SZEPTEMBERI BOLDOGSÁGÓRÁINKRÓL – Téma: a hála
A gyerekek elkezdték színezni, rajzolni a „Boldog órák” című füzet borítólapját: saját mintázású betűk, a szív közepében arcképük.
„A hajó úticélja a Hála szigete. Nem elég kijelölni az utat a tengeri labirintuson. A hajót a hála viszi előre: írj rá erre a kacskaringós útvonalra mindig egy-egy hálát, amit érzel! Ha mindannyian partot érünk, a sziget lakója egy finom „hála befőttel” vár Benneteket! Kalandos utat kívánok! A szigeten találkozunk!”
A „partot érés” után kinyitjuk a befőttet. Ezen a szigeten szív alakú gyümölcs érik, a befőtt ebből készült. Névreszóló „gyümölcsöt” falatozhat mindenki: leírtam, kinek miért vagyok hálás az osztályban. Pl. „Hálás vagyok Neked a jókedvedért.”, „Hálás Vagyok Neked azért, mert segítőkész vagy.”
A feladat ötlete abból fakadt, hogy az idei tanévben a terem dekorációjában a tenger élővilága, a hajózás a fő motívum. A Hála-híd nevű társasjátékot pedig tavaly karácsony óta ismerik a gyerekek, ez volt az osztálynak szóló ajándék.
A hála gyakorlása
1. alkalom: Hála gyakorlása. Az első foglalkozás igazi felüdülés volt a gyerekek számára, mintha egy lélekemelő szigetre érkeztünk volna, a nyári szünet utáni első napokban. Ahogy egy kis körben helyet foglaltunk, szinte azonnal oldódott a feszültség. A beszélgetés a nyári kalandokról, illetve a háláról, egymás tiszteletéről, egészen szívmelengetővé vált. A gyerekek lelkesen keresték a hálára okot adó dolgokat, a feladatuk az volt, hogy mindenki válasszon magának egy párt és mondjon neki valami szépet, kedveset. Sok apró öröm is felszínre került, ami megerősítette a pozitív gondolkodás fontosságát. A hálajáték során érezhető volt, hogy a közös gyakorlat oldotta a hangulatot és nyitottabbá tette a közösséget. A foglalkozást a hálaerősség dalával zártuk.
2. alkalom: Kedvesség, emberi kapcsolatok. Egymásra hangolódva telt a második alkalmunk is, a szeptemberi hónapban. Az órát, Bagdi Bella: Szép nap ölelj át című dalával kezdtük, ezt követően az emberi kapcsolatokról beszélgettünk, így a foglalkozás végére megerősödött a közösségi érzésünk. A gyerekek fő feladata az volt, hogy válasszanak ki egy személyt, akinek nagyon hálásak és készítsenek neki egy levelet, majd felolvasták hangosan is. A beszélgetések során megtanultuk a figyelmes meghallgatást, ami elmélyítette a baráti kapcsolatokat, és segített egymás jobb megértésében. A tanórán a kedvesség és az egymásra figyelés került a fókuszba, aminek hatására a gyerekek aktívan tettek javaslatokat a jobb osztályhangulatért. Nagyon kedves érzés volt látni, ahogy felismerték a kapcsolatok ápolásának jelentőségét, fontosságát. A témához kapcsolódó feladatok segítettek elmélyíteni az empátiát és az elfogadást. A foglalkozást a kedvességerősség dalával zártuk.
3. alkalom: Mesehallgatás. (Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy) A mesehallgatás remekül sikerült, Bartos Erika története azonnal magával ragadta a gyerekeket. A mese feldolgozása során a sérülékenység és a megbocsátás témaköre került elő, melyről őszintén beszélgettek a kisdiákok. Ez az alkalom kiválóan mutatta be, hogyan lehet a mesék segítségével feldolgozni az érzelmi nehézségeket. A segédanyag, 2. számú mellékletének feladatát, a színezőt készítették el a gyerekek. A színes ceruzák és a kreatív feladatok segítettek elmélyülni a gondolatainkban, és kifejezni az érzéseinket társaink iránt.
