A 2.b osztályos gyerekekkel a témára való ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát. Majd beszélgettünk a hála szó jelentéséről. A táblán szívecskékbe beleírva a gyerekek megoszthatták egymással (felírták), hogy miért hálásak az életükben.
Ezután képzeletben Hálaországba elutazva, a Hálaréten találták magukat. A Hálarét szép, virágos, napsütéses. A gyerekek saját magukat megjelenítve szorongatták a kezükben a legféltettebb hála lufikat. A lufikra ráírták, hogy miért/kiért hálásak. Nagyon kell rájuk/ezekre vigyázni, különben elszállnak az életünkből és lehet, hogy nem is tudjuk pótolni őket.
Az óra zárásaként megmutatták egymásnak az elkészült munkáikat, magyarázatot fűzhettek hozzá.
A hála gyakorlása
Újra találkozásunk örömére egy postás játékot játszottunk. Nyári feladatként tanító néninknek kellett a nyaralásunkról egy képeslapot küldeni. Az első tanítási napon ezeket hálásan megköszönte, majd arra kért minket, hogy most mi is küldjünk a számunkra legkedvesebb 3 osztálytársunknak egy-egy hála lapot. Ezeket először kidíszítettük, majd a kiszemeltek postaládájába el is helyeztük. Remek érzés volt, hogy ilyen sokan gondolnak ránk, ilyen sokaknak hiányoztunk.
Rajzos feladattal folytattuk a válogatást hála hónapra adott ötletbörzéből. Hálánkat nemcsak a társaink, hanem szeretteink, tanáraink, sőt állataink felé is kiterjesztettük. A hálakerékbe rajzoltuk meg őket és társunknak egy-egy fordítás után meséltünk róluk.
Az osztály kirándulásunkon segítséget adó felnőtteknek kis hálaképeket festettünk.
Szüleinket is bevontuk a hála hónapunkba. Arra kértük őket, hogy a hónap során minden nap valamelyik hálakihívás teljesítsük. A tavaly már egyszer megírt hála kuponoknak örültek a legjobban.
A hála csillagkép megvalósításához, először cipősdobozokat festettünk feketére, majd belekötöztük a kisebb nagyobb méretű bolygókat jelképező pomponokat. Végül fehér ceruzával szív, adakozó kéz, és mosolygós smile formát kiadó csillagokat rajzoltunk az égre.
A ceruzáinkat krétákra cseréltük a hála szó felírásakor. Árnyképeinkből alkottuk meg a 4 betűt. Majd díszítettük ezeket.
Végül megismerkedtünk Linkával. Még a budapesti kirándulásunkon is játszottunk a meséből részleteket. A jelenetek nagy részét az udvaron, a teremben és a folyosónkon vettük fel. Remekül szóltak a csengők, a csörgők, csörgős ritmushangszerek és a tubafon.
A hónap utolsó napján beszámoltunk arról, hogy a családi hála naptárból mit sikerült teljesítenünk. Kinek melyik feladat, játék, kézműveskedés tetszett a legjobban.
Hálásak vagyunk a javasolt témákért Maguknak is! Köszönjük.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Téma: A boldogságfokozó hála
Foglalkozás címe: Hála a mindennapokban
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Időpont: 2022. 09. 22., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert
A foglalkozás célja volt, hogy részt vevő kollégistáink képesek legyenek felismerni, hogy az életben milyen fontos lélektani szerepe van a hála érzésének, és tudatosan gyakorolják is az érést a mindennapokban, hogy boldogságukat fokozzák!
A Boldogságóra programba ebben a tanévben társuló diákok miatt egy rövid tanári ismertetővel kezdtem az oktatást.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, mi a boldogság számára. Tartalmas válaszokat fogalmaztak meg. Majd ezek után szavakba öntötték, hogy miért lehetnek hálásak.
Tanári magyarázattal folytattuk a foglalkozást, hogy miért van szükség a boldogság fokozására, mi határozza meg a boldogságot, illetve milyen jellemvonásai vannak a boldog embereknek. Majd további magyarázatot kaptak a hála pozitív pszichológiai tartalmáról, illetve a testre és lélekre gyakorolt hatásairól.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – feladatlapon dolgoztak a résztvevők.
Egy levélben úgy kellett 5 mondatban megfogalmazniuk, miért lehetnek hálásak maguknak, mintha a legjobb barátjuknak írnának.
Listát kellett írniuk azokról az emberekről, akiknek hálásak az életükben.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a foglalkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
A foglalkozáson jól érezték magukat a fiúk, könnyen megnyíltak, ügyesen dolgoztak a feladataikkal. Tartalmas válaszokat kaptam a témával kapcsolatban. Jó érzés volt hallani, hogy mennyi mindenért lehetnek hálásak az életükben.
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt.
Felismerték a foglalkozáson résztvevők, hogy boldogságunk fokozásáért mindannyiunknak tennünk kell.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
„A hűség tulajdonság, a hála tanítható.” Szabó Magda
Szeptember 21-én a Hála világnapján tartottuk meg a szeptemberi Boldogságóránkat.
Szeptember 21-én ünnepeljük a hála világnapját, talán azért is, mert a nemzetközi békenappal azonos dátumra esik.
„A világban annyi mindenért lehetünk hálásak, csak legtöbbször természetesnek vesszük a hétköznapi csodákat. A hála és a béke világnapján hálásak lehetünk a napsütésért, a madárcsicsergésért egy vadidegen előzékenységéért, a családunkért, a barátainkért, egy meghitt pillanatért, a lehetőségekért, bármiért, ami a szívünket örömmel tölti el.
A hála világnapján arra szeretnék felhívni az emberek figyelmét, hogy vegyük már észre, hogy milyen világban is élünk…. vannak olyanok, akiknek csak a nyaralásuk célállomásáról, vagy a karácsonyi ajándékokról kell dönteniük, míg mások az életben maradásért küzdenek nap, mint nap. Ahhoz, hogy őszintén hálásak legyünk azért, ami számunkra megadatott, érdemes nyitott szemmel járnunk a világban, hogy végre ráébredhessünk létezésünk csodájára.” ezen gondolatokat boncolgattuk.
A hónap dalának meghallgatása után mindenki kapott egy Hálafüzetet, amibe leírhatták, lerajzolhatták, hogy miért hálásak……..
Hálakört alkottunk, és mindenki elmesélte, hogy kinek és miért volt hálás az nap.
A hála fiatal korban történő belenevelése a gyerekekbe segíthet abban, hogy boldogabb emberekké váljanak felnőve. Ezért fontos, hogy a hála kifejezése lételemünk legyen. Ebből nemcsak a gyerekek fognak profitálni, hanem valószínűleg a felnőttek is kapnak egy nagyon szükséges lökést a boldogság és a jólét terén.
Amiért, HÁLÁSAK lehettünk:
–Nyáron 6napot együtt tölthettünk a Fonyódligeti Erzsébet táborban.
–Szeptember 16-án részt vehettünk a NAGY Sportágválasztón.
— A hónap végén 3 napot Zánkán lehettünk az Erzsébet táborban.
A szülők hálásan köszönték meg a sok élményt, (ezzel példát mutatva) amivel a gyermekeik gazdagodhattak.
„A hűség tulajdonság, a hála tanítható.” Szabó Magda
„Kedves Kati néni! Nagyon köszönöm, hogy a gyerekeknek ismét ilyen élményt adott/adtak! Csupa jó dolgokat, eseményeket hallok! Kár, hogy szülők nem vehetnek részt a táborban…. Jó pihenést, szép hétvégét!”
„ köszönünk szépen mindent! Áki már az odaúton 3 napja mondogatta hogy milyen aranyos, meg ügyes Kati néni hogy viszi őket ilyen sok helyre sokszor .”
„A hűség tulajdonság, a hála tanítható.” Szabó Magda
Igyekszek minél több lehetőséget teremteni a hála gyakorlására. Ezekért a lehetőségekért fölöttébb hálás vagyok………………
Hálaharangokat készítettünk, újrahasznosítva a tojástartókat. Az osztálytermünket fogják díszíteni.
A hála
A hála témakörének feldolgozását Bagdi Bella: Hálás vagyok című dalának meghallgatásával kezdtük. A hálaharangot egy triangulum szimbolizálta, melynek megszólaltatásával minden tanuló elmondta, ki iránt érez hálát. Ezután feldolgoztuk a „Linka és a csengettyűk” című mesét. Egy tanuló megrajzolta Linkát egy kartonra, majd közösen kiszínezték a rajzot. Megbeszéltük Linka pozitív tulajdonságait, segítséggel mindenki megpróbálta összegyűjteni ezek közül a rá jellemzőket. A hónap során elkezdtük gyűjteni a különböző színű kupakokat. Minden alkalommal, amikor hálát éreztek valaki iránt a fiatalok, bedobtak egy kupakot a dobozba. Elkészítettük a hálagyertyát is és meg is gyújtottuk. A hálakerék elkészítése után jött el az óra legszebb pillanata, amikor egy könnycsepp jelent meg egyik tanuló szemében, miközben elérzékenyülve elmondta, miért hálás nekem. Úgy gondolom, az óra elérte célját.
Szeptemberben ismét elkezdtük a Boldogságórát a Napsugár csoportban. A csoport vegyes életkorú, ezáltal több gyermeknek is már ismerős volt, hogyan is zajlik egy Boldogságóra. Beszélgettünk arról, hogy mi a boldogság, hogyan érezzük magunkat, ha boldogok vagyunk, milyen témákkal fogunk foglalkozni. Majd rátértünk a szeptember havi témánkra, a hálára.
Nagyon örültem, mert a nagycsoportosok, azonnal mondták, hogy a hála az, amikor megköszönünk valamit valakinek. 😊 Az óvodai életünkből példákat mondtunk, hogy miért is lehetünk hálásak. Nem feltétlen csak valami ajándékért, hanem egy gesztusért, egy kedves szóért vagy csak azért, mert esik az eső és a növények vízhez juthatnak. Mindenki elmondta, hogy miért is hálás. Volt, aki azt mondta, hogy azért, mert az anyukája elhozta az oviba reggel, volt, aki a nagymamájának, mert elhozta a plüssét …
Ég a gyertya ég, el ne aludjék,
Szíveinkből a szeretet ki ne aludjék.
A Boldogságórát egy kis mozgásos mondókával kezdtük, majd elmeséltem nekik a Hálafa történetét. Nagyon tetszett nekik a mese. A mese után meghallgattuk Bagdi Bella-tól, a Szép nap ölelj át engem c. dalt, mely közben a gyermekek lefeküdtek a földre és közben relaxáltak. Ezután megtanultuk a Nap, nap, nap … mondókát.
Nap, nap, nap, fényes nap,
sugaraid bontogasd!
Vigyázz rám, Napsugár, a boldogság megtalál.
Közösen elkészítettük a Napsugár csoport Hálafáját. Nagyon élvezték a feladatot, mindenki örömmel rajzolta körbe a tenyerét, melyet tetszés szerint színezhetett ki, majd kivágtuk. A fa törzsét közösen színezték ki, majd felragasztották rá a „tenyér leveleket”. Eközben, akinek kedve volt, a Hálafa színezőt és Hála virágot színezhette ki.
Elkészítettük a Boldogságóra táblát, amelyen a havi témákkal kapcsolatban írunk ki tájékoztatást a szülőknek.
Ebben a tanévben kezdtem el a Boldogságóra programot egy 11-es kertápolós osztállyal a Gennaro-ban. Az ELTE fejlesztő pedagógiai szakirányú továbbképzésére járok, és szakdolgozatomnak címe „Az érzelmi intelligencia fejlesztése értelmileg akadályozott tanulóknál.” Így nagyon örültem, hogy boldogságórát tarthatok az osztályban. Szerdánként tartottam a foglalkozásokat a hónap folyamán.
Az órákat rövid meditációval vagy a „Jól érzem magam” című dal éneklésével és táncolásával kezdtük. Ezután történeteket meséltem a hálával kapcsolatban (A csodakantár, A Hálafa története…) A történetek segítségével könnyebben megértették a tanulók, hogy mit jelent a hála, hogyan tudjuk kifejezni hálánkat a másik iránt, és miért lehetünk hálásak az életben, és mit érzünk a szívünkben, ha hálásak vagyunk valakinek.
A tankonyhán süteményt sütöttünk és sült finomságokat készítettünk. A hangulat így sokkal oldottabb és közvetlenebb volt, könnyebben megnyíltak a gyerekek egymás iránt. Só-lisztből szivecskéket készítettünk, és megajándékozták a diákok családtagjaikat, barátaikat. „Hálabefőttet főztünk”, kis papírcsíkokra írták a tanulók, hogy kinek miért hálásak. Óriás virágot rajzoltunk, aminek szirmaiba beírták a fiatalok, hogy kinek mit köszönhetnek meg.
Az órákat rövid meditációval vagy a „Szép nap, ölelj át engem” című dal éneklésével és táncolásával zártuk.
Úgy érzem érzékenyebbé, nyitottabbá, elfogadóbbá váltak a fiatalok a hónap végére. Nagyon jó kezdet volt, várom a folytatást!
Petrik Monika fejlesztő pedagógus
Középső csoportosaimmal dolgoztuk fel az első témát, amelyben a hálával ismerkedtek meg. Több napon keresztül gyakorolták a boldogságfokozó technikát. A „Hervad a virágom, éled a virágom…” kedvenc relaxációs gyakorlatunkkal kezdtünk, majd beszélgető körben mindenki elmondhatta, ki, miért lehet hálás. Mi is a hála? Ha valaki örömöt okoz nekünk, ha boldogságot érzünk. Szeretetért, boldogságért, kedves szóért, lemondásért, boldog mosolyért, gondoskodásért. Majd meghallgattuk a Nanu mackó szerencséje c. mesét, s egy kis vonatozással eljutottunk a Hálaerdőbe, amelyet már elkészítettünk, és elhelyeztünk a csoportszobánkban. Megérkezésünk örömére a Boldog vagyok c. dalra táncoltunk. A HÁLA érzése örömmel tölti el azt is, aki adja, és azt is, aki kapja. A csoportunkban, hogy megismerkedtünk e boldogság fokozó technikával, igyekszünk a mindennapjainkban is gyakorolni, és tovább adni.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Szeptember 21., a Hála világnapja volt. Így az a szerdánk nekünk is ennek a jegyében telt. A napot a Linka és a csengettyűk mesével kezdtük, melyet egytől egyig mindenki csendben, nagy érdeklődéssel hallgatott végig. A történet átbeszélése után a gyerekek is elmondták saját élményeiket, ők mikor szorultak segítségre, mint ahogy a mesénk főszereplője is. Ki az, aki segített nekik és ők ezt hogyan köszönték meg, hálálták meg. Ezután a HÁLA szót is „kiraktuk a gyerekekből”. A meséhez visszakanyarodva, különböző csoportfeladatokat kellett a gyerekeknek megoldaniuk. Voltak, akik az egyik jelenetet képzelték el, adták elő, és voltak, akik a főhőst gondolták maguk elé, rajzolták le, vagy a mesében szereplő különböző tárgyakat. Ezek mellé pedig odakerültek a pozitív tulajdonságok is. A nap végén párokban egy képregény rajzolásába kezdtek a gyerekek. Mindezek mellett azt is elképzeltük, hogy este, ha kinézünk az ablakon vagy kimegyünk az udvarra és felnézünk az égre, milyen lenne a HÁLA csillagképe. A nap zárásaként körbeálltunk a teremben, és ahogy a történetünkben is szóltak a csengettyűk, úgy mi is megszólaltattuk a hálaharangot és elmondtunk miért vagyunk hálásak.