🙂
A hála gyakorlása
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Belvárosi Általános Iskolája
A hála szó jelentésének tisztázása után kreatív feladatokkal fejeztük ki köszönetünket, hálánkat.
A gyerekkel beszélgettünk, hogy ki miért hálás, majd egymásnak mondták el.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti tagiskolája
A hála a szív csendes ünnepe. Amikor észrevesszük az élet apró ajándékait ami akár lehet egy mosoly, egy kedves szó, a napsütés vagy akár egy segítő kéz. Ha értékeljük őket, akkor nem csak másokat teszünk boldogabbá, hanem saját magunkat is. A hála segít a jelenben élni, és emlékeztet arra, hogy mennyi mindenünk van már most is, amiért érdemes hálásnak lennünk.
Az 1. osztály számára új fogalom volt a boldogságóra. Először ezt beszéltük meg, hogy miként fog ez történni. A hála témakör bevezetőjénél megállap8tottuk, hogy pozitív, jó érzésről van szó. Ezután megfogalmaztuk,ki miért volt már hálás, S hogyan tudjuk kifejezni a hálánkat. Egy több képből álló lapon kiszínezték azt, amiért hálásak, majd kezüket körberajzolva mindegyik ujját más színűre színezve fogalmazták még gondolataikat a hála jegyében. Ezalatt a hónap dalát hallgattuk. Majd felragasztottuk a kezeket, elkészítve a hálaszívet.
Az idén kicsi elsősökkel kezdtem el a boldogságóra programot.
A picikkel az első foglalkozáson körbesétáltuk az iskolai udvart és arra kértem őket, hogy figyeljék meg, mennyi szépet, érdekeset lehet észrevenni, ha egy picit odafigyelünk és tudatosan tesszük mindezt. Mivel sokan vagyunk, az osztályt 5 csapatra osztottam, és a nagy udvarunk 1-1 részén végezhették a minikutatást. 5-10 percenként „csatornát” váltottunk. Először a szemünket, majd a fülünket és az orrunkat, végül a kezünket (tapintás) használtuk. Óra végén összeültünk, és beszélgetőkör keretében átbeszéltük, mi mindennek örülhettünk, mi mindenben gyönyörködhettünk.
Következő foglalkozásokon már arról beszélgettünk, hogy mindezért hálásak is lehetünk, egyáltatlán mi az a hála, mikor érezzük. Kiterjesztettük az ő kis életükre is, hogy gondolják végig, ők most miért a leghálásabbak. Erről rajzot is készítettek, ami egy hétig díszítette a táblánkat.
Azóta pedig kis üvegbe gyűjtjük a „hála- kövecskéket”, ha valaki úgy érzi, hogy hálát érez épp, beledob egy színes üvegkavicsot, és elmondja 1-2 mondatban, mit jelképez az ő halakövecskéje. 🙂
Az idén kicsi elsősökkel kezdtem el a boldogságóra programot.
A picikkel az első foglalkozáson körbesétáltuk az iskolai udvart és arra kértem őket, hogy figyeljék meg, mennyi szépet, érdekeset lehet észrevenni, ha egy picit odafigyelünk és tudatosan tesszük mindezt. Mivel sokan vagyunk, az osztályt 5 csapatra osztottam, és a nagy udvarunk 1-1 részén végezhették a minikutatást. 5-10 percenként „csatornát” váltottunk. Először a szemünket, majd a fülünket és az orrunkat, végül a kezünket (tapintás) használtuk. Óra végén összeültünk, és beszélgetőkör keretében átbeszéltük, mi mindennek örülhettünk, mi mindenben gyönyörködhettünk.
Következő foglalkozásokon már arról beszélgettünk, hogy mindezért hálásak is lehetünk, egyáltatlán mi az a hála, mikor érezzük. Kiterjesztettük az ő kis életükre is, hogy gondolják végig, ők most miért a leghálásabbak. Erről rajzot is készítettek, ami egy hétig díszítette a táblánkat.
Azóta pedig kis üvegbe gyűjtjük a „hála- kövecskéket”, ha valaki úgy érzi, hogy hálát érez épp, beledob egy színes üvegkavicsot, és elmondja 1-2 mondatban, mit jelképez az ő halakövecskéje. 🙂
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Hálás vagyok a természetnek!
Megfogalmaztuk mit jelent a hála. Hálatáviratot és hálagyöngysort készítettünk. Tornáztunk a Szép nap ölelj át engem című Bagdi Bella dalra.
Meséltem a gyerekeknek, hogy én mennyire hálás vagyok a természetnek, mert én fantasztikusan fel tudok töltődni a természetben. Ezt tudatosan használom is, ha úgy érzem fáradt vagyok, vagy nehéz időszakom van, tudom hogy időt kell szakítanom, hogy feltöltődjek a természetben. megbeszéltük, hogy ki mit szokott csinálni a természetben, ami örömet okoz, és amiért hálás. Kiderült a természet rengeteg lehetőséget biztosít a feltöltődésre.
Szorgalmi feladatként ők is készítettek fotót a természetben töltött pozitív élményekről.
Szeptember hónapban járunk, megkezdődött a nevelési év. Csoportunk létszáma 27 fő. Vegyes életkorúak, 12 fő 3- 4 éves és 15 fő 5- évet tölti ebben a nevelési évben. Az első hónap nagyrészt a beszoktatással telt, az új gyerekek megismerésével és beilleszkedésüknek a segítésével. A hónap téma köre a hála gyakorlása volt. Elsősorban ezt a témát a nagyobb gyerekekkel dolgoztam fel. Ismertettem a gyerekekkel, hogy boldogságórákat fogok tartani, szeretném, ha ők is, aktívan részt vennének rajta. Tíz témakört dolgozunk fel 10 hónap alatt, amelyből az első a hála. Szeptember 21. -e a Hála Világnapja, ezért erre a napra tettem a téma feldolgozását. Miért is lehetünk, mi hálásak, ezt boncolgattuk. Szüleinknek hálával tartozunk, amiért annyit fáradoznak értünk, hogy legyen étel az asztalon, legyen tiszta ruha, amit felvehetünk, legyenek játékok, amivel játszhatunk. Megbeszéltük, hogy a pénzt, amiből vásárolni tudunk, azért dolgozni kell, mert fizetést csak akkor lesz. Testvéreinknek is hálásak lehetünk, hiszen egy jó testvére midig lehet számitani, a bajban is. Barátainknak is hálával tartozunk, hiszen velük lehet nagyon jókat játszani. A természetnek, annak a sok csodának, amit add. Az őszi falevelek, amelyek gyönyörűek, sokszínben pompáznak. A napfénynek, amely energiával tölt fel. A víznek, amely az élet forrása, mert víz nélkül nincs élet. A fa lombjának, amely árnyékot add. A gyümölcsöknek, zöldségeknek, amely sok vitamint tartalmaz, amitől mi erősek és energikusak leszünk. Elolvastam a gyerekeknek A hála fa történetét, amely nagyon tanulságos volt. Megbeszéltük, hogy miért volt szomorú és bánatos a fa és hogyan segítettek az állatok, hogy a fa la lelke meggyógyuljon. Több alkalommal is meghallgattuk a „Szép nap ölelj át engem” című dalt, a gyerekeknek nagyon tetszett.
Hála sétát is tettünk az óvoda környékén. Nagyon sok látni valót fedeztünk. Az idő kellemes volt a táj gyönyörű. A református templomba is betekintettünk. Festmény kiállításon is részt vettünk a Malom Gallériában. Megpihentünk a Vécsei parkban és a szökőkútban még a vízben is pancsolhattak. Nagyon tartalmas délelőtt volt, a gyerekek nagyon jól érezték magukat.
Ebben a hónapban Tök jó napi rendezvényünkre is készültünk. A hagyományoktól eltérően, ez most nem volt szülős rendezvény. Minden csoport készített pogácsát, a mi nagy sikert aratott. A gyerek a begyúrt tésztát, nyújtották, ki szaggatták, sajttal megszórták, tepsibe rakták, majd mikor megsült jó ízűen fogyasztották. A tornateremben közös népi dalosjátékokon vettünk részt. De csoportonként különböző helyszíneken volt kukoricamorzsolás, kép készítés magvakból és eldugott tök megkeresése. A Süni csoport feladata volt: mozgásosjáték a tornateremben, amihez tököket használtunk fel. A rendezvény végén a gyerekek báb előadáson vettek részt. Mindenki nagyon jól érezte magát a Tök Jó Nap-i rendezvényünkön, amiért ismét hálások lehetünk.
Óvodánk minden csoportja csatlakozott az Erdő ajándéka Mesefa mozgalomhoz. Szeptember 30.-án a, Magyar Népmese Világnapján az óvoda udvarán a gesztenyefa alatt minden csoportból egy óvónéni mesét mondott. A gyerekek csendben és türelemmel hallgatták. A mese címe: A kiskakas gyémánt félkrajcárja. A közös mesélést, emléklappal jutalmazták, amit hálásan köszönünk. A maci csoport meghívására a művelődési házban mese dramatizáláson vehettünk részt. A mese címe: A répa. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese ezért, a nagyobb gyerekekkel mi is eljátszottuk a történetet.
Ez a hónap élményekkel és tartalommal teli volt, amiért szintén nagyon hálásak lehetünk
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Ebben a nevelési évben új intézményben kezdtem meg a tevekenysegemet.
A csoportban még nem voltak boldogsagórák, így ez külön fontos volt számomra. Megmutatni, megerezni az érzelmek játékát, azt a fajta sokoldalúságot, amelyet a program kínál.
Úgy éreztem a gyerekek nyitottak voltak felém.
Mesével, ráhangoló játékokkal, sok tánccal, verssel tettük gazdagabbá a hónap témáját. A hálafa mese után egyénileg helyezték el kezüket a papírra amit körbe rajzoltak. A végén együtt csodaltuk meg a produktumot. A hálabefőtt különösen tetszett nekik, mindenki elmondta mit tenne az üvegbe. Csodálatos hálakő érkezett hozzánk, amely szépségével mutatta meg fontosságát. Hiszem, hogy a gyermekek érzelmi intelligenciája már egészen kis kortól fejleszthető és gazdagítható.