Számunkra a Hála kimutatása már nem jelent gondot. Gyakoroltuk az elmúlt évben.
Most mindenki készített egy szivecskét, amire ráírta a nevét. Egy nagy papírra bárhova ragaszthatták jelüket. Színes filctollal húzhattak vonalat annak a szivecskéjéhez, akinek hálás valamiért az osztályban.
Volt aki óra után, volt aki szünetről feljövet gazdagította a hálónkat.
Ilyen lett.
Nagyon örültem, hogy a magántanulónk is kapott vonalat, pedig ő csak ebéd után van az osztállyal.
Arra gondoltam, kint hagyom még, hagy sűrűsödjön a hálónk.
A hála gyakorlása
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeléseket végeztünk a gyermekekkel, amely főként az ősz szépségeire, az őszi természetre irányult. Gyönyörködtünk az őszi természetben, megcsodáltuk a színes faleveleket, közben beszélgetést kezdeményeztem a boldogságról. Elmondtam, hogy én, miért vagyok hálás: „Hálás vagyok, amiért veletek együtt, gyerekek, rácsodálkozhatok, erre a gyönyörű, őszi tájra!” Később, a csoportszobába érve, elővettem az előre megfestett fát, amelyre a gyermekek tenyérlenyomattal, őszi színekben pompázó, faleveleket készítettek a fára, közben mindenki elmondhatta, hogy miért hálás, a mai napon. Egy gyermek több tenyérlenyomatot is készített. Miután kezet mostunk, megöleltük egymást.
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeléseket végeztünk a gyermekekkel, amely főként az ősz szépségeire, az őszi természetre irányult. Gyönyörködtünk az őszi természetben, megcsodáltuk a színes faleveleket, közben beszélgetést kezdeményeztem a boldogságról. Elmondtam, hogy én, miért vagyok hálás: „Hálás vagyok, amiért veletek együtt, gyerekek, rácsodálkozhatok, erre a gyönyörű, őszi tájra!” Később, a csoportszobába érve, elővettem az előre megfestett fát, amelyre a gyermekek tenyérlenyomattal, őszi színekben pompázó, faleveleket készítettek a fára, közben mindenki elmondhatta, hogy miért hálás, a mai napon. Egy gyermek több tenyérlenyomatot is készített. Miután kezet mostunk, megöleltük egymást.
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeléseket végeztünk a gyermekekkel, amely főként az ősz szépségeire, az őszi természetre irányult. Gyönyörködtünk az őszi természetben, megcsodáltuk a színes faleveleket, közben beszélgetést kezdeményeztem a boldogságról. Elmondtam, hogy én, miért vagyok hálás: „Hálás vagyok, amiért veletek együtt, gyerekek, rácsodálkozhatok, erre a gyönyörű, őszi tájra!” Később, a csoportszobába érve, elővettem az előre megfestett fát, amelyre a gyermekek tenyérlenyomattal, őszi színekben pompázó, faleveleket készítettek a fára, közben mindenki elmondhatta, hogy miért hálás, a mai napon. Egy gyermek több tenyérlenyomatot is készített. Miután kezet mostunk, megöleltük egymást.
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeléseket végeztünk a gyermekekkel, amely főként az ősz szépségeire, az őszi természetre irányult. Gyönyörködtünk az őszi természetben, megcsodáltuk a színes faleveleket, közben beszélgetést kezdeményeztem a boldogságról. Elmondtam, hogy én, miért vagyok hálás: „Hálás vagyok, amiért veletek együtt, gyerekek, rácsodálkozhatok, erre a gyönyörű, őszi tájra!” Később, a csoportszobába érve, elővettem az előre megfestett fát, amelyre a gyermekek tenyérlenyomattal, őszi színekben pompázó, faleveleket készítettek a fára, közben mindenki elmondhatta, hogy miért hálás, a mai napon. Egy gyermek több tenyérlenyomatot is készített. Miután kezet mostunk, megöleltük egymást.
