondtam nekik néhány istrukciót, hogy mire figyeljenek, hogyan lélegezzenek és megkongattam a tálakat. Csodálatos volt. Nem mozogtak, ellazultak, szinte mindenki behunyt szemmel hallgatta a tálak zengését, érezte a rezgésüket. Mivel még kisgyermekek, ezért kb. 10 percig képesek koncentrálni a hangtálak hangjára, és ez most sikerült. A Tingsa megszólalása után kértem őket arra, hogy nyissák ki a szemüket, nyújtózkodjanak egy nagyot és mondják el, hogy hogy érzik magukat. Csillogott a szemük, boldogság látszott az arcukon, kiegyensúlyozottabbak lettek. Megöleltem őket és mindenki visszaölelt, még az a kisgyermek is, aki nem szokott. Elmondták, hogy nagyon tetszett nekik ez a foglalkozás, és mikor fogunk újra ilyet csinálni?
Nekem ez volt a zárszó! Újra szeretnék…..boldog vagyok, köszönet és hála érte!
Szeptemberben a hála gyakorlásával foglalkoztunk. Interaktív tananyagon keresztül megbeszéltük, mit jelent a fogalom és hol találkozunk vele leggyakrabban kisgyerekként. A boldogságórákat relaxációval kezdtük és meditálással zártuk. Minden órán meghallgattuk, megtanultuk és elénekeltük a hónap dalát. A boldogságórákat játékosan vezettük be. Pl. Minden gyerek felírt 3, rá jellemző állítást. A papírt gombócba gyúrva középre dobták. Valaki húzott egyet és megpróbálta kitalálni, ki írhatta. A következő órán írtak a gyerekek egy igaz és két hamis állítást magukról. Az egy igazat, az előző órán írtakból válogatták. A többiek kitalálták, melyik volt a helyes. Játszottunk „Melegzuhany”-t. Kiraktuk tolltartókból a HÁLA szót. A VAKÁCIÓ-hoz hasonlóan lerajzolták a HÁLA betűit és kiraktuk a táblára. Sokat beszélgettünk a közösségben való szerepükről és az egymáshoz fűződő barátságokról.
Korábban csoportfoglalkozásként tartottam boldogságórákat, most ez nem áll módomban, így a népi kézműves szakkörömbe építem be. A diákoknak lehetősége lesz egyszerre látni, hogy régen hogyan gyakorolták az emberek a boldogságfokozó technikákat, s átgondolhatják, ma miként tudják ezt megtenni.
Az foglalkozást a háláról való beszélgetéssel kezdtük. Mit jelent a hála? Miért érezzük? Miért jó, hálásnak lenni? Nekik szoktak-e hálásak lenni? Megbeszéltük, hogy kis dolgokért is lehet hálás valaki, s apró jótéteményekkel is boldoggá tehetünk másokat.
Ez után elkezdtünk a népi hagyományok mentén foglalkozni a hálával. Elsőként értelmezték az általam kivetített hálával kapcsolatos közmondásokat, ez könnyen ment a diákoknak.
Ezt követően A hálás állatok című népmesét mondtam el nekik. Megbeszéltük, itt hogyan jelenik meg a hála. Majd kerestünk más népmeséket, ahol a szereplőket szintén a jócselekedetért való hála mozgatja. (pl. felhozták a tengerbe visszadobott hal történetét, megvizsgáltuk ilyen szempontból a gebéből lett táltoslovakat, akik hálából, hogy kérésükre parazsat kaptak enni, végig röpítik és segítik a főhőst az útján. Illetve az anyókákról, akik cserébe, hogy öreganyának szólíttatnak, szintén segítőkészek lesznek.
Itt átbeszéltük, hogy milyen karaktererősségek jelennek meg a népmesében. Úgy találták, hogy a hála és a kedvesség, ami rímelt az e havi ajánlásra, így a kérdező kártyák közül néhány alapján beszéltük meg főleg a kedvesség karaktererősséget, de a hálát is érintettük újra ilyen szempontból is.
