A tanév elején- visszatérve az iskolába- újra aktuálissá vált a társas kapcsolatokról, barátságról, a konfliktusokról beszélgetni. Amikor a HÁLA szó értelmezésére került sor, akkor emlékeztek a tanulók arra, mit is jelent és miért fontos használni gyakran ezt a kifejezést. Többen mondták, mennyire jólesik nekik, ha valaki észreveszi és el is mondja nekik, milyen remek dolgot tettek meg a másikért, egymásért. Az ajánlott játékok közül a párban rajzolást választottam első tevékenységnek: Két személyiség találkozása olyan, mint két kémiai anyag érintkezése. Ha reakció lép fel, mindkettő átalakul.”
A közös rajzolás során az a tanuló, aki tudta a másikat befolyásolni a feladatvégzés során, az meg is tette. A kommunikálás hiánya miatt türelmetlenné váltak. Ez feszültséget okozott érezhetően. Érdekes volt a feladat felénél megállni és szembesíteni a társakat: hogyan érezték külön-külön magukat a közös „rajzolás” során. A megbeszélés után sem beszélhettek, de a munkában sokkal jobban figyelték egymást. Érdekelte őket, hogy a rajzoló társuk milyen formát szeretne rajzolni és ebben ők hogyan tudnak részt venni. Nem volt egyszerű munka. Szerintem máskor is kipróbáljuk ezt az „összehangolódást”!
A képek a munkák közben és végén készültek. A kézfogással igyekeztünk barátságos élménnyé tenni a közös „alkotást”.
A hála gyakorlása
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A hálafa története című mese meghallgatását követően, elkészítettük a mi Hálafánkat is (levelek a gyerekek tenyerei), közben megismerkedtek a hála fogalmával, és elmondták a gyerekek, hogy ki miért érzi hálásnak magát. Végül meghallgattuk a Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem című dalát.
A hála gyakorlása témakört dolgoztuk fel 2024. szeptember 23-án a 3.a osztállyal.
Az óra anyagának összeállításához felhasznált források voltak:
Bagdi Bella -Prof. Dr. Bagdy Emőke -Dobrova Zita: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 6-10 éveseknek,
Badgi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek,
Bagdi Bella: A hála erősség dala https://vimeo.com/889834176/3469b63a56,
Bagdi Bella: „Szeretet dal”https://mentalfocus.hu/wp-content/uploads/2023/11/09-Szeretet-dal.mp3
Az órát egy Motivációs-Relaxációs gyakorlattal, kezdtük: a „Napimádás” gyakorlattal.
Majd beszélgetéssel folytattuk: Szerintetek mi a hála? Kinek és miért lehetünk hálásak? Gyűjtsünk példákat!
Majd meghallgattuk a foglalkozás témájára rávezetéseként Bagdi Bella: A hála erősség dal-át https://vimeo.com/889834176/3469b63a56
Majd ezután mondtam nekik, hogy: “A hála erőssége azt jelenti, hogy nem tekinted magától értetődőnek a veled történő jó dolgokat, kifejezed a háládat, köszönetet mondasz még az apró örömökért is.” Ezáltal jobban érezzük értékét a mindennapi apró örömöknek. Kérdés következett: Miért használjuk szerintetek a hála kifejezésére a köszönöm szót? Hogyan mondhatjuk másképpen?
Ezután kértem őket, hogy taneszközeikből felhasználásával, csoportmunkában rakják ki a HÁLA szót. “Ahogyan egy-egy tárgy bekerül az alkotásba, köszönjétek meg a tárgynak, hogy segít nektek idén (is). Pl. Köszönöm neked tolltartó, hogy rendben tartod a színes ceruzáimat.” Ez is egy egyszerű, de kedves gyakorlása a hálának.
Ezt követte A csodakantár című mese. Felvezetéseként elmondtam nekik:
A mesékben gyakori, hogy a hős valami jót tesz valakivel, valakinek, aki hálából viszonozza neki a jóságát. “Jó tettért jót várj!”, tartja a mondás is. Így van ez a következő mesében is. Figyeljetek a szövegére, kik a szereplők, és ki kinek lehet hálás.
