Ha körbenézünk a világban, számtalan dologért lehetünk hálásak!
A hála gyakorlása
2025.09. 15-től bevezetésre került óvodánkban, azon belül is a Narancs kiscsoportban a boldogságóra program. Mivel kiscsoport és még javában zajlik és zajlott a beszoktatás folyamata, így a játékosság, a fokozatosság és a gyermekek játékkedve adta az alapot.
A szeptemberi hála téma, remek keretet adott annak, hogy elsősorban megmutassuk, hogyan érezzük magunkat a harmadik héten az óvodában. Bár még kevésbé ismerjük egymást, mégis kialakulnak az érzések egymás iránt, az óvoda iránt. Sokszor sírósan, sokszor vidáman, néha szomorúan, és szerencsére többször jókedvűen töltjük a kezdeti napokat. Ismerkedünk egymással, a szabályokkal, a napirenddel, az épülettel, udvarral.
A hála, mint fogalom, még megfoghatatlan ebben az életkorban, így azt bábozással, érzések kifejezésével tudjuk közvetíteni a gyermekek felé. Ehhez eszközünk volt a hálás róka tábla, amin a gyermekek jelölték az aktuális hangulatukat és kedvüket. Megbeszéltük, ki melyik rókával tud jobban azonosulni, a boldoggal vagy a szomorúval. A boldog „rókák” két-három nap után már próbálták egyszerűen megfogalmazni a választ arra a kérdésre, hogy miért boldogok (részemről sokszor hangoztatva/megemlítve a hálás kifejezést, mint szókincsbővítést), miért hálásak. Ilyen kedves válaszok születtek, mert játszhatunk, mert együtt vagyunk, mert megyünk az udvarra stb. Természetesen szomorú rókák is voltak, ami jó lehetőséget adott arra, hogy megfigyeljük a héten ennek változását, vagy esetleges stagnálását. Hét végére sokkal több boldog (gyermek)/róka lett, mint hét elején.
Igyekeztünk róka barátunknak egy csodaszép erdőt varázsolni, amiben ő is boldogan élhet és jól érezheti magát, mint mi az óvodában.
A hála befőtt szintén egy eszköz volt a hála kifejezés „gyakorlására”, megemlítésére, használatára. Mindennap különböző színű szíveket dobtunk a befőttes üvegbe, ezzel kifejezve boldogságunkat, örömünket. A különböző színű szívek által más szövegkörnyezete emeltük a hála jelentését pl. hálás a róka, hogy nem esik az eső, így mehet játszani az erdőbe/ hálás vagyok, hogy ma keveset szomorkodtatok/ hálásak vagyunk, hogy együtt lehetünk stb. Olyan hétköznapi élethelyzetekre használtuk, amit ez az életkor is megért és be tud épülni később bonyolultabb szituációkba is. Az összegyűjtött szívek nem mentek kárba a hét végén, hiszen pénteken csodálatos fát készítettünk (ragasztottunk) belőle. Ezen a napon, minden gyermek egy piros szívet vihetett haza a családjának szeretetét kifejezve vele.
A hét célja a gyermekek jókedvének, általános hangulatának fokozása. A felnőttekhez fűződő pozitív és szeretetteljes viszony megalapozása. Bizalmi kapcsolat kialakítása. A hangulatmérő segítségével a gyermekek kedvének felmérése és megfigyelése. Később ennek változásai és tapasztalatainak mérlegelése (pl. van-e olyan gyermek, aki rendszeresen a szomorút választja). Továbbá szókincsbővítés, a gyermekek egymással szembeni türelmének és együttműködésének a megalapozása.
Meghallgattuk a „A hála virága az Erősségek kertjében”, majd a Hála erősségdalát. Beszélgettünk a háláról. Végül a Megsértődött a Gellért-hegy mese következett és a témafeldolgozó kérdések.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A 6. osztály ebben a hónapban az ajánlott témák közül a kedvességgel foglalkozott. Megbeszéltük, hogy mikor tapasztaltak a társaiktól kedvességet, és ez hogy esett nekik. Eljátszották, lerajzolták, elmutogatták a kedvességük címerét. Majd az ajánlott kérdéskártyákkal dolgoztunk párokban. Volt arra is lehetőség, hogy készíthessenek kérdéseket egymásnak a párok. Nagyon kedves, és érdekes kérdéseket készítettek, meglepve ezzel a párjaikat.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az órán a tanulók székeit körben rendeztük el. A foglalkozás kezdetén egy dalrészletet hallgattunk meg, amelynek szövegéből kellett következtetniük az óra témájára. (Kowalsky meg a Vega: Hála veled 1.35-2.24 https://www.youtube.com/watch?v=jadtGMYYZBg) Ezután kivetítettem egy képet, amelyen három pohár látható: az egyik üres, a másik tele, a harmadik pedig félig van megtöltve vízzel. Spontán beszélgetést kezdeményeztem arról, hogy mit gondolnak a harmadik pohárról, ők mit látnak: Félig tele van, vagy félig üres? Vajon hogyan kapcsolódik ez a kérdés a hála témájához? A hála kézzelfoghatóvá teszi, mire irányítjuk a figyelmünket. Hogy tudja átkeretezni gondolatait, aki félig üresnek látja a poharat?