A következőkben visszatértünk a hála gyakorlására. Kis cetliken hálaadó szövegeket kaptak (ezek a diákon is rajta vannak, mikor kitalálták a választ megnéztük a képes diákat is), s ezek alapján dolgoztunk tovább. Hogyan jelent ez meg régen az emberek életében? Megbeszéltük, hogy nem tekintették régen olyan magától értetődőnek, hogy étel kerül az asztalra. Így hálát adtak azért, hogy van, étkezés előtt és után is. Illetve hálásak voltak az egész napjukért.
Más módon is hálásak voltak a mindennapi betevőért? Erre is rájöttek, hogy a bő termésért is hálát adtak pl. aratás, szüret alkalmával.
Ha már munka, sokszor végezték a betakarítást, házépítést, fonást együtt, kalákában, s ilyenkor hálásak voltak a segítőknek, majd következő alkalommal teljesen természetes volt ennek viszonzása.
Milyen élethelyzeteketben fejezték még ki hálájukat? A szülőtől való elváláskor (menyasszony), toborzáskor (legények) megköszönik szüleiknek a gondoskodást. Felhozták, hogy ma is szokás, hogy az ifjú pár az esküvőn köszönetet mond a szülőknek a felnevelésükért. Elmondtam, hogy kereszteléskor is a fiatal szülők hálásak voltak a nagyszülőknek, illetve halottsiratáskor az elhunyt jó tulajdonságait, cselekedeteit emlegették fel.
A szövegek alapján elmondták, hogy vendégeskedések alkalmával is mindkét fél hálás volt: a házigazda is az ünneplésükben való részvételért és a vendég is a sok jóért, amivel kínálták.
Nem csak szóban voltak hálásak, a körülöttük lévő tárgyakkal is kifejezték hálájukat. Ezek közül a „házi áldás” hímzett falvédők egyik darabjával foglalkoztunk behatóbban. Megfigyelték, hogy itt milyen karaktererősségek jelennek meg a hála kapcsán. Szeretet, remény, hit. Megállapították, hogy ezek a szeretet kivételével mind a transzcendencia erényhez tartoznak. Megfogalmazták, hogy mit értünk ezeken a karaktererősségeken, utána megnéztük a diát is. Megkérdeztem őket, hogy tudnak-e összefüggéseket találni a hála és a falvédőn lévő karaktererősségek között.
Hála és szeretet: Amikor hálásak vagyunk valakinek, gyakran megerősödik a szeretetünk iránta. A szeretet pedig arra késztet, hogy észrevegyük és értékeljük a másik jótéteményeit, ami újabb hálaérzést vált ki. A hála tehát „táplálja” a szeretetet, és viszont. A hála megtanít arra, hogy ne vegyük természetesnek azt, hogy szeretnek minket, a szeretet pedig megtanít arra, hogy hálásak legyünk azért, hogy adhatunk és kaphatunk.
Hála és remény: A hála megalapozza a reményt. Ha visszatekintünk azokra a dolgokra, amikért hálásak lehetünk, könnyebben elhisszük, hogy a jövő is tartogat számunkra jót. A hála gyakran a múltra vagy a jelenre vonatkozik, a remény pedig a jövőre, de mindkettő a jóra fókuszál.
Hála és spiritualitás (hit): A spirituális emberek gyakran hálásabbak, mert úgy érzik, nem maguktól kaptak mindent, hanem egy magasabb erő gondoskodásának eredményeként. A hála pedig erősíti a hitet, mert újra és újra emlékeztet az isteni gondviselésre vagy az élet mélyebb rendjére. A hála az imádság egyik formája. A hit megmutatja, miért lehetünk hálásak, még nehéz időkben is. Sok ember köszönheti ennek a túlélést, vagy azt a képességet, hogy tudják tartani a lelket másokban. (Hoztam ilyen példát, munkaszolgálatos pap történetét).
