Kicsi aggodalommal vágtam neki a boldogságóránknak. Vajon hogy fogják ezek a 4-5-6 éves gyerekek megérteni a gyerekek a Hála fogalmát? Át tudom nekik adni a lényegét, hogy átérezzék, megértsék, meg tudják fogalmazni saját szavaikkal is miért hálásak? Ebben nagy segítségemre volt a Nasu mackó szerencséje című mese. Ahogy olvastam a gyerekek teljesen átszellemültek, teljes átéléssel hallgatták. A kérdések megválaszolásával be is bizonyosodott, hogy megértetették mi a Hála és mély beszélgetésbe kezdtünk. Többen megfogalmazták, hogy ők is így cselekedtek volna a méhecskével, a rigóval és a kisegérrel.
A hálaerdőt most egy nagy fa szimbolizálta. Erre ragasztottuk fel a lelaminált őszi faleveleket. A csoportunkban egy súlyos látássérült kislány is van. Ő is meg tudta fogalmazni, hogy hálás a gyereknek, hogy mindig segítenek Neki. Volt, aki elcsukló hangon mondta, hogy mennyire hálás, hogy van családja. Az egyik anyaotthonos kisfiúnk azt mondta, hálás, hogy járhat óvodába. Hálásak egymásért, a testvéreikért, azokért, amiket kaptak, a nyári élményekért, stb.. Özönlött belőlük a sok gondolat, megható volt és boldogsággal töltött el, hogy mennyi mindenért hálásak. A foglalkozás végére a hálafánkat sok szép hála levél díszítette. Remélem ez így marad, és segítőkész, empatikus, boldog gyermekek lesznek! A végén én is felhelyeztem a hála levelemet: „Hálás vagyok, hogy ennek a csoportnak lehetek az óvónénije!”
A hála gyakorlása
Fazekas József Általános Iskola
A korábbi Kiskalózok csapata „áthajózott” a felső tagozatba, így idén újabb legénységgel kezdtem el a boldogságórákat. Elsőseim szülei – a korábbi osztály boldogságórás tapasztalatait hallva – egyetértettek abban, hogy a gyerekekre nagyon pozitív hatással vannak ezek az órák, így 18 új kis kalózzal elindultunk a Boldogságórák útján.
Első alkalommal magával a Boldogságórával ismerkedtünk. Megbeszéltük, hogy mit is jelenthet a boldogság, mikor és mitől vagyunk boldogok. Ráirányítottam figyelmüket a boldogságórás témákra: például arra, hogy ha jót teszünk másokkal, attól mi is boldogok leszünk (december – jócselekedetek), boldoggá tesz minket egy jó zene, illat, íz (március – apró örömök), jó együtt lenni másokkal (november – társas kapcsolatok), nagy boldogság, ha szaladgálhatunk az iskola játszóterén (május – testmozgás), stb. Megbeszéltük, hogy a boldogságórákon sokat játszunk majd, mozgunk, mesélünk, beszélgetünk, jól fogjuk érezni magunkat, boldogok leszünk. Nagyon várták már a gyerekek, hogy belevágjunk a „boldogság tanulásába”, érdeklődőek, motiváltak voltak a bevezető óra után.
Szeptemberi témánk feldolgozását egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, amiben pont az az utat, annak az útnak az elejét hangsúlyoztuk, amin elindultak a gyerekek: most ők a legkisebbek, de hamarosan megnőnek, fejlődnek, okosodnak. Kicsi magból fejlődtünk magas fává, miközben mondtuk: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!”.
Ezután megbeszéltük, hogy mit is jelent a HÁLA szó, kinek, mikor és miért lehetünk hálásak. Felolvastam a gyerekeknek A csodakantár című mesét, kigyűjtöttük a hálás szereplőket, majd beszélgettünk arról, hogy melyik szereplő hogyan fejezte ki a háláját Jancsi felé.
A HÁLA szó megjelenítésével folytattuk a munkát: a gyerekek testünk és néhány, a nagy nyomtatott betűket már ismerő kisgyerek segítségével kirakták a hála szó betűt.
Következő alkalommal rajzban fejezték ki a gyerekek, hogy miért lehetnek hálásak az ŐSZ-nek, ami egy esős, borongós, szomorú évszak, mégis sok örömöt rejteget. Lerajzolták, hogy milyen nagy boldogság sünit lesni az avarban, levélkupacban ugrálni, az ősz színeit csodálni, színes leveleket gyűjteni, az esőt hallgatni, stb.
Amíg a rajzok készültek, Bagdi Bella Szép nap, ölelj most át engem című dalát hallgattuk.
Hónap végére úgy érzem, a gyerekekkel körbejártuk a hála témáját, sikerült ráirányítani figyelmüket a hála érzésének boldogságfokozó hatására. Egyre többször hallom tőlük: „Hálás vagyok neked azért, mert…”.
Nagyon várják a gyerekek a következő boldogságórát, úgy gondolom, az előző osztályom után a mostani kis csapatom is igazi boldogságórás osztály lesz!
A témakör feldolgozása során elgondolkoztak a gyerekek azon, hogy kinek, miért lehetnek hálásak, ügyesen meg is fogalmazták gondolataikat. Megemlítették az elmúlt tanévben elkészített munkánkat, amit a „Hálaszüret”címmel készítettünk. Ez egész évben díszítette tantermünk falát. Mostani munkánk a hálakerék volt. Ezt is nagy igyekezettel készítették, örültek a feladatnak. A kész munkákat haza is vihették, és megbeszéltük, hogy a családdal is beszélgetnek róla.
Beszélgettünk a hála fontosságáról. Minden héten összegyűjtöötük pánteken, hogy a héten miért vagyunk hálásak. Egyre jobb és jobb ötletük született a gyerekeknek. A jó időnek köszönhetően kiraktuk a HÁLA szót a gyerekekből kialakítva.
Boldogságóra az 5. osztályban
Egymás iránti hálánkat pántlikákra írva fejeztük ki.
A foglalkozás elején meditaltunk, majd elénekeltünk a szép napot és megalkottuk a szeretet kört. A gyerekek meghallgatták a mesét a könyvből. Megbeszéltük ki miért lehetett hálás a mesében.
Ezután megoldottuk a munkafüzetes dolgokat (keresztrejtvény) . Ezután mindenki elmesélte, hogy ki miért hálás.
Elkezdődött az új nevelési évünk és abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy immár második éven kezdhetjük, vagy inkább folytathatjuk a Boldogságóra pedagógiáját.
Amikor szóba került a csoportban, hogy újra a Boldogságórát fogjuk tartani, a kisgyermekeket megkérdeztem, hogy emlékeznek e arra, hogy tavaly is foglalkoztunk sok-sok témával, a boldogsággal, a pozitivitással, a hálával stb, és meglepő módon nagyon sok minden megmaradt az emlékezetükben.
Egyre gyakrabban kérdezgették, hogy mikor jön már el az a pillanat, amikor a foglalkozást tartjuk és nagyon örültek, amikor ez az idő elérkezett.
Bemelegítésként, mivel keveset láttuk az elmúlt hetekben a napot, úgy gondoltam, hogy a napimádással kezdünk és belecsempésztem az ismert dalocskánkat is. Nagyon szépen, nyugodtan végre hajtották a légző gyakorlatokat és ekkor megfordult a fejemben, hogy az előző évben ekkor még milyen sokat kellett figyelmeztetni őket arra, hogy hogyan csinálják a feladatot. Nem izegtek-mozogtak, figyeltek minden egyes mozdulatra, szóra. A bemelegítő relaxáció után meghallgattuk a kezdő énekünket, amit meglepő módon nagyon sokat tudtak, és látszott a kisgyermekeken, hogy valóban élvezettel mozognak. Igyekeztem őket arra inspirálni, hogy fogjuk meg egymás kezét és csak a zenére és annak ritmusára próbáljuk figyelni. Ekkor különös dolgot vettem észre a csoportban. Azok a kisgyermekek, akik nem kifejezetten „szeretik” egymást, mindig egy bizonyos dolog miatt kialakul egyfajta rivalizálás, ők egymás mellett álltak meg és gondolkodás nélkül megfogták egymás kezét, a zene ritmusára ringatóztak, átadták magukat a pillanat szépségének. Öröm volt rájuk nézni, figyelni a reakcióikat. A témánk feldolgozásában a kézikönyvet követve megbeszéltük, hogy mit is jelent a Hála szó? Sokkal ügyesebben, választékosabban fejezték ki magukat, nem kellett segítség a megfogalmazáshoz. Volt aki csak egy szóval, volt aki szép kerek mondattal válaszolt arra a kérdésre, hogy szerintetek, mit jelent az a szó, hogy hála, hálás vagyok Neked azért, mert…..
A munkafüzet 3. oldalán lévő feladatot tettem be következő lépésként, de nem színezéssel, hanem kis kártyákat készítettem a képekből, azt vittem körbe és kértem a kisgyermekeket, hogy mindenki húzzon egy kártyát. Majd arra kértem őket, hogy egy kicsit gondolkozzanak el azon, hogy amit a kártyán lát, mi jut elsőre eszébe róla, mit gondol a képről.
Itt igazán meglepő volt a rengeteg válasz. Volt olyan kisgyermek, aki a kutyus képét húzta és neki arról az jutott eszébe, hogy ” szeretem és nagyon szeretném Reginát megölelni, mert hiányzik nekem!” Regina az egyik kislány a csoportban és elmondható a két kisgyermek kapcsolatáról, hogy teljesen semlegesek egymás iránt. Leginkább nem az a jellemző, hogy sokat játszanának együtt, vagy keresnék egymás társaságát is bármilyen tevékenység közben, azonban ez a reakció egy váratlan fordulatot eredményezett. Miután mindenki elmodta, hogy kinek mi jutott eszébe a kártyákról, megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki elmondta a versikéjét és a Hálafa történetét. Sokkal figyelmesebben voltak a mese ideje alatt, mint egy évvel ezelőtt. Lehetett látni rajzuk, hogy valóban érdekli őket, hogy mi a baja az örge fának és hogy hogyan tudnak segíteni rajta az állatok. A mese után megtanultuk a fa mondókáját, amit azóta is minden nap kérnik hogy ismételjünk el.
Igaz, hogy az útmutató szerint minden kisgyermeknek más-más színű kézlenyomatát kell elkészíteni, azonban én úgy gondoltam, hogy annyi szeretet, megértés, empátia volt látható a gyermekek szemében, arcán, hogy a legmegfelelőbb szín csakis a piros lehetett ebben az esetben. Amíg elkészítettük a hála szivecskénket, azon gondolkodtam, hogy milyen sokat nőttek a gyermekek, sokat fejlődött az érzelmi intelligenciájuk, mennyire szeretik egymást és ragaszkodnak egymáshoz.
A fogalalkozás lezárásaként kiszíneztük a hála jelét, kitettük a boldogság várának az első lépcsőfokára és elénekeltük többször is a Boldog vagyok című dalt.
Egyszerűen imádtam a mai napot! Aranyosak voltak, nemcsak a foglalkozás ideje alatt, de azt követően is és el-el csíptem a beszélgetésükben a Hála szót, amit folymatosan használtak. Boldog voltam és én is nagyon hálás azért, hogy ilyen kis szuper csoportom van.
Elkezdődött az új nevelési évünk és abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy immár második éven kezdhetjük, vagy inkább folytathatjuk a Boldogságóra pedagógiáját.
Amikor szóba került a csoportban, hogy újra a Boldogságórát fogjuk tartani, a kisgyermekeket megkérdeztem, hogy emlékeznek e arra, hogy tavaly is foglalkoztunk sok-sok témával, a boldogsággal, a pozitivitással, a hálával stb, és meglepő módon nagyon sok minden megmaradt az emlékezetükben.
Egyre gyakrabban kérdezgették, hogy mikor jön már el az a pillanat, amikor a foglalkozást tartjuk és nagyon örültek, amikor ez az idő elérkezett.
Bemelegítésként, mivel keveset láttuk az elmúlt hetekben a napot, úgy gondoltam, hogy a napimádással kezdünk és belecsempésztem az ismert dalocskánkat is. Nagyon szépen, nyugodtan végre hajtották a légző gyakorlatokat és ekkor megfordult a fejemben, hogy az előző évben ekkor még milyen sokat kellett figyelmeztetni őket arra, hogy hogyan csinálják a feladatot. Nem izegtek-mozogtak, figyeltek minden egyes mozdulatra, szóra. A bemelegítő relaxáció után meghallgattuk a kezdő énekünket, amit meglepő módon nagyon sokat tudtak, és látszott a kisgyermekeken, hogy valóban élvezettel mozognak. Igyekeztem őket arra inspirálni, hogy fogjuk meg egymás kezét és csak a zenére és annak ritmusára próbáljuk figyelni. Ekkor különös dolgot vettem észre a csoportban. Azok a kisgyermekek, akik nem kifejezetten „szeretik” egymást, mindig egy bizonyos dolog miatt kialakul egyfajta rivalizálás, ők egymás mellett álltak meg és gondolkodás nélkül megfogták egymás kezét, a zene ritmusára ringatóztak, átadták magukat a pillanat szépségének. Öröm volt rájuk nézni, figyelni a reakcióikat. A témánk feldolgozásában a kézikönyvet követve megbeszéltük, hogy mit is jelent a Hála szó? Sokkal ügyesebben, választékosabban fejezték ki magukat, nem kellett segítség a megfogalmazáshoz. Volt aki csak egy szóval, volt aki szép kerek mondattal válaszolt arra a kérdésre, hogy szerintetek, mit jelent az a szó, hogy hála, hálás vagyok Neked azért, mert…..
A munkafüzet 3. oldalán lévő feladatot tettem be következő lépésként, de nem színezéssel, hanem kis kártyákat készítettem a képekből, azt vittem körbe és kértem a kisgyermekeket, hogy mindenki húzzon egy kártyát. Majd arra kértem őket, hogy egy kicsit gondolkozzanak el azon, hogy amit a kártyán lát, mi jut elsőre eszébe róla, mit gondol a képről.
Itt igazán meglepő volt a rengeteg válasz. Volt olyan kisgyermek, aki a kutyus képét húzta és neki arról az jutott eszébe, hogy ” szeretem és nagyon szeretném Reginát megölelni, mert hiányzik nekem!” Regina az egyik kislány a csoportban és elmondható a két kisgyermek kapcsolatáról, hogy teljesen semlegesek egymás iránt. Leginkább nem az a jellemző, hogy sokat játszanának együtt, vagy keresnék egymás társaságát is bármilyen tevékenység közben, azonban ez a reakció egy váratlan fordulatot eredményezett. Miután mindenki elmodta, hogy kinek mi jutott eszébe a kártyákról, megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki elmondta a versikéjét és a Hálafa történetét. Sokkal figyelmesebben voltak a mese ideje alatt, mint egy évvel ezelőtt. Lehetett látni rajzuk, hogy valóban érdekli őket, hogy mi a baja az örge fának és hogy hogyan tudnak segíteni rajta az állatok. A mese után megtanultuk a fa mondókáját, amit azóta is minden nap kérnik hogy ismételjünk el.
Igaz, hogy az útmutató szerint minden kisgyermeknek más-más színű kézlenyomatát kell elkészíteni, azonban én úgy gondoltam, hogy annyi szeretet, megértés, empátia volt látható a gyermekek szemében, arcán, hogy a legmegfelelőbb szín csakis a piros lehetett ebben az esetben. Amíg elkészítettük a hála szivecskénket, azon gondolkodtam, hogy milyen sokat nőttek a gyermekek, sokat fejlődött az érzelmi intelligenciájuk, mennyire szeretik egymást és ragaszkodnak egymáshoz.
A fogalalkozás lezárásaként kiszíneztük a hála jelét, kitettük a boldogság várának az első lépcsőfokára és elénekeltük többször is a Boldog vagyok című dalt.
Egyszerűen imádtam a mai napot! Aranyosak voltak, nemcsak a foglalkozás ideje alatt, de azt követően is és el-el csíptem a beszélgetésükben a Hála szót, amit folymatosan használtak. Boldog voltam és én is nagyon hálás azért, hogy ilyen kis szuper csoportom van.
Ezt a tanévet egy idézettel kezdem, amely remélem mindennap megajándékoz mindenkit! 🙂
„Van egy gyógyszer… nagyon különleges. (…) Minden benne van. Amire szükséged van. Gyógyír mindenre. Egyszerre szeretet, bizalom, hit, erő, gyengédség… nincs jobb orvosság a világon. Minden benne van, ami az élethez kell. A boldog, felszabadult élethez. Adagolása nincs korlátokhoz kötve, sőt, az a legjobb, ha minél többet kapsz belőle naponta. A legtökéletesebb orvosság… mellékhatások nélkül. Úgy hívják: ölelés.”
Csitáry-Hock Tamás
Osztályommal már harmadik éve veszünk részt a Boldogságóra programban.
A gyerekek minden hónapban nagy izgalommal várják az újabb témákat, kihívásokat, feladatokat.
Érdekes beszélgetések, megható történetek kerülnek elő egy-egy alkalommal. Így volt ez a HÁLA témakörben is. Sokat beszélgettünk arról, hogy a hála mennyire meg tudja változtatni az emberek életét.
Az elvégzett feladatok gazdagították a csemeték tudását, fejlesztették személyiségüket.