Ppt dokumentáció.
Bevezetés: Tegnapi napról pozitív gondolatok
Fő rész: Hála üveg készítés, papír cetlikre 3 dolgot kellett írni, amiért hálásak. Be kellett dobni az üvegbe.
Nevek kihúzása. Egymásnak 3 jó kívánságot írni.
A hála gyakorlása
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
A novemberi hónap folyamán sokat beszőltünk a háláról, a gyerek elmesélték, hogy nagyon hálásak a szüleiknek és a csoporttásaiknak is.
November 11-én megismerkedtünk Szent Márton legendájával, aminek folytán a gyerekek felfigyeltek arra, hogy a koldus és a szegény emberek is nagyon hálásak voltak, Mártonnak a jótetteiért és a segitségéért.Hálából akarták püspökké választani.
Aztán az elkészült Márton napi lámpások fényéből Hálaláng lett, a gyerekek egymás gyertyáit gyújtották s miközben átadták egymásnak a lángocskát kifejezték azt is miért hálásak egymásnak.
A nap végén elkezdődött a Márton napi menet, amit a szüleikkel közösen és hálásan tettek meg.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Szeptemberi Boldogságóránk témáját beszélgetőkörrel indítottuk, melynek során megbeszéltük, mit is jelent a hála fogalma, kinek vagy miért lehetünk hálásak. Hogy könnyebben megértsék ezt a fogalmat, inkább azt fogalmaztuk meg, hogy ki, vagy mi szerez nekünk örömet. A nagyobbak már jobban ráéreztek a hála jelentésére (hálás vagyok, mert anyukám szeret, örülök, hogy testvérem születik, hogy játszhatok a barátommal …) Témához illő verset is tanultunk. (Németh Andrea:”Hála vers”.) Ez után felelevenítettük nyári élményeinket, amikor is kirándultunk a bojti Nagy rétre és a tóhoz. Érzékeltetve ezzel, hogy hálásak lehetünk azért, hogy egy kellemes, szép napot tölthettünk együtt a természetben. Relaxációként szőnyegen fekve, behunyt szemmel hallgattuk meg Bagdi Bella: “Szép nap” című dalát, közben újra éltük a tóparti napozást, a madarak csicsergését, a természet hangjait.
Ezt követően elbáboztam a “Maci bajban van” című mesét, majd megbeszéltük annak mondanivalóját. Végül hálavirágot színezhettek, amire rárajzolhatták annak a gyereknek a jelét, akinek hálásak, vagy ami örömet szerez számukra.
A téma bevezetéseként beszélgetés közben a munkafüzet „Hálás vagyok mindazért, amim van” rajza alapján színeztünk, majd hálaleltárt készítettünk közösen. Hálásak vagyunk az együtt töltött minőségi időért, közös játékért… Zenét hallgatva hangolódtunk tovább a témára. Meghallgattuk a hálahónap dalát: Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem. Keresztrejtvényt fejtettünk. A tanulók megosztották egymással, hogy miért hálásak, kiknek hálásak. Mik azok a dolgok, cselekvések, történések, személyek és élőlények… amik, ha nem lennének, hiányoznának nekik a mindennapokban. Zárásként hálavirágokat is készítettünk.
A romániai Tasnádi Általános Iskola Előkészítő C osztályos tanulói a hála gyakorlását a ,,Jobb Veled a Világ!” kijelentéssel párosították. Beszélgetőkörben mindenki elmesélte, kinek és miért hálás, és azt, hogy ők hogyan fejezik ki a hálájukat mások iránt. Hálakártyákat készítettek a családi asztalra, hiszen a legtöbben szüleik, testvéreik, nagyszüleik iránt éreznek hálát. Azt is lerajzolták, hogy nekiek hogyan lehet hálásnak lenni. Ki ölelésben, ki pusziban, ki csokiban, ki együtt eltöltött időben méri az iránti kifejezett hálát, mások pedig csak telefon mentes estéket kérnek szüleiktől. Hála virágok is készültek, melyekkel megajándékozták egymást, elmondva, hogy kivel miért jobb a világ, az osztály közössége. A tevékenységek végére a gyerekek különbséget tudnak tenni egy köszönet és a hála érzése között, tudatosították önmaguk és társaik erősségeit, amelyek által jobbá teszik közvetlen környezetük világát.