Összefoglalóan megállapítottuk, hogy a hála gyakorlása átszőtte a régiek életét, mindennapjait. Miért volt fontos a hálás gondolkodás a népi közösségek számára? Mert erősítette az összetartozást, a megbecsülést, és segített átvészelni a nehézségeket, a hála reményt adott.
Érdemes-e akkor nekünk is gyakorolni a hálát? Igen. Hogyan? Itt az egy mondat is számít című feladatot kértem, hogy csinálják meg. A bátorító üzeneteket kitettük a faliújságra a hálaszívekkel együtt, amiket szőttünk, hogy a kollégium többi diákja is inspirálódjon, vagy csak érezze jól magát tőlük. Később ajándékba adhatják ezeket az üzeneteket és szíveket valakinek.
Végül bíztattam őket a reflexiós lap végén lévő mindfulness gyakorlat és önbizalom programbeli feladat elvégzésére.
Nagyon örültem, hogy az önkéntes „házi feladatokat” voltak, akik már megcsinálták. Különösen örültem, az egyik kislányénak, aki komoly lelki nehézségekkel küzd, de a foglalkozáson aktív és pozitív gondolatokkal teli volt, és amiket felsorolt, hogy miért hálás, nagyon átgondolt, és mindenre rezignáló volt, ami őt körülvette / veszi mostanában, s itt is a jót vette észre, azt, amit gyakran olyan magától értetődőnek veszünk.
📄 Reflexiós feladatlap
Név: _____________________ Dátum: ________________
✏️ 1. Hála a néphagyományban
a. Milyen formában fejezték ki hálájukat az emberek a régi paraszti kultúrában?
________________________________________
b. Nevezz meg egy-két ünnepet, amely a hála kifejezéséhez kötődik! Írd le röviden, miben nyilvánult meg!
________________________________________
________________________________________
c. Hogyan jelenik meg a hála a népmesékben?
________________________________________
________________________________________
d. Milyen életeseményekkor fejezték ki hálájukat az emberek régen? Hogyan?
________________________________________________________________________________
________________________________________
e. A napi rutinban és egymás segítésében hogyan jelent meg a hála?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
f. Milyen tárgyi formában őrződött meg a hála kifejezése?
________________________________________
________________________________________
✏️ 2. Karaktererősségek- Karikázd be, melyik karaktererősségek jelentek meg szerinted leginkább a feldolgozott népmesében és házi áldásban! Indokold is röviden!
________________________________________
Bölcsesség: Kreativitás Kíváncsiság Nyitott gondolkodásmód Tanulás szeretete Bölcsesség
Bátorság: Bátorság Kitartás/szorgalom Őszinteség Vitalitás/lelkesedés
Igazságosság: Korrektség Vezetői képesség Csapatmunka Mértékletesség: Megbocsátás Szerénység/alázatosság Körültekintés Önuralom Emberség: Szeretet Kedvesség/gondoskodás Társas intelligencia Transzcendencia: Szépség és kiválóság értékelése Hála Remény/optimizmus Humor/játékosság Spiritualitás/vallásosság
✏️ 3. Személyes kapcsolat: Gondolj valakire, akinek mostanában hálás voltál, de talán nem mondtad ki. Mit mondanál neki, ha most lehetőséged lenne?
________________________________________
✏️ 4. Hála-gondolat: Fejezd be az alábbi mondatot saját érzéseid szerint: „Ma hálás vagyok azért, mert________________________________________
Lehetőségek a gyakorlására a legközelebbi alkalomig. Mindfulness-Hálaséta: Sétálj egy csendes helyen, és minden 10. lépésnél mondj ki egy dolgot magadban, amiért hálás vagy – lehet természet, személy, tárgy vagy élmény. A természet iránti hála mélyen gyökerezett a paraszti kultúrában. Önbizalomprogram-Az én legjobb énem: Sorold fel 10 olyan sikerélményed, amikor a lehető legjobb formában voltál! Nem csak a kiemelkedő teljesítményeid számítanak, sikerélményt adhat egy őszinte baráti beszélgetés is. A felderítésben segíthetnek az alábbi kérdések: Miért vagy hálás magadnak?/ Mitől érzed boldognak magad? Miért hálásak mások neked?/ Miért szoktak megdicsérni téged? Hogyan segítettél másoknak? Milyen teljesítményedre vagy a legbüszkébb? Milyen erősségeid működtek ezek közben?
