Minden hálás gyermek kezében megtalálható a hálafája, amit saját maga színezett ki. A fa körül kis képeken és rajzokon szerepelnek azok a dolgok, személyek, amikért Ők hálásak.
A hála gyakorlása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi Boldogságóránk témája a Boldogságfokozó hála volt. A bevezető beszélgetésben megismertettük az új gyerekekkel, és felelevenítettük a régi ovisokkal a Boldogságórák anyagát, azt hogy miről fogunk beszélgetni a következő 10 hónap során. Majd a foglalkozás ráhangolódásaként meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalát. Ezután beszélgettünk a hála fogalmáról, hogy mit jelent a gyerekek szerint és hogy miért/kiért lehetünk hálásak. Majd felelevenítettük a héten már megismert Hálafa története című mesét.
Ezt követően Hálajátékot játszottunk, a kihúzott szines pomponoknak megfelelően kellettválaszolni a játék megadott kérdéseire (pl. Nevezz meg valakit, akinek hálás vagy!).
A foglalkozás végén elkészítettük a mi kis hálaszívünket is, ahol minden gyerek odaadta a saját jelét annak a gyermeknek, akinek hálás. A zárókörben pedig megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát az év első Boldogságóráján.
Az elkészített sziv pedig egész héten csoportunk falát díszítette.
Osztályommal a hála megélését gyakoroltuk. Lelkesen játszottak, közben jobban megismerték egymást. Selfie-t készítettek egy hálás pillanatukban, majd azt bemutatták egymásnak. Bagdi Bella dalára pedig jókedvűen fejezték be az osztály hálavirágainak elkészítését.
Ebben a hónapban a hálával dolgoztunk. Szeretetbefőttet és hálaháncsot készítettünk a gyerekekkel. A háncsot ők gyűjtötték, szíveket rajzoltunk és vágtunk ki, amelyekre felkerült, hogy miért is vagyunk hálásak. Majd az elkészült szíveket felhelyeztük a háncsra.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek rajzokon örökítették meg nyári élményeiket amiért hálásak.
Közös beszélgetés során megterveztük az érdemrendet. A tanulók beszámoltak arról, kinek, miért lehetünk hálásak. A csoport munka során a diákok lerajzolták, hogy a családnak, a barátainknak, az iskolának és saját magunknak miért lehetünk hálásak. Az egyéni munkák után szütyőt készítettünk, majd játszottunk vele. A foglalkozás végén játékra került sor, melyben a diákok elmondták egymásnak, hogy miért hálásak. Jó hangulatban telt az óra. Tanítványaim nagyon várják a következő boldogságórát.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Végre újra együtt vagyunk és kezdődik a boldogság óra, a hála hónapjával. Hálásak vagyunk , hogy újra együtt lehetünk. Beszélgettünk arról, hogy miért jó a boldogság óra, mit jelent a boldogság. „Akkor vagyok boldog, ha itt lehetek”, „Boldog vagyok mert szeretnek”, „A boldogság az hogy együtt játszhattunk” ilyen és ehhez hasonló válaszok születtek.
Elmondtuk a fa mondókáját és el is játszottuk a kezünkkel.A gyermekek meghallgatták a hálafa történetét. Beszélgettünk az erdőben élő állatokról. Beszélgettünk arról, hogy hogyan érezte magát a fa, amikor az állatok kifejezték háláikat. Elmondtuk, hogy mi kinek és miért vagyunk hálásak. Készítettünk hála párnát, és szeretetbefőttet. Mindenki megtapasztalhatta, milyen érzés, ha valakinek hálásak vagyunk. A szeretet befőtt naponta új szívecskékkel szaporodik hálánk jeléül.
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Célkitűzésem volt, hogy a Hála fogalmát, és lényegét megértsék, az eddig szert tett tapasztalataik, megélt élményeik, benyomásaik alapján fogalmazzák meg, hogy miért mondhatnak köszönetet.
A foglakozást relaxációs gyakorlattal indítottam, amellyel célom volt a gyermekekben felgyülemlő feszültség levezetése, a minél nyugodtabb lelkiállapot elérése.
Majd az ének következett (Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem), amelyet nagyon élveztek a gyerekek.
A téma bevezetéseként az Add tovább a falevelet című játékot választottam, amely során az előzőnap gyűjtött leveleket vontuk be a tevékenységbe. A játék hangos nevetéssel, és szurkolással, egymás buzdításával zajlott.
Ezt követően a Hálafa története című mese következett, amely elolvasása után segítő kérdéseimmel, a gyerekek megértették a mese mondanivalóját, „üzenetét”.
Elkészítettük a hála kertünket. Az alkotás a folyosón került elhelyezésre, melynek virágait a csoport tagjai sablon alapján maguk vághatták ki, és ragaszthatták fel a kartonpapírra. A gyermekek egy része több virágot „ültetett” a hálakertbe.
Ezekre a virágokra kerültek azok a mondatok, amit a gyerekektől hallottam a Miért vagy hálás? kérdésemre. A gyerekek bátor megnyilvánulásait dicsértem.
Figyelemre méltó gondolatok születtek, amelyet az általuk készített Hála kertben dokumentáltunk:
Hálás vagyok:
• anyukámnak, mert megölelt és velem volt, amikor sötét lett, mert az autó neki ment az oszlopnak, és nem volt áram.
• tesómnak, mert sokat játszik velem.
• anyának és apának, mert társasoztunk.
• a kutyámnak, mert mindig vár engem.
• a barátomnak, mert örült nekem, amikor meggyógyultam.
• mindennap találkozunk
• anyucival elmegyünk közösen mozizni
• apucival kimegyünk a tanyára
• a tesóm megölelget,amikor félek
A hála kert készítése vidám, oldott légkörben történt.
A foglakozást a hála jelének kiszínezésével és az első lépcsőfokon történő elhelyezésével és Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalának meghallgatásával zártuk le.
A téma és a program továbbítása céljából Hálabefőttet készíttettünk a gyerekekkel közösen: (Nem a könyvben leírtak szerint.) A gyerekek segítségével kiszíneztük a Boldogság Várat. Az üveget magvakkal töltöttük meg, majd belehelyeztük az elkészített várat. A hála befőttünket átadtuk a középső csoportosoknak, hogy az óvó nénik kedvet kapjanak a Boldogságóra Program bevezetéséhez.
A foglakozás alatt a fiúk, lányok egyaránt aktívak voltak, továbbá a mozgásos feladatok, és a dalok mesék népszerűvé váltak. Ezt követően a gyermekek kérésére Bagdi Bella cd-jét gyakran hallgattuk.
A délelőtti órákban a Boldogságórát megelőzőleg is már hallgattuk a csoportban Bagdy Bella: Szép nap ölelj most át engem című dalt, így aztán a gyermekek könnyedén ráhangolódtak a Boldogságóra tevékenységre is. A hála témakörét a gyermekeket körülvevő természet felől közelítettem meg, játékosan és cselekedtetve. Érdeklődésük felkeltésével, érzelmeik alakításával sikerült a hála fogalmát elmélyíteni a gyermekekben. Szívesen rajzolták le, hogy a mesébe szőtt almafa, miért hálás a természetnek és az embernek, valamint az ember miért hálás az almafának és a természetnek.