Rajzoljátok le azokat a szereplőket, akik Jancsinak hálásak lehettek!
Közben hallgattuk, dúdoltuk, énekeltük Bagdi Bella: „Szeretet dal”-át.
Végül összegzésként: A legegyszerűbb megoldás -keresztrejtvényt oldották meg a gyerekek. Megbeszéltük a megoldásokat. A foglalkozás lezárásaként a Hála erősség mondóka tanulása következett:
“Mindenért, amim van, Köszönetet mondok, Hálatelt szívemmel boldogan mosolygok. Szívemnek, lelkemnek Emelkedettsége, A hála személyemnek legfőbb erőssége.”
A tevékenységet a Napimadás relaxációs gyakorlattal kezdtük. Körben ültünk a szőnyegen, középre egy uszadékfát helyeztem, amit nyáron a Dunánál találtam. Kiemeltem, hogy nagyon hálás vagyok ezért a folyónak. Körben nyári dolgokat ábrázoló képecskéket helyeztem ( fagyi, csónak, úszógumi…). Felelevenítettük a nyári évszak jellemzőit, majd minden kisgyerek választhatott egy-egy képet, amiről egy szép nyári emlék jutott eszébe és hálát érzett vele kapcsolatban. A képeket pár mondat kíséretében gyúrmaragasztóval tettük fel az uszadékfára. Így készült a mi hálafánk. Dalolva bújtunk át a hálafa alatt Bújj, bújj zöldágat énekelve.
Foglalkozásainkat a hónapban minden alkalommal relaxációval indítottuk. A relaxációkat szívest, örömest végezték a gyermekek. „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” relaxációt kedvelték a legjobban, így ezt a gyakorlatot – nap közben – is több alkalommal végeztük. A hónapban közösen mondogattuk a „Szép nap, ölelj át most engem” című dalt. Ehhez folyamatosan más-más gyakorlatokat, ötleteket találtunk ki a gyermekekkel, például: párban éneklés, körben éneklés, koreográfia. A témát, hónap elején az „Add tovább a falevelet” játékkal vezettük be mind a két csoportba. Először csak egy darab falevelet indítottunk körbe a csoportokban, majd fokozatosan növeltük a számukat. Célunk az volt, hogy mindenkihez jusson el a falevél, így figyeljenek kis pajtásaikra, kövessék nyomon, hogy ki az akinél már járt s ki az aki még nem kapott falevelet. A játékba természetesen a szülőket is bevontuk, kik örömmel segítették a játék menetében a gyermekeket. A gyermekek és a szülők gyűjtőmunkában is részt vettek ezen hónapban. „Gyűjtögessünk” címszó alapján, aki csak tudott, őszi terméseket hozott óvodánkba. Mi, óvodapedagógusok matricákkal jutalmaztuk ezen gyermekeket. A hónap végén összehasonlítottuk kinek gyűlt össze több matrica, ki vett aktívan részt a mindennapok során.
A munkafüzetünkben a 3. oldalon található feladatot minden gyermek ügyesen oldotta meg.