Beszámoló
Boldogságóra 2025. szeptember – Hála téma
A Kaposvári Klebelsberg Kollégiumban vagyok csoportvezető nevelőtanár. 24 fős 9. évfolyamos Arany János Tehetséggondozó Programban lévő csoportom van, akik a Táncsics Mihály Gimnáziumba járnak.
Májusban végeztem el az első Boldogságóra tanfolyamot, augusztusban az Önbizalom és Erősségek képzést. Nagyon sok inspirációt, ötletet kaptam a tanfolyamok által. Idén szeptembertől nyertük el a Boldog Kollégium címet. Vállaltam, hogy a csoportomban tartok minden hónapban Boldogságórát az adott témában. Ez a szemlélet nagyon közel áll hozzám, hiszen ha a múltamat tekintjük, hittanárként, élménypedagógusként is valójában Boldogságórákat szoktam tartani.
Kihasználva az időt, hogy a gyerekeknek az első héten még nem volt sok tanulnivalójuk és egyéb programjuk, szilenciumokon Boldogságórát tartottam nekik. A további napokon is szilencium előtt maximum fél órában foglalkoztam a gyerekekkel Boldogságóra témákkal.
Mindenki kapott egy saját „Hála párnát”, hogy a relaxációt kényelmesen végezhessék, ha a padra lehajtják a fejüket.
TEVÉKENYSÉGEIM EBBEN A HÓNAPBAN:
• Szeptember 2-án, „Motiváló jövőkép” c. órát tartottam a csoportomnak, hogy egy jó lendülettel kezdjék a tanévet. Motiváló kisfilm, relaxáció, beszélgetés párban, motiváló jövőkép plakát készítés, motiváló levél írása a 10 évvel idősebb éntől a mostanihoz.
• Szeptember 3-án Hála órát tartottam a csoportomnak. Motiváló kisfilm, relaxáció, beszélgetés, saját hálafa készítés.
• Szeptember 4-én Hála óra. Hálakör, relaxáció, beszélgetés, „Hála befőtt” készítés. Ezt a befőttet folyamatosan töltöttük ebben a hónapban, minden nap legalább egy hálagondolattal bővült a befőttünk.
• Szeptember 8-án, szilencium előtt hálakör, hálabefőtt töltése, hálaének.
• Szeptember 9-én volt egy szülinaposunk, akivel „Meleg zuhany” játékot játszottunk. Sorban mindenki elmondta, hogy miért hálás neki. A 10. F AJTP csoportnak tartottam dupla Önismeret órát a „Motiváló jövőkép” címmel. Motiváló kisfilm, relaxáció, beszélgetés párban, motiváló jövőkép plakát készítés, motiváló levél írása a 10 évvel idősebb éntől a mostanihoz.
• Szeptember 10-én szilencium előtt hálakör, hálaének, hálaidézet húzás, felolvasás, hálafeladat kiadása. Mindenki húz egy nevet. Akit kihúzott, egy hétig figyeli, hogy ki miért lehet neki hálás. Borítékot adtam mindenkinek. Abba gyűjthetik a cetliket, amikre feljegyzik a hálagondolatokat.
• Szeptember 11-én „Megbocsájtás” témában foglalkoztam a gyerekeimmel, mert előző este nagyon csúnyán összevesztek a saját messenger csoportjukban, és szinte két részre szakadt az osztály. Beszélgetés, sérelmek elmondása, megoldás keresése közösen. Elengedő, megbocsájtó levél írása.
