Előzmények: a csoport kialakított napirendjének megfelelően az óvodai mindennapjainkat reggeli beszélgetőkörrel kezdjük meg, ahol reggeli imát követően a napi aktualitások kerülnek megbeszélésre, majd képes napirenddel kerül ismertetésre az adott napirend tevékenységrendszere.
Beszélgetünk a gyerekekkel egyénileg differenciált módon arról, hogy mi a hála, majd egy babzsák segítségével ki-kinek dobva megbeszéljük miért hálás, miért mondhat köszönetet a mai nap, így kerül sor a fogalom tisztázására.
Ezt követően az óvónői zsebből kibújik egy pók, egy fonálgombolyaggal és körbe fonja a szőnyegen ülő gyermekeket, a pók, a hálapók fonala akkor oldódik csupán ha egy gyermek mond valamit amiért hálás.
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek, majd ezt követően hívókép segítségével várom őket a szőnyegen. A mese párna egy plusz segédeszköz a tevékenység kezdeményezéséhez.
A mesepárnán elhelyezett hívókép mindig az adott témát tükrözi. A mese-vers tevékenységek a csoport falra festett mesefája alatt kerülnek megvalósításra.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával hívogatom a gyermekeket meseországba: „ Meseország, mesevár” című mondóka.
Ezt követően elutazunk a gyermekekkel meseországba.
Ezután óvónői furulyaszót követően óvónői előadással Székely Zoltán Három pillangó című művét hallgatják meg a gyermekek, amelyet bábok segítenek.
A csipp-csepp csepereg című dal közös éneklése után megbeszélésre kerül, hogy miért örültek a pillangók a mesében, amikor kisütött a nap, majd közösen elkészítettük a mi napocskánkat.
A napocska elkészítését követően az eső utáni kutatásra indulunk a csoportban. Elrejtettem százlábút, csigát, pillangót és hernyócskát. Akik elbújtak az eső elől és segítünk nekik újra előbújni
Beszélgetünk a gyermekekkel arról, hogy mit szoktunk érezni akkor amikor valaki segít nekünk és emiatt sikerül valami. Boldogok leszünk.
A gyermekek a tavalyi évben nagyon megszerették a hónap dalait, így meghallgattuk a hónap dalát, majd a fűben élő élőlényekként boldogan táncoltunk rá.
Ezt követően készültek el a boldog százlábúink.
A következő nap kirándulást tettünk a helyi erdőbe, ahol megvizsgáltuk az erdő élőlényeit , a bogarakat és rovarokat amiknek segíthettünk.
A hála gyakorlása
„Napocska”
A mai boldogságóra ráhangolódása képen meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap …” című dalát .
A dal végén körbeültek a gyerekek és meghallgatták Jékely Zoltán: A három pillangó történetét.
A mese után a gyerekek válaszoltak a feltett kérdésekre.A pillangók a napocska napsütésének voltak hálásak,
elkészítettük a napocskát tenyérlenyomatokkal.
Kiscsoportom van, ezért valami egyszerű dologra gondoltam. Szeretik a festést, ezért úfy döntottem, egy „Szív” fát készítünk tenyérlenyomatból. Közben beszélgettünk arról, milyen jó ha tiszta csoport vár, ezért hálásak lehetünk a dadus néninknek. És milyen jól eső érzés ha a másik kisgyerek segít a játékelrakásban….hálásak vagyunk a segítségért.
Mindenki aki ma itt volt hazavihetett egy saját szívet hurkapálcára ragasztva.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola 6.a osztálya a legjobb nyári pillanatokból rajzot készített, ki-ki pedig hálanaplót írt.
A hála szót több csoportban különböző anyagokból tettük ki gyerekekkel. A feladat megoldása közben átgondolták, hogy éppen miért lehetnek hálásak, majd ezeket megosztották társaikkal is. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot.
Mi minden hétfőn ráhangolódás órán foglalkozunk a boldogságóra témáival. Szeptemberben készítettünk hálabefőttet, rajzban mondtuk el a nyári élményeinket, és szőttünk hálapókhálót is! Nagyon élvezték a gyerekek. Minden hétfőt alig várták, hogy a hálabefőttbe beleírják azt, hogy az előző héten mi történt velük, amiért hálásak.:)
Induló kiscsoport vagyunk, ezért a hála gyakorlása felnőt irányítását igényli.
A feladat megoldásához a zsirkrétát és az ecsetet hivtuk segítségül.
Az elkészült alkotásokkal megajándékoztuk azokat a gyerekeket akik nem kapvsolódtak be a barkácsolásba.
Az első hónap témája a boldogságfokozó hála volt. Az elmúlt héten megismertettem a gyerekekkel a hála fogalmát. A gyerekek érdeklődve figyeltek rám, és az ötleteikkel segítették a beszélgetés gördülékenységét. A hálapók játékot játszottuk el közösen, amiben mindenki könnyen tudott érvényesülni. Örömmel tapasztaltam, hogy változatos mondatokat mondtak, és a visszahúzódóbb, csendesebb gyerekek is szívesen vettek részt a játékba. A kezükre tekertem a fonalat, és szorosan, feszesen tartották azt. Voltak olyanok, akik azért voltak hálásak, hogy a Napsugár csoportba járhatnak, vagy a kiskutyájukért, de voltak, olyanok is, akik azért, hogy láthatják a barátjukat. A tapasztalatokat látva, nagyon várjuk a csoporttal együtt a következő témát is.
Az 5/a osztály diákjai otthon elkezdtek naplót vezetni, melybe beírják azokat a hétköznapi eseményeket amelyek boldoggá teszik őket. Aki szeretné, az osztályfőnöki órán felolvashatja amit beleírt a naplóba. Tetszés szerint akár rajzolhatnak is, vagy bármit beleragaszthatnak, ami egy boldog emléket idéz fel.
Hálát adni minden nap azért amink van, egészségünkért, családjainkért. Ez a legnemesebb dolog amit tehetünk és gyakorolhatunk.