A SZÍV világnapja alkalmából mindenki pirosba öltözve hálásan érkezett iskolába. Hiszen a szívünk nélkül nem élhetnénk. Hálásak vagyunk a szívünkért, és azért, hogy élhetünk.
A hála gyakorlása
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Már évek óta szeptember végén, nagyidélelőttöt szervezünk az óvodánkba. A kicsikkel versek, dalok, mondókák segítségével igyekeztünk hálánkat kimutatni a nagyszülők felé, a sok-sok szeretetért, gondoskodásért cserébe, amit tőlük kapnak. A műsort követően közös játákokban vehettek részt és egy őszi mécsest is készíthettek festéssel. A játékok után a nagyik által behozott süteményeket, üdítőket fogyasztották el jóízűen, majd a legtöbb unokát a nagyszülők elvihették az oviból, és a nap hátralévő részében, további közös programokat szerveztek. A gyerekek mellett a nagyik nagyon hálásak, az ovi által szervezett közössen együtt tölthető minőségi idő megteremtéséért.
A szeptember havi boldogságóra témája a „boldogságfokozó hála”. Az 1-2. osztályos tanulókkal kezdjük kialakítani a kis közösségünket. A testnevelés órák során mindig arra törekszem, hogy megtapasztalják a mozgás örömét, egy biztonságos, vidám légkör kialakításával. Sokáig gondolkoztam, hogyan vezethetném be és szemléltethetném a leginkább ezt, a számukra elvont fogalmat, hogy „hála”. Majd végül úgy alakult, hogy ők mutatták meg nekem, szavak nélkül.
A csoport összevontan működik, 1. és 2. osztályos tanulókkal, így nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy legyünk türelmesek egymással szemben, segítsük a másikat, figyeljünk a kisebbekre, stb. Az osztályban tanuló egyik kisfiú mozgásában korlátozott, azonban mindig rendkívül jó kedélyű és szívesen tölti az időt a többiekkel. A kisfiút az első pillanattól fogva elfogadták a többiek. Sokat törtem a fejem, hogyan tudnék olyan feladatokat összeállítani a testnevelés órákon, amelyeket mind mozgásukban ép gyermekek, mind pedig a mozgásában akadályozott tanuló végre tudnak hajtani, EGYÜTT.
Így alakult végül, hogy M. mutatta be a többieknek a sorverseny egy feladatát, ahol végig kellett mászni a pályán. M. arcára hatalmas mosoly ült ki, amikor ezt meghallotta, szemei pedig csillogtak. A sorban álló tanulók hangosan biztatták társukat. A feladat bemutatását követően többen jelentkeztek, hogy szeretnének társukkal versenyezni. Így is lett, a vetélkedő véghajrájában mindenki tapssal biztatta M.-t, aki végül hihetetlen győzelmet aratott… Örömet szerezni egy társunknak, látni az arcán, mennyire sokat jelent ez neki: nekünk ezt jelenti a HÁLA.
2023.október második hetében megtartottam a boldogságórát,melyet már nagyon vártak a gyerekek!!
Mire bementem már körben ültek a szőnyegen és szív formát tartva üdvözöltek tudták ,hogy a Hála témával fogunk foglalkozni.
Kötetlen beszélgetéssel kezdtük ,majd egy mozgásos tornagyakorlattal.
Majd felidéztük ,hogy mire is emlékszünk a hálával kapcsolatban.
Bekapcsoltam Bagdi Bella Jól érzem magam című kedvenc dalunkat ,amire csoportot alakítottak és most csoportmunkában készítették el a Hála virágot,fát ,szőlőfürtöt,melyre felírták ki miért hálás a mai napon! Míg dolgoztak a gyerekek Bagdi Bella dalokat hallgattunk és énekeltünk.
Miután kész lettünk elhelyeztük a faliújságunkon!!
A folyosón most is mint ,mindig megcsodálták a gyerekek!!!Mondták ,mint mindig!(de jó nekik,de jót készítettek,náluk mindig szól a zene szünetben)Olyan jó ezt hallani a másik osztályba járó gyerekektől!!Nagyon szeretem ezeket az órákat én is tartani!!