• Szeptember 15-én, amikor beérkeztek a kollégiumba a gyerekek, mindenki választhatott magának egy követ, amit este a csoport foglalkozásig 19 óráig nem szabadott letenniük. Csoport foglalkozáson megbeszéltük, hogy milyen érzés volt a kővel együtt lenni több órán keresztül. Megbocsájtás is ilyen könnyebbség, ha letehetjük, úgy, mint a követ. Megbocsájtás relaxáció. Megbocsájtás feladatlap kitöltése.
• Szeptember 16. Szerettem volna, hogy nem csak az én csoportom részesül a kollégiumban a hála témájában, ezért azt a kezdeményezést tettem, hogy a kollégium épületében lévő nagy fa festményre hálaleveleket ragaszthat mindenki, hogy miért hálás a kollégiumért. Ehhez felhívó plakátot készítettem, színes leveleket, tollakat, ragasztót tettem a fa közelébe, hogy aki arra jár, megírhassa és felragaszthassa a saját hálalevelét. Csodálatos közös hálafa készült.
• Szeptember 16-án Hála foglalkozást tartottam Horváth Marinella csoportjában.
• Szeptember 17-én Szilencium előtt hálaének, hálakör, hálabefőttbe írás, hálalevélre írás.
• Szeptember 18-án szintén egy közös kollégiumi programot szerveztem a hála világnapja alkalmából. Bagdy Bella rövid hála előadásának meghallgatása után közös hála relaxációt tartottam, amire több csoportból is érkeztek tanulók. Ehhez a programhoz felhívó plakátot készítettem.
• Szeptember 22-én a csoportfoglalkozásom keretében a csoportommal Mesés élményfoglalkozást tartottam hála témájában az „Elégedetlen kiscsiga” címmel.
• Szeptember 23-án önismereti óra keretében a 10.F csoportnak Mesés élményfoglalkozást tartottam hála témájában az „Elégedetlen kiscsiga” címmel. Foglalkozás után falevelek megírása, ragasztása a Hálafára.
• Szeptember 24-én a saját csoportomban szilencium előtt hálaköveket festettünk a termünkbe.
• Szeptember 25-én Mesés élményfoglalkozást tartottam hála témájában az „Elégedetlen kiscsiga” címmel Horváth Marinella csoportjában.
• Szeptember 25-én a csoportomban mindenki körül írta, hogy ki az, akit húzott, kik és miért lehetnek neki hálásak. A többieknek ki kellett találni, hogy kiről lehet szó. Aki a legtöbbet gyűjtötte össze a másikról jutalomban részesült. Nagyon jó volt hallani, hogy mindenki olyan szépen beszélt a másikról, kiemelve az erősségeket, jótulajdonságokat.
• Szeptember 28-ra elkészült Kollégiumunk közös Hála Fája. Színes leveleken osztották meg diákjaink, hogy miért hálásak a kollégiumért. Így született meg ez a vidám, élettel teli fa. Büszkeséggel tölt el minket, hogy Boldog Kollégium vagyunk!
A negyedik osztály közösen készített egy hálagyöngysort. A csoport tagjai egy-egy gyöngyre rajzolták azt, amiért nagyon hálásak az életükben. Így készítettek el együtt egy nagy nyakláncot, melynek gyöngyszemeit közösen fűzték fel.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Ebben a hónapban a Boldogságóra foglalkozáson a hála volt a témánk. Először közösen beszélgettünk arról, mit is jelent hálásnak lenni – vagyis észrevenni és megköszönni a sok apró jót, ami velünk történik.
A gyerekek elmondták, ők miért hálásak – volt, aki a családjáért, más a barátaiért, játékaiért vagy akár a napsütésért. Végül mindenki felfűzte a saját hálagyöngysorát, ami segít emlékezni: arra, hogy minden napban van valami, amiért örülhetünk és köszönetet mondhatunk.
