A Kékmadárkák csoport egy értelmileg akadályozott gyerekekből álló kis csapat, akik osztályfoka egészen az 1-8. osztályig terjed.
Az év első foglalkozásán, a hálát úgy dolgoztuk fel, hogy a saját életükből merítettünk példát, kinek lehetnek ők hálásak, kik szokták segíteni őket. Felsoroltuk a szüleiket, tanár néniket, asszisztens néniket, lerajzoltuk őket és egy közös hála falat készítettünk. Ezután gyakoroltuk, hogy fejezzük ki amikor hálásak vagyunk. Majd mindenki színezett egy szívecskét amit odaadhat hálája jeléül valakinek. Remélem a gyerekek ajándéka boldog, hálás mosolyt csal majd az arcokra!
A foglalkozás zárásaként közösen táncoltunk Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem című számára.
A hála gyakorlása
Célunk a 2025/2026-ös nevelési évre, az Örökös Boldog Óvoda programsorozat folytatása, a gyerekek mentális jólétének fejlesztése és pozitív szemléletének erősítése. A Derecskei Mese-Vár Óvoda, Csutkamanó csoportjának első boldogságóra foglalkozásának témája a hála gyakorlása. A gyermekek elsajátították a ,,Hála erősség mondókat” ezt követően kötetlen beszélgetés formájában megbeszéltük a hála fogalmát, értelmezését, magyarázatát. A téma bevezetése képpen közösen megnéztük ,,A hála virága az Erősségek kertjében” című videót, amely nagyon tetszett a gyermekeknek. Meghallgattuk a témához kapcsolódó ,,A hála erősségdalát”, majd hála alagúton áthaladva minden gyermek elmondhatta, hogy ő miért hálás. Ezt követően a gyermekeket egy hála kirándulásra vittük el, ami Kismarján, a Pajta kaland tanyán volt. A gyermekek az èlmènyszerzès mellett több állattal is találkozhattak s megfogalmazták, hogy miért hálásak. A hála kirándulás során számos új ismerettel és értékekkel ismerkedtek meg a gyermekek. Ez jó alkalom volt arra, hogy minél jobban erősödjön bennük a hála szó jelentésé. Ezután hála játékot játszottunk, ahol csukott szemmel kellett a saját tengelyük körül megfordulni, majd tapsra kinyitották a szemüket és a legközelebb álló társát ölelték meg. Közösen elmondtuk Aranyosi Ervin: Ölelés című versét. A boldogság és hála érzetét igyekeztünk Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalával még jobban erősíteni. Körbe ülve, átkarolva egymást a gyerekek kérésére, többször is meghallgatták. Szem előtt tartva a csoport és egyes gyerekek fejlettségi szintjét, úgy érzem, hogy az első boldogságóra foglalkozásunk sikeres volt, S mindannyian nagyon várjuk a következő különleges alkalmat.
Szeptemberben nagy örömmel találkoztunk újra az iskolában a Boldogságprogram keretében. A sok változás és újdonság közepette különösen jó érzés volt ismét együtt lenni, beszélgetni és tanulni egymástól. A hónap témája a hála volt – megtanultuk, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak a mindennapokban: a barátainkért, a családunkért, az apró örömökért és azért is, hogy újra közösen élhetjük át ezeket a pillanatokat. A hála segít, hogy még jobban értékeljük az élet szépségeit és egymást is!
Szeptember hónapban a központi téma a: HÁLA. Idén iskolánk a 30 éves jubileumát ünnepli. Mivel névadónk Szent Gellért, ezért szeptember 24-én az egész iskola egy kirándulást tett a budapesti Gellért-hegyi Magyarok Nagyasszonya Sziklatemplomba, ahol közösen adtunk hálát azért, hogy intézményünk immár három évtizede sikeresen és eredményesen végzi nevelő-oktató munkáját, és formálja a jövő nemzedékét.
Ez a kirándulás és a hálaadás külön alkalmat kínált arra, hogy közelebbről megismerkedjünk névadónkkal, Szent Gellért vértanú püspökkel, aki példájával ma is irányt mutat számunkra. A helyszínen felidéztük életét, munkásságát és áldozatvállalását, amely a keresztény hit és a nevelés iránti hűség örök példája marad.
Az ünnepi pillanatokat közös énekléssel is megerősítettük: együtt zendült fel a híres egyházi ének, a Felmutat égre Szent Gellért keresztje, amely szimbolikusan is összekapcsolta múltunkat, jelenünket és jövőnket.
Ez a kirándulás nemcsak emlékezés volt, hanem közösségünk megerősödésének alkalma is. Hálás szívvel térünk haza, hogy a következő évtizedekben is méltó módon folytassuk iskolánk küldetését.
Az órát a Hála témájában tartottam, a Boldogságóra program keretein belül.
Mivel fontos a környezetvédelem, a feladatokat digitálisan végeztük: okostáblát („SmartBoard”) és a Rajz programokat használtuk.
A gyerekeknek bekötött szemmel kellett rajzolniuk, miközben társuk irányította őket szóbeli utasításokkal.
A feladat/rajz címe: „Barátok a padon”.
Az boldogságóra során a tanulók megtapasztalták, milyen fontos a bizalom, az egymásra való figyelés és az együttműködés. A gyakorlat játékos formában mutatta meg számukra, hogy a barátság és a hála szorosan összefonódik: hálásak lehetünk a társainkért, akik támogatnak, irányítanak és velünk vannak a mindennapokban.
Úgy éreztem, hogy a diákok aktívan és lelkesen vettek részt a tevékenységben. Sokat nevettek, közben pedig mélyebb üzenetek is megfogalmazódtak bennük: mennyire fontos, hogy számíthatunk egymásra, és hogy a barátság érték, amiért hálásak lehetünk.