A beszélgetőkört azzal folytattuk, hogy a tanulók megoszthattak gondolatokat arról, mikor, milyen esemény hatására éreztek hálát a szívükben. Kifejezték-e a hálájukat? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? Tudatosítottam bennük, hogy ezek az események jelentik a hála 1. szintjét, a hasznon alapuló hálát, amikor megkaptak valamit, amit akartak.
Ezután a hála kifejezésmódjaival foglalkoztunk. A tanulók négy csoportot alkottak. Minden csoport megkapta tőlem a hála egy kifejezésmódját (ölelés, köszönőlevél írása, apró ajándék adása, további segítségnyújtás). Csoportonként ki kellett találni 1-1 olyan szituációt, amelyben valaki bajba kerül, egy másik ember segítséget nyújt számára, és ő ezért a megadott módon kifejezi háláját. Ezt a szituációt kellett némajátékkal megjeleníteniük, a többi csoport pedig kitalálta, hogy mi az adott szituáció. A feladat végén a szerepből visszajelzéseket kértem: Ki érzett pozitív érzéseket: aki hálás volt vagy akinek hálás volt valaki?
Az óra következő részében olyan képeket vetítettem ki, amelyen látható emberek hiányokkal küszködnek: éhező, szomjazó gyerekek, hajléktalanok, magányos emberek stb. Ezek alapján megfogalmaztuk a hála 2. szintjét, az ok nélküli hálát, amikor minden jó dologért hálásak vagyunk, amink csak van. Ennek továbbgondolásaként csoportmunkában össze kellett gyűjteniük, miért lehetnek hálásak a családban / az iskolában / a barátok között és önmaguknak.
A hála 3. szintjével a beszélgetőkörben foglalkoztunk: Ha negatív tapasztalat éri az embert, hogyan tud arra fókuszálni, mennyivel segíti az adott esemény a személyes fejlődést. Példákat mondtam negatív eseményekre, a gyerekeknek pedig meg kellett fogalmazni, mit tanultak az adott esetből. (Pl. testnevelésórán eltörött az ujjad, a barátod elárulja egy titkodat valakinek, elpusztul a hörcsögöd stb.)
Saját közösségünk támogatására hálabefőttet készítettünk. Minden tanuló írt egy pozitív gondolatot arról, miért hálás saját osztályának. A cetlikra került gondolatokat egy befőttesüvegbe tettük. Ebből kihúztunk egy gondolatot, felolvastam, majd ezután minden héten egy-egy újabb hálacédulát fogok felolvasni az osztálynak.
Ezután az osztálynak közösen meg kellett alkotnia a hála szobrát, abból a célból, hogy a konkrét érzés szimbolikus formában közösségi érzésként is megjelenjen.
Az óra végén egy thaiföldi kisfilmet néztünk a segítségnyújtás szépségéről, amelyből egyértelműen érezhető volt, hogy a hála az emberek közti kapcsolatokban egy pozitív spirált generál. ( https://www.youtube.com/watch?v=zcruIov45bI)
Reflexió: Az osztálynak ismerős volt a körmódszer és a Boldogságóra témái is, mivel két évvel ezelőtt végigcsináltuk az egész programot. A gyerekek szívesen és aktívan vettek részt az órai feladatokban. Érdekes volt megfigyelni azt is, milyen szépen, árnyaltan tudnak megnyilatkozni személyes tapasztalataikról, érzéseikről. Minden munkaformában jól tudtunk együttműködni. A legnehezebb feladatnak a szituációs játék bizonyult, mivel szavak nélkül, pusztán némajátékból nem könnyen tudták azonosítani a másik csoport által kitalált történetet. Erre a feladattípusra érdemes a későbbiekben több időt szánni, sűrűbben gyakoroltatni. Az óra során a meghitt hangulat bizonyította, hogy az óra elérte célját, a hála témájának feldolgozása valóban hálás feladattá vált.
Az első hónapunk az új gyermekek befogadásáról és a korábban csoportunkhoz tartozó gyermekek visszaszoktatásáról szólt, így a Hála témáját apró lépésenként „csempésztem” a gyermekek mindennapjaiba. Sokat mondókáztunk, énekeltünk a mindennapos mozgások során. A szabad játékidőben beszélgettünk az őszről, az őszi gyümölcsökről, ehhez kapcsolódott kis versünk is, Tóth János: Süni és az alma című verse, melyet báb segítségével mondtam el a gyerekeknek. A gyerekek nagy örömmel hallgatták a verset, többször is kérték, „meséljem el” újra. Ennek kapcsán is beszéltünk a háláról, a Süni hálás lehet a szellőnek, aki segített az almához jutni. Mozgásos játékunk során sünikké változtunk, gyűjtögettünk játékosan faleveleket, amikkel az odúnkat kibéleltük, majd gyűjtöttünk élelmet is magunknak, s minden alkalommal hálásak voltunk, mert lesz hol lakni télen és akad ennivalónk is. A játékok végén a gyermekek igazi gyümölcsöt ettek, hálásak vagyunk azoknak a szülőknek is, akik biztosították ezt számukra.
