Hála
A hála gyakorlása
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: Katicások hála napja
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Új ének: Bagdi Bella: Hálával megismerése, játéka invitálás a dallal. Ismert mozgásformák felelevenítése (taps, combütés), téralakítás megvalósítása (kör) Hála fogalmának tisztázása. Hálavirágok készítése különböző játékeszközökből (ceruza, tüske építő, Wc-papír guriga, zsebkendő stb. Hálavirág színezése. Négy társ óvodai jelének megrajzolása, kiszínezése, akiért hálás a gyermek.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Dátum: 18.09.2023
Korcsoport: 4-5 évesek
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük ” Körbe-körbe karikába”.
– Az asztalhoz ülve színes ceruzával egy papírra köröket rajzolunk. A hozzá kapcsolt mondókát ismételve: „Körbe-körbe karikába, így lazul a keze-lába, így pihen az óvodába”. Először nyitott szemmel rajzolunk, majd csukott szemmel rajzoljuk a karikákat.
– A relaxációs gyakorlat után a szőnyegre ülve körben a hála szó fogalmáról beszélgettünk. Mit jelent a hála, mindenki elmondhatja mi okoz neki örömet, miért lehetünk hálásak. Például anya, apa, testvér, barát, ovi.
– A beszélgetés után az asztalhoz ülve a gyerekek rajzlap, ragasztó, ceruzák és geometriai alakzatok segítségével ember alakokat készítenek. A feladat végén közösen megnézzük minden gyerek munkáját, elmondjuk milyen színekből áll. A végén megdicsérem őket.
– Ezután elmesélem nekik a „A hálafa története” címü mesét, amelyet a végén meg is beszélünk.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem címü dalának meghallgatásával zárjuk.
2024. szeptember
HÁLA HÓNAP
A Hála hetére az előkészület már múlt héten elkezdődött, amikor a folyosóra madzagot húztunk ki, szíveket ragasztottam rá, és ma reggel Hála virágokat raktam ki a kisasztalra, amit ki lehet színezni, és felragasztani a szívekre. HÁLA HÍD készül belőle, amin a gyerekek, felnőttek minden nap átmennek, és nem felejtik el a Hálát, mert eszükbe jut a szép, színes virággal díszített hídról. Elég sokan ki is használták a lehetőséget, és színeztek. A gyerekekkel benn a csoportban színeztünk virágokat, mindenki annak, akinek Hálás. Haza vihették, vagy lehetett vele A Hála hidat is gazdagítani. Amikor leült mindenki, akkor beszélgettünk egy kicsit, mi is az a hála, egyáltalán tudjuk-e mit jelent. Dóri is előkerült a kincses dobozából, mert hozott egy mesét. Bezzeg Andrea meséjét a tankönyvből, amit lehet kicsit átköltöttem, és interaktívvá tettem, hogy az egészen picik is figyeljenek. A mese tanulságaként a „Köszönöm szépen” kifejezést erősítettem a gyerekekben, mert ez a varázsszó nagyon fontos. Itt megragadtam az alkalmat, hogy beszéljünk egy kicsit arról is, hogy a piciknek milyen jól esik, ha segítjük, védjük, óvjuk őket, és még mondjuk előre is engedjük. Bekapcsoltam Bella zenéjét, a Szép nap ölelj át engem… és erre ringatóztunk, egymás kezét fogva, Hála Láncot alkotva. Utána egy kicsit táncoltunk a Jókedv boogiera.
Kedden reggel egy kis feladatlappal kezdtek a nagyok, hogy ügyesedjenek. Reggeli után akadálypályát építettünk, amin mezitláb, vagy zokniban kellet haladni. Mikor egy kicsi következett, és nehezen haladt, a nagyobbak segítettek nekik, volt, mikor mindkét oldalról fogták a kezüket. A mai relaxálás, egy verses mese volt, A tücsök és a hangya, La Fontaintől. Utána Hála kört alkottunk, és labdával elindítottuk a hálálkodást egymás iránt. Az nagyon cuki volt, mikor azt mondták egymásnak: „hálás vagyok neked, mert szeretlek!” A labda maradt a kézben, és a boogie zenére Labda táncot jártunk (a fakanál-tánc variációja). Természetesen a ‘kiesők’ nem kiestek, hanem a másik szőnyegen táncoltak a zenére. Nagy volt a vidámság. A játék után elmeséltem Az Öreg halász és nagyravágyó felesége-t. A mese után megbeszéltük, hogy miért kellett ekkorát csalódnia a halász feleségének (nem volt hálás, soha semmi nem volt jó neki).
Szerdán kézműveskedéssel kezdtük a napot, elkészítettük a fát, amiről a mesénk szólt hétfőn. Nagyon ügyesek voltak, még a kicsik is ragasztottak, aminek mindig örülük, hiszen látom otthon mennyire sokat foglalkoznak velük. Az elkészült fákat a folyosóra tettük, hogy mindenki láthassa. Ma Barátság kört alakítottunk, labdát kellett dobni egymásnak, úgy, hogy kimondtuk a nevét annak, akinek dobtuk. Utána a jelét kellett kimondani. A piciknek kellett persze segíteni. Azután ugyanezt játszottuk, csak most a labdát képzeletbeli labdára cseréltük, vagyis vártuk a kezünkkel a nevünket, amit képzeletben elkaptunk, és adtuk tovább. Na ez azért gyorsabban ment.A játék után meséltem, Pásztohy Panka Lili és Pitypang meséjét, amikor örökbe fogadja a kiskutyát. Imádom, ahogy figyelnek, nevetnek, vagy az izgalom ül ki az arcukra. A mese tanulságában a HÁLÁT kerestük, és már ügyesen el is tudták mondani. Miron kutyusa beteg lett, ezért egy kicsit beszéltünk róla, és szurkoltunk, hogy hamar meggyógyuljon.
Csütörtök a vendégvárás napja volt, meghívtuk a Boglárka csoportot, hogy velünk töltsenek egy kis időt délelőtt. Először Hála virágot színezett mindenki, amit egy szalagra tűztünk sorba, csináltunk HÁLALÁNCOT, amit úgy fényképeztünk le, hogy hosszú láncban állva fogták a gyerekek. Ezután Hála virág készült a szülőknek, amit haza is vihettek, ezt ragasztással, egy kis sodrással fűszerezve csináltuk, egy szivecskére felragasztva. Amikor elkészült, SZERETET alagutat készítettünk a sok kisgyerekből, és lehetett csikizést, tapsolást, simogatást, szép, bíztató szavakat kérni. A csiki, és a taps volt a népszerű. Nagyon tettszett a gyerekeknek, sokan végigmentek, volt aki többször is szeretett volna, de az idő most nem engedte. Kicsit leültünk, és megkérdeztem tudják-e mi a Hála, és hogy mivel lehet helyettesíteni, mikor kimondjuk: azzal, hogy ‘köszönöm szépen’. Ezután bekapcsoltam Bella zenéjét, és a Jókedv boogiera táncoltak. Akik most csinálták először, azok is nagyon ügyesen követték a dalban kért mozdulatokat. Annyira tettszett nekik, hogy még a Pozitív gyerekdalt is végig táncolták. Búcsúzóul csináltunk egy csoport képet szívvel a kezükben a HÁLA HÍD alatt, amin át is haladtunk, és úgy mentünk vissza mindenki a saját csoportjába. Jól éreztük magunkat!
Mi még egy kis verset is gyakoroltunk gyümölcsevés, és udvar előtt. Lili a mosdóban énekelte a Szép nap ölelj most át engem…, mert a színezés alatt szólt ez a dal is.
Péntek: ma családot rajzolt mindenki, a rajzolt emberkékre felírtam a neveket, hogy senki ne maradjon ki a családból. Marci anyukája reggel örömmel újságolta, hogy Marci otthon elmondta miért hálás a szüleinek. A Hálaláncot újra megfogta mindenki, így szépen sorba álltunk, megnéztük milyen hosszú lett, mennyi virág van rajta. Akkor elvettem a láncot, megfogtuk egymás kezét, és most HÁLAKÖRT alkottunk. Elindítottam egy kézszorítást, mint a Postás játékban, de azt mondtuk, hogy átadjuk egymásnak a hálánkat. A végén visszatért hozzám a kézszorítás, vagyis mindenki hálája. Nagyon csendben figyelték a gyerekek. A Hálavirágot feltettük az első lépcsőfokunkra. Még verseltünk, énekeltünk egyet.
„A Hála a boldogság első lépcsőfoka!”
Behunyt szemmel figyelünk a természetben, átéljük a kellemes, megnyugtató érzést. Hálásak vagyunk, hogy itt lehetünk.
A héten megtartottuk a tanév első különleges óráját. Beszélgettünk arról, ki miért hálás…De a gondolatok, a hónap dala meghallgatása után kezdtek szárnyalni igazán. Megismerkedtek a gyerekek A csodakantár című mesével, melyhez készítettek illusztrációt is. A legizgalmasabb a személyes tárgyaikból kirakott HÁLA szó volt.
Boldogságóra – A hála gyakorlása (a közösség tükrében)
• frontális munka: beszélgetés a „hála” szó jelentéséről, arról, mikor érezhetünk hálát, miért lehetünk hálásak (család, egészség, otthon, biztonság, betevő falat, barátok, tanulási lehetőség…)
• csoportmunka (4 fős csoportok): Miért lehetünk hálásak itt, az iskolában?
– ötletbörze – szavak egy lapra, majd megvitatjuk
– rávezetem őket a „célfogalomra”: a csapat, a jó osztályközösség, amiért szintén hálásak lehetünk
• frontális munka: Miért lehetünk hálásak a mi csapatunknak/ osztályközösségünknek?
papírból készült színes faleveleken 1-1 állítás: felolvassuk, eldöntjük, igaz-e a csapatra, hálásak lehetünk-e rá, hogy ilyen a csapat, ha igen, felragasztjuk a levelet a hálafára (hátul, szekrényen előkészítve), ha nem, félretesszük a falevelet
• csoportmunka: És még miért…?
– a csoportok 2 üres falevelet kapnak, s 1-1 állítást fogalmaznak meg (írnak a levelekre), amiért hálásak lehetünk a csapatunknak
– a csoportok felolvassák és indokolják a véleményüket
– ha beleegyezik az osztályközösség, mehet a hálafára a levél
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat (napocska – felhő)
4.Szép nap(dal) meghallgatása
5.Maci bajban van(mese bábozása) megbeszélése
6.Miért lehetek hálás a lábamnak, kezemnek, szememnek…..
A boldogságóra szeptember havi témáját a hála világnapjának megünneplésével kapcsoltam össze.
A hónap dalát meghallgatva a ráhangolódást segítette a relaxációs gyakorlat is.
A hála szó értelmezését követően gondolattérképet készítettünk. A gyerekekkel összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amelyekért hálásak lehetünk és fel is írták a táblára. Hangosan elolvastuk az Egy pohár tej című igaz történetet. Könnyen megértették a gyerekek az elbeszélés mondanivalóját. Nagyon tetszett nekik és nehézség nélkül azonosultak a főszereplővel. A drámajáték segítségével eljátszották a főbb mozzanatokat. A hálafa elkészítésében mindenki aktívan részt vett. A levelek kiszínezését és nyírását követően ráírták, hogy ki miért ad a személyes életében hálát. A fa és a levelek ragasztását csoportmunkában oldották meg.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.