A hála alatt sok mindent érthetünk. A mindennapi életben sok apró dologért lehetünk hálásak.
A hála gyakorlása
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Első alkalommal foglalkoztam 3 éves gyermekekkel,eddig csak nagycsoportban alkalmaztam a programot.Nehezebb dolgom van, mert azért egy picike gyermek még nem értheti meg , hogy pontosan mi is az a HÁLA. Természetesen a mesét is tömörítve mondtam el nekik, az életkorukhoz igazítva. Érdeklődést mutattak , a zenét többször meghallgattuk meghitt környezetben. Relaxációs gyakorlatokat együtt végeztük el, hálafát készítettünk közösen és mindenki fűzött egy hálanyakláncot, amit hazavitt a családjának. Élménydús időszak volt ez számunkra!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Első alkalommal foglalkoztam 3 éves gyermekekkel,eddig csak nagycsoportban alkalmaztam a programot.Nehezebb dolgom van, mert azért egy picike gyermek még nem értheti meg , hogy pontosan mi is az a HÁLA. Természetesen a mesét is tömörítve mondtam el nekik, az életkorukhoz igazítva. Érdeklődést mutattak , a zenét többször meghallgattuk meghitt környezetben. Relaxációs gyakorlatokat együtt végeztük el, hálafát készítettünk közösen és mindenki fűzött egy hálanyakláncot, amit hazavitt a családjának. Élménydús időszak volt ez számunkra!
-Relaxációs gyakorlattal kezdtünk a hála témához: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”.
-Mit jelent a hála? Meséltem saját példát, majd a gyerekek kerestek tapasztalataikból olyan dolgot, amiért hálásak. Ilyenkor mit érzünk? Milyen az arcunk? Hogyan lehet kifejezni, kimutatni a hálát?
-A Hálafa története című mese bemutatása.
-Kinek és miért vagy hálás a csoportban? Körben álltunk, egy gyermek középre ült Boldog Blankával. Aki szeretné, elmondhatja Neki, hogy mit köszön kis társának, majd átadja Blankát és a helyét. A válaszokat főként a barátságért, otthonába, születésnapra való elhívásért és a közös játékért érzett érzelmek mozgatták.
– A tavaly már megismert „Jól érzem magam” c. dalra közösen énekeltünk, táncoltunk, ami nagyon jó hangulatúra sikerült.
-Gyermekenként falevelet készítettünk frottázs technikával, felragasztottuk a hálafára, mellé azon gyermekek jelét rajzoltuk, akik iránt hálát éreznek. (még az óvónéni is kapott :)).
-Felhívtam a figyelmüket, hogy bátran fejezzék ki hálájukat minden alkalommal, amikor erre késztetést éreznek.
-Zenehallgatás, énekléssel zártuk a témánkat: Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem.
Idén teljesen új gyerekekkel indult a Mókuska csoport. Jelenleg szín kiscsoportban próbálom megvalósítani a boldogságórákat. A szeptemberi hónapunk teljes egészében a befogadás, beszoktatás, összeszokás jegyében telt. Igyekeztem ennek ellenére a boldogságórás témánkra is időt fordítani. Ennél a korosztálynál persze a „hála” fogalma nagyon megfoghatatlan, távoli. Mégis tudtunk arról az érzésről beszélni, amit akkor érzünk, ha örömmel gondolunk valakire, aki jót tett velünk. A kiadott feladatok közül el tudtuk készíteni a Hálapárnát közösen. A vidám napocskát, virágokat és a Föld szépségeit jelképező dolgokat ugyan én varrtam rá, de a gyerekek kézlenyomata és jele is felkerült a szeretetet, nyugalmat, békét, pihenést, örömet, köszönetet jelképező párnánkra. Minden nap elővettük egy kicsit és a gyerekek ráfekhettek, ölelhették. A hálapárnát nagyon szeretik. A hónap dalát is sokszor meghallgattam velük,és nagyon megszerették.
