A gyerekek az egész hónap során ismerkedtek a hála fogalmával, jelentésével. A katicakészítés során is beszélgettünk arról, hogy miért lehet hálásnak lenni az életben, illetve kinek. A ragasztás végén a gyerekek hiányolták a pöttyöket a katicáról. Miután mindenki elkészült vele, leültünk a szőnyegre és megbeszéltük, hogy miért nincs a katicákon pötty, és hogyan kerülhetnek rájuk a pöttyök. Ezután meghallgattuk a háladalt. A gyerekek élvezték, hogy bármikor odamehetnek adni egy-egy pöttyöt a társuknak. Az elején nehéz volt számukra megindokolni, hogy miért hálásak egymásnak, ismeretlen volt számukra ez a fogalom, de miután megismerkedtek vele, megszokták ezt a kifejezést, utána szívesen beszéltek az érzéseikről, megnyíltak, jókat mondtak.
A hála gyakorlása
A Kisvakond vegyes csoportban a Hála gyakorlását ‘Ferenczei Éva: Maci bajnban van’ történetének bábozásával indítottuk. A nagycsoportosok már nagyon szépen megfogalmazták a hála érzését. A kicsiknél inkább az öröm kifejezését hangsúlyoztuk. Örültünk a napsütésnek és annak, hogy itt lehetünk az oviban együtt. Elkészítettük a csoportunk Hála fáját, őszi színekkel pompázó tenyérnyomatokkal.
A tevékenység folyamatába kértük a nagycsoportosaink segítségét. Hálásak voltak érte.
Igyekszünk a gyerekeknél kialakítani azt a szokást, hogy az életben történő jó dolgokért hálásak legyenek és köszönetet mondjanak érte.
Az előző nevelési évben a kis csibe csoportunk még csak ismerkedett a boldogságórák témaköreivel. Ezek az alkalmankénti ismerkedések azonban annyira pozitívan hatottak a csoportba járó gyerekek és felnőttek személyiségfejlődésére, illetve nagy mértékben segítették a gyerekek könnyebb beszokását az óvodába. Így arra az elhatározásra jutottunk, hogy idén rendszeresen beépítjük a heti tevékenységeink közé.
Az első hónapban a hála gyakorlását tanulhatták, gyakorolhatták a gyerekek. Bevezetésként hálát adtunk, hogy újra együtt lehetünk. A gyerekek elmondhatták egymásnak, hogy kinek és miért hálásak. Itt születtek szebbnél szebb gondolatok, mint például: „Hálás vagyok XY-nak amiért játszik velem.” „Hálás vagyok XZ-nek mert segített összehajtani a pulóveremet.”
A beszélgetőkör után a gyerekekkel meghallgattuk Bezzeg Andrea: A hálafa történetét, majd a mese lényegéről beszélgettünk és elkészítettük a saját hálafánkat. A nap zárásaként mi nem készítettünk, hanem a közeli templomkertből gyűjtöttünk faleveleket, melyek hála levélként funkcionáltak most. Az összegyűjtött faleveleket a gyerekek otthonra, családtagjaiknak szedték, hogy otthon is elmondhassák, hogy ők mennyire hálásak.
Hála témakörben Hálanapot készítettünk, plakát formájában rögzítettük a megéléseinket.
Hála láda
Elkezdtük az idei tanévben is a boldogságóra foglalkozásokat, idén új csoporttal indítottam. 10-11 éves gyerekek szerepelnek a csoportban. Az első foglalkozáson megbeszéltük, hogy a tíz hónap alatt mivel fogunk foglalkozni. A következő alkalommal kértem a gyerekektől, hogy rajzolják le azt a nyári élményüket, amelyért hálásak, a szívük megtelik boldogsággal, amikor arra az élményre gondolnak. A rajzlapra kerültek bicajok, kirándulásokról pillanatképek, sátorozások, foci, edzések.
