Felevenítettük a hála fogalmát a Hála-fa történetével. Ölelő kör során a pozitív érzelmek megélése volt a célunk.Sétánk alkalmával megfigyeltük a természet szépségeit. Hála nyaklánc fűzésével kifejeztük szeretetünket, hálánkat. Bagdi Bella „Boldog vagyok” dalával zártuk Boldogságóránkat.
A hála gyakorlása
Szeptemberi boldogságóránkat egy hálakörrel kezdtük és felidéztük a gyerekekkel, hogy az elmúlt évek során miért voltak vagy lehettek hálásak. Nyolcadik osztályba belépve az általános iskolában eltöltött évek élményeiből válogattunk. A bemelegítő gondolatkör után egy-egy hálakártyát kaptak a gyerekek, melyre leírhatták, hogy miért is hálásak Bibós diákként. Az itt szerzett barátságokért, az osztályközösségért, tanáraikért, a barátságos, befogadó környezetért. A hálakártyákat mindenki saját ízlése szerint díszítette, majd a felragasztott kártyákat a tanteremben is elhelyeztük, így akármikor olvassák ezeket a gyerekek, egy kicsit átjárhatja őket a hála érzése.
Meghallgattuk a „Hálafa története” c. mesét. Megmagyaráztuk a hála szó fogalmát. Képek segítségével mindenki elmondhatta, hogy mi okoz számára örömet (miért hálás), majd a képeket kiszínezhették.
Relaxációs gyakorlat: „Körbe- körbe- karikába”.
Eljátszottuk az „Add tovább a kavicsokat” játékot. A feladat az volt, hogy körbe kellett adni a kavicsokat úgy, hogy senkihez ne kerüljön egynél több.
Ez után a már kiszínezett képeket kivágtuk és mindenki egy színes virágra ragasztotta. Hálakertet készítettünk.
Végezetül pedig meghallgattuk Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem c. dalát.
Visszaérkezve az iskolába a gyerekeket két dolog foglalkoztatta nagyon, hogy „Milyen volt a nyár?” és hogy „Milyen lesz az iskola?” Miután megismerkedtünk az erősségek kertjében a hála virágával, elkészítették a hála napocskát és az osztály hála befőttjét. A hála napocska sugaraira rárajzolták a gyerekek, hogy miért lehettek hálásak a nyár folyamán, így be is tudták mutatni egymásnak a nyári élményeiket. A hála befőttet, pedig titkosítva készítettük el, majd csak az év végén tudjuk meg, hogy ki, miért lehet hálás az iskolában. Végül igyekeztünk megtanulni a Hála erősségmondókát és meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem dalát.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A tanulók kaptak egy hetet arra, hogy listát írjanak arról, hogy miért hálásak. Amikor elkészültek a listák, a tanulók felolvasták listáikat, majd papírcsíkokra vágták a listát, és a papírcsíkokat beletették egy „Hála” felirattal ellátott befőttesüvegbe.
Miután tartósítottuk magunkban a hála életérzést, a tanulók a „Köszönöm” szó különböző fordításait kapták meg, s ki kellett találniuk, hogy milyen nyelvre történt a fordítás. Majd mindenki választhatott egy fordítást. A tanulók a „Köszönöm” szót jelnyelven is megtanulták kommunikálni.
Gyógypedagógiai intézményként öt éve csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz. Egy kicsit visszatekintettem, felidéztem az utunkat a kezdetektől egészen mostanáig. Mindig jó érzéssel tölt el, ha az együtt átélt boldogságórákra, a közös élményekre gondolok. Mosolyra derül az arcom, nézegetem a fényképeket, videókat, a közös alkotásokat. Az előző osztályomat, akikkel négy évig „boldogságóráztunk” útra engedtem a felső tagozatba, most újra elsőseim vannak. Hálás vagyok, hogy kaptam egy új gyermekcsoportot őszinte kíváncsisággal, érdeklődéssel, játékossággal, örök mozgékonysággal, kedvességgel és sok-sok szeretettel. A boldogság összetevői közül a hála témakörét az elsősöknek a játék, a mozgás, a testi érintésen keresztül próbáltam megközelíteni. Megtanultuk például a mi kis szeret mondókánkat:
Hüvelykujjam boldogság,
Mutatóujjam huncutság,
Középső ujjam okosság,
Gyűrűs ujjam vidámság,
A kisujjam szeretet,
odaadom Teneked!
Játszottunk „ölelős” játékot és színeztünk sünit is.
De nemcsak osztályon belül, hanem az alsó tagozatban is tartottunk boldogságórát, mert nagyon fontosnak tartom az iskolai közösségben a program kiterjesztését. Elmondtuk a mondókát, meghallgattuk a hónap dalát, közösen játszottunk, az Erdő mellett nem jó lakni…népdallal és gyermekjátékkal zártuk a vidám hangulatú közös boldogságórát.
A szeptemberi téma feldolgozását nagy lelkesedéssel vágtam bele a kis elsősökkel.
Az órát a Körbe-körbe-karikába mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, nagyon jó volt a figyelem és a finommotorika fejlesztéséhez is. A villámlazító relaxációs technikával folytattuk a tanórát. Majd mindenki elmondhatta miért volt hálás reggel: „iskolába jöhettem”, „játszhattam a kutyámmal”, „anyának vagyok hálás, mert elhozott az iskolába”, „apának vagyok hálás, mert reggelit készített” stb..