A hónap téma köre a Hála gyakorlása. Szeptember hónapban járunk, megkezdődött ismét a nevelési év, nagycsoportosok lettünk. Miért is lehetünk mi hálásak? Ezt a kérdést boncolgattuk ebben a hónapban a gyerekekkel. Sok mindennel megajándékozott bennünket a természet. A sok napsütés és eső is volt bőven a nyáron. Őszre megértek a termések, a gyümölcsök, a zöldségek, amiért mi hálával tartozunk. Nagyon sok gyümölcsöt kóstoltunk ebben az időszakban. Születésnap, névnap alkalmából is fogyasztottunk gyümölcsöket, amelyet szintén megköszöntünk az ünnepeltnek. Terméskosarat készítettünk, papírkosárforma kinyírásával, színezéssel, ragasztással. Szőlőt szedtünk, szüreteltünk, majd mustot készítettünk. A gyerekek megismerkedhettek a szőlődaráló, szőlőprés használatával és jó ízűen kóstolgatták a kipréselt szőlőlevet, a mustot. Szőlőfürtöt is készítettünk krepp papír felhasználásával. Technika szőlőfürt formakivágása, gyűrés, tépés, ragasztás. Szőlőfürtöt készítettünk parafadugó festék lenyomat felhasználásával. Ellátogattunk az egyik kisfiú nagyapjának az almáskertjébe. A Guthon lévő almáskertbe autóbusszal mentünk ki a távolság miatt. Itt sétáltunk az almafák között, csodáltuk a természet szépségeit, a gyönyörű almákat a fán. Az almaszedés jó hangulatban telt, a gyerekek nem is érezték, hogy ők dolgoznak, gyorsan elrepült az idő. A gyerekeknek a legnagyobb élményt még is az nyújtotta, hogy „kis vonattal” utazhattak. A kisvonat: a traktor után felszerelt konténer ládákból álló szerelvény, amelyekben ládák vannak elhelyezve, ez biztosítja a biztonságos ülést, az utazás alatt. A gyerekek hálásan köszönték meg az almát és az utazási élményt. A hónap utolsó péntekén Tök jó nap-i rendezvényt tartottunk, amelyre az egész óvoda készült. A gyerekekkel őszi körjátékokat, mondókákat, gyerekdalokat gyakoroltunk. Az óvónők is készültek őszi népdalcsokorral, és őszi dekorációval az udvarra. Volt póni lovaglás, szekerezés, ugráló vár, és lehetett még krétával rajzolni az aszfaltra és festeni a nagyméretű kartonpapira. A kemencében sült a tök és a burgonya, mikor megsült el lehetett fogyasztani. Ezeket a dolgokat a gyerekekkel át beszéltük, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak, a természetnek. De a legfontosabbat sem felejtettük ki, hogy a gyerekek a szüleinknek lehetnek a leghálásabbak mind azért, amit értük tesznek
„Legyél hálás azért, aki most vagy, és folytasd a harcot azért, aki holnap akarsz lenni.”
A szeptember az újrakezdés, az új tanév kezdete. Idén ősszel már harmadikosként kezdtük az évet. A hónap témája a hála, amit nem csak ekkor kell gyakorolni, hisz minden nap adódik olyan alkalom, amikor hálásak lehetünk.
A hónap dalának meghallgatása után, sokat beszélgettünk a gyerekekkel a hála jelentőségéről, fontosságáról. Kinek hálásak, és miért. Nekik lehetnek-e hálásak a társaik. Kiderült, hogy sokan nem is gondolják, milyen nagyszerű tett, amikor önzetlenül segítenek a társuknak. Összegyűjtöttük, hogy a hálát, hogyan is tudják kifejezni, kimutatni egymásnak. Igyekeztem megmutatni, hogy az apró dolgok is okozhatnak hálát.
Egy játék során odamehettek egy társukhoz, és elmondhatták neki, miért hálásak neki.
Arról is beszélgettünk, milyen érzés hálásnak lenni , illetve milyen érzés , amikor nekünk hálás valaki.
Egy játék során a Csodapatikában vásárolhattak. A kiválasztott tárgyat akkor kapták meg a patikustól, ha elmondták, miért hálásak annak a tárgynak. Nagyon élvezték a játékot.
Feladatként a HÁLA szó kirakását kapták, amit csoportmunkában végeztek el. A gyerekek egy része a tanteremben található tárgyakból rakták ki a szót, a többiek az udvaron készítették el a csodás alkotásukat. Lelkesen vetették bele magukat a feladatba és jó volt látni, ahogy összefogtak, és együtt ötleteltek.
Hálás vagyok, hogy ezeket a pillanatokat átéltem.
Beszélgettünk a háláról. Felolvastam az Öreg tölgyfa meséjét. Meghallgattuk a hónap dalát, majd tolltartó és füzetek felhasználásával kiraktuk a HÁLA szót. A betűket még nem ismerik, ezért felírtam a táblára és az szolgált segítségül.
Ebben a tanévben célul tűztük ki, hogy minden héten tartunk egy boldogságórát.
1. A Boldogságórák felvezetése:
Mi a boldogság?,
Énekeltünk és mozogtunk a Boldogságdallal,
Rajzot készítettünk (Mit jelent nekem a boldogság?),
Meghallgattuk a Jobb veled a világ c. dalt
2. Hála téma bevezetése:
Keresztrejtvény, gondolattérkép
Miért lehetünk hálásak reggel, napközben, este?
3. Hálavirág készítése, átadása
„Szép nap, ölelj most át engem!” hallgatása
Nagyon megható volt, amilyen lelkesen és szeretettel készítették, majd adták át a hála-virágokat.
Egyik Anyuka írt nekem, hogy otthon a gyermeke minden tesónak készített hála-virágot és el is mondta miért hálás nekik. Nagyon köszönte, és én nagyon hálás vagyok, hogy megosztotta ezt velem.
A gyerekeknek nagyon fontos egy-egy közös élmény, hogy megerősödjön bennük az összetartozás, egy közösséghez való tartozás. Nagyon hálások vagyunk a segítő szülőknek, akik megszervezték számunkra az Apacuka zenekar mini koncertjét, hogy közösen tudjunk egy vidám délelőttön részt venni. A gyerekeknek az indulás előtt elmeséltük, hogy most ezt a koncertet 2 lelkes szőlőnek köszönhetjük.
A feladat elvégzéséig nem is gondoltak a gyerekek arra, mennyi mindent köszönhetnek a különböző testrészeiknek. Számtalan dolgot köszöntek meg a testüknek iskolánk másodikos tanulói. Alapos megbeszélés után ezt papírra is vetették.