A mi hálánk
A hála gyakorlása
A tanóra első felében a hála érzéséről beszélgettünk, mit jelent hálásnak lenni, mik azok a dolgok, amikért hálásak lehetünk. A gyerekek ezt követően apró színes cetlikre jegyezték fel titokban, ki miért hálás, és ezeket a cetliket elzártuk egy befőttesüvegbe. A „befőtt” folyamatosan készül, a diákoknak lehetőségük van továbbra is bejegyezni bármit.
A 2. osztályosokkal megtartott órán az óra eleji meditácó („Napimádás”) után meghallgattuk Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak c. dalát, majd a táblán összekeveredett betűkből kiraktuk a „KÖSZÖNÖM” szót. Ennek jelentését, használatát alaposan körbejártuk kötetlen beszélgetéssel. A gyerekek ezután meghallgatták az „Egy pohár tej” c. történetet. Megbeszéltük, majd a hála kifejezésének módjairól is szó esett. Az órán elkészítettük a „hálafát”, azóta ez folyamatosan bővül. hangsúlyt fektettünk arra, hogy nagyon fontos értékelnünk mindazt, amink megvan. Beszéltünk a „hálanapló” vezetéséről.
Az órát Bagdi Bella: Jól érzem magam c. dalával zártuk.
A könyv alapján először megismerkedtünk a hála jelentésével, hatásaival. Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a hála, milyen érzéseket kelt benne? Megfogalmaztuk, hogy ki miért hálás a családjának vagy saját magának.
A gyermekcsoportunk minden hónapban lelkesedéssel várja a Boldogságóra foglalkozást. Vegyes életkorú csoport lévén kihívás volt a program témáját közvetíteni a gyermekek felé, de a nagycsoportosok sokat segítettek a téma feldolgozásában. Hála fát készítettünk közösen, melyet egy mesén keresztül a gyermekeket is bevonva nagyszerűen sikerült feldolgoznunk és ráhangolódnunk a témára.Készítettünk egy hála fát is, amelyen a falevelek a gyerekek tenyérlenyomatai.
Tapasztalatszerző séta alkalmával, megfigyeltük az ősz szépségeit, elszáradt, lehullott, őszi faleveleket, terméseket gyűjtöttünk. Az egyik fa körül elhelyezkedve, a „Napimádás”, és a „Fújj, fújj” relaxációs gyakorlatot végeztük, ezután meghallgattuk Bagdi Bella: „Szép nap ölelj most át engem” című dalát. Séta közben találtunk csigaházat is, majd egymásnak adogatva, mindenki elmondhatta, hogy miért hálás, majd visszatérve a csoportba, az élőfára felhelyezte mindenki a hálalevelét, közben elmondtuk, hogy miért vagyunk hálásak. A „Kerekerdő kalandra hív téged” mondókával kezdeményeztem Bezzeg Andrea: „A Hálafa története című mesét. A mese után elmondtuk, hogy miért vagyunk hálásak, egy őszi falevelet a kezünkben tartva. Ezután a csoportszobában elkészítettük a „Hálafát”, majd a hála jelét felragasztottuk a boldogsághoz vezető lépcsőre.
A „Napocska” csoportba járó gyermekek sajátos nevelési igényű gyermekek. A sérülésükből eredendően, nyelvi kifejező készségük, kommunikációs nehézségeik miatt, segítséggel tudják kifejezni gondolataikat, érzéseiket. A feladatokat sok segítséggel valósítottuk meg.
A szeptemberi téma a hála volt, amely az életben meglévő értékek felismerésére és megbecsülésére irányította a gyerekek figyelmét. A foglalkozás célja az volt, hogy segítsen a résztvevőknek tudatosítani, mennyi mindenért lehetnek hálásak a mindennapjaikban. „Szép nap ölelj most át engem” dal pozitív és meghitt hangulatot teremtett. Liza hálája című mese tanulságán keresztül bemutattam, hogy a hála gyakorlása boldogságot hoz. Segít meglátni a már meglévő értékeket és örömöket. A gyerekek egy hálafát készítettek. Papíron kinyomtatott szíveket körbe vágták, majd mindegyik darabra ráírták amiért hálásak lehetnek.
Szeptember hónapban járunk, megkezdődött a nevelési év. Csoportunk létszáma 29 fő. Vegyes életkorúak, 17 fő 3-4 éves és 12 fő 5-6-7 éves korú. Az első hónap nagyrészt a beszoktatással telt, az új gyerekek megismerésével és beilleszkedésüknek a segítésével. A hónap téma köre a hála gyakorlása volt. Elsősorban ezt a témát a nagyobb gyerekekkel dolgoztam fel. Ismertettem a gyerekekkel, hogy boldogságórákat fogok tartani, szeretném, ha ők is, aktívan részt vennének rajta. Tíz témakört dolgozunk fel 10 hónap alatt, amelyből az első a hála. Miért is lehetünk, mi hálásak, ezt boncolgattuk. Szüleinknek hálával tartozunk, amiért annyit fáradoznak értünk, hogy legyen étel az asztalon, legyen tiszta ruha, amit felvehetünk, legyenek játékok, amivel játszhatunk. Megbeszéltük, hogy a pénzt, amiből vásárolni tudunk, azért dolgozni kell, mert fizetést csak akkor lesz. Testvéreinknek is hálásak lehetünk, hiszen egy jó testvére midig lehet számitani, a bajban is. Barátainknak is hálával tartozunk, hiszen velük lehet nagyon jókat játszani. A természetnek, annak a sok csodának, amit add. Az őszi falevelek, amelyek gyönyörűek, sokszínben pompáznak. A napfénynek, amely energiával tölt fel. A víznek, amely az élet forrása, mert víz nélkül nincs élet. A fa lombjának, amely árnyékot add. A gyümölcsöknek, zöldségeknek, amely sok vitamint tartalmaz, amitől mi erősek és energikusak leszünk. Elolvastam a gyerekeknek A hála fa történetét, amely nagyon tanulságos volt. Megbeszéltük, hogy miért volt szomorú és bánatos a fa és hogyan segítettek az állatok, hogy a fa la lelke meggyógyuljon. Több alkalommal is meghallgattuk a „Szép nap ölelj át engem” című dalt, a gyerekeknek nagyon tetszett. Hálavirágot is készítettünk szülőknek, amelyet a gyerekek haza is vihetek.
Ebben a hónapban Tök jó napi rendezvényünkre is készültünk. Ez egy közös óvodai rendezvény, ahol a szülők is részt vesznek. Volt itt krumpli és töksütés, kemencébe. A gyerekek megismerkedhetek az íjászattal, ülhettek lóháton, lőhettek céltáblára nyíllal. Madárbarát óvodaként, solymász bemutatón is részt vehettek a gyerekek. Kutyás bemutató is nagyon érdekes volt. Lehetett még ezen kívül kukoricát morzsolni, amely nagyon népszerű volt a hozzánk látogató elsősök körében. Tökfaragás és őszi dekoráció készítő versenyben, a mi csoportunk elnyerte a legaktívabb csoport díját, amire mi nagyon büszkék vagyunk. Ezekért a dolgokért is hálával tartozunk, hiszen nagyon jól éreztük magunkat és élményekkel lettünk gazdagabbak.