A gyerekekkel meghallgattuk a Hála-dalt, és megnéztük a kis filmet is, azután beszélgettünk, hogy milyen érzés hálásnak lenni.
Mindenki elmondta, hogy miért hálás a mai nap. Készítettünk egy Háladobozt, amelybe betettek egy-egy hálacédulát, és megegyeztünk abban, hogy a dobozba elhelyezett kis színes lapocskákra bárki bármikor írhat egy gondolatot, amiért hálás volt az elmúlt időszakban. Ezt a dobozt év végén majd kinyitjuk, és elolvassuk a negyedik osztályban összegyűjtött hálacéduláinkat.
A hála gyakorlása
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Téma: A boldogságfokozó hála
Foglalkozás címe: Boldogságom egyik forrása: a hála.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Időpont: 2024. 10. 01., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert
A foglalkozás célja volt, hogy a részt vevő kollégistáink képesek legyenek felismerni, hogy az életben milyen fontos lélektani szerepe van a hála érzésének, és tudatosan gyakorolják is ezt a gondolkodásmódot a mindennapokban, hogy boldogságukat fokozzák!
A Boldogságóra programba ebben a tanévben bekapcsolódó diákok miatt egy rövid tanári ismertetővel kezdtem a foglalkozást. A program céljáról, tartalmáról kaptak információkat.
Egy – a foglalkozás vezető által összeállított – PPT-ből megtudhatták, hogy miért van szükség a boldogság fokozására. Továbbá arról is ismereteket szereztek, hogy mi határozza meg a boldogságot.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, mi a boldogság számára. Tartalmas válaszokat fogalmaztak meg.
Ezek után feladatlapon dolgoztak a résztvevők.
Szavakba öntötték, hogy miért lehetnek hálásak. Továbbá dolgoztak azzal is, hogy miért fokozza a boldogságot a hálás gondolkodás.
Miután mindenki elmondhatta a véleményét, tanári magyarázatot kaptak a hála pozitív pszichológiai tartalmáról, illetve a testre és lélekre gyakorolt hatásairól.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a találkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
A Boldogságórán jól érezték magukat a fiúk, könnyen megnyíltak, ügyesen dolgoztak a feladataikkal. Tartalmas válaszokat kaptam a témával kapcsolatban. Jó érzés volt hallani, hogy mennyi mindenért lehetnek hálásak az életükben.
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt.
Felismerték a diákok, hogy boldogságunk fokozásáért mindannyiunknak tennünk kell.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A 2024/2025-ös tanévben négy év után ismét elsős kisdiákokat tanítgathatok, nevelgethetek. Az elmúlt két év boldogságórás tapasztalataim azt mutatják, hogy a gyerekek szeretik ezeket az órákat, szívesen beszélnek az érzéseikről, ha megteremtjük számukra a meghitt, nyugodt légkört és a bizalomra épülő gyerek-tanár kapcsolatot.
Ebben az évben is boldogan fogtam hozzá a munkához és bár az első foglalkozás még csak az ismerkedésről szólt, nagyon jó visszajelzéseket kaptam a gyerekektől. Beszélgettünk a hála jelentéséről és próbáltuk közösen megfogalmazni, hogy kiknek és miért vagyunk hálásak az életben. Elkészítettük a hálafát, melyre szivecskéket tűztünk ki. Nagyon szerencsésnek érzem magam, mert csupa kedves, egymást szerető és segítő gyermekkel foglalkozhatok. Igyekszünk ezt a szeretetet és nyugalmat megőrizni a további hónapokban is, közben szeretnénk csodás élményekkel, új ismeretekkel gazdagodni.
A hála gyakorlása
Az órára való ráhangolódásra a mozgásalapú relaxációs gyakorlatok közül a Közös légzés gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Jól érzem magam című dalt. A téma bevezetését beszélgetéssel kezdtük. Megbeszéltük, hogy kivel milyen jó dolog történt reggel
A téma feldolgozásaként, először elemeztük a tankönyvben található képet, majd készítettünk hálafát, leveleire ráírtuk, hogy miért lehetünk hálásak. Felolvastam tanulóimnak az Egy pohár tej történetét. Beszélgettünk róla, majd arról, hogy mi, miért és kinek lehetünk hálásak, Megoldottuk a munkafüzetben található feladatokat. Mindenki keresett, illetve festett magának Hálakövet, amit átadhattak csoporttársuknak, hálájukat kifejezve. A téma lezárásaként, meghallgattuk ismét a Jól érzem magam című dalt, melyet közösen el is énekeltünk.
A második A osztály szeptemberi alkotása a Hálás vagyok a családomért címet kapta.
A szeptemberi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Szeptemberben két boldogságóra szólt a háláról. Az elsőn többek között kimásolták a gyerekek a tankönyvi idézetek közül a nekik tetszőt, majd kitűzték a faliújságra. A második órán hálavirágot készítettünk, melynek hét szirmába a hét egy-egy napján kellett bejegyezni, hogy aznap miért voltak hálásak. Végül ezek is felkerültek a faliújságra.
A kis létszámú, , mindössze tízfős, főleg fiúkból álló osztály nem a kézügyességéről híres, ez látszik a virágokon is. Az osztályfőnök is vállalta az egyhetes feladatot, az ő virága talán felismerhető. 🙂 Úgy éreztem, szokatlan volt a gyerekeknek ez a téma, talán még sosem tudatosították magukban a hála létezését. Remélem, ez a két óra elindította őket ezen az úton.
Adjunk hálát egymásért!
Szeptember kezdetével új „kicsik” érkeztek a csoportunkba. Gondolkoztam, miként lehet a 3-4 éves korosztály számára a legegyszerűbben szemléltetni, mélyíteni a hála fontosságát. Az élet mozgatórugója a szeretet, ezt szem előtt tartva és a játék frappáns eszközeit segítségül hívva, sikerült tisztábban látni, hogy ebben a korosztályban a szülő, nagyszülő iránt érzett szeretet mellett az állatok iránti önzetlenség is fontos szerepet kap. A Hálafa történetét figyelmesen hallgatták. Ebből ihletet merítve készült el a történet szereplőit is megjelenítő saját csoport fánk, melynek lombját a csoportunk gyermekeinek kicsiny kézlenyomatai színesítik. A mű elkészülte után pedig nagy baráti és csoportos ölelésekkel fejeztük ki egymás iránti szeretetünket, illetve hálát adtunk egymásért, az összetartó közösségünkért, a barátságokért.