A Hála témáját Boldogságóra keretében szeptember 4. hetében dolgoztuk fel. A kezdő relaxáció után (égig érő fa vagyok,…) a gyerekeknek elolvastam a Hálafa meséjét, melyet képpel is illusztráltam. Megnéztük a boldogságvárat, s örültem, hogy többen emlékeztek az előző évről a várra, s a hála szimbólumára, a virágra is. A mese végén beszélgettünk, a gyerekek elmondták a gondolataikat a háláról, a mesében ki miért hálás, s néhány gyermek megosztotta velünk azt is, hogy személy szerint ők miért hálásak. A Boldogságórát hálavirágok színezésével zártuk.
A hónap fontos eseménye a szüreti felvonulás és bál volt, így a hálafa mese ihletésére elkészítettük óvodánk és bölcsődénk közös hálafáját intézményünk gyermekeinek és dolgozóinak kéznyomataival, s ezzel a fával köszöntük meg mindazok segítségét és támogatását, akik a szüreti felvonulás és bál szervezésében, lebonyolításában részt vettek vagy óvodánkat, bölcsődénket bármilyen módon támogatták.
Hálás vagyok a kollégáimnak, intézményünk gyermekeinek és a szülőknek, hogy a témát segítettek feldolgozni.
(A meséhez és a relaxációhoz felhasznált irodalom: Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek (3-6 éveseknek), Budapest, 2017.)
A téma feldolgozása elején megbeszéltük,mit jelent a hála szó.Miért lehetünk hálásak,hogyan fejezhetjük ki a hálánkat.Feldolgoztuk a Csodakantár című mesét.Csoportmunkában megfejtettük a keresztrejtvényt,mely arra adott választ,hogyan fejezhetjük ki a hálánkat.Egyénileg lerajzoltuk,miért lehetünk hálásak reggel,napközben,este.Meghallgattuk a Szép nap ..című dalt,tanulgattuk is.Meditációval zártuk le a tanórákat.
Most szeptemberben csatlakoztunk a nagycsoportommal a Boldogságóra Integrált Programhoz. A javaslat szerint először a boldogság fogalmáról beszélgettem a gyermekekkel. A beszélgető körben mindenki elmondta, hogy számára mit jelent, a boboldogság, többen is nagyon találóan fogalmaztak, pl.: Ha ajándékot kapok! Ha Anya átölel! Az ajánlott témák közül a Kedvességet dolgoztuk fel. Az „angyalkázás” játékot válsztottam, reggel érkezéskor mindenki húzott egy jelet, és megbeszéltük, hogy társának egész nap próbáljon meg kedveskedni. A nap folyamán többször is tudatosítottam a gyermekekben a feladatot. Volt, aki kinyitotta azajtót a társának, megdicsérte a ruháját a haját, sorakozónál őt választotta párjának.
„Hogyan kedveskedjünk” játék során a kedvesség virágának körbeadásával, mindenki elmondhatta, hogy számára mi számít kedvességnek. Zárásként örömmel meghallgattuk „A kedvesség erősség dalát”, és megnéztük „A kedvesség virága az Erősségek kertjében” kisfilmet.
2025.09.29. Salánki Erika
Most szeptemberben csatlakoztunk a nagycsoportommal a Boldogságóra Integrált Programhoz. A javaslat szerint először a boldogság fogalmáról beszélgettem a gyermekekkel. A beszélgető körben mindenki elmondta, hogy számára mit jelent, a boboldogság, többen is nagyon találóan fogalmaztak, pl.: Ha ajándékot kapok! Ha Anya átölel! Az ajánlott témák közül a Kedvességet dolgoztuk fel. Az „angyalkázás” játékot válsztottam, reggel érkezéskor mindenki húzott egy jelet, és megbeszéltük, hogy társának egész nap próbáljon meg kedveskedni. A nap folyamán többször is tudatosítottam a gyermekekben a feladatot. Volt, aki kinyitotta azajtót a társának, megdicsérte a ruháját a haját, sorakozónál őt választotta párjának.
„Hogyan kedveskedjünk” játék során a kedvesség virágának körbeadásával, mindenki elmondhatta, hogy számára mi számít kedvességnek. Zárásként örömmel meghallgattuk „A kedvesség erősség dalát”, és megnéztük „A kedvesség virága az Erősségek kertjében” kisfilmet.
2025.09.29. Salánki Erika
A Hála téma kidolgozásánál jobban megismertük egymást az osztályommal hiszen most szeptemberben lettünk egy osztály. A gyerekek leírták kis színes lapokra,hogy miért hálásak a legjobban. Nagy örömemre a legtöbbjüknél a család állt első helyen és az egészségük. Utána a barátok és az új,jó osztályközösség. Hálanaplót indítottunk szepremberben,melyben minden nap írtak valamit amiért hálásak. A szülőknek, családtagoknak Hálakuponokat készítettünk, amelyeket be tudnak váltani majd amire szeretnék.