„Kerekerdő kalandra hív téged…” mondókát és Boldog Dórát bevonva a téma feldolgozására, a gyermekeknek mi, óvodapedagógusok olvastuk el a „Hálafa” történetét, majd közösen beszéltük meg a hozzá kapcsolódó kérdéseket. A fa mondókáját nagyon megkedvelték a gyermekek, ami véleményünk szerint annak köszönhető, hogy óvodánk udvarán van egy hatalmas, öreg gesztenye fa, amit nagyon kedvelnek a gyermekek és HÁLÁSAK vagyunk ennek a fának. Hogy miért is? A gyermekek véleménye: nyáron ő ad nekünk hűvöset, ősszel ad nekünk a terméséből, és még levelet is küld nekünk, tavasszal pedig újra éled, virágzik aminek mindig örülünk. Az egyik csoportban a gyermekekkel így hálaleveleket festettünk, melyre különleges technikát alkalmaztunk. Egy papír dobozba helyeztük a már előre kinyomtatott falevelet. Diókat festettünk be barnára, zöldre, pirosra, sárgára, majd beledobtuk a papírdobozba. A gyermekek a papírdobozt mozgatva jobbra-balra, fel-le, festették színesre a HÁLA levelüket. A másik csoportban tépés technikával HÁLA levelet ragasztottak a gyermekek. Minden gyermeknek lehetősége adódott a napok folyamán, hogy megbeszéljük ő miért HÁLÁS és kinek HÁLÁS?! Ezt segítették mindennapi foglalkozások, például a közös fahéjas, sült alma készítése. A virágot, mint a hála jelét napi szinten lerajzolta valaki a csoportban, melyért mi óvodapedagógusok is hálásak voltunk.
Arról beszélgettünk, mi mindenért lehetünk hálásak. Mindenki felírta egy lapra a hála szót, és saját ízlésének, gondolatainak megfelelően díszítette, színezte. Majd a sok hála szóból a táblán kiraktuk a hála kifejezést és mi magunk is elhelyezkedtünk körülötte.
Újra együtt a csapat! Többször adódott remek alkalom a nyári élmények meghallgatása után arra, hogy kifejezhessem a gyerekeknek miért is jó, hogy újra együtt vagyunk (ezt néhány gyermek is meg tudta fogalmazni), miért van hála most a szívemben. Ez a téma nehezen értelmezhető óvodásainknak, de a mindennapokba igyekeztem beépíteni úgy, hogy a nap lezárásaként elmondtam egy simogatás kíséretében, hogy miért vagyok hálás nekik személyre szabottan (kedvességért, segítségnyújtásáért, figyelmességéért stb.). Több alkalommal meghallgattuk relaxációs gyakorlatba ágyazva Bagdi Bella: Hálás vagyok c. dalát is és volt, amikor az ebéd utáni lefekvés előtt is ezt hallgattuk.
Hétről hétre megjelent tehát a hála fogalma. Az őszi gyümölcsök tekintetében rávilágítottunk arra, miért lehetünk hálásak a gyümölcsöknek. Az autómentes nap kapcsán pedig hálát adtunk a tiszta levegőért, melyre mi is tudunk vigyázni, de hálát adtunk a közlekedési eszközöknek is, hiszen segítenek, ha valahova sietni kell.
De a végső konzekvencia mégiscsak az volt, nagyon jó együtt lenni!
BOLDOGSÁGÓRA VÁZLAT
A foglalkozás ideje: 2024. szeptember 17.
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda Vajszló Pacsirta csoport
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája: Hála gyakorlása
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
Előzmények:
1.:Az oktatási segédanyagban található „Vidám reggeli köszöntések” felkerültek jól látható helyre a csoportunk ajtajára, és miután lassan kezdenek beszokni az új kiscsoportosok, elkezdtem alkalmazni a reggeli üdvözléseket is. A gyerekek nagyon élvezik, és kérik is, hogy ezt a fajta köszöntési formát választhassák érkezéskor.
2.: „Hálaséta” Megtettük az első sétát a csoporttal. Mivel még eléggé „kezdő ovisok” vagyunk, egy kötéllel mentünk sétálni az óvoda környékére.
3: „Hálafa” készítése, tenyérnyomattal dekorálása
Minden kisgyermek tenyerét befestettem, majd lelamináltuk, ezek lesznek majd a hálafa levelei.
SZERVEZÉSI FELADATOK:
Friss levegő biztosítása a foglalkozás zavartalan megkezdéséhez
A foglalkozáshoz szükséges eszközök előkészítése.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj..”
– „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Szép nap ölelj most át engem. c. dalára relaxálunk a szőnyegen fekve, miközben kapnak egy lágy simogatást egy kendővel.
A TÉMA BEVEZETÉSE:
Témafeldolgozása mesével.
