A jelenlegi csoportban inkább a kisebb életkorúak vannak nagyobb számban. A fő cél az volt , hogy a zene és az illusztráció által hozzam közel a témát a gyerekeknek. Saját hálafát rajzolt mindenki és azt hazavitték, átadták az otthoniaknak.
A hála gyakorlása
A jelenlegi csoportban inkább a kisebb életkorúak vannak nagyobb számban. A fő cél az volt , hogy a zene és az illusztráció által hozzam közel a témát a gyerekeknek. Saját hálafát rajzolt mindenki és azt hazavitték, átadták az otthoniaknak.
Szeptember a hála hónapja: Érzéseink közül a hála az egyik legfontosabb, és nem is olyan nehéz kifejezni. Ha tudatosítjuk magunkban, mennyi mindenért lehetünk hálásak, sokkal boldogabbak, elégedettebbek lehetünk.
Ebben a tanévben új kis csoporttal vágtunk bele a boldogságórákba, egészen pontosan 32 kicsi első osztályos tanulóval. A szeptember az ismerkedés hónapja is volt.
Több boldogságórát is tartottunk ebben a hónapban. Első alkalommal a boldogságról, örömről általánosságban beszélgettünk
Elkészítette mindenki a Hála puzzle ahol azt rajzolták le amiért ők hálásak. Aztán ezeket meg is beszéltük. Gyermeki őszinteséggel jelenítették meg azokat a dolgokat, eseményeket amik az ő számukra fontosak. ( Hálásak: a családért, az anyukájukéért, a gondoskodásért, a házi kedvencekéért…..stb) Megbeszéltünk azt is, mennyi minden van az életükben amiért hálát adhatunk. Így összeállt osztályunk Hála Képe.
Mindenki elkészítette a saját HÁLA SÁLÁT, amit maguknál tartanak a gyerekek, és emlékezteti őket arra mi mindenért legyenek hálásak.
Tartottunk egy boldogság matek órát is, hiszen igenis matek órán is lehetünk nagyon boldogok.
Testnevelés órákon relaxációs és meditációs gyakorlatok végeztünk. A relaxációnak aktív mozgásalapú módszerei kiválóan alkalmasak arra, lehető legkedvezőbb lelkiállapotot eredményeznek.
Diáksport és családi napon is részt vettünk, ahol egésznap együtt sportoltunk a szülőkkel. Közben finom ebédet készítettek nekünk a szülők, melyet közösen el is fogyasztottunk. Nagyon Hálásak vagyunk ezért a napért.
Szeptember 21. a Hála napját is megünnepeltük. Szeretet szívet készítettek a gyerekek azok számára akik számukra a legfontosabbak. A legoból pedig megépítettük a mi osztályunk Hála várát.
Szeptember 30.-án a népmese napját is megünnepeltük, és megbeszéltük melyek azok a mesék amik hálára tanítanak bennünket.
Ez a hónap megtanította nekünk és tanulóinknak is azt , teljes szívből tudjunk örülni annak amink van és legyünk nagyon hálásak érte.
Nem a boldog emberek hálásak, hanem a hálás emberek boldogok
Eltettük télire a szép nyári élményeket, melyekért nagyon hálásak vagyunk!
Második boldogságévünket is a pozitív élmények újraélésével kezdtük, ezt szolgálták a csoporttagok – fotókkal illusztrált – nyári élménybeszámolói. Értékes gondolatokat osztottak meg a gyerekek akkor is, amikor az iskolakezdéssel kapcsolatos hálájukat fogalmazták meg.
Ismét feldíszítettük osztályunk hálafáját: a gyerekek egy-egy szép mondatban újra kifejezték hálaérzetüket.
Elkészült „Szülinaptárunk”, és a szeptemberi szülinaposon kívül még egy névnapost is ünnepeltünk.
A hónap zárásaként „Hála-szófelhő”-t készítettünk.
Üzenetünk:
Legyünk hálásak mindazokért a csodálatos dolgokért, amik jelen vannak az életünkben, és ne azon keseregjünk, hogy mi az, amink nincs!
Izsákos 6.a
Rákóczi Marianna
csoportvezető
A foglalkozás során a harmadikosok megfogalmazhatják, hogy miért hálásak az életükben fontos szerepet játszó emberekért. Először is, segíthetnek nekik felismerni az értékes kapcsolatok fontosságát, és megérteni, hogy az emberi kapcsolatok milyen mértékben gazdagítják az életüket. Másodszor, kifejezhetik, hogyan segítik őket ezek az emberek az életük különböző területein, például tanulásban, szórakozásban vagy problémamegoldásban. Harmadszor, a foglalkozás lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek köszönetüket és hálájukat fejezzék ki ezeknek az embereknek, erősítve ezzel a pozitív érzelmeket és a kötődést.
Második szeptemberünket kezdtük együtt. Próbáltam rávilágítani, hogy a mindennapokban milyen fontos a hála. Nagyon sokszor megfogalmazzák, hogy milyen jó, hogy ebbe az iskolába járnak, hogy milyen hálásak lehetünk ezért az osztályért.
Az első Boldogságórán az volt a feladat, hogy minél több hétköznapi dologból jelenítsék meg a HÁLA szót. Nagyon kreatívak voltak. Ezután megfogalmaztuk, hogy milyen színes is a hála, mennyi „arca” van. A beszélgetőkörökben arról is szó volt, hogy nemcsak kirakni tudjuk ezerféleképpen, hanem érezni, kifejezni is nagyon sokféleképpen lehet.