Téma: Hála gyakorlása
Életkor: 3 éves gyermekek
Csoport: Orgona csoport
Időpont: 2025. 09
Célok:
A 3 éves gyermekek számára a hála érzésének megértése még nem egyszerű, hiszen az érzelmeik kifejezése és megfogalmazása kezdeti szakaszban van. Inkább az apró, mindennapi örömök megélése és utánzással tanulás segíti őket abban, hogy lassan megismerjék a hála jelentését.Az érzelmek kifejezése játékos formában. A közös élmények örömének erősítése.
Eszközök:
• Móricz Zsigmond: Iciri-piciri vers
• Ősztündér báb
• Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem
• Körberendezett szőnyeg
A foglalkozás menete:
1. Ráhangolódás, hangulatkeltés
• A gyerekek körben ülnek. Rövid beszélgetés arról, miért jó, ha van valami, aminek örülhetünk.
• Az Ősztündér báb köszönti a gyerekeket, és kérdezgeti: „Ti minek örültetek ma reggel? Van valami, amiért hálásak vagytok?”
2. Mese-vers élmény
• Móricz Zsigmond: Iciri-piciri vers bemutatása.
• A gyerekek közösen mondogatják a ritmusos sorokat. Megbeszéljük, milyen apró dolgok is örömet adhatnak.
3. Mozgásos mondóka
• Csizmát húzz a sündisznó …., Irkafirka…., Égig érő fa vagyok….A gyerekek a vershez kapcsolódó mozgásos játékot játszanak: ugrálás, guggolás, tapsolás – ritmusérzék, figyelem és közös élmény erősítése.
4. Érzelmi ráhangolódás – beszélgetés
• Az Ősztündér báb visszatér, és segít a gyerekeknek megfogalmazni: „Kinek köszönhetek valamit? Ki az, akinek hálás vagyok?”
• A gyerekek megosztják gondolataikat, ki-ki elmondhatja röviden, miért hálás (pl. anyának, apának, testvérnek, barátnak).
5. Zenei élmény
• Bagdi Bella . Világomba minden rendben van c. albumjáról hallgatunk zenét és körbe sétálunk kézen fogva.
• A gyerekek közben pihenhetnek, ringatózhatnak, vagy halk mozgással kísérhetik a dallamot.
6. Zárókör – közös hála
• Körben kézfogással mondják el: „Köszönöm!” Szívecskéjüket felemelik a hála szimbólumaként.
• Rövid összefoglalás: minden nap találhatunk apró örömöket, amiért hálásak lehetünk.
Tapasztalatok, reflexió:
A gyerekek érdeklődve hallgatták a mesét, örömmel vettek részt a mondókás, mozgásos játékban. A bábbal könnyen megnyíltak, és bátran meséltek arról, kiknek köszönhetnek valamit. A zenehallgatás alatt elcsendesedtek, jó hangulatban, nyugodtan zárult a foglalkozás.
A tanulóimmal technika óra keretein belül dolgoztuk fel a hála témakörét. Az órát egy beszélgetéssel kezdtem velük a hálakártyák segítségével. Nagyon kreatív válaszokat kaptam a gyerekektől, mint például: „Ha a hála egy tárgy lenne, akkor az egy olyan fényképezőgép lenne, ami a mindennapi boldog pillanatokat örökíti meg.” Ezenkívül megható válaszok is érkeztek, mint pl.: „Azért vagyok hálás, mert megszülettem és a családom szeret engem.” Élvezték az óra menetét, a beszélgetés után egy- egy hálafát keszítettek a tanulók csoportokban. Amikor bemutatták munkájukat olyan mondatok hangoztak el, mint például: „Hálás vagyok, hogy ebben a csoportban dolgozhattam, mert nagyon jól tudtunk együtt dolgozni.” Ekkor úgy éreztem, hogy hatásos volt az óra. A gyerekek az óra végére egy sokkal nyugodtabb állapotba kerültek. Ezután a hála átjárta az egész délutánunkat. 🙂