4. alkalom: Szeptember 30. A magyar népmese napja. A Népmese napjára való ráhangolódás során a hagyományok és a mesék bölcsessége került előtérbe. A gyerekek élvezettel merültek el a magyar népmesék világában, miközben beszélgettünk a bennük rejlő örök értékekről, élettapasztalatokról. Megtekintettük közösen, „A só” című magyar népmesét, ezt követően megvitattuk a mese tanulságait, majd az iskolai rajzpályázatra készítettek a gyerekek illusztrációkat. Ez az óra ismét megerősítette, hogy a mesék és a hagyományok milyen fontos szerepet játszanak a boldogság megteremtésében és a közösség építésében.
Ez a békés, támogató légkör segített lelkileg is felkészülni az új tanév kihívásaira.
A foglalkozások végére pedig egyértelmű volt: a hála és a tisztelet gyakorlása nemcsak a lelkünket gazdagítja, hanem a mindennapjainkat is szebbé teszi, és segít egy harmonikusabb közösség kialakításában. Ennek köszönhetően a gyerekek sokkal nyugodtabbak és érzékenyebbek lettek egymás felé.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Légy hálás életed minden jó dolgáért!
Most szeptemberben 4. tanévben kezdtük meg az osztállyal a Boldogság órákat. Ismerős téma már a HÁLA, gyakran ülünk fel a hálavonatra, és az alagúton áthaladva idézünk meg egy-egy számunkra kedves eseményt, vagy segítőt. A nyugilégzés kártyák közül az ujj légzést választották a gyerekek, majd párokban masszíroztuk egymás hátát. A Boldogságfitnesz nem maradhat ki egyetlen óránkból sem. Ebben a tanévben a Boldogság gyöngysorára fűzzük fel a gyöngyeinket, elsőként a HÁLA gyöngyszemét. Mese a háláról és a szeretetről című történetből megtanultuk, hogy a hála szebbé teszi a mindennapokat, mindig kéznél van, és a legkönnyebb vele pozitív érzelmet generálni. Ahol a Hála van, ott Szeretet van, ott megtalálható a Jólét és a Siker is! Az Érzelmek szótára és a Mit érzel? interaktív játékok segítettek a gyerekeknek érzelmeiket felismerni, beazonosítani. Az Itt a láda, mi van benne játékban egymásnak adogatva a ládát, a benne lévő kérdéskártyák segítségével beszélgettünk a háláról, elképzeltük állatként, növényként, szín és hangként. Összegyűjtöttük, hogyan tudjuk kimutatni mások felé.
Elhatároztuk, hogy HÁLA-POSTALÁDA kerül a tanterembe, amit mi készítünk el, amiben mindenki küldhet és kaphat SZÍVKÜLDI üzenetet a tanév során. A cél, hogy figyeljünk egymásra, és magunkra, vegyük észre, ha valaki jó hozzánk, és ezt fejezzük ki egy személyre szóló szívküldi üzenettel! Ne feledkezzünk meg a háláról azokért a dolgokért, amiket természetesnek veszünk, az ételért, a napért, a mosolyért, a barátságért, hogy van akinek elmondhatjuk, ami a szívünket nyomja. Ezek milyen apró dolgok, mégis milyen hatalmasak!
MERT….
„Ha hálásak vagyunk valakinek, de azt nem adjuk tudtára, az olyan, mintha szépen becsomagolnánk egy ajándékot, de nem adnánk oda.” (Tonk Emil)
A HÁLA GYAKORLÁSA- Boldogságóra vázlat
2025. 09.19.
