A Búzavirág csoportos gyerekek 4-5 évesek. A közösség először találkozott a programmal. Elkezdtek ismerkedni a hála fogalmával. A gyerekek egy relaxációs gyakorlattal hangolódtak rá a tevékenységre. Meghallgatták az aktuális dalokat, melynek hangulata tetszett a gyerekeknek. Megismerkedtek a hálafa történetével és nagy odaadással figyelték a „Maci bajban van” mese bábozását. A mesék még közelebb hozták számukra a hála témáját, fogalmát. Lelkesen kiszínezték a kis virág jelvényt, amit Boldog Dórától kaptak, valamint kifejezték hálájukat a hála színezővel, melyen kifejezhették egyéni gondolataikat. A hála szív készítése nagy örömet okozott számukra, hiszen a csoport nagyon szeret barkácsolni, festeni. A tevékenység végén felragaszthatták az első lépcsőfokra a kis jelvényeiket és alig várják, hogy a következő lépcsőfokot is elérjék.
A hála gyakorlása
A háláról beszélgettünk kis csapatommal, idézeteket választottunk, énekeltünk. Egy kicsit nehezebben ment a beszélgetés, mint ahogyan azt terveztem. Az idézeteket sem sikerült önállóan értelmezni, tanári segítségem kellett ötödikeseimnek. Eredetileg havi egy órát terveztem, de a 45 percbe már nem fért bele a rajzolás (puzzle). Ezt erre a hétre csúsztattam. De sajnos az őszi nátha ledöntött a lábunkról, nem tudtuk elkészíteni a munkákat. 3 puzzle lett csak kész. A következő beszámolómban majd megmutatom mit ügyeskedtünk, de sajnos ez most nekem nem sikerült.
A témakört 3 órában dolgoztuk fel.
Az 1.órát relaxációval (irkafirka) kezdtük. Ezután egyénileg megfejtették a titkosírást, és megbeszéltük kinek mit is jelent a megfejtés. Majd következett a mesehallgatás, mesefeldolgozás. Kifejtették, hogy kinek melyik részlet tetszett a legjobban és néhányan elmesélték, hogy hogyan köszönték meg, mikor mások segítségére szorultak. A megismert pozitív tulajdonságok összegyűjtése után közösen kerestük meg, hogy ki melyikkel rendelkezik a mesében megismertek közül. Ezután 3 csoportot alkotva játszották el a mese legfontosabb pillanatait, majd csoportonként összegyűjtötték, hogy miért lehetnek hálásak. Az órát meditációval zártuk.
A 2. órát napimádással kezdtük, majd levelet fogalmaztak meg a gyerekek egy-egy mesehős nevében, hogy miért hálásak. Ezt követte a HÁLA szó kirakása saját testükkel megjelenítve a betűket. Majd az előző órán hallott meséből választhattak maguknak, hogy kit/mit szeretnének lerajzolni belőle, miközben a hónap dalát hallgattuk. Az órát ismét meditációval zártuk.
A téma 3. óráját a Pozitív gyerek vagyok kártyák kiosztásával kezdtük. Minden gyereke 1-1 kártyát kapott, melyeket én válogattam ki előtte. A relaxációt követően mindenki felolvasta, amit a kártyáján látott és fűzött hozzá egy-két gondolatot. Ezután egy animációs filmet tekintettünk meg, majd erről beszélgettünk a gyerekekkel. Majd visszatekintve a hónapra, mindenki készített egy összefoglalót arról, hogy miért lehetett ebben a hónapban hálás. Végül az órát meditációval zártuk.
Összességében elmondható, hogy a gyerekeknek nagyon tetszett ez a téma. Maguk világítottak rá arra, hogy apró dolgokért is lehetünk hálásak, valamint arra is, hogy ha jó dolgot teszünk másokkal, azzal nem csak a másiknak teszünk jót, hanem önmagunknak is. A hónap dalát nagyon megszerették, szabadidőben és tízórai- uzsonna alatt is szívesen hallgatták.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Kis osztályom ebben a tanévben kezdte az első osztályt. Még most kezdünk összeszokni, egymással barátkozni. Eleven kis gyermekek osztályfőnökeként nagyon sokat mesélünk, énekelünk. Igyekeztem megismertetni velük a hónap folyamán a hála fogalmát. Sokat beszélgettünk arról miért lehetünk hálásak, s hogy milyen tettekkel mutathatjuk ki azt, ha hálásak vagyunk valakinek valamiért.
Beszélgetőkör- boldogságóra foglalkozások témája. Miért és kinek lehetünk hálásak?
Szép nap ölelj most át… egyéni koreográfiára mozgás.
Mesére hívó mondóka- mesegyertya gyújtása.
Mese: Gesztenye Gazsó története.
Vizuális: Hála erdő készítése- vágás, ragasztás, nyomdázás.
Befejezés: mi tetszett legjobban a mai foglalkozáson?
Szeptember: A hála hónapja
Az idei tanévben a Boldogságóráimat konyhai kisegítő modulos osztályomban fogom tartani. 12. évfolyamos szakiskolai tanulóink már előző években is találkozhattak a programmal, örömmel várták az első foglalkozást, amely a hála témakörét dolgozta fel.
Zenével indítottuk az órát, meghallgattuk a hónap dalát. A „Szép nap, ölelj át engem” című dal hallgatása közben minden évben felragyognak a napsugarak! Emlékszem, tavaly ugyanebben a csodálatos élményben lehetett részünk, a dal hallgatása közben sütött ki a nap, sugarai egyre fényesebben ragyogtak! Ez valami csoda!
Ezután elbeszélgettünk arról, hogy ki miért szokott hálát érezni, kinek és hogyan fejezi ki azt, és milyen szavakkal mondhatunk köszönetet.
Elhatároztuk, hogy kimegyünk az iskola kertjébe, és köveket fogunk keresni, mindenki olyat, ami neki tetszik valamiért. A formája, a nagysága, színe, több szempont vezérelte a tanulókat.
Ezután kézműves foglalkozás keretében mindenki kifesthette saját ízlésvilága szerint a talált kincseket. Szebbnél szebb alkotások születtek, a gyerekek méltán lehettek büszkék rá! A kövecskéket száradás után hazavihették a tanulók. Volt, aki másnap újabb követ hozott otthonról, mert folytatta a gyűjtést és a díszítést. Én sem maradtam ki a keresésből, találtam magamnak is egy szép kis hálakövet, amely a tanári asztalomon marad a tanévben. Boldogan emlékszünk majd vissza a szeptemberi foglalkozásra! 😊
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A Napocska csoport 3. éve vesz részt a Boldogóvod program keretein belül,Boldogságóra foglalkozáson. Nagy örömmel és lelkesedéssel várták az idei nevelési év első témáját,ami a hála gyakorlása volt. Az elmúlt évek során gyűjtött tapasztalatok és megélt közös pillanatok,segítették meghitté tenni ezt a közösségi élményt.
A Hálafa történetével kezdeményeztem, amit egy beszélgetés követett. Körbeadtunk egy falevelet minden gyermek elmondta a mai napon miért hálás. A gyermekek által megfogalmazott gondolatok elérzékenyítettek engem is.. ” Hálás vagyok ,mert óvodába járhatok”… „Hálás vagyok azért,mert Anyukám mindig megölel és boldog leszek tőle”…
Ezt követően elkészítettük a Napocskák Hálafáját. Színes tenyérnyomatokkal díszítettük, szép és pompás dísze lett a csoportszobánknak. A délelőtt zárásaként boldogság köröket alakítottunk. Bagdi Bella:Boldog vagyok című dalára ugráltunk és táncoltunk, ahogy a dal vezetett bennünket.
Lassan befogadjuk az új óvodásainkat, akik kissé bátortalanok reggelente, de az új tevékenységek során megnyílnak és kíváncsiságuk legyőzi a szorongásukat, felfedezik az új környezetüket, képessekké válnak az együttműködésre. A régi óvodásaink közül is vannak, akiknek még bátorítást kell adnunk. A hét során a hónap tematikájában lévő tartalmakat igyekeztem beépíteni, kiegészítve más tartalmakkal is:
– Macis relaxációs gyakorlat
– maciház építés közösen
– Vonatos mondóka
– Vonatozás: Ki miért száll be a hálavonatba?
– Nasu mackó szerencséje mese többszöri mesélése, majd eljátszása, beszélgetés a meséről
– Hálaerdő készítése: levelek, virágok
– Zenehallgatás
– Mackó, mackó ugorjál ének
– Beszélgetések a háláról, örömről, annak kifejezéseiről: szóban, ölelés, simogatás, ajándékozás.
A Ficánka csoportba 3-4 éves gyermekek járnak: ez nagymértékben meghatározza, hogy milyen formában dolgozzuk fel az adott hónap témáját.
Tapasztalatok: A hónap meséjét kezdetben pihenőidőben mondtam el, majd megépítettük a mackó házát, a közös munka eredménye, hogy több napon keresztül vigyáztak rá, napközben bekukucskáltak a házikóba, ha kicsit megrongálódott visszaépítették.Majd a szőnyegen kialakított mese helyszínen sikerült elmesélni az érdekes történetet. A gyermekek is aktív résztvevői voltak az interaktív mesének, /mondták a kis versikéket, szárogatták a méhecske szárnyát, stb./ a feltett kérdéseimre igyekeztek válaszolni. Kolléganőm is részt vett a tevékenységekbe: relaxáció, vonatozás, bábozás.
A „Hálaerdő” elkészítése több napot vett igénybe, faleveleket, virágokat színeztek, egy kislány leveleket és virágot is hozott, ami még színesebbé tette. Az interaktív mesélés során a kis maci is megérkezett a hálaerdőbe, és ott megpihent.
Hétközben azokat a helyzeteket igyekeztem megtalálni, ahol a hála, köszönöm, kifejezéseket használhattam, vagy a gyermekek használták.
A korosztálynak megfelelően: a mese, mozgás során élték meg legintenzívebben a boldogságfokozó hálát a mi kis Ficánkásaink.
A hálavirágokból haza is vittek.
Szeptemberben újra találkoztunk egymással együtt a csoport örültünk, milyen jó is ez hívtuk fel a gyermekek figyelmét. Év elejétől igyekszünk gyermekeink kedvét, érzéseit nyomon követni, reggelente érzelmet kifejező fejecskékkel jelzik számunkra kedvüket és megbeszéljük érzéseiket, és kiváltó okait. Érdeklődve hallgatjuk kinek, miért van jó és rossz kedve, érzelmeik megosztása során igyekezünk mindig a jót megláttatni, kihangsúlyozni, kihangsúlyoztatni, illetve a számukra rossznak tűnő aktualitásban a megkeresni a jót. Akadt aki úgy fejezte ki magát: „Pocsék kedvem van, mert esik az eső!” Megállapítottuk rossz, hogy esik mert, nem tudunk kimenni az udvarra játszani, elázunk stb.. Megkérdeztem szerintük: „Van, akinek, aminek jó az eső?” Ekkor eszükbe jutott, hogy „Régen esett, nagyon meleg volt..” egymás után tettek jó megállapításokat: „ -Jó a földnek, -Jó a növénynek,- .. Jó Apának, hogy nem kell füvet locsolni. Apa örül, jó történt vele, mert mással tud foglakozni pl.: Velem játszik.”
A Hála érzés gyakorlására készülve törekedtünk elgondolkoztatni, megéreztetni minden rosszban van valami jó is, csak meg kell találni, és megörülni, a jónak!
Bábokkal bemutatásra került a Gomba alatt című (Szutyejev) mese, majd el is játszottuk. Szerettem volna rögzíteni és mélyíteni az esőről tanult ismereteket (megázunk, átázunk, fázunk, megnő a gomba) és közben a segítségnyújtást, a jó cselekedet is gyakorolhatták az elázott kis állatok és a félős nyuszi szerepében. A feldolgozás alkalmával kiemeltem, milyen hálásak, akik az eső elől elbújhattak na és a nyuszi, hogy megmenekült a rókától.
A hónap további témahetein is vissza-vissza kapcsolódtunk, így volt ez a Barackszüret című / Fésűs Éva / mese feldolgozásánál. Segítségével a Nap, a napsütés jó és rossz hatásait is megéreztettük, megértettük. A Nap meleget ad szárít, érleli a gyümölcsöt, hálásak lehetünk a gyönyörű édes baracktermésért. Kóstoltunk is finom barackot. Elhangzott gyermekszáj: „Fincsi a barack köszönjük a napocskának, hogy sütötte! „
Nasu mackó szerencséje című mesét is megismertettük a gyermekekkel, a jó cselekedet és hála szavakat a megbeszélés alkalmával rendszeresen kezdték használni, igen jól sikerült a jó cselekedethez, jó tetthez kötni a hála érzését. Mindkét mesefeldolgozás alkalmával igen kifejező mese illusztrációk születtek.
A család témahétnél nagyon érdekeltek családi kapcsolataik, érzéseik, ki mit csinál családon belül. Szerettem volna tudatosítani bennük hogy szüleik mennyi mindent tesznek értük, jót tesznek velük és ezért hálásak lehetnek. Drámajátékok, életjátékok alkalmával eljátszottunk családi szerepeket, szituációkat, családokat alakítottunk. Nagyon élvezték, de megállapították, pl.: párosjáték során mikor egyikük felnőtt szülő volt a másik gyermek, „Nem bírtam vele!” . A szabad játék alkalmával a játékot követően fiúk lányok egyaránt szívesen játszottak család játékokat, babákkal, legó figurákkal, plüss állatokkal. Öltöztették, ebédet főztek, lefektették, orvoshoz vitték.. stb .
Talán sikerült megéreztetni mennyi mindenért lehetnek hálásak szüleiknek. Lezárásként kértem rajzoljanak ki mit köszönhet, miért lehet hálás anyának és apának. Igen kifejező munkák születtek.