Történetet alkottunk Ciniről és Boriról íme:
Hol volt, hol nem volt az Óperenciás-tengeren is túl, élt egy kislány Bori. Bori szegény volt, mint a templom egere, csak egy krajcárja volt, ezen a krajcáron elemózsiát akart venni magának, de amikor a kötényéből elővette, elejtette. A pénzérme gurult, gurult míg a sarokban a lyukban eltűnt. Sírt, zokogott Bori, hogyan tud most élelmet venni magának. A sírást meghallotta Cini, a kisegér, gondolta, segít Borinak. Fogta a krajcárt és visszagurította Borinak. A kislány a közeli piacon bevásárolt, a vásárfiából finom vacsorát főzött, melyre meghívta Cinit, a kisegeret. Ettől a pillanattól kezdve elválaszthatatlan barátok lettek. Itt a vége, fuss el véle.
Mesealkotás közben Hálavirágokat alkottak tanulóim, kezüket körbe rajzolták, majd belevázolták azt az öt dolgot, amiért a mai napon hálásak. Pihenésképpen szíveket rejtettem néhány helyre (törülköző, laptop, kosár az asztalon), mindenki elmondhatta szerinte, miért vagyunk azoknak a dolgoknak hálásak. Hálapók is dolgozott a termünkben, néhány gyereket az örömből készült fonalával körbe szőtt, miközben megosztotta a többiekkel miért hálás az estének.
Óra végén Hálavonatra szálltunk a Szeretet dal dallamára.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A 4. osztályban HÁLA témában tartottunk boldogságórát. Először megbeszéltük a HÁLA szó jelentését, majd mindenki elmondta és leírtuk a táblára, hogy ki és miért és kinek hálás. Az óra végén minden tanuló kirakta a HÁLA szót.
Megtartottam életem és a gyerekek életében is az első Boldogságóránkat. Először beszélgettünk arról, hogy mi is ez és milyen témákat fogunk feldolgozni. A gyerekek nagy lelkesedéssel fogadták. Beszélgettünk a 4 szeretetnyelvről, továbbá arról, hogy ezeket a szavakat ne féljenek kimondani, hiszen a másik embernek örömet okoznak vele, saját maguknak pedig megkönnyebbülést.
Motivációként egyenként szólítottam a gyerekeket a nevükön majd a szemükbe mondtam, hogy SZERETLEK. Kíváncsi voltam a reakciókra és a véleményükre, hogy milyen érzés volt ez számukra. Egytől egyig az volt a válasz, hogy nagyon-nagyon jó érzés. Mondtam nekik, hogy ők is sokszor hangoztassák ezt a szót.
A hónap témáját a hálát kezdtük ezután feldolgozni. Egy kis beszélgetéssel kezdtük, de igazán magáról a háláról, mint fogalomról nem nagyon volt egyéni véleményük, hiszen még nagyon kicsik ezek a gyermekek, egy hónapja kerültek az iskolapadba. Hogy legyen fogalmuk arról mit is foglal magába a hála megtekintettük A hála virága az erősségek kertjében című videófelvételt, melyet tátott szájjal hallgattak a kicsik. Ezután meghallgattuk a Hála – Szép nap ölelj most át engem című dalt. Ez hatalmas és váratlan érzelmeket váltott ki a gyermekekből, hiszen a dal felénél odaszaladtak hozzám és mindenki átölelt engem és egymást, ez egy könnyfaksztó pillanta volt a foglalkozásnak, hiszen engem is átjárt a gyermekek szeretete, amelyért érdemes ezt a hivatást gyakorolni.
A foglalkozás fő részében a Boldogságóra munkafüzet 3-6 éveseknek 3. oldalán található képek ihlettek meg. Egy általam készített PPT segítségével bemutattam néhány képet, amiért hálásak lehetünk. A gyerekek kaptak egy- egy nyomtatott befőttesüveget, amelybe díszítés után, ki kellett választaniuk minimum 3- maximum 5 képet, amiért ők hálásak és ezeket beleragasztani a kis befőttesüvegjeikbe.
Lezárásként egyenként odahívtam őket magamhoz és kértem mondjanak neveket az osztályban, akiknek hálásak, ahány nevet mondtak én annyi hálavirágot adtam nekik. A virágokat Wordben készítettem, a közepén ez szerepelt: Hálás vagyok neked! Kértem, hogy ne árulják el egymásnak, hogy ki kinek fogja adni hétfőn az otthon kiszínezett hálavirágokat.
Az utolsó nevelési évünket kezdtük el együtt, 2021szeptembere óta életünk része a Boldogságóra. Csodálatos gondolatok fogalmazódnak meg a gyerekekben nap, mint nap. Aktívan alkalmazzák azokat a „boldog” megoldási módokat, amivel egy konfliktus, egy probléma hamarabb megoldódik, rendeződik. Boldog Dórát, Nórát és most már Flórát is szeretettel fogadják, örülnek minden beszélgetésnek, szituációs játéknak. Beértek, beépültek a kis buksikba a szeretetnyelv gondolatai.
Hálás vagyok azért, hogy részese lehetek a Boldogságóráknak.
Hálás vagyok azért is, hogy én indíthattam el őket ezen az úton.