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: A hála, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: Felismerni, hogy „mindenem megvan”, megtanulni örülni, hálásnak lenni a körülményeinknek, a környezetünknek. Pozitív élményeink megélése, élvezete. Önbecsülésük és önértékelésük megerősítése. Hasznosságérzetük növelése (segítőkészség erősödik). A negatív érzelmek kioltása, feszültségek oldása.
A foglalkozás feladatai: A hála felismerése képeken, verssel, egyéni élményeink felidézésével és játékos gyakorlatokkal megtapasztaltatva. A hála megélése önálló cselekedeteinkben.
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
SZÍVMANÓ Nyugilégzés Kártyák (3-12é)
„Emlékeztek rá, hogy az elmúlt napoktan játszottunk ezzel a kártyával. Hogyan is csináltuk a… légzést?”
-Szülinapi légzés 3x
-Jó reggelt légzés 3x
-Méhecske légzés 3x
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Hála, hogy újra itt a reggel… (közös éneklés gitárkísérettel)
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Hálavers meghallgatása, gyakorlása:
HÁLÁS VAGYOK, MERT FELÉBREDTEM,
HÁLÁS VAGYOK, MERT FEDÉL VAN A FEJEM FELETT,
HÁLÁS VAGYOK, MERT TISZTA VÍZ FOLYIK A CSAPBÓL,
HÁLÁS VAGYOK, MERT BÉKE VAN, MERT EGÉSZSÉGES VAGYOK!
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Bagdi Bella: Szép nap c. dalának meghallgatása közben a gyerekek körbejárhatják többször is az asztalra kikészített hálaképeket és a végén mindenki választhat belőle egyet, ami neki nagyon tetszik, valami jó dolog jut róla az eszébe.
Beszélgetőkör indítása: Miért ezt a képet választottad? Boldoggá tett téged, amikor ez történt veled?
5. A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Mondjuk el újra a verset, közben körbe adunk egy tálkát, amiben papírszivecskék vannak. Mindenki választhat belőle egyet.
„Add oda annak, akinek hálás vagy, hogy együtt játszottatok, segített neked valamiben!”
A szivecskéket felragasztjuk a HÁLA-RÉT virágpöttyei köré. Ezeket lehet gyűjteni a következő hetekben is.
Záróének: Hála, hogy újra itt a reggel…
6. TÉMA TOVÁBBADÁSA: „Köszönöm, hogy vagy! ” képek készítése, hazaküldése.
A mai foglalkozáson A hála témakörét mesével dolgoztuk fel. Készítettünk a meséhez rajzokat, színeztünk hálafát. Elkészítettük az osztály hálabefőttjét és szép őszi hálakönyvjelzőket is. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal, mozgásos játékkal, és zenehallgatással tettük színesebbé.
Mindenki jól érezte magát és hálával gondolhattunk arra, hogy újra közösen élhetjük át a Boldogságórák minden pillanatát.
A hála az első témakör, amelyet az AMI-ban dolgoztunk fel. 10-14 éves vegyes korcsoportban. A művészeteket hívtuk segítségül ezen az órán a képzőművészetet, zenét táncot. Beleépítettük azokat az elemeket az órába, amelyek a boldogságóra alappillérei. Az óra sikeres volt nagyon élvezték a gyerekek.