,,Az egész univerzumnak hálás vagyok. Nekem mindenhol nagyon jó.” P. Dórika
Az októberi időszak egyik fontos eseménye nemzeti ünnepünk. Az óvodáskorú gyermek életében fontosnak tartom a hagyományok ápolását és a hazaszeretetre nevelést. A pozitív érzelmi kötődés kialakítása közvetlen lakóhelyünkhöz, szülőföldünkhöz, hazánkhoz elengedhetetlen ahhoz, hogy egészséges felnőttekké váljunk. Elolvastuk és megbeszéltük a hálafa történetét. Összehasonlítottuk a szabadságharc során kialakult állapottal. Egy szomorú ország, aminek szintén fáj a lelke megpróbált kiszabadulni ebből a rabságból. Csakhogy nem a szeretetet hívták segítségül, hanem a fegyvereket. Hálát adtunk, hogy békében és szabadságban élhetünk. Van enni- ,innivaló, játék és járhatunk óvodába. Meghallgattuk a „Boldog vagyok” című dalt. Majd vidáman táncoltunk is rá.Készítettünk az udvaron egy mandala szívet. Zászlót festettünk, megbeszéltük a piros a forradalom, a fehér a nyugalom, béke, míg a zöld a remény színei. Megemlékeztünk a szabadságharc áldozatairól az emlékműnél. Hálát adtunk, hogy nagyszüleink, szüleink velünk lehetnek.
Üdvözlettel az új tanévben!
Nagyon sok szeretetet, örömet, barátságos kapcsolódást, rengetek aha -élményt kívánunk az új tanévben Mindenkinek!
Mi máris elhelyezkedtünk a hálaszigetünkön, mely igazi helyszín- egy szőnyeg az osztálytermünk közepén . Miután meghallgattuk a Csillaglány történetét, mindenki elmondta, hogy a vakációban mi volt az a jótett, mellyel megörvendeztetett valakit. Mesélés közben kiderültek a helyszínek, hogy hol nyaraltak, táboroztak, üdültek a gyerekeink. Legnagyobb öröm mindeniknek az volt, amikor valakinek segítséget nyújtott: kézműveskedés közben segített a mellette levőnek, kertben a nagymamának, zöldséget hámozott anyának, tüzelőt gyűjtött apával a tábortűzhöz, biciklit javított, megosztotta a tízórait…
A jótékonyság világnapja alkalmából készítettünk rajzocskákat azoknak a személyeknek, akiknek mérhetetlenül hálásak vagyunk.
A gyermeknapon táncoltunk a HELLO TO ALL THE CHILDREN OF THE WORLD dalra és megbeszéltük, hogy milyen hálásak lehetünk, hogy ilyen jó gyermekkorunk van.
A hála világnapján elkészítettük hála rajzainkat a legfontosabb személyeknek, akiknek a legtöbb köszönettel tartozunk.
A szív-világnapján vidáman tornáztunk pici szívünk ritmusára, tele jókedvvel és örömmel.
A tiszta-hegyek napján pedig megtekintettünk az ajánlott kisfilmet. Tanulságos nagyon!
A Magyar Népmese Napján ellátogattunk a Városi Könyvtárba, ahol két tanulónk mesét mondott. Annyira tetszett a könyvtáros igazgató néninek, hogy rádió- felvételt készített velünk!
Hála és köszönet minden ötletért, melyre figyelhetünk és a segédanyagokért, melyeket használhatunk!
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megbeszéltük az ősz évszak jellemzőit, így jutottunk el a fákhoz, erdő témájához. Felolvastam a Hálafa történetét. Megbeszéltük a történetet kinek hogyan tetszett. Ezután mindenki készíthetett egy hálafát.
A bevezető foglalkozás óta a gyerekek nagy izgalommal várták Boldog Dóra érkezését.
Első próbatételnek a hála gyakorlását hozta a csoportnak.
Kezdő relaxációnak almát és szőlőt szedtük, majd meghallgattuk a „Szép nap ölelj most át engem” kezdetű dalt. Ezután Hálajátékot játszottunk, ahol a gyerekek megértették mit is jelent a hála szó. Mindenki aktív volt, nagyon szerették volna elmondani, ők miért hálásak aznap.
Ezt követően meghallgatták a Hálafa történetét, megbeszéltük a szereplők érzéseit, miért lehettek hálásak társaiknak, majd közösen el is készítettük a csoport hálafáját, mellyel a csoportszobánkat díszítettük. Végezetül felrajzoltuk a hála jelét a Boldogságvár első lépcsőfokára, mely a csoportszobában jól látható helyen található. Így a nap bármely részében tudnak róla a gyerekek beszélgetni.
