„Aki elfelejti a hála nyelvét, sohasem lesz beszélő viszonyban a boldogsággal”
Ezt a John Robbins idézetet láthatták a napközis terembe érkező diákok ebben a hónapban. Az első időszakban nem beszéltünk erről az idézetről, nem is elemeztük, hanem hagytam érlelődni és hatni ezt a mondatot. A hála hónap első boldogságóráján körbejártuk a hála fogalmát. Egy ötletbörze keretében látványos szófelhőt alkottunk a foglalkozáson. Megbeszéltük, hogy ki mikor és miért érezhet hálát. Észrevettük a fokozatokat azokban a dolgokban, amiért minden nap hálával tartozunk/ tartoznánk. Használtuk a hangulatmacikat a pillanatnyi hangulatunk megmagyarázására. Közösen megkerestük a hálát kifejező maciarcot, majd elemeztük azt. Az ezt követő órán jutottunk el a hála kifejezési eszközeihez is. Itt is sorra vettük a verbális és non verbális kifejezési lehetőségeket. S ekkor már senkinek sem kellett a fent említett idézet létét és szükségességét magyarázni. Csupán azt beszéltük meg, hogy a hála kifejezése milyen viszonyban van a boldogsággal. Természetesen meghallgattuk a hónap dalát is Bagdi Bella előadásában. Értelmeztük a dal szövegét. Értelmet nyert minden egyes sor, és igyekeztünk azonosulni is az érzéssel is. A hónap utolsó foglalkozásán ablak-módszerrel felelevenítettük a hála hónaphoz kapcsolódó tudásunkat, majd elkészítettük a hála tablónkat.
Engedtessék meg nekem, hogy valami személyes dologgal zárjam a beszámolómat. Igyekszem munkámat és a magánéletemet mindig különválasztani. Épp ezért a tanulóim nem tudják, hogy mikor van a születésnapom. Ez nem tartozik rájuk. Egy asszisztensi segédlettel valakitől mégis megtudták, hogy az szeptemberben van. Készítettek nekem egy plakátot és szeretet befőttet is kaptam. A kis cetliken pedig az áll, hogy ők miért hálásak nekem. Nagyon meglepett a lélekmelengető csoportom. Mindig a hála járja át a szívemet, amikor egy cetlit elolvasok. Mi ez, ha nem a hála hónapjának tökéletes megkoronázása?
A hála gyakorlása
Az idei szeptemberben csatlakoztunk a programhoz. A gyerekek örömmel és bizalommal osztották meg a gondolataikat.
Hálakertet készítettünk . A tantermünk falát díszíti a csodaszép gondolatokkal megszületett sokszínű virágoskert.
Konyári Óvoda Maci csoport
A Boldogságóra szeptemberi – A boldogságfokozó hála – témáját az ősz témakörébe beépítve dolgoztuk fel a Maci csoporttal. A hála fogalmának tudatosítása után beszélgettünk arról, mi mindenért érezhetünk hálát. Sok ötletük volt a gyerekeknek, de abban mindannyian egyetértettünk, hogy az ősz bőséges, változatos, finom gyümölcseiért igazán hálásak lehetünk a természetnek. Így készült el – közös munkával – a hála plakátunk.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Nagy izgalommal várjuk az iskolakezdést. Beszélgetőkörrel indítottunk “Azért vagyok hálás, mert…”, szép gondolatok hangzottak el. Megbeszéltük , hogy mi mindenért lehetünk hálásak pl: testrészeink segítségével. Ezeket rajz formában megjelenítettük. A rajz négy sarkában ízleltünk, szaglásztunk, formát figyeltünk, kezünkkel tapintattunk, a közepén saját gondolatunk jelenik meg, hogy miért vagyunk hálásak.
A Konyári Óvoda Katica csoportjából elballagott 8 nagycsoportos gyermek, helyettük 9 kicsit kaptunk. A középsősök szívesen fogadták a kicsiket, segítik őket, tanítgatják. Az óvoda dolgozói nagyon örülnek, hogy benépesedett az óvoda udvara a COVID után, és újra élhetjük a megszokotthoz hasonló életünket. A hála jelen van mindennapi életünkben, szoktunk erről beszélgetni a gyermekekkel. Első közös sétánk során őszi kincseket gyűjtöttünk és hálát közvetítettünk a természet felé, hogy ilyen sok-sok kinccsel lát el bennünket. Kiemeltük mennyire fontos a környezet védelme mit tehetünk ennek érdekében. Szeptemberben takarítási világnap alkalmából szelektíven gyűjtöttünk a szemetet és falevelet gereblyéztünk, amit a komposztba vitettünk el.
Már 4. éve tartunk Boldogságórákat ebben az osztályban. Ezáltal nagyon empatikussá váltak a tanulók. Különféle helyzetekben észrevehető a pozitív hozzáállás. Elkészítettük a hála hálót is, amin folyamatosan megy a rajzolás. A videót a gyerekek nagy szeretettel készítették. Még otthonról is küldtek hozzá felvételt. Fontos, hogy akkor értékeljük amink van, amíg velünk van és ne akkor, amikor már elveszítettük.
Első boldogságóránkon a boldogságfokozó hála témakörével foglalkoztunk. Mivel az ötödikes tanulók újak iskolánkban (8.évfolyamos gimnázium), számukra teljesen újdonság volt a boldogságóra programmal való megismerkedés.
Kezdésként megismerkedtünk a hála fogalmával és átbeszéltük a diákok hálával kapcsolatos élményeit. A hála a jó dolgok elismerésének emberi módja. Megbeszéltük, hogy jó érzés hálásnak lenni és a diákok arról is beszámoltak, hogy nagyon jó érzés, amikor valaki hálás nekünk. Evvel kapcsolatban az is felmerült, hogy jó érzés segíteni másoknak és jónak lenni másokkal, mert akkor az az illető hálás lehet nekünk, illetve ha velünk fordul elő ilyen, akkor mi is hálásak vagyunk annak, aki segített nekünk. A bevezető beszélgetés után végigmentünk a körkérdéseken és a diákok saját történeteiket mesélték el a háláról. A történetek után az interaktív táblára mindenki felírt egy hálával kapcsolatos kifejezést, vagy rajzot és a rajzban mondom el című feladattal zártuk az órát. A tanulók lerajzolták egy hálával kapcsolatos élményüket. Az óra nagyszerű hangulatban telt és a diákok fokozatosan felbátorodtak abban, hogy elmondják gondolataikat. A hála fontosságát mindenki megismerte és a diákok nagyon várják a következő boldogságórát.
Miután elmesélték nyári élményeiket, a tanuló egy része a rajzot, mások a hála ládát választották.
A tanulókkal hála verseket kerestünk az interneten. A nekik legjobban tetszőeket szívesen olvasták fel.