A vadgalamb és a méh népmese meghallgatása után lerajzolták szívecskékbe, hogy milyen módon volt hálás a méh és a galamb. Majd továbbvittük, belerajzolták a szívekbe a saját hálájukat. Ebből aztán elkészült az osztály nagy szíve.
Hálakörünk nehézkesebben indult. Jobb oldali szomszédunk felé fordulva kellett szavakba önteni a hálát állandó barátunk Csikó Csabi segítségével. Majd megfordítottuk balra is. Nem volt könnyű annak is elmondani, aki lehet nem a barátunk. De egy idő után szépen belejöttek.
Utolsó alkalommal már mozgással is boldogan játszottuk el, hogy miért is lehetünk hálásak testrészeinknek.
Mivel a Népmese Napját is megünnepeltük iskolánkban, így jól jött, hogy a nekünk jutott Öreg halász és nagyravágyó felesége mesét is felhasználhattuk. Megbeszéltük az asszony helytelen, hálátlan viselkedését. Sőt eljátszottuk, hogyan kellett volna hálásnak lennie. Nagyon élvezték, hogy meg is eleveníthették a szereplőket.
A 2023/24-es nevelési évet integráló csoportban kezdtem új társammal Évivel, aki szintén boldogságórás pedagógus. Óvodánk autista gyermekeket integrál, 11 autizmussal élő kis óvodásunk van a csoportunkban. A hála nehéz szó, sokat gondolkodtam miként tudom majd a gyermekeinknek megfogalmazni, érthetővé tenni, hiszen jópáran nem beszélnek, vagy nem tudják magukat kifejezni. A zene nem mindenkinek tetszett elsőre, de a gitárt és a hangszereket szeretik hallgatni, kérik a használatukat. Napirendi kártyáikon jeleztük, hogy ma bábozni fogunk, és mindannyian nagyon várták hogy elkezdődjön a mese. A boldogságfokozó hála hónapjában a Maci bajban van című mesét báboztuk el, amit teljes beleéléssel figyeltek, élveztek, olykor-olykor beleszóltak, drukkoltak:) Elkészítettük a mi kis hálafánkat kézlenyomatokból, ebben mindenki nem tudott résztvenni, mert vagy betegeskedett, vagy nem szereti, ha kezére festék kerül. A festegetéssel készült egy mini hálakertecske is a mi kis Nyuszi csoportunknak, örültünk annak, aki bekapcsolódott a festési tevékenységbe. Volt, aki résztvett a rajzolós, színezős feladatunkban, de van aki csak némán nézte a többieket. Vicces volt, hogy mindenki szobájában csak az akvárium hiányzik, a többi megtalálható, amiért hálásak lehetünk.
Bármennyi nehézség is adódik ebben a nevelési évben a 11 autista gyermekünk között, mi is sok mindent tanulunk, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak, ami egy ép csoportban nem fordult elő eddig. Pl. a nem beszélő kisfiú kimondott egy szót, a másik gyermek ma nem szaladt a hintázó gyermek hatósugarába. Reméljük még sok csodát meg fogunk élni ebben a nevelési évben.
Mészárosné Ádám Andrea és Juhász Jánosné Éva
„Legyél hálás azért, aki most vagy, és folytasd a harcot azért, aki holnap akarsz lenni.”
A szeptember az újrakezdés, az új tanév kezdete. Idén ősszel már harmadikosként kezdtük az évet. A hónap témája a hála, amit nem csak ekkor kell gyakorolni, hisz minden nap adódik olyan alkalom, amikor hálásak lehetünk.
A hónap dalának meghallgatása után, sokat beszélgettünk a gyerekekkel a hála jelentőségéről, fontosságáról. Kinek hálásak, és miért. Nekik lehetnek-e hálásak a társaik. Kiderült, hogy sokan nem is gondolják, milyen nagyszerű tett, amikor önzetlenül segítenek a társuknak. Összegyűjtöttük, hogy a hálát, hogyan is tudják kifejezni, kimutatni egymásnak. Igyekeztem megmutatni, hogy az apró dolgok is okozhatnak hálát.
Egy játék során odamehettek egy társukhoz, és elmondhatták neki, miért hálásak neki.
Arról is beszélgettünk, milyen érzés hálásnak lenni , illetve milyen érzés , amikor nekünk hálás valaki.
Egy játék során a Csodapatikában vásárolhattak. A kiválasztott tárgyat akkor kapták meg a patikustól, ha elmondták, miért hálásak annak a tárgynak. Nagyon élvezték a játékot.
Feladatként a HÁLA szó kirakását kapták, amit csoportmunkában végeztek el. A gyerekek egy része a tanteremben található tárgyakból rakták ki a szót, a többiek az udvaron készítették el a csodás alkotásukat. Lelkesen vetették bele magukat a feladatba és jó volt látni, ahogy összefogtak, és együtt ötleteltek.
Hálás vagyok, hogy ezeket a pillanatokat átéltem.
A gyerekek 4-es csoportokban megfogalmazták, hogy miért hálásak a szüleiknek, barátaiknak, testvéreiknek, valamint a tancinak. Közösen is megbeszéltük, majd elhelyeztük a hála-tablón a kis megjegyzéseiket.