Az „Irkafirka” relaxáció után meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” c. dalt. Ezt követően arról beszélgettünk, hogy kinek és miért lehetünk hálásak. Első körben a gyerekek csak a tárgyi dolgokban gondolkodtak, de „A Hálafa története” után rájöttek arra, hogy nem az ajándékok és a játékok fontosak, amit kapnak, hanem mindaz, amit valaki értük tesz meg (gondoskodás, figyelem, törődés) – amiért ki lehet mondani azt a varázsszót, hogy „köszönöm” vagy „hálás vagyok neked”.
Megtanultuk a gyógyító mondókát a meséből és megbeszéltük, hogy akár ezzel is meg lehet vígasztalni valakit, aki szomorú.
Egy másik alkalommal közösen elkészítettük a „Hálafánkat”, mely a hónap végére tele lett hálaszíves falevelekkel.
A téma lezárásaként kiszínezték a hálavirágokat és egy szociometriai felmérésnek alapot adva lerajzolták azoknak a csoporttársaiknak a jelét, akinek adnának belőle.
A Boldogság várának első lépcsőfokára felkerült a hála jele.
A hála gyakorlása
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Szeptember – A hála gyakorlása
Az első boldogságóránkon gombolyag segítségével hála hálót szőttünk. Először a nyári élmények közül választották ki a gyerekek azokat a pillanatokat, amelyekért a leghálásabbak és mesélték el társaiknak. Majd arra kértem őket, hogy társaiknak is mondják el, ha valamiért hálásak. Nagyon tetszett nekik a feladat, megbeszéltük, hogy gyakrabban fogjuk egymásnak mondani, ha hálásak vagyunk valamiért, mert ez nagyon jó érzés. Kimondani és hallani egyaránt. A következő héten szívecskéket készítettek és beleírták a nevüket. A szívecskék a mágneses táblára kerültek és színes fonalakkal kötöttük össze őket, ha valaki hálás volt a társának valamiért. A Csak egy perc feladatot párokban oldottuk meg egyszer az udvaron és egyszer a tanteremben. Hálás téma volt a szeptemberi, mindannyian nagyon élveztük
A gyermekek egy kedves nyári élményüket vagy egy olyan személyt rajzolhattak, amiért, akinek hálásak.
Napközis csoportommal a levélgyűjtés közben,beszélgettünk,hogy ki és miért hálás. Kutatások bizonyítják, hogy a testi és lelki egészségre is közvetlenül jó hatással van. Megélése csökkenti a negatív érzelmeket, az irigységet, a neheztelést, az önmarcangolást.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A szeptember hónapban a HÁLA témakörével foglalkoztunk. Nem volt olyan nap, hogy ne mondtunk volna valmiért, valakiért hálát. Szépen alakult a HÁLAHÁLÓNK is. Sportnapot szerveztünk, a Takarítás Világnap alkalmából a környezetünket tisztítottuk, hulladékokat gyűjtöttünk. Minden tevékenységnél a gyerekek éreztek hálát a szívükben, és meg is fogalmazták azokat. A Magyar Népmese Napja alkalmából Gyermekkönyvtárban is jártunk, ahol sok csodás mesét olvashattunk. A Zene Világnapján pedig közösen énekeltünk is. Csodás hónapot töltöttünk el a hála jegyében, és a tanév folyamán tervezem, hogy folyamatosan gyakoroljuk. Jobb Veled A Világ!
A szeptember hónap a Hála gyakorlása témának volt szentelve. A 2.a osztályban a
Hála témakörét a „Hálás vagyok mindazért, amim van.” gondolat köré építve, a gyermekek
„hálaleltár” – plakát készítésével, mesefeldolgozással, hálafa színezésével, zenés pozitív
megerősítéssel járták körül. Bizonyságot nyert ismét, mennyi léleksimogató érzés lapul a
gyermeki szívekben. A boldogságórákon kedves, elgondolkodtató szavak hangoztak el, melyek
a téma továbbgondolására ösztönözhet minket, felnőtteket is.
A tanév első Boldogság órájának témája A boldogságfokozó hála. A csoporttal a Hála hálót választottuk, mint feladat. Az órák keretében sokat beszélgettünk a hála szó jelentéséről és, hogy miért lehetünk hálásak napjainkban. Miután elkészítettük a Hála hálónkat, a gyerekek minden délután mielőtt haza mentek ábrázolták, hogy az adott napon kinek hálásak és miért.
Az első boldogságóránk alkalmával a hála témakörét jártuk körbe.
Számomra nagyon érdekes volt látni, hogy először milyen nagyban gondolkodtak erről. Ahogy beszélgettünk, egyre jobban elmerültünk a boldogságfokozó hálában, és annak pozitív hatásaiban, egyre fontosabbá váltak, előtérbe kerültek az egészen apró dolgok. A foglalkozás végén pedig gyönyörűen kirajzolódott, hogy ezekből az apróságnak tűnő dolgokból lesznek azok a nagyok, amelyekkel óra az óra elején indultunk.
A hálabefőttet eltettük télire, júniusra várjuk, hogy összeérjen formailag, tartalmilag egyaránt.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Az 1.b osztállyal „Hálaszüret” plakátot készítettünk. A gyermekek belerajzolták a szőlőszemekbe, hogy milyen dolgokért hálásak.