Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
A hála felismerése, megélése és gyakorlása a mindennapokban. A tanulók figyelmének irányítása a pozitív élményekre és azok tudatosítására.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés
• Kérdés: Miért fontos, hogy hálásak legyünk?
• Röviden beszéljünk arról, hogyan segíthet a hála abban, hogy boldogabbak legyünk.
2. Játékos feladat: „Hála szivárvány”
• Egy nagy színes szivárványt rajzolunk a táblára vagy papírra.
• Minden diák mondjon egy dolgot, amiért hálás, és írjuk fel ezeket a szivárvány különböző színeire. Példa: család, barátok, étel, játékok, napsütés.
• Minden válasz után röviden megbeszéljük, miért hálás a tanuló érte.
3. Kreatív tevékenység: Hálakártyák készítése
• Minden tanuló kap egy kártyalapot.
• Feladat: Rajzoljanak vagy írjanak rá egy dolgot, amiért hálásak. Pl.: „Hálás vagyok a kutyámért, mert mindig megvigasztal.”
• Az elkészült kártyákat elhelyezzük egy közös „hála-falra.”
4. Záró beszélgetés
• Mi volt a legjobb élményetek ma?
• Hogyan tudtok hálát gyakorolni otthon? (Pl. mondjatok köszönetet valakinek.)
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Egyszerű és rövid instrukciók.
• Segítség a kártyakészítésnél: előre megrajzolt sablonok vagy példák.
• Jutalmazás: Minden hálás gondolatért dicséret vagy matrica adható.
Eredmény:
A tanulók megtapasztalják a hála örömét, és felismerik, hogy a mindennapi pozitív élményekre való odafigyelés hozzájárulhat boldogságukhoz.
A hála gyakorlása
Az év első napjait szokásosan a nyári élményekkel kezdtük. Amit közvetlenül a hálával folytattunk.
Megbeszéltük, hogy ki miért hálás, így tanév elején.
A hatodik osztály szeptemberi alkotása a „Hála-híd” címet kapta.
A szeptemberi boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A hála témakör kapcsán a gyerekek megismerhették A Hálafa története című mesét, majd a történet végén elsajátították a hálafa mondókájának rövidebb változatát, melyet a versikéhez kapcsolódó kézjáték tett még kedvesebbé. Ezt követve változatos és vidám színeket használva megfestettük saját tenyerünket, hogy ezekből a nap végén különböző pozitív érzésekre utaló formákat alakítsunk ki: napocska, szív, fa, … és megbeszéltük, hogy mindannyian nagyon hálásak vagyünk a szeretteinknek azért a sok jóért és kedvességért, amiben nap nap, hála nekik, részünk van.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Az idén az új kis elsős csapattal, nagy izgalommal fogtunk neki a Boldogságóráknak. Amikor megkérdeztem tőlük fogalmuk sem vot róla mit is fogunk csinálni. Azt mondták, hogy matematikát meg írást lehet tanulni, de mi az a boldogság egyáltalán. Így jutottunk el kissé kanyargós úton az érzelmekhez, majd kimelve közülük, a hálához. Innem már minden könnyebben ment. Maga a HÁLA szó nem volt ismerős nekik, de az érzés igen. Ezek után csak úgy özönlöttek az ötletek, miért lehetünk hálásak: a szülőkért, a barátokért, hogy megvárt a sofőr bácsi és nem késtünk el az iskolából. Alig várták, hogy nekilássunk a HÁLA-BEFŐTTNEK. Találtunk egy szép tartót a hálalapoknak és mivel nem tudnak még írni, megegyeztünk, hogy rajzolnak. A kép jól mutatja, hogy szem előtt és kézközelben van a befőttesüvegünk és szépen gyűlnek a hálák.
Mivel nálunk , olyan gyerekek járnak akik hátrányos helyzetuekk probalunk, itt ennivalót is adni nekik vagy épp elkészíteni. Nagyon ugyess osztályfonokuk van , akik oda figyel rájuk és egyutt próbalnak mindennapokat eltolteni. Csokitorta világnapj alkalmábol készítettek kozosen egy csoki tortát. Ami képeken is látszik mennyie boldogok. Mert nekik a mindennapi kuzdes az etel.
Az e havi boldogság-osztályfőnöki óránk témája a hála gyakorlása volt. Kötetlen beszélgetéssel kezdtük az órát, hogy kinek mit jelent a hála, miért lehetünk hálásak, kiknek, miknek lehetünk hálásak. A tanulásban akadályozott gyerekeknek nagyon nehéz az elvont fogalmakat megérteni, vagy megfogalmazni, mégis minden tanulóm tudott olyat mondani, amiből arra következtetek, hogy nagyon is érzik a hála fogalmát, fontosságát.
A foglalkozás végén a „HÁLA” szót tettük ki a padlóra különböző tárgyakból, amelyekért hálásak lehetünk, és közben el is mondtuk, hogy melyiknek miért vagyunk hálásak.
Hálabefőttet készítettünk, hogy megtanuljuk: még a legapróbb dolgokért is hálásak lehetünk!