A következő alkalommal elkészítettük közösen az osztály hála ládáját. Közösen díszítettük, majd mindenki beledobta, hogy miért érez hálát. Egy hétig az osztályunkat díszítette a láda, amelybe az osztályban tanító tanárok is bedobhatták hálájukat. A gyerekeknek nagy öröm volt, ha a tanárok írtak, dobtak a ládába. Majd egy hét múlva megnéztük a papírokat, elolvastuk a kis hála leveleket, és próbáltuk közösen kitalálni, hogy ki írhatta. A cetliken szerepelt hála az egészségért, gyerekekért, élményekért – pl. táborok, mozi, edzések, foci, hála a gyerekek mosolyáért, hála azért, hogy azt csinálhatjuk minden nap, amit szeretünk.
A hónap végén megfogalmaztuk azt is, hogy miért vagyunk hálásak az iskolának, családunknak, tanároknak, barátoknak. Őszintén leírták a gyerekek, hogy hálásak a szüleiknek, hogy nevelik őket, szeretik őket, van hol lakniuk, mindig csomagolnak uzsonnát. Hálásak a barátaiknak, hogy úgy szeretik őket, ahogy vannak, nem kell megváltozniuk. Hálásak az iskolának azért, hogy tanulhatnak. Egyik kis diákom azt írta, hogy hálás az iskolának azért, mert nem kell egyenruhát hordani. Szép gondolatok fogalmazódtak meg a tanárok iránti hála sorain is, hálásak azért, mert megtanultak írni, olvasni, számolni, nevelik, szeretik őket.
Magdolna Teréz Miklósné Biliczki
Az „Irkafirka” relaxáció után meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” c. dalt. Ezt követően arról beszélgettünk, hogy kinek és miért lehetünk hálásak. Első körben a gyerekek csak a tárgyi dolgokban gondolkodtak, de „A Hálafa története” után rájöttek arra, hogy nem az ajándékok és a játékok fontosak, amit kapnak, hanem mindaz, amit valaki értük tesz meg (gondoskodás, figyelem, törődés) – amiért ki lehet mondani azt a varázsszót, hogy „köszönöm” vagy „hálás vagyok neked”.
Megtanultuk a gyógyító mondókát a meséből és megbeszéltük, hogy akár ezzel is meg lehet vígasztalni valakit, aki szomorú.
Egy másik alkalommal közösen elkészítettük a „Hálafánkat”, mely a hónap végére tele lett hálaszíves falevelekkel.
A téma lezárásaként kiszínezték a hálavirágokat és egy szociometriai felmérésnek alapot adva lerajzolták azoknak a csoporttársaiknak a jelét, akinek adnának belőle.
A Boldogság várának első lépcsőfokára felkerült a hála jele.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Szeptember – A hála gyakorlása
Az első boldogságóránkon gombolyag segítségével hála hálót szőttünk. Először a nyári élmények közül választották ki a gyerekek azokat a pillanatokat, amelyekért a leghálásabbak és mesélték el társaiknak. Majd arra kértem őket, hogy társaiknak is mondják el, ha valamiért hálásak. Nagyon tetszett nekik a feladat, megbeszéltük, hogy gyakrabban fogjuk egymásnak mondani, ha hálásak vagyunk valamiért, mert ez nagyon jó érzés. Kimondani és hallani egyaránt. A következő héten szívecskéket készítettek és beleírták a nevüket. A szívecskék a mágneses táblára kerültek és színes fonalakkal kötöttük össze őket, ha valaki hálás volt a társának valamiért. A Csak egy perc feladatot párokban oldottuk meg egyszer az udvaron és egyszer a tanteremben. Hálás téma volt a szeptemberi, mindannyian nagyon élveztük
A gyermekek egy kedves nyári élményüket vagy egy olyan személyt rajzolhattak, amiért, akinek hálásak.
Napközis csoportommal a levélgyűjtés közben,beszélgettünk,hogy ki és miért hálás. Kutatások bizonyítják, hogy a testi és lelki egészségre is közvetlenül jó hatással van. Megélése csökkenti a negatív érzelmeket, az irigységet, a neheztelést, az önmarcangolást.