A hála fogalmával a tavalyi évben kezdtünk ismerkedni. Idén az ajánlásnak megfelelően, zöld színű hála szívecskéket ragasztottam a csoport különböző helyeire pl.: játékos polc, ablak, születésnapos tábla…stb. A gyerekek felfedező útra indultak, és kerestek maguknak egy-egy szívet, majd odaálltak mellé. Nagyon sokan meg tudták fogalmazni, hogy szerintük miért ragasztottam pont arra a helyre. Ablak: hálásak vagyunk a fényért, a levegőért, a nap melegéért; játékos polc: hálásak vagyunk, hogy játszhatunk; cd lejátszó: hálásak vagyunk a zenéért; szülinapos tábla: hálásak vagyunk, hogy megünnepelhetjük a szülinapokat; könyves polc: hálásak vagyunk a mesékért; tálaló asztal: hálásak vagyunk, hogy van mit ennünk. Ezután a hálapárnát (ami nyuszi alakú, hiszen nyuszi csoportosok vagyunk) egészítették ki a gyerekek, a nyuszi szemével, fogával; majd a hátoldalára mindenki felragasztotta a saját jelét.
Hálásak vagyunk, hogy együtt lehetünk, egy csoportba tartozunk.
Ráhangolódás
A hónap dalának meghallgatása
( Bagdi Bella)
Beszélgetőkör
Történt-e olyan a mai napon veled, amiért valakinek hálás lehetsz?
„Betűző”
Írj olyan szavakat, amelyekből kijön a HÁLA szó! Próbálj a témának megfelelően!
Hit
Áldás
Lélek
Alázat
Meghallgatunk minden párost, és a táblára is felkerülnek a megoldások.
Egy pohár tej c. szemelvényrészlet elolvasása, és egy olyan részlet dramatizálása, melynek a kulcsszavát megadom a csoportoknak.
Kulcsszavak:
UTCA
KÓRHÁZ
Természetesen megbeszéljük utána, hogyan sikerült a hála megragadása a kis előadásaikban
Leghálásabb pillanatok
Készítsünk montázst, nyári pillanatokról!
Csoportban dolgozunk, csomagolópapírra a nyár legszebb, leghálásabb pillanatait örökítik meg a gyerekek.
Saját nyári élményeiket ötvözik össze a többiekével, közben beszélgetnek, kinek milyen érzései vannak az elmúlt nyárról.
Relaxáció
Hallgassuk meg ismét a dalt, de most csukjuk be a szemünket.
A szeptemberi boldogságórán a hála érzését, gyakorlását jártuk körbe többféle módon és szemszögből. Hallgattunk zenét: Váray László Háladalát és a Kowalsky meg a Vega Hála veled c. számát. Megbeszéltük az aktualitását, a hozzá kapcsolódó érzéseket.
Elkészítettük a hálacsengő alapját, amelyet aztán a hét folyamán mindenki saját maga töltött meg tartalommal.
Megnéztük az Egy pohár tej című történet megrajzolt változatát. Ehhez kapcsolódóan beszélgettünk a hála érzéséről, fontosságáról, arról, hogy kinek és miért lehetünk hálásak.
Megterveztük az osztály „hálabefőttjének” üvegét, meghatároztuk a belekerülő tartalmat.
A gyerekek hátára ragasztott lapra írtuk fel, hogy kit miért szeretünk, kinek mit köszönhetünk, miért lehetünk hálásak. (Ez látható a fotókon.) Ezeket a lapokat mindenki eltette magának.
A záró nyitott mondat: A háláról jut eszembe…..
Otthoni feladatként vállalták a gyerekek, hogy szüleiknek, testvérüknek, nagyszüleiknek hálakártyát csempésznek otthon rejtett helyekre.
A boldogságórává változott osztályfőnöki órán mindenki felszabadultan, jókedvűen és aktívan vett részt.