Tanulóim olyan személyekre gondoltak, akik jót tettek velük. Hálásak nekik a nemes cselekedetért. Majd elkészítették a ,,hálakezet”.
A hála gyakorlása
A tevékenység címe: Katica csoport őszi hálafája
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka.
Fő didaktikai feladatok: A tevékenységen keresztül az önismeret, a lelki egészség hangsúlyozása, előre mozdítása. A hála megéreztetésén keresztül a társakra történő odafigyelés, egymás segítésének erősítése.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Ének, zene, énekes játék, gyermektánc. Mozgás.
Felhasznált források: Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek, Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem, a Világomban minden rendben van című album, http://www.belvarosikonyvtar.hu/?p=1045
A tevékenység menete:
A csoport Zöldike tündére felébred és a gyermekekkel közösen végzi el a relaxációt.
„Sziasztok gyerekek olyan jó újra látni titeket, hálás vagyok, hogy itt lehetek veletek.” Hoztam nektek egy játékot”
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” – relaxációs gyakorlat
Zöldike tündér elmondja a mesére hívó mondókát: „Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is a legelején” (http://www.belvarosikonyvtar.hu/?p=1045)
Bezzeg Andrea: A hálafa története
A mese végén Zöldike szól a gyerekekhez: „Aki szeretne, játszhat a meseládával, aki szeretne, pedig segíthet nekem a csoport hálafáját elkészíteni”
őszi hálafa elkészítése
A meséből átvezetés rajzolás, festés, mintázás, kézimunka tevékenységbe Zöldike tündér segítségével.
„Aki szeretné, a csoport hálafáját levelekkel feldíszíteni jöjjön velem.” – Zöldike a szekrényre ülve figyeli, hogy a gyerekeket milyen ügyesen dolgoznak.
Az ajtóra nagyméretű fa előre történő elkészítése síkban barna csomagolópapírból már látható a gyermekek számára is.
Fehér papírra készíthetik el a gyerekek saját hála levelüket. Vannak előre kivágott levelek, amire rajzolhatnak. Aki szeretné, sablon segítségével átrajzolhatja a levelet, kivághatja, és úgy rajzolhat rá miért hálás ő.
– A tevékenység közben „Szép nap, ölelj most át engem” című dal hallgatása
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– Mozgás a zenére kitalált mozgásformával.
– Hálaalagút: egy hálakép átvitele az alagúton.
– Hálatársas: korábban közösen elkészített társasjáték kartonból. Megjelölt mezőkön hálakártyát lehet húzni (megrajzolt dolgok, tevékenységek képei) amiért a gyerekek hálásak. A cél eléréséig minél több hálakártya gyűjtése.
Az órát egy kis relaxációs gyakorlattal indítottuk. Majd beszélgettünk a háláról: hatásai; milyen előnyeink származnak belőle; a hála, mint stresszoldó. Ezután minden tanuló kapott egy kis lapot, amelyre le kellett írni és/vagy rajzolni valamit, amiért hálás. Saját kedve szerint dekorálhatta, színezhette. Ebből készítettünk egy plakátot, amit kitettünk az osztályterünkben. Az óra végén meghallgattuk a Jól érzem magam dalt.
Maci csoport
A gyerekekkel szabadon sétáltunk a szőnyegen és jelre mindenki odament egy társához és bemutatkozott neki. Teljes névvel, becenévvel, ovodai jellel, napszaknak megfelelően és kúlönböző instrukciók szerint.
A csoportunk gyermekei nagyon élvezték a formák kirakását. Miután belejöttek, saját ötleteiket is megvalósították.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A kis csoportos csigabigák útra keltek., megkezdodott számukra is a mesevilág. Kitárta a kapuját a Kerekerdő Óvoda. A hálafa meséje felkeltette érdeklődésuket. A mondókák dalok színesebbe tették a feldolgozást.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
A hála gyakorlása
Hálával telten a szeretet útját járom.
Dramatikus játékok:
Nemecsek Ernő / Boka János hálája
Boka János / Nemecsek Ernő hálája
Francia király / János vitéz hálája
János vitéz / francia király hálája
Toldi Lőrincné / Toldi Miklós hálája
Toldi Miklós / Toldi Lőrincné hálája
Dobó István / Bornemissza Gergő hálája
Bornemissza Gergő / Dobó István hálája
Az irodalmi művek szereplőinek példáján keresztül a hála gyakorlásának kölcsönös megnyilvánulási lehetőségét dramatizáltuk.
Felújítottuk az előző osztályom által készített hálafát. Közösen összegyűjtöttük a hálához kapcsolható fogalmakat, majd a tanulók átírták vagy felülírták azokat a hálafa levelein. Végül felolvastuk az előző osztályom által megfogalmazott, és a fa törzsére írt hála-definíciót, ami mindenkinek elfogadható volt. Ezt követően megnéztük Heidi Grant 2019-es TED előadását. A tanulók egyik fele azt figyelte, hogy egyesek miért hezitálnak a segítségnyújtáskor, a másik csoport pedig azt, hogy miként kell segítséget kérni ahhoz, hogy kapjunk is. A film után összegyűjtöttük a látott és hallott jó tanácsokat. Majd végül mindenki megfogalmazta, hogy az adott pillanatban miért és kinek tud hálás lenni.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Ezen az első órán a HÁLÁVAL foglalkoztunk. Meglepő volt észrevenni, hogy második osztályhoz képest, mennyivel gazdagabban fogalmaznak a gyerekek, mennyi mindenre emlékeznek, menyi új dolgot emelne ki, a hála témakörében. Motiválta őket a mese, és a végén a közös alkotás. Napot formáztunk, a Hála napot, melynek sugarait a gyerekek saját szavaikkal írták meg. Mindenki arról írt, kinek és miért hálás. Nagyon jól sikerült ez az óra.