Mindennapi hála
A tevékenység megszervezését tervezve, azon gondolkodtunk, hogyan is nevelhető a hála a gyerekekben.
Megpróbáltuk a gyermekek szintjén elmagyarázni, hogy milyen jó hálásnak lenni: hálásak lehetünk, ha egy barátunktól apró figyelmességek kapunk, vagy ha mi készítünk meglepetést szüleinknek, akkor ők éreznek hálát. Javasoltuk, hogy keressék a jót a mindennapokban: egy kedves szó, egy ölelés, mind a hála jelei.
Amikor már úgy éreztük, hogy kialakult a gyerekekben a hála fogalma, énekkel és imával folytattuk a foglalkozásunkat.
A tevékenységet egy hála karkötő elkészítésével zártuk. A karkötő emlékeztetni fogja viselőjét, a hála érzésére, valamint arra, hogy értékeljük a jó dolgokat.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Boldogságóra a 3.c1. osztályban
A Boldogságóra program szeptemberi témája a Hála gyakorlása. Első foglalkozásként beszélgetőkörben összegyűjtöttük, mit is jelent a hála, az hogy hálás vagyok, miért lehetek hálás és hogy milyen érzéseket kelt bennünk.
Meghallgattuk a tanító néni által felolvasott mesét, melynek szereplői a Hála, a Jólét és a Szeretet voltak. A történet arról szólt, hogy ahol Hála van, ott jelen van a Szeretet és a Jólét is. Mindenki átgondolta, hogy miért is lehet hálás és egy piros szívecskére felírta, melyből egy tablót készítettünk.
Meghirdettük az osztályban a pozitív árulkodás lehetőségét, az árulkodás mindig valami jótettről szól, ami nagyon jó hatással van az osztályközösségre, az egymásra való odafigyelés támogatására. Figyelmük a jóra irányul és figyelik a kedvesség lehetőségeit.
Az osztály másik tanító nénit kapott, így egy közös tabló készítésével megköszöntük az előző években való törődést, tanítást. Hálát adtunk az iskolában töltött időnket segítő pedagógiai asszisztenseknek, az iskolatitkárnak, a takarító néniknek és a portás néninek szintén egy-egy Hála tabló átadásával.
Szülők felé hálánkat egy hálafüzet összeállításával fejeztük ki, melyet nagy szeretettel fogadtak. Alkotó munkánk alatt Bagdi Bella Hála című dalát hallgattuk. A hála megélése, kifejezése örömteli, boldogságot adó érzését tapasztaltuk meg minden alkalommal.
Köszönjük a lehetőséget, ezek az órák, tapasztalatok az egész tanévünket áthatják majd!
Az első boldogságóránk a hála gyakorlása volt. Az órát relaxációval indítottuk. Ezután közösen értelmeztük a hála fogamát, miért lehetünk hálásak, hogyan tudjuk kifejezni hálánkat mások felé. Körben ülve mindenki elmondta miért hálás most, majd egymásnak fogalmazták meg miért hálásak a másiknak. Megható volt hallani a gyerekek őszinte gondolatait. Elkészítettük az osztály HÁLA gyöngysorát. A gyöngyökre azt rajzolták le, amiért hálásak. Közben a háttérben szólt Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dala, amely szeretettel és meghittséggel töltötte meg a termet.
Az óra célja volt, hogy a gyerekek felismerjék a hála fontosságát a mindennapi életükben. Gyakorolják a hála kifejezésének különböző formáit.
Ezen az órán a hála volt a téma. Először egy kört alkotva leültünk a tanári asztal mellett. Megpróbáltuk értelmezni azt a szót, hogy ’ hála.’ Felolvastam nekik egy mesét, ’ A hálás kismadár ’címmel. Ezután megbeszéltük a mesét, illetve hogy ki miért hálás. Nagyon szívesen meséltek a gyerekek, általában a családjukért, az ott kapott szeretetért hálásak, de volt aki azt mondta hogy az iskoláért, az osztályért érez hálát. Ezt követően pedig rajzot készítettek a témával kapcsolatban.
2025.09.26.-án, a Kis virág csoportban tartottam meg „Hála gyakorlása” témában a kezdeményezést, mely komplex formában, kiemelten a gyermekek érzelmi nevelésének szükségességét valósult meg.
Téma feldolgozása:
„Kerekerdő kalandra hív téged…” kezdetű verssel felkeltettem érdeklődésüket, megosztottam velük a Hálafa története című mesét. Átérezték a mese érzelmi vonulatát, és az előadásmódnak köszönhetően mindvégig feszülten hallgatták, követték a mese fonalát.
zt követően kommunikációs gyakorlat során, megtudhattuk, ki kiért, vagy miért érez hálát. Kicsit igyekeztem megkönnyíteni dolgukat, én kezdtem, s az aznapi ébredésemtől kezdődő addg eltelt időszakot meséltem el a gyermekeknek, kiemelve, hogy, bizony, minden pici, apró dologért is hálásak tudunk lenni.
Volt olyan kispajtás, aki csak sorolta, sorolta, miért tud hálás lenni.
Zenét indítottam ezt követően- Szép nap…- és megbeszéltük, hogy ez lesz a mi kis „indulónk” a következő időszakban, amire különböző mozgásformák gyakorlását tűztem ki célul.
Végül, elkészítettük Hálafánkhoz a tenyérnyomatokat, melyben mindenki megjeleníthette, lerajzolhatta, miért, vagy épp kiért tud hálás lenni.