Ebben a nevelési évben Boldog Dóra középső csoportba érkezett a gyerekekhez, vannak olyan gyerekek, akik most szeptemberben kezdték meg az óvodai életüket velük, s még csak most találkoztak először Boldog Dórával. Boldog Dóra szeretettel köszöntötte a gyerekeket. A szélcsengő megszólaltatása után egy mesebeli erdőbe vezette őket, ahol egy Relaxációs gyakorlatot végeztek a gyerekek: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” A gyerekekkel beszélgettünk a Háláról, miért fontos, hogy jelen legyen az életünkben. Megbeszéltük azt is, hogyha gyakoroljuk a hálát, akkor teret adunk a pozitív gondolatoknak, ill. ha hálásan gondolkodunk, akkor mennyi mindent kaphatunk általa. Elmondtam nekik, hogy én nagyon hálás vagyok értük, hogy ők járnak a csoportomba. Hála virágokat színeztek a gyerekek, melyet játék keretében belül átadtak társaiknak, elmondták, hogy miért hálásak neki. A gyerekekkel közösen meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem a Világomban minden rendben van című albumról. Add tovább a falevelet! –Játékot játszottuk, mégpedig úgy, hogy a gyerekek először egy, majd kettő, majd három őszi levelet adogattak társuknak. Ezt a foglalkozást egy neves napra szeptember 30.-ra terveztem, mert ezen a napon van A Népmese Napja. A Népmese Napja alkalmából egy népmesével kedveskedett Boldog Dóra a gyerekeknek: A kisegér nagy utazása. Megszólaltatta a szélcsengőjét és mesébe hívó mondókáját elmondta a gyerekeknek. A gyerekekkel közösen megtanultuk és elmutogattuk a mese után a Fa mondókáját. A foglalkozást Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalának eléneklésével zártuk a Repülj velem című CD –ről. A nyáron találtam vásárlásom során egy fából készült fát. Gondoltam, hogy ez lesz a pillangó csoport Hálafája. A gyerekek kifestették a szíveket, melyek felkerültek a fára. Boldog Dóra elköszönt a gyerekektől és azt mondta nekik, hogy amiért ilyen ügyesen, kitartóan részt vettek a Boldogságóra foglalkozáson, így mindenki felragaszthatja a Hála jelképét a kis virágot a Boldogságvár első lépcsőfokára.
Ezt a témát továbbadtam a szülőknek. Otthon Hála fát kellett készíteniük a gyerekekkel. Útjára indítottam egy Boldogságpalackot, melyre fel kellett írniuk, hogy miért hálásak!
A hála gyakorlása témát digitális formában dolgoztuk fel. Felidéztük először, hogy tavaly miket fogalmaztak meg a tanulók a hálával kapcsolatban. Az interneten megkerestük, hogy milyen jelentései vannak a hála szónak, és ennek értelmében nekik mit jelent ma. Saját ötleteik alapján PowerPoint prezentációt készítettek, amelyeket bemutattak egymásnak is.
A boldogságóra alkalmával a hála gyakorlásával foglalkoztunk, és több érdekes tevékenységen keresztül mélyítettük el a témát. Az óra elején megnéztünk egy rövidfilmet, amely bemutatta, milyen sok mindenért lehetünk hálásak a mindennapokban. Ezután mindenki bedobhatta a „hálabefőttbe” írt cetlijét, amelyeken az szerepelt amiért a leghálásabbak az életükben. A foglalkozás egyik különleges része a „hálahíd” volt, ahol megkezdett mondatokat kellett befejezni a tanulóknak. Ez segített abban, hogy mélyebben átgondolják az érzéseiket, és jobban tudatosítsák, mi mindenért lehetnek hálásak. Az óra végén közösen megbeszéltük, mit jelent számunkra a hála, és hogyan gyakorolhatjuk a mindennapokban. Nagyon tartalmas és elgondolkodtató óra volt.
A Hála gyakorlása
A tevékenységet Bagdi Bella: Boldog vagyok dal meghallgatásával kezdtük, közben mozgással kísértük. Beszélgettünk a háláról, kinek, minek és miért lehetünk hálásak. Mivel a heti témánk az Állatok Világnapja összekapcsoltam a két témát, mivel a gyermekek nagyon szeretnek az állatokról beszélgetni. Miért lehetünk hálásak az állatoknak és ők is hálásak nekünk. Sokat mozogtunk, utánoztuk az állatok mozgását, hangját.
Majd ezt követően megnéztük Az aranypálca című népmesét. megbeszéltük, hogy a mesében szereplők kinek és miért lehet hálás.
A tevékenységet a Boldog vagyok című dal meghallgatásával zártuk.