Az új kiscsoportosaink ismerkedtek az óvodával, közös tevékenységekben kezdtek részt venni. Az egyik ilyen tevékenységünk a Hálafa elkészítése volt, mellyel kifejeztük, mennyire hálásak vagyunk azért, hogy ebbe a közösségbe tartozhatunk és jól érezzük magunkat.
A hála gyakorlása
Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
Amikor mindenki rohan és kapkod és ideges és elégedetlen, olyankor egyszerűen eszébe sem jut, hogy picike dolgoknak is hogy lehet örülni! Eszébe sem jut, hogy értékelje az apró örömöket, hogy megköszönje a jót. De valóban csak annyi lenne a hála, hogy megköszönni tudjunk? Nem! Ennél is több! Ha hálásak vagyunk, és hálánkat ki tudjuk fejezni, egyszerűen nem lehetünk szomorúak!
Aki hálásan gondolkodik, nem irigy, nem kapzsi, nem ellenséges, nem magányos! Hálásnak lenni nagyon jó!
Boldog Dóra megismerése: „Sziasztok gyerekek! Én boldog Dóra vagyok (báb). Sokszor eljövök hozzátok, és sokat fogunk játszani és megígérem nektek, hogy mindig boldogok és jó kedvűek leszünk.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek, hipp-hopp tárd ki a szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll. Tikk-takk ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra: Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál!” (Bagdi, Prof .Dr.Bagdy, Tabajdi, 53.o.)
Mese: Ferenczi Éva: Maci bajban van: mese előadása síkbábokkal
Mondóka: „Nap, nap, nap, fényes nap, sugaraid bontogasd! Vigyázz rám, Napsugár, a boldogság megtalál. „Mondjuk el ezt a mondókát mi is Boldog Dórával együtt.” (Bagdi, Prof .Dr.Bagdy, Tabajdi, 56.o.)
A mi hálafánk: „Készítettem nektek egy nagyméretű papírra egy fát, ez lesz a mi hálafánk. Hoztam festéket, mindenki belemárthatja a kezét, és a kéznyomatát elhelyezi a papíron, ahová csak szeretné.
Miért vagyok neked hálás? Elmondom nektek, hogy miért vagyok nektek hálás. „XY hálás vagyok neked, mert mindig észreveszed, ha segíteni kell egy társadnak.” stb.
Boldog Dóra elköszönése: „Kedves Harangvirágok! Nagyon örülök, hogy ma együtt játszottunk. Hamarosan újra eljövök hozzátok, addig is legyetek kedvesek, segítőkészek, mosolygósak. Sziasztok!”
Bóbitás kiscsoportomnak első ízben tartottam Boldogságórát. Mivel még nagyon kicsik próbáltam minél játékosabban átadni a gyermekeknek a program lényegét.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük. Egy csengőt használtam, kértem a gyermekeket, hogy feküdjenek le, csukják be a szemüket, figyeljék a csengő hangját. Mikor már nem hallják emeljék fel a kezüket.
Elmagyaráztam nekik, hogy ez a figyelem szándékos odafordítása a hallott hangra, ez maga a tudatos jelenlét. Megbeszéltük mire figyelhetünk még oda tudatosan. Majd megbeszéltük a tudatos jelenlét ellentétét – a robotpilóta üzemmódot.
A meséhez Bagdi Bella: Pillanatkapitány könyvét használtam. Bemutattam a gyerekeknek kik lesznek a történet szereplői. (Szemléltetésként bábokat, plüss játékokat, boldogság követ használtam.) Megismerkedtek Pillanatkapitánnyal és megérkeztünk az Ötök szigetére, ahol légzőgyakorlatokat végeztünk. Elmondtam, hogy innen folytatjuk legközelebb Pillanatkapitány kalandjait.
Majd megbeszéltük a hála szó jelentését, példákat soroltak a gyermekek, hogy mi mindenért lehetünk hálásak. Egy Hála tablót készítettem a gyermekek jeleivel. Megkértem őket, hogy annak a jeléhez tegyenek egy piros pöttyöt, akinek ma hálásak valamiért. (Oda adta a játékot, adott nekem szalvétát, megsimogatott, jót játszott velem stb.) Alig várták, hogy sorra kerüljenek!
Lezárásként elénekeltük, táncoltuk a Bagdi Bella: Pozitív mondókáját. Annyira tetszett nekik, hogy többször le kellett játszani. Majd mindenki elkészíthette a saját szuperhős csákóját.
2025 szeptemneeben a gyerekek azt rajzolták le kinek a leghálásabbak. A gyerekek többsége a családját, a szüleit rajzolta le.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
A gyermekekkel sokat beszélgettünk arról, hogy milyen előnyünk származik abból, ha hálásan gondolkodunk. Az eredmény mindig az volt, hogy boldogabbak és elégedettebbek leszünk ezáltal.
Báthory István Általános Iskola
10:03-tól a Báthory Iskola képviselői nyilatkoznak a Családbarát Köznevelési Intézmény cím elnyeréséről, és a sikereléréséhez vezető útról, kihangsúlyozva ebben a Boldog Iskola szerepét.
A hála gyakorlása az egyik legfontosabb mai világunkban! Szeptember hónapban több alkalommal beszélgettünk róla, mikor, miért, kinek lehetünk hálásak! A kezdeti nehézségek ellenére hó végére nemcsak a hónaphoz tartozó dalt fújtuk, hanem a tabló készítésénél csak úgy záporoztak a szívekbe írt fogalmak!
Szeptemberben minden tanuló számba vette, hogy mi mindenért mondhat hálát.
Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
A hála felismerése, megélése és gyakorlása a mindennapokban. A tanulók figyelmének irányítása a pozitív élményekre és azok tudatosítására.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés
• Kérdés: Miért fontos, hogy hálásak legyünk?
• Röviden beszéljünk arról, hogyan segíthet a hála abban, hogy boldogabbak legyünk.
2. Játékos feladat: „Hála szivárvány”
• Egy nagy színes szivárványt rajzolunk a táblára vagy papírra.
• Minden diák mondjon egy dolgot, amiért hálás, és írjuk fel ezeket a szivárvány különböző színeire. Példa: család, barátok, étel, játékok, napsütés.
• Minden válasz után röviden megbeszéljük, miért hálás a tanuló érte.
3. Kreatív tevékenység: Hálakártyák készítése
• Minden tanuló kap egy kártyalapot.
• Feladat: Rajzoljanak vagy írjanak rá egy dolgot, amiért hálásak. Pl.: „Hálás vagyok a kutyámért, mert mindig megvigasztal.”
• Az elkészült kártyákat elhelyezzük egy közös „hála-falra.”
4. Záró beszélgetés
• Mi volt a legjobb élményetek ma?
• Hogyan tudtok hálát gyakorolni otthon? (Pl. mondjatok köszönetet valakinek.)
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Egyszerű és rövid instrukciók.
• Segítség a kártyakészítésnél: előre megrajzolt sablonok vagy példák.
• Jutalmazás: Minden hálás gondolatért dicséret vagy matrica adható.
Eredmény:
A tanulók megtapasztalják a hála örömét, és felismerik, hogy a mindennapi pozitív élményekre való odafigyelés hozzájárulhat boldogságukhoz.