Egész hónapunkat a hála témája köré szerveztük, nem csak boldogságórán, hanem mindennapi iskolai tevékenységeinkbe is csempésztünk a témából. Több hála történetet is feldolgoztunk a boldogságóra könyvekből, rejtvényt fejtettünk, HÁLAKUPONT készítettünk édesanyánknak. Megvitattuk a hála témáját napszakokhoz, évszakokhoz kapcsolódóan is. A Fókusz játék Hálaspirál táblájával nagyon jót játszottunk.
A hála gyakorlása
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
A Hajdúszoboszlói Bárdos Lajos Általános Iskola HÁLÁS 3. b osztályosai.
Kiscsoportos óvodásainkat befogadó hálavirággal vártuk a KUKUCSKA napon.A szülinapi köszöntési mozzanatokkal erősítjük közösségi érzésüket, énképüket, érzelmi intelligenciájukat. Mindenkinek készítünk ujjnyomdás hálavirágokat, amelyeket zenehallgatás-mozgás után egyéni-rövid hálaszöveggel adunk át.Bevezetésként ujjsoroló mondókát /Hüvelykujjam boldogság…/, motivációs mesét /Maci bajban van/ alkalmazunk.A szülők gyümölcsökből kirakott tortaformával járulnak hozzá az ünnepi hangulathoz.
Hálafánkat a csoport öltözőjében helyeztük el, amelyen a gyerekek különböző színűre festett tenyérnyomatai a levelek. Festés közben elmesélték, hogy mitől boldogok.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hála az egyik számomra és a gyermekek számára is a legjobban megfogható fogalom volt. Szeptember hónapban többször visszatértünk a hála értelmezésére. Sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy kiknek lehetünk hálásak. Legjobban akkor tudták megfogalmazni gondolataikat, amikor azt kérdeztem tőlük, hogy anyukájuknak, vagy apukájuknak miért hálásak. Az ajánlott feladatok közül a vidám reggeli köszöntéseket bármikor csinálhatják a csoportomba járó ovisok, hiszen kiscsoportos koruk óta van egy kép az ajtónkon, amiből választhatnak. Legtöbban az ölelést, vagy a pacsit szokták kérni. A hála világnapján mi a dajka néniknek készítettünk ajándékot. Kivágtunk szívecskét, amire minden kisgyerek festékbe mártott ujjával lenyomatott hagyott. Ennek a hátuljára a Boldogság világnapján készített fotót, és egy idézetet ragasztottunk. Minden csoport a saját dajka nénijének adta át ezt az ajándékot. Az udvaron gyűltünk össze, énekeltünk és a gyerekek elmondták az ajándék átadásakor, hogy miért hálásak. Természetesen előtte megbeszéltük, hogy mi a dajka nénik munkája, mit köszönhetünk nekik. Próbálkoztunk a szia, örülök, hogy látlak játékkal is. A természetet is megcsodálhattuk, hiszen kirándultunk Gyopárosra, ahol hallgattuk a madarak hangját, figyelemmel kísértük a tavon úszó vadkacsákat, és megfigyeltük a természetben bekövetkező változásokat. Meghallgattuk a szeretet dalt is. Mi felnőttek is többször használjuk a hála kifejezést, ezzel is példát mutatva az óvodásaink számára.
A csoportommal meghallgattuk a hónap dalát: Szép nap ölelj most át engem, majd megbeszéltük a hála szó jelentését.
Megismerkedhettek a Hálás családdal is a gyerekek és maguk is kitalálhatták, kik lehetnek még a tagjai és lerajzolhatták őket.
Végül a hála szót a tanteremben babzsákokkal kiraktuk. Amikor a gyerekek a babzsákot lerakták, mondaniuk kellett egy dolgot, amiért ők is hálásak.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A 2. osztályosok a játékaikból építették fel a hála szót.
Első alkalommal kapcsolódtam be az iskolánkban már évek óta sikeresen működő Boldogságóra programba. Mivel szeptember a hála hónapja, a 11A németes csoportjával először arra a kérdésre kerestünk választ, mit is jelent a hála szó. Először egy német nyelvű szöveget egészítettünk ki megadott szavakkal. A szövegből megtudtuk, hogy nagyon fontos, hogy a mindennapi életünkben tudatosan keressük a pozitív pillanatokat, hiszen ez segít abban, hogy könnyebben megbirkózzunk a kihívásokkal, ráadásul a hála a mentális és testi egészségünkre is pozitív hatással van. Ezután mindenki keresett 3 dolgot, amiért ebben a pillanatban hálás lehet, majd 2-3 fős csoportokban a diákok plakátot készítettek azokról a dolgokról, személyekről, pillanatokról, amelyekért hálásak. A plakátokat feliratokkal és képkivágásokkal díszítették. A diákok nagyon lelkesen dolgoztak, úgy érzem, mindannyian pozitív élményekkel feltöltődve zártuk az első Boldogságóránkat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A tanév első hónapjának boldogságóráin a Hála gyakorlásáról, kimutatásáról, hatásairól, előnyeiről beszélgettünk a gyerekekkel. Gyakran észre se vesszük, hogy mennyi minden vesz körül bennünket, amiért hálásak lehetünk. Csapatokban dolgozva kirakták a hála szót füzetekből, tolltartókból, füzettartókból. Hálabefőttet is készítettek. Kis jegyzetlapokon gyűjtötték a szép szeptemberi emlékeket, a hálát keltő pillanatokat. A csodakantár c. mesében megállapítottuk, hogyha valakivel jót teszünk, az hálából viszonozza az illetőnek a jóságát. A meséhez illusztrációt is készítettek a hálás cselekedetekről. Ebben a hónapban megemlékeztünk a Magyar Diáksport Napjáról (27-e). Iskolánkban ezen a napon a mozgásé volt a főszerep (reggeli zenés torna, futó-és váltóversenyek). A népmese napjáról Benedek Elek születésnapjáról (30-a) sem feledkeztünk meg. Bekapcsolódtunk a Csukás meserádió mesés délelőttjébe is. Nagyszerű színészek előadásban meghallgattuk a következő meséket: A hasfájós víziló, A kán meg a vándorárus, Gyors munka, A három kismalac. Ugyanitt dalokat is hallgattunk. Malek Andrea: Kölyök, Kaláka: Szajkó, Hóvirág Gyermekkórus: Éliás, Tóbiás, Tamás Erzsébet: Holle anyó dala, Kolompos: Virágének. Süsüt is színeztünk. A mesék szárnyán hétmérföldes csizmát húzva elutaztunk Meseországba is, ahol 4 próbát kellett kiállniuk.
1. Mesehős bemutatkozását követően mese címének felismerése.
2. Most mutasd meg! Mesei varázseszközök elmutogatása.
3. Ki vagyok én? Szereplők nevének kitalálása.
4. Ismert mesékből apróhirdetések.
A próbák teljesítése jó hangulatban zajlott, mindenkinek sikerült célba érnie.
FOGLALKOZÁS LÉPÉSEI:
1. Beszélgetőkör- „Mitől lehetünk boldogok?”
2. Vidám reggeli köszöntések
3. Relaxációs gyakorlat: Körbe, körbe, karikába…
4. Foglalkozást kezdő éneklése: Bagdi Bella: Szeretet dal
5. Mesére hívó mondóka, mesegyertya gyújtása
6. Mese: Rozi és a kiskecskék
7. Hála erősség mondóka
8. Mi miért lehetünk hálásak?
9. Hálaerdő készítése vágás, ragasztás,
10. Zárókör
Hála
1. Relaxációs feladat: „Napimádás”
2. Mi a hála? (megbeszélés, körben ülve)
Mikor éreztél hálát a szívedben utoljára? • Milyen események hatására érezted a hála érzését? • Kifejezted-e a háládat? Ha igen, hogyan? Ha nem, miért nem? • Minden esetben ki kell fejeznünk a hálánkat?
3. A hála hatása
dr. Sonja Lyubomirsky gondolatainak felolvasása „Hogyan legyünk boldogok” című könyvéből.
4. Idézet megbeszélése
5. Hálás kezdet
Gondolatok az iskolakezdéssel kapcsolatban. (kinek?, miért? hálásak a tanulók az új tanévben)
6. Jóságlista
A tanulóknak 2-3 olyan dologra kell gondolniuk, amért ma vagy előző nap hálát éreznek, ezután választanak egy cetlit, majd az általuk választott módon elmondják gondolataikat. pl.: énekelve, hadarva, táncolva, nevetve…
7. Hála felírat
A tanulók 4 csoportot alkotnak, minden csoport kap egy betűt. A betűkre a csoport valamennyi tagja felírja, hogy miért hálásak az életben.
8. A hála befogadása
Hogyan reagálhatunk, ha valaki a háláját fejezi ki felénk?
A tanulók körbe állnak. Egy önként jelentkező a kör közepére áll, a többiek egy olyan dolgot fejeznek ki felé, amiért hálásak neki, ő pedig minden elhangzó mondatra megpróbál másképpen reagálni, majd cserélnek.
9. Zenehallgatás
A hála erősségdalának meghallgatása.