Boldogságóra
Időpont: 2025. október 03.
Helye: Monori Kossuth Lajos Általános Iskola
Osztály: 4./B
Téma: Hála gyakorlása
Tanít: Mihályi Anita
Eszközök:
• Papír, ceruza, színesek
• Hála-fához fali dekor (rajzolt faágak, színes falevelek)
• Rövid mese
Fejlesztett kompetenciák:
• Érzelmi tudatosság
• Önismeret
• Pozitív gondolkodás
• Empátia
• Kommunikáció
A boldogságóra egy olyan foglalkozás, amely segíti a gyerekeket az érzelmi intelligencia, az önismeret, a pozitív gondolkodás és az együttműködés fejlesztésében.
4. osztályos tanulóknak szóló boldogságóra óratervének összeállításánál fontos, hogy:
• játékos,
• élményszerű,
• életkorukhoz illeszkedő,
• beszélgetésre és önreflexióra építő,
• mozgást és alkotást is lehetővé tevő legyen.
Cél: A tanulók ismerjék fel, hogy a mindennapokban sok jó dolog történik velük, és megtanulják kifejezni a hálájukat.
1.Ráhangolódás – Érzelmi kör (10 perc)
• A gyerekek körben ülnek, és egy babzsák segítségével egymásnak dobva elmondják:
„Ma hálás vagyok, mert…”
Cél: Érzelmi ráhangolódás, önreflexió fejlesztése.
2. Fő téma feldolgozása – Mi a hála? (15 perc)
Beszélgetés:
• Mit jelent hálásnak lenni?
• Miért jó érzés, ha valaki hálás nekünk?
• Miért jó érzés, ha mi vagyunk hálásak valakinek?
Mesehallgatás: Cirmi, a hálás kismacska
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kis szürke cirmos cica, akit úgy hívtak, hogy Cirmi. Egy hűvös őszi estén Cirmi elkóborolt az erdőbe, mert egy pillangót üldözött játékosan. Ám mire észbe kapott, már sehol sem látta a házat, ahol lakott.
Ahogy sétált az avarban, egyre sötétebb lett, a fák susogtak, a baglyok huhogtak, és Cirmi egyre jobban félt. Végül összegömbölyödött egy kidőlt fa tövében, és halkan nyávogni kezdett.
Ekkor lépett elő az árnyak közül egy nagy, barna sün. Ő volt Samu, az erdő egyik leghasznosabb lakója.
– Miért sírsz, kiscica? – kérdezte Samu.
– Elvesztem, és nem tudom, merre van haza – felelte Cirmi szipogva.
Samu megsajnálta a kis macskát.
– Ne félj, segítek neked. Ismerem az erdőt, mint a tenyeremet!
És ezzel Samu elindult, Cirmi pedig követte. Útközben találkoztak Boróka nyuszival, aki friss répát hozott, és adott Cirminek is egy darabot. Bár a cicák nem répát esznek, Cirmi udvariasan megköszönte.
Ahogy egyre közelebb értek a falu széléhez, Cirmi megismerte a kis patakot, amit gyakran látott a házuktól nem messze.
– Ott! Ott lakom! – kiáltotta boldogan, és a farkát magasra emelve szaladt előre.
Amikor visszaért, a gazdája örömkönnyekkel ölelte magához.
– Hol voltál, Cirmikém? Már annyira aggódtunk!
Másnap reggel Cirmi újra kiment az erdő szélére egy kis kosárral. Benne egy darabka sonkával, egy üveg házi málnaszörppel és egy meleg kis takaróval. Amikor megtalálta Samut a bokor alatt szundikálva, odacipelte a kosarat.
– Köszönöm, hogy megmentettél! Ez a tiéd! – mondta boldogan.
Samu csak mosolygott.
– Szívesen, Cirmi. Jó, ha az erdő lakói segítenek egymásnak.
És Cirmi ezután soha többé nem ment el egyedül messzire – de ha mégis, mindig vitt magával egy kis ajándékot, hátha újra találkozik egy baráttal.
3. Kreatív feladat – Hála-levél, hála-fa készítése (15 perc)
• Hála-levél, Hála-fa készítése: Egy falevélre írnak (vagy rajzolnak) valakinek, akinek szeretnének megköszönni valamit (pl. szülő, testvér, barát, tanító).
4. Megosztás, közös zárás (5 perc)
Tevékenység:
• A „Hála-fát” kitettük a terem falára: minden gyerek feltette egy levél formájú papíron azt, amiért hálás.