A barátság témakörben kitöltöttünk egy tesztet, miért barát egy barát, aztán megnéztük, mi vajon elég jó barátnak számítunk-e. Majd példaképet kerestük a hétköznapi hősök között.
Társas kapcsolatok ápolása
A barátság témakörben kitöltöttünk egy tesztet, miért barát egy barát, aztán megnéztük, mi vajon elég jó barátnak számítunk-e. Majd példaképet kerestük a hétköznapi hősök között.
„Az igaz barát, a kezedet fogja, de a szívedet simogatja.
Gabriel García Márquez
Az óvodapedagógus neve: Csorbáné Bálint Judit
Csoport: vegyes csoport (4-5-6 évesek)
Tevékenységi forma: Boldogságóra-mikrocsoportos
A tevékenység időpontja: 2023. november 10.
A tevékenység tartalma/témája: Társas kapcsolatok ápolása
A tevékenység feldolgozása
A fejlesztő tevékenység felépítése, a foglalkozás menete
Szervezési feladatok
Fehér lapból kivágott emberfigurák, színes ceruzák, piros karton, ragasztó, munkalapok a Barátság virág elkészítéséhez
Motiváció
bekapcsolom a zenét (Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek)
Relaxáció
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
együtt a „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok..”
A gyakorlat védettségi érzést aktivizál, együtt a szabad nyitás gyakorlatával pozitív érzéseket kelt a gyermekekben
Mese bemutatása
Süni irigy lesz
Bevezetés
Süni egyedül nézeget egy gyönyörű képeskönyvet, arra sétálnak barátai, Maci és Nyuszi
Maci szépen kéri, hogy megnézhesse a könyvet
Bonyodalom
Süni nem mutatja meg a könyvét Macinak, mert félti, hogy elszakad
A cselekmény kibontakozása
Maci és Nyuszi otthagyják Sünit és elmennek labdázni
Kis idő múlva Süni már nem nézi a meséskönyvet, hanem társait figyeli, ahogy boldogan játszanak. Nyuszi észreveszi ezt és javasolja Macinak, hogy vegyék be a játékba Sünit is.
Tetőpont
Maci először nem akarja visszafogadni Sünit, de Nyuszi rábeszélésére és barátságuk fontosságára tekintettel mégis elhívja Sünit is labdázni.
Megoldás
Süni szégyenkezve kér bocsánatot, amiért irigy volt a barátaival. Felajánlja, hogy bármikor kölcsönadja az új könyvet, Boldogan labdáznak újra együtt.
A téma feldolgozása
Kikről szól a történet? Hogyan viselkedtek a szereplők? Ki volt az aki csúnyán viselkedett? Mit játszott Maci és nyuszi? Min vesztek össze a barátok? Hogyan kötöttek újra békét? Melyik szereplő tetszett neked a legjobban? Miért? Ti is kerültetek már hasonló helyzetbe játék közben? Hogyan oldottátok meg a problémát?
Kíváncsi vagyok, itt a csoportunkban ki a barátotok? Fogjátok meg a kezét!
Barátságlánc készítése
Az eszközök kiosztása után (papír-emberkék, amit ki kell színezniük és a jelüket a hasára rajzolni) a feladat elvégzése, az emberkék összekapcsolása, felragasztása közösen, nagy, szív alakú kartonra, felhelyezése a csoportszoba falára
A tevékenység lezárása
„Mindenkinek van barátja” fonaljáték közösen, óvónő indítja a játékot: Azt szeretem benned, hogy… továbbadom a gombolyagot, pókháló készül belőle a játék végére.
A fejlesztés módszerei, munkaformák, alkalmazott eszközök, megjegyzések
A papírból kivágott emberkék előkészítését együtt végeztük, a nagyobbak önállóan vágták ki a megrajzolt formát.
A zenét már ismerik a gyerekek, szokássá vált, hogy erre a dalra a szőnyegen gyülekeznek, kényelmes távolságot tartva egymástól.
A relaxáció elvégzése olyan lelkiállapotot idéz elő, amelyben a szorongás automatikusan kioldódik, felszabadulnak a cselekvési lehetőségek. A közös munkához optimális atmoszférát, kedvet, lendületet teremt.
Alkalmazott módszerek
motiválás, bemutatás, irodalmi élményszerzés, beszélgetés, magyarázat, következtetések levonása, etikai érzék fejlesztése, értékelés, dicséret, buzdítás
A mesét síkbábokkal mutatom be, melyek szereplőinek bőrébe könnyebben helyezkednek bele a gyerekek
A mese meghallgatása figyelmet , beszédfegyelmet kíván, melyet a történet végéig fenntartanak a gyerekek, a szereplők viselkedése , a történet átélése a 3 szereplő szemszögéből nagyon érdekes számukra. Ezeket a gondolatokat, véleményüket a mese végén figyelmesen meghallgatjuk (a kommunikációnak kölcsönösnek kell lennie, türelmesen kivárják, amíg a másik gyerek befejezi a mondandóját).
A mese hallgatása közben fejlődik beleérző képességük, problémamegoldásuk, bővül szókincsük.
A feldolgozás során fontosnak tartom, hogy –akár az eredeti történettől eltérve-eljátszhassunk a gondolattal (Mi lett volna, ha.. , Hogyan lehetne befejezni a történetet másképp?) Ebben az esetben fejlődik fantáziájuk, képzeletük, előtérbe kerülhet a kreativitás is.
Igény esetén el is dramatizáljuk a mesét, melyben a gyerekek valóban eljátszhatják a szereplőket. (mozgás, jellemző mozdulatok, párbeszédek megjelenítése, a csoport bevonása interaktív módon.
A lánc elkészítéséhez segítséget nyújtok ahol szükséges, (differenciált feladatadás)A kisebbeknek előre elkészített jelek állnak rendelkezésre. A felragasztáshoz a nagyok segítségét kérem, akik a szívre helyezik az emberkéket.
A játék megerősíti a gyermekekben a Jóság, Hasznosság érzését, a csapathoz tartozás pozitív hatását. Figyelek arra, hogy senki ne maradjon ki a játékból, mindenkire sor kerüljön a pozitív jelzők felsorolása közben. Valószínűleg több alkalommal is kérik ezt a játékot.
Ez a témakör nagyon közel áll az óvodás korú gyermek érzelem vezérelt világához, melyet sokszor hívtam segítségül a hónap folyamán. A november, utolsó őszi hónapként a lelassulást, az elmélyülést is kiváltja a társadalomból, gyermekeinknek is hasonló lelkiállapot elérését támogató közeget próbálunk biztosítani (a testi és a mentális szükségletek kielégítésével, az egyensúly megteremtésével és megtartásával együtt).
A téma feldolgozása során figyelembe vettem a csoport kor szerinti összetételét, a gyermekek érzelmi intelligenciájának szintjét, a szociális érettségüket. Összecsengett számunkra a téma a nevelési terv szerinti feladatainkkal,(szociometria készítése, peremhelyzetben lévő gyermekek segítése, bekapcsolása a közösségbe) Beszélgetőkörök során adhattak hangot véleményüknek, oszthatták meg gondolataikat a többiekkel. témafeldolgozásunk gerincét képezte a tanmese, melyben a barátok közt konfliktus támad és egyikük kénytelen a viselkedése miatt kimaradni a közös játékból. (Süni irigy lesz). A foglalkozás lezárásaként barátságlánc készült a csoportban, melyet a faliújságra tettünk és a tanév során változtattunk, bővítettünk.
Jól tudjuk, hogy együtt minden sokkal könnyebb, sokkal jobb. Jobb együtt játszani, énekelni, vagy akár enni is. Ezért fontos, hogy a társas kapcsolatok ápoljuk, s kimutassuk a másiknak, hogy fontos nekünk.
III: Társas kapcsolatok ápolás
Téma : társas kapcsolatok ápolása
Csoport