A gyerekekhez vendég érkezik. Ő Boldog Dóra, akivel minden hónapban találkozni fognak, és mindig jót fognak együtt játszani.
Boldog Dóra egy ráhangoló versikével köszönti a gyerekeket:
Kerekerdő kalandra hív téged,
Hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját,
Mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra,
Azt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár,
Kerekerdőn a boldogság megtalál.
Bezzeg Andrea? A Hálafa története c. mese rövidített változatának elmesélése
Néhány kérdést teszek fel, hogy ellenőrizhessem, értették, hogy miről szólt a mese.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
A Hála jelének kihelyezése a Boldogságvárunk első lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Ha boldog vagy c. dalára táncolunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családokat: Megkértem a szülőket, hogy küldjenek a Facebook csoportunkba egy családi fényképet, amit kinyomtatok és kihelyezzük a csoportba, hogy láthassák a gyerekek: a szüleik itt is velük vannak.
– Vond be az intézményt: Minden csoportot meglátogattunk a 3. héten, bemutatkoztunk nekik, ajándékba Szívmanót vittünk nekik, és elmondtuk, hogy nagyon hálásak vagyunk, hogy egy intézményben lehetünk velük.
REFLEXIÓ-2024 SZEPTEMBER
Ebben a tanévben új gyerekeket fogadtunk a csoportunkba, mi lettünk az új kiscsoport.
A kezdetek most a beszoktatásról szólnak, de a Boldogságóra vezérgondolatai ebben is nagy segítségemre vannak.
Igyekszem lehetőséget biztosítani az érintésekre, a simogatásokra, egy-egy jó szóra, biztatásra.
A kezdeti nehézségeken, a szülőktől való elváláson igyekszünk minél előbb „túl lenni”, és viszonylag gyorsan bekerülni az intézményi élet vérkeringésébe.
Meglátogattuk a többi csoportot, apró ajándékkal kedveskedve mindenkinek, megmutatva magunkat, és ismerkedve az intézményünk helyiségeivel is.
A tágabb környezetünk felé is nyitottunk: sétáltunk egyet az ovi körül, amit legnagyobb meglepetésemre sírás nélkül tettünk meg. Ezen felbátorodva, őszi falevélgyűjtő sétát is tettünk már kicsit távolabbra, amit szintén élveztek a kicsik.
Nem maradhatott el a hálalánc készítés sem, amihez régi fonalgyűjtő karikákat díszítettem ki színes szigetelőszalagokkal ,ezzel is felkeltve a gyerekek érdeklődését. Több napig is ezzel játszottak nemcsak láncot fűztek belőle, hanem tornyokat is építettek.
A Boldogság-várát is megépítettük építőkockákból, és köré még egy autópálya is került.
Reggeli köszöntő jelképeket ragasztottam az ajtónkra, amik közül lehet választaniuk érkezéskor, és a választásuknak megfelelő köszöntéssel üdvözöljük egymást.
Tudom, hogy még nagyon aprók ezek a gyerkőcök, de úgy érzem, hogy nagyon fogékonyak a Boldogságóra befogadására. Ennek szellemében kívánom végezni ebben a tanévben is a munkámat, minél több élményt biztosítva a rám bízott gyerekeknek.
Szeptember a hála gyakorlásának hónapja.
Átkerültem a Levendula csoportból a Margaréta csoportba, amiért kifejezetten hálás vagyok.
A gyerekek már tudták, hogy boldogságórát szoktam tartani, de azért megbeszéltük, hogy itt az érzelmeinkről, azt, hogy hogyan érezzük magunkat és arról lesz szó és játék, hogy még jobban legyünk. A szép nap kezdetű dalt énekeltük el kezdő énekként, majd kezdő relaxációnak a Lemegy a nap lankad a kar és a Nap-légzés többszöri gyakorlása következett.
Beszélgettünk a gyerekekkel az érzelmekről, érzésekről és legfőképpen arról. hogy miért lehetünk hálásak.
Majd a hálafa története következett.
Zárásként pedig a hálaszív, hálavirág elkészítése és közben zenehallgatás.