A méhecske csoport (nagycsoport) első boldogságóra foglalkozásának témája a hála. A foglalkozás bevezetése kapcsán a gyerekek meghallgatták a hálafa történetét. A mese megérintette a gyerekeket, mely egy jó kiindulási alap volt a hála fogalmának a megismerésére, és gyakorlására. A mese meghallgatása után beszélgettünk, hogy mit gondolnak a háláról. Elmesélték, hogy ők miért hálásak például a szüleiknek, a testvérüknek vagy a csoportba járó gyerekeknek. Nagyon ügyesen fogalmazták meg a gondolataikat, a mondatot minden esetben úgy kezdtük hogy „Azért vagyok hálás mert….. A foglalkozás lezárásaként elkészítettük a méhecske csoport „hála fáját” és a lezárásaként a gyerekek által színezett „hálás kis katicabogarak” felrepültek a hála fánkra. A foglalkozás alatt meghallgattuk a Világomban minden rendben van című albumot, és az egyik kedvenc dalt el is játszottuk. Ez a dal a Jól érzem magam című dalocska volt. A foglalkozás alatt nagyon jól szórakoztunk és el is fáradtunk, relaxációval zártuk le a boldogságórát.
A méhecske csoport (nagycsoport) első boldogságóra foglalkozásának témája a hála. A foglalkozás bevezetése kapcsán a gyerekek meghallgatták a hálafa történetét. A mese megérintette a gyerekeket, mely egy jó kiindulási alap volt a hála fogalmának a megismerésére, és gyakorlására. A mese meghallgatása után beszélgettünk, hogy mit gondolnak a háláról. Elmesélték, hogy ők miért hálásak például a szüleiknek, a testvérüknek vagy a csoportba járó gyerekeknek. Nagyon ügyesen fogalmazták meg a gondolataikat, a mondatot minden esetben úgy kezdtük hogy „Azért vagyok hálás mert….. A foglalkozás lezárásaként elkészítettük a méhecske csoport „hála fáját” és a lezárásaként a gyerekek által színezett „hálás kis katicabogarak” felrepültek a hála fánkra. A foglalkozás alatt meghallgattuk a Világomban minden rendben van című albumot, és az egyik kedvenc dalt el is játszottuk. Ez a dal a Jól érzem magam című dalocska volt. A foglalkozás alatt nagyon jól szórakoztunk és el is fáradtunk, relaxációval zártuk le a boldogságórát.
A Csiribiri csoport számára ez volt az első Boldogságóra foglalkozás, amit láthatóan nagyon élveztek. Ügyesen elmondták, hogy kinek miért hálásak és, hogy mit éreznek ekkor. A Boldogzsákok készítése tetszett nekik a legjobban, amit haza is vihettek egy hálafalevéllel, amit otthon adhattak át, így a téma továbbélését biztosítottuk a családokban. Még másnap is foglalkoztatta őket a hála érzése, mert többször szóba hozták a nap folyamán.
Szeptember a hála hava, ezért a foglalkozásokon arról beszélgettünk mit is jelent ez számunkra és mikor szoktuk érezni. Rengeteg választ kaptam a gyermekektől, akik szívesen meséltek. Meghallgattuk a témával kapcsolatos dalt, végül elkészítettük a saját szőlőfürtünket, melynek a Hálaszüret nevet adtuk.
Szeptemberi hónapban 4 boldogságórát tartottunk a Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola 1./ b osztályában.
Új osztályukban a kicsi óvodásokból iskolássá váltak. A legfontosabb célkitűzés ebben a hónapban a beszoktatás és a Hála gyakorlása.
Első alkalommal a boldogságról, örömről általánosságban beszélgettünk
Elkészítette mindenki a Hála kis csigáját ahol annyi kis négyzetet színeztek ki amiért ők hálásak. Aztán ezeket meg is beszéltük. Gyermeki őszinteséggel jelenítették meg azokat a dolgokat, eseményeket amik az ő számukra fontosak. ( Hálásak: a családért, az anyukájukéért, a gondoskodásért, a házi kedvencekéért…..stb)
Megbeszéltünk azt is, mennyi minden van az életükben amiért hálát adhatunk. Az ősz jellemzői kapcsán, pl a lehulló falevelekéért. Amit más emberek szemétkén értékelnek, nekünk drága kincsek lettek. A levelekből gyönyörű képeket készítettünk. Hála képeket ki is tettük a boldogságfalunkra.
Testnevelés órákon relaxációs és meditációs gyakorlatok végeztünk. A relaxációnak aktív mozgásalapú módszerei kiválóan alkalmasak arra, lehető legkedvezőbb lelkiállapotot eredményeznek.
Szeptember 21. a Hála napját is megünnepeltük. Szeretet szívet készítettek a gyerekek azok számára akik számukra a legfontosabbak.
Ez a hónap megtanította nekünk és tanulóinknak is azt , teljes szívből tudjunk örülni annak amink van és legyünk nagyon hálásak érte. „Minden napnak van valamilyen öröme. Neveld rá a szemedet, hogy meglássa azt.