Megbeszéltük milyen sok miatt is lehetünk hálásak. A hálának színeket adtunk, amit utána a rajzaikban is megjelenítettünk. Az óra végén páros munkában mindenki elmondta a padtársának, miért is hálás neki.
A hála gyakorlása
A gyerekek már nagyon várták az idei első boldogságórát. A gyerekekkel meghallgattuk a hónap dalát, hogy ráhangolódjunk a témára. Megbeszéltük a hála szó jelentését, összegyűjtöttük, mi miért lehetünk hálásak az életünkben. Összegyűjtöttük, hogy miért lehetnek hálásak a gyerekek az iskolakezdéssel kapcsolatban.
Nagyon jó kis mozgásos feladat volt a hála szó kirakása. A gyerekek jó ötletekkel álltak elő. Akinek nehezen ment az elején, neki segítettek, ötleteket adtak. Utolsó feladatunk a Hála-híd volt. Minden tanuló végig ment a hídon és megköszönte, hálát adott a testrészeinek. Az óra végén megfogalmaztuk, hogy ki miért, vagy kinek a leghálásabb.
A gyerekek mindig nagy örömmel mondják és írják le miért hálásak.
A hála világnapja alkalmából összefogva iskolánk többi boldogságprogramban részt vevő osztályával egy nagy szívet készítettünk közösen. Ebben a közös alkotásban az alsóbb osztályos tanulókkal megosztottuk a gondolatainkat, hogy miért vagyunk hálásak.
A Boldogságóránkat a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, amivel ráhangolódtunk a témára. Megbeszéltük a hála szó jelentését, összegyűjtöttük, mi miért lehetünk hálásak az életünkben. Elolvastuk és értelmeztük a motiváló idézeteket, amit le is másoltunk és egy feladatunkat kiegészítettük vele. A tanulók ügyesen, sok és ötletes dolgot tudtak elmondani a hála szó kapcsán. Nem csak önmagukra, hanem családtagjaikra is kitértek, hogy miért lehetnek hálásak.
Gyakorlatok:
1. Hálás kezdet
Elkészítettük Boldog Dórát és Lelkes Lórit. Köréjük gyűjtöttük a hálával kapcsolatos motiváló idézeteket. Ezt követően megbeszéltük és papírra vetettük, hogy miért lehetnek hálásak a gyerekek az iskolakezdéssel kapcsolatban. Több ötlet született, amelyet a tanulók közösen megbeszélve és együtt dolgozva a fontosabb pontokat jelenítették meg a munkájukon.
2. A mi hálánk
Nagyon jó kis mozgásos feladat volt, hogy összegyűjthették a feladathoz szükséges tárgyakat a megadott szempontok alapján. Elkészült a hála szó, és közben megköszönték a gyerekek a tárgyakna, amiben „segíti” őket.
3. Hála-híd
Utolsó feladatunk a Hála-híd megépítése volt. Papírból készítették el a gyerekek a Morcos mezőt és a Szív szigetet. Ezt követte a híd megépítése. A rendelkezésre álló tárgyakat kreatívan használták fel. Minden tanuló végig ment a hídon és megköszönte, hálát adott a testrészeinek. Ez a feladat tetszett nekik a legjobban, ezért többször is végig mentek rajta és más-más mondatot fejeztek be.
Az óra zárásaként egy beszélgető körben mindenki elmondta, hogy ő miért hálás a barátjáért. A gyerekek megköszönték és hálát adtak az osztályban a legjobb barátjuknak.
A 2.a osztállyal etikaóra keretében beszélgettünk a szeptemberi témáról, a háláról. Nem minden tanuló volt pontosan tisztában a fogalommal, ezért néhányan személyes példákat elmesélve ébresztették rá társaikat arra, hogy mit értünk a mai téma értelmezése alatt. Így már mindenki kijelentette, érezte már hálásnak magát valamiért az életében.
Gyorsan megszülettek a Hálafa levelére írandó ötletek, aztán egymást meghallgatva fejtették ki társaiknak az általuk írt gondolatok bővebb magyarázatát. Főleg a szüleiknek, barátaiknak mondtak hálát a levelekre írva, egy kisgyerekben globálisabb gondolkodásmód is felmerült és Istennek volt hálás, amiért megteremtette nekünk a Földet.
Előzetesen azt feltételeztem, hogy sokkal többen írnak hálát egy megszemélyesített tárgynak köszönetképpen, de talán a hétköznapi tárgyaikat nem érzik olyan különlegesnek, mint a mesék varázstárgyait. Beszélgetésünket elkanyarítottuk a segítségünkre lévő tárgyak felé is.
Leginkább a csoportmunkában végzett feliratkészítést élvezték, építőkockából, ceruzából és lencséből írták ki a HÁLA szó betűit.
A gyerekek élvezték a közös munkát, büszkék voltak, hogy mindenki alkotóenergiáját magába foglaló felirat jött létre.
Izgalommal és várakozó örömmel kezdtük el a Boldogságórákat a 2023/24. tanévben is. Heti egy foglalkozásra van lehetőségünk a napköziben. A hála hónapjában az alábbi játékos feladatokat oldottuk meg.
– A mi hálánk (apró tárgyakból rakták ki a gyerekek a hála szót)
– Hálafa
– Hála napló
– Hálatávirat
Megünnepeltük a Hála Világnapját. Egymást megajándékoztuk rajzokkal, apróságokkal.
Iskolai Boldogságfalat készítettünk.
A gyerekekkel arról beszélgettünk az órán, hogy miért vagy kiért lehetünk hálásak. Mindannyian lelkesen jelentkeztek és egymás után válaszoltak. Ezután kaptak egy-egy lapot, amelyen 4 szív volt látható egy körben. Ezekbe a szívekbe írták bele, hogy miért vagy kiért hálásak, majd kiszínezték.
A gyerekek a szókirakás tárgyakkal témát valósították meg. Az osztályban található tárgyakból rakták ki a hála szót.