– Relaxációs gyakorlat
– Hónap dala: Szép nap, ölelj most át engem ( dalra improvizált mozgás kendő segítségével)
– Beszélgetőkör: Mi mindenért lehetünk hálásak?
– Hálavirág készítése pufifestékkel ( A csoportban kinek adnál hálavirágot?)
– Bezzeg Andrea: A Hálafa története
– Színezés a munkafüzetben
A hála gyakorlása
A gyerekekkel faleveleket vágtunk ki, és mindenki ráírta a hátuljára, hogy miért hálás. Természetesen erről előtte beszélgettünk és utána is átbeszéltük, hogy ki mit írt és miért.
Harmadik tanévünket kezdtük meg a boldogságórák kíséretében. Elvégeztünk minden szervezési feladatot, és szeptemberben megtartottuk az első boldogságóránkat.
Rendhagyó módon az informatika teremben indítottuk a tanévet a gyerekek hangulatához igazodó zenehallgatással és önbizalomerősítő mozgással kezdtünk, majd elénekeltük a hála dalunkat.
Felidéztük, hogy mit tanultunk az előző évben a háláról, majd a gyerekek bemutatót készítettek a Power Point program segítségével azokról a személyekről (barátról, családtagról stb.), akiknek hálásak valamiért. Leírták, hogy miért hálásak nekik.
Az óra végén megmutattuk egymásnak az elkészült bemutatókat, majd meditációval zártuk az első boldogságóránkat.
Boldogságóra alkalmaink a Nefelejcs csoportban
2022/2023 nevelési év (középső-nagycsoport)
Boldogságóra foglalkozásainkat építkezéssel kezdtük. Színes mágneses építőelemekből, Boldogság várat építettek a gyerekek. Tíz lépcsőnek hagytunk helyet, mert megtudtuk, hogy csak így juthatunk majd be a Boldogság várba.
Előtte azonban ki kell állnunk a próbákat, feladatokat!
Szeptember
Az első Boldogságóra témánk „a hála, a köszönet” volt, aminek a jele a hála virág.
Meghallgatták a gyerekek a Hálafa történetét, a fa mondókáját, amiről beszélgettünk is.Következő napon a hála kezecskék készültek el, amik egy nagy szívbe lettek rakva. A beszélgetések során, a feladatok teljesítése közben
a gyerekek megtudhatták, hogy mit is jelent az, hogy hála, miért és kiknek lehetnek hálásak, miért mondhatnak köszönetet. A feladatlapból egy színezős és egy rajzolós feladat mélyítette el a gyerekek ismereteit.
A Fülemüle zenekar: Ha jó a kedved dalára sokat mozogtunk, örömködtünk és a legvégén megépítettük a legelső (hála, köszönet) lépcsőfokunkat is!
Október
Második téma az „optimizmus gyakorlása”.
A téma feldolgozása a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesével kezdődött. A mesehallgatás után beszélgettünk arról, hogy mit jelent optimista és pesszimista kifejezés, mikor- milyen hangulatú az ember. Játszottunk az arckifejezős nagy dobókockával, utánozták azt, majd megbeszéltük, hogy mit éreznek. Végül kiszínezték, kivágták Tódi varázsszemüvegét, amellyel sok szép dolgot láttak, volt, aki lerajzolta képkeretben önmagát, megbeszéltük, hogy milyen hangulata van jelenleg. Készítettünk hangulat korongokat, más napokon is elővettük, majd kiválasztották a hangulatukhoz megfelelőt. Megbeszéltük, feldolgoztuk az akkori élményt, jót és rosszat egyaránt. -sikeres, optimista megoldásokat találtunk.
November
Harmadik Boldogságóránk fő témája „a társas kapcsolatok” ápolása volt, avagy a barátaikról beszélgettünk. Klári nénivel egy bábelőadást adtunk elő, melynek a címe: Süni irigy lesz. Utána beszélgettünk a szereplők viselkedéséről. Utána való időszakban is elővették a bábokat és újrajátszottak egyes jeleneteket. Pókhálót is készítettünk, ahol elmondták a gyerekek, hogy mit szeretnek a általuk választott kisgyerekben, akinek átadják a gombolyagot. Közben a finom mozgásuk is fejlődött. Vizuális tevékenységként barátságláncot készítettünk. Boldogságvárunk harmadik lépcsőfoka is megépült.
December
„Jó cselekedetek gyakorlása”, ez a téma volt a negyedik témánk.
Arról beszélgettünk, hogy mi számít jó cselekedetnek, mi jut eszedbe róla és hogy miért leszünk boldogok a jó cselekedet által. December lévén az ünnepekre helyeztük a hangsúlyt, így az egyéni jó cselekedetek rajzos formában jelentek meg, ami egy közös munka által felkerült a (zöld kartonból kivágott) fenyőfára, ezzel díszítve a Boldogság karácsonyfánkat. A decemberi hónapban, meghitt, ünnepi hangulatot, ehhez illő zenével koronáztuk meg.
Január vége-Február eleje
„Célok kitűzése és elérése”, ez volt az ötödik Boldogságóra alkalmunk, lépcsőnk a vár felé. Ezt a téma egy színezővel lett kezdeményezve. Kérdés az volt, hogy „Neked mik a céljaid? Van-e olyan dolog, amit szeretnél, amire nagyon vágysz? Színezd ki! Kilenc kép volt, pl. cipőfűző kötés, úszás, leírni a nevem, szépen színezés. Boldogvár meséjével folytattuk, amit nagy figyelemmel kisértek a gyerekek. Azon a héten volt a „Medve-nap”. Még előző héten meg lett írva a Szülőknek, hogy plüssmackó kiállítást szervezünk. Együtt szerveztük a kiállítást a gyerekekkel. Sok-sok mackót hoztak be és sok esetben a hozzájuk fűződő történetek is nagyon kedvesek voltak. A végén fényképek is készültek a mackókról, amit elküldtünk a Szülőknek is.
Február
Hatodik alkalmunk témája a „megküzdési stratégiák” voltak.
A gyerekek számára segítséget adtunk abban, hogy hogyan tudnak nehéz helyzetekkel megküzdeni, hogyan lehet ezeket elkerülni. A gyerekek bizonytalan helyzetekben mindig találjanak megoldást. Megbeszéltük, hogy barátok segítségével is találhatnak megoldásokat. Beszélgettünk sportról, fociról, megfogalmazódtak olyan dolgok, amitől jól érzik magukat. Rossz és kellemetlen élmények, események, amelyekre mindig van megoldás.
Március
„Apró örömök élvezete” ez volt a hetedik boldogóvoda alkalmunk. Miért sietünk mindig valahová? Miért nem élvezzük ki a boldogság egyszerű pillanatait? -írja Petra Nagyová-Dzerengová. Ez a gondolat nagyon közel áll az én életfelfogásomhoz is. Ám a mai kor embere a legtöbb esetben mindig siet valahová. Jó lenne a gyerekeknek átadni ebből az értékből valamit, mert csak úgy tudunk hitelesek lenni, ha tőlünk is ezt látják. Bevezetésként a munkafüzetből egy érzékszervekhez kapcsolódó feladatot választottam. „Újra együtt! mesével folytattam, ami Góliátról és Pirinkó törpéről szólt, akik barátok voltak.
A legvégén egy önként jelentkező kisfiút körbe rajzoltunk. Ő volt Örömke. Elsőként Örömkét kérdeztük meg, majd közösen is beszélgettünk arról, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy jól érezzük magunkat. Az érzékszerveket megneveztük és gyűjtöttünk hozzá örömöket. Például mit szeretnél hallani a füleddel? Madárcsicsergés volt az egyik válasz a sok közül. Újabb lépcsőfokkal vagyunk közelebb a boldogságvár felé! Egyre közelebb vagyunk!
Április
A Boldogságóra áprilisi témája a „megbocsátás gyakorlása” volt. A nyolcadik téma feldolgozásában a Tündéri bocsánat c. mese segített. A mese segített a gyermekek számára, hogy megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. Beszélgettünk arról, hogy megbántottak barátot, ezután elnézést, bocsánatot kértek és hogy elfogadták-e a bocsánatkérést. Szituációs gyakorlatokkal szemléltettük, hogy milyen érzés megbocsátani, mit éreztek ekkor. Nagy hangsúlyt fektettünk a varázsszavakra- kérem, köszönöm, szeretném, ne haragudj! A problémák esetén ezek segítségével próbálják megoldani.
Május
Boldogságóra alkalmaink kilencedik témája, lépcsője a „testmozgás” volt. A gyermekek számára a mozgás nélkülözhetetlen. Egészségükhöz és jó közérzetükhöz is szükséges. Ezért fontosnak tartjuk a mindennapos testnevelést és a szabadlevegőn, udvaron történő szabad mozgást. Elénekeltük és eljátszottuk Mikola Péter Subidubi eljátszható gyerekzenét. A dal szövegét utánoztuk. (testrészek, irányok) Elmeséltem a mesét és megbeszéltük. A gyerekek elmondták, hogy mit szeretnek játszani, mozogni az udvaron, milyen sportot ismernek. Beszélgettünk az egészséges dolgokról és megbeszéltük mi az, ami árthat az egészségünknek. Nagyon szeretik a csoportszobában kialakított akadálypályát, változatos eszközökön, különböző mozgásformákkal. A gyermeknap alkalmából mozgásos feladatokat próbálhatták ki az udvaron. Az óvoda udvarán sokoldalú mozgásformát gyakorolhatnak (lógó, kúszó, mászó eszközökkel) A testmozgás segíti a gyermekek belső feszültségének feloldását, örömszerző tevékenységét.
Június
Legutolsó boldogságóránk témája a „fenntartható boldogság”. Sok gyermek számára már megkezdődik a nyári szünet. Boldogerdő- Kerekerdő mese története végén megbeszéltük és felépítettük a Boldogságvárat és annak utolsó lépcsőfokát. Egy mozgásos játékot is játszottunk befejezésképpen. Jövőre ismét kezdjük a Boldogságóra témáit, a csoportunkban maradt leendő nagycsoportosainkkal. Számukra már ismerős mesékkel, témákkal, ismerhetjük meg egymást egyre jobban, és sajátmagunkat is, és közben sokat okosodunk is.
Kiálltuk a próbákat, most már beléphetünk a Boldogság várunkba!
Boldogságóráink a Cinkotai Huncutka Óvoda Nefelejcs csoportjában.
2022/2023
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Szolfézsos tanulóink karácsony alkalmából műsorral készültek tanáraiknak, megköszönve ezzel az éves munkájukat.
Gátéri liget Óvoda és Szociális Szolgáltató
Bardi Bella Jól érzem magam dalàra tàncoltunk nagyon vidàman!
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Ebben az évben a boldogságórákat egy részben új keretben tartottam. Megtartottuk a csillagos takarót a foglalkozások helyszínéül, ami motiváció és konkrét helyszíne is volt a tevékenységeknek. Továbbra is használtam egy rongybabát Boldog Dóra karakteréhez, ami nagyon kedves volt a gyerekeknek. Idén egy hatalmas térképet ( Boldogság ország megrajzolt térképét) használtam a témák megbeszéléséhez, majd 1-1 téma lezárásánál a résztvevők feltehették a jelükkel ellátott kis ikont a térképre.
Számos témát felhasználtam arra, hogy a csoportban kialakult konfliktusokat vagy nehézségeket rendezzük, feloldjuk, ami szerintem segítette is a gyerekeket ezekben. Sok kiscsoportos volt idén a csoportomban, ami nehezítette a megértést és aktivitást.
Következő évben szeretném gyakorlatiasabban átbeszélni a témákat, beszélgetőkör és drámajátékok segítségével.