Miután megbeszéltük, ki miért hálás és olvastunk néhány bejegyzést a tavalyi hálabefőttből, szabad teret engedtünk az együttműködésnek és a párban rajzolásnak.
A hála gyakorlása
Vegyük észre, hogy mennyi mindenért hálásak lehetünk. Elsősorban HÁLA szüleinknek az életért. Hálásan tudjunk megköszönni dolgokat. Hogy miért? A hála megoldás a boldogabb életminőség felé. Gondoljunk csak bele, milyen sok kedves ember vesz minket körbe, milyen sok gondos kéz teszi szebbé az életünket. Hálásan köszönjük! Jobb veled a világ
A hála gyakorlása
Néha olyan természetesnek veszünk dolgokat. Ha viszont egy kicsit körültekintünk környezetünkben, figyelmesen szemlélődünk, rájöhetünk, mi mindenért lehetünk hálásak az életben. Elsősorban szüleinknek, hiszen az életünket nekik köszönhetjük. Innentől kezdve pedig nagyon széles a skála. Erről árulkodnak a rajzaink, amit eltettünk egy hálabefőttbe, megtanultuk a kis versikét is hozzá. Ezért az alkalomért is hálásak vagyunk.
A pozitív, hálás szemlélet jó hatással van a mentális egészségünkre. Erről beszélgettünk a gyerekekkel. Miért jó a hálaérzet? Kiknek lehetünk hálásak, hogyan fejezhetjük azt ki?
Nagy lelkesedéssel készültek el a saját kertecskék, majd a végére összeállt a 3. A osztály hálás virágoskertje.
Ebben a tanévben a boldogságóráimba beépítem a labirintusjárást is. Az óra elején egy rövid vizuális gyakorlaton keresztül elutaztunk Szív szigetre egy képzeletbeli járművön. Szív Sziget közepén található egy kívánságteljesítő labirintus, ami abban segít minket, hogy ne csak az életünk, de mi is jobbá váljunk. Ezt a sálakból készült labirintust egy térkép segítségével építjük meg közösen a gyerekekkel. Miután elmondtam a labirintusjárás szabályait párosával mentek be a gyerekek a labirintusba és elmondták egy egy kívánságukat vagy megoldást kértek egy élethelyzet megváltoztatására. Forgószínpadot képezve amíg két gyerek a labirintust járta, a többiek párokba rendeződtek és elmondták miért hálásak az élet különböző területein.
Téma: A hála gyakorlás
Az érzelmek átbeszélése, a pozitív érzelmek, a jó dolgok felfedezése, felismerése. A hálás gondolkodás felismerése, megerősítése.
Tanítóként lehetőségem van szinte minden tanítási órán és délutáni foglalkozáson megjeleníteni a Boldogságóra anyagát. Jelen esetben ének-zene órába építettem be.
1. osztálytól kezdve tudatosítom tanulóimban a hála fontosságát, így a foglalkozás gördülékenyen megvalósult. Lelkesen, nyitottan vettek részt a tanulók a különböző feladatok elvégzésében. Sikerült a hála fogalmát az életkori sajátosságnak megfelelően megbeszélni. A legnagyobb megelégedettség az volt számomra, hogy az érzéseikről bátran tudtak beszélni. Negyedik osztályban már ismerjük annyira egymást, hogy tudják, a vélemény az nem jó vagy rossz, hanem az „csak” vélemény. Nem minősítik egymás gondolatait, hanem elfogadják és merik mondani a saját eltérő véleményünket.
A gyerekek együttműködők, nyitottak voltak az órán a feladatokra. Úgy érzem, hogy az óra, amelyet még folytattunk, elérte célját.
Szeptemberi boldogságóránk témája a „hála” volt.
Megbeszéltük a Dióverés című vers egy részlete alapján, hogy a dió, mikor és hogyan ad örömre okot miután ősszel leverik a fáról. Ezek az élet apró örömei, és akkor tudunk igazán boldogan élni, ha az ilyen örömeket észrevesszük, és hálásak vagyunk érte.
Meséltem a gyerekeknek a Hálás családról, és együtt kitaláltuk, vajon mire utal a vezetéknevük. A család tagjai miért lehetnek hálásak.
A gyerekek kirakták a „hála” szót a rendelkezésre álló eszközökből.
Ezután mindenki elmondhatta, hogy az osztályban kinek, miért hálás. Nagyon értékes gondolatok fogalmazódtak meg, barátságról, segítőkészségről, támogatásról.
A Népmese fesztiválon készített „osztály kötelének” is megtaláltuk a szerepét. Valami módon ezen fogjuk rögzíteni az egymás iránt érzett hálánkat, konkrét esetekért. Ez lesz a mi „Hála fal” -unk.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Szeptemberben kezdtük az Első osztályt.
Sok-sok beszélgetés után szeptember végén jutottunk el ehavi feladatunkhoz, csak a feltöltéssel csúsztam el.
Megbeszéltük, mit jelent a hála és az első nagyon borongós, szomorkás napon Hála-befőttet készítettünk.
Mindenki elmondta, „mit-tenne-el-amiért-köszönetet-tud-mondani”. 🙂
Természet, dalok, iskola, Család…sok-sok kedves történet merült fel, s másnapra még a Nap is kisütött. 🙂
Mivel óvodánkat felújították és másik csoporttal összevonva, másik óvodában voltunk, kevés mindent tudtunk megvalósítani. Az árvíz miatt most a kerékpárral nem tudtunk elmenni a parkba. A szíveket elkészítették a gyerekek de csak rajzolva és nem tudták kivágni, de megbeszéltük ki-kinek készítette.