Megrajzoltuk miért vagyunk hálásak a szüleinknek.
A hála gyakorlása
A Szivecskék 6.a csoport a 2024-2025 tanév első boldogságóráján – A HÁLA – szeptember havi témát dolgozta fel. Lewis Howes „Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevés dologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálával telve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk.” idézetével kezdtük a beszélgetőkört. Felidéztük tavalyról, hogy miért fontos hálásnak lennünk: segít az élet pozitív történéseinek tudatosabb megélésében, erősíti önbecsülésünket, önértékelésünket, segíti a feszültségeink oldását, javítja a kapcsolatainkat, megtanít örülni annak, amink van, segítőkésszé tesz, képessé tesz bennünket a harag, irigység, keserűség megszüntetésében, emeli a rezgésszámunkat, mely által boldogabb, kiegyensúlyozottabb emberekké válunk. Ezt követően a gyerekek elmondták, hogy az előzetes feladatként kapott „Miért vagy hálás az iskolával kapcsolatban? kérdésre mit gyűjtöttek össze otthon. Az általuk legfontosabbnak gondoltak felkerültek a táblára is. A beszélgetés közben kiderült, amit sejtettem, nem volt mindenki számára könnyű ez a feladat. Kevesen tapasztalták még meg a hála hihetetlen erejét, mely betudható fiatal életkoruknak is. Mivel a hála az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technika, a foglalkozás második részében arról beszélgettünk, hogy hogyan lehet gyakorolni a hálát. Megfogalmaztak ötleteket: pl. köszönetet mondani, ha jó dolog történik velük; pozitívan gondolkodni; apró dolgokat is észrevenni; másokat segíteni. Saját tapasztalatomat elmesélve, mekkora ereje van a hála igazi, mély érzésének, teremtő erejének, megismertettem őket egy általam is alkalmazott, általuk is könnyen elvégezhető rezgésszintemelő gyakorlattal. „Minden nap végén gondold át, hogy azon a napon miért lehetsz hálás és írd le a hála füzetedbe. Naponta minimum 5 dolgot. Érezd magadban a hálát, miközben leírod. Nem baj, ha eleinte nem érzel semmit! Ha ezt naponta csinálod, egy idő után fogod érezni a hálát, a rezgésszámod emelkedni fog, jó dolgokat vonzol be az életedbe, boldogabbá válsz, és egyre könnyebben fogalmazol meg olyan dolgokat, amiért hálás vagy!” Ajándékba óra végén kaptak tőlem a hála füzetük elejére egy piros szív alakú fát ábrázoló képet.
Remélem kis ajándékommal kedvet csináltam ahhoz, hogy rendszeresen vezessék a hála füzetüket. Egy hónap múlva kíváncsian várom, kinél, milyen változásokat hozott a hála gyakorlása!
Hálásak lehetünk, hogy voltak olyan lelkes írók, akik úgy döntöttek, összegyűjtik a falvak, települések történeteit.
Beszélgettünk a népmeséről, szereplőiről. Megfejtettük, hogy ki is a mi híres mesegyűjtőnk. Majd egy igazi magyar népmesével koronáztuk meg az órát.
Mese: Az égig érő fa forrás: https://www.youtube.com/watch?v=W0FxK_n1WmU
Feladatlap: forrás: https://hu.pinterest.com/pin/15410823712256675/
Színező: forrás: https://hu.pinterest.com/pin/492649946720702/
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Harmadikosok lettünk, izgatottan várjuk a ránk váró kihívásokat. A háláról Lázár Ervin meséjén keresztül beszélgettünk. Maminti, a kicsi zöld tündér történetében a meseszereplők érzelmeit játszottuk el arcunkkal, testtartásunkkal.
HÁLAZSÁKOT készítettünk, amit megtöltöttünk olyan értékes dolgokkal, amikkel szebbé tehetjük a mindennapokat. Ezzel a hátizsákkal vidáman, magabiztosan indulunk neki az új tanévnek. Hálavonatoztunk, titkot súgtunk egymásnak, és sokat nevettünk, öleltünk.
Elkészítettük közösen az Őszi hálalapunkat is.
A szív napja alkalmából készítettünk közösen egy óriási szívet.
A szíven belürel sok kis apróbb egység került, hiszen hiába vagyunk egy osztály, mégis mindenkinek más a fontos, mást szeret.
A legkülönlegesebb dolgok kerültek fel végül a falra. Volt, aki a kedvenc foci csapatának logóját rajzolta fel, valaki a kisállatát és persze akadt olyan is, aki a családját, barátait.
A boldogságóra során a hála gyakorlása témáját dolgoztuk fel, amely különösen fontos a gyermekek érzelmi fejlődésében. A foglalkozások célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják a hála erejét, és megtanulják értékelni az apró, mindennapi dolgokat, amelyek boldogságot hozhatnak az életükbe.
Bevezető beszélgetés
Először közösen megbeszéltük, mit jelent a hála. A gyerekek megosztották, hogy ők mire szoktak hálásak lenni. Ennek során bátorítottam őket, hogy a mindennapi élet apró örömeire is gondoljanak, mint például a barátságok, családtagok, vagy egy szép nap.
Játékos gyakorlatok
A hála kifejezésének különböző módjait próbáltuk ki, például egy „hála-láncot” alkottunk, ahol mindenki mondott egy dolgot, amiért aznap hálás. Ezzel a gyerekek nemcsak saját érzéseiket osztották meg, hanem egymás történeteit is meghallgatták, ami erősítette a közösségüket.
Kreatív alkotás
Egy szép üveget választottam, amelyet a gyermekek díszítettek ki különböző technikákkal.
A gyerekek „hálabefőttet” készítettek, amelybe papírdarabokra írták fel azokat a dolgokat, amelyekért hálásak voltak. Ezeket a kis papírokat aztán egy befőttesüvegbe helyezték, mintha „elraktározták” volna a hálájukat. Az „üvegben tárolt” hálatárgyak szimbolizálták, hogy a hála mindig ott van velük, és bármikor „elővehetik”, amikor szükségük van rá.
Reflexió és lezárás
A foglalkozás végén megbeszéltük, hogy a hála gyakorlása hogyan segíthet nekik a mindennapokban. Mindenki elmondta, hogy a foglalkozás után mire gondol hálával a következő napokban.
Eredmények és tapasztalatok
A gyermekek nagyon nyitottan álltak a témához, és örömmel vettek részt a gyakorlatokban. Különösen a játékos és kreatív részeket élvezték, mivel ezek segítettek számukra a hála érzelmének könnyed kifejezésében. A foglalkozás során fejlődött a gyerekek önkifejezése és a közösségi érzésük is, hiszen sokan rájöttek, hogy mennyi közös dolgot osztanak meg egymással.
Összegzés
A hála gyakorlása nemcsak az egyéni boldogságukra van pozitív hatással, hanem közösségük erősítésére is. A gyerekek megtanulták, hogy az apró dolgokért való hálát kifejezve boldogabbá válhatnak, és kapcsolatukat is mélyíthetik egymással.
Meghallgattuk a hála dalt az óra kezdetén.
Kört alkotva leültünk és a gyerekek elmondták az aktuális lelki állapotukat. Ezeket az érzéseket csoportosítottuk, hogy a gyerekekből jó/pozitív vagy kellemetlen/negatív érzést váltanak ki.
Majd rátértünk maga a hála fogalmára és próbáltuk az érzést összekötni, hogy a szüleiknek miért lehetnek hálásak. Ennek a folytatása volt, hogy kisebb rávezetéssel megbeszélték a gyerekek, hogy egymásnak miért lehetnek hálásak.
Az órán beszélgettünk a háláról mint pozitív érzelemről. Megállapítottuk, hogy a hála érzése a legtöbb esetben egy másik emberhez kapcsolódik. A gyerekek párokat alkottak és egy-egy színes kartonlapra egymás lábát körberajzolták, majd kivágták. A talpakra annak a neve került, aki iránt hálát éreznek, és az érzelem indoklását is ráírták. A talpakból közösen kiraktuk a hála feliratot, majd ráragasztottuk a csomagolópapírra. A gyerekek a foglalkozás által közelebb kerültek a pozitív érzelem megértéséhez, de még rendkívüli nehézséget jelentett számukra, annak megfogalmazása. Az ötödikesek élvezték a talprajzolás pármunkáját. A végeredménnyel elégedettek voltak. A plakát azóta osztálytermünket díszíti.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük („Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”). Ezután meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” című dalt. Körben ültünk és arról beszélgettünk, hogy mit jelent hálásnak lenni. Gyakoroltuk a hála érzésének felismerését macis hangulatkártyákkal. Bevezettem a gyerekek számára a Hálafa történetének meséjét. A mese szereplőit felragasztottuk a mese hallgatása közben egy képre, hogy könnyebben megértsék a tanulók az eseményeket. A mese végén megtanultuk a „Nap, nap, fényes nap…” című mondókát. A történtekről segítő kérdésekkel beszélgettünk. A foglalkozás végén a gyerekek a tenyérlenyomatuk elkészítésével segítettek a fának megszépülni. Ezután elhelyeztük a Boldogság várba vezető út első lépcsőfokhoz tartozó hála szimbólumát a várat ábrázoló képen. A gyerekek a foglalkozás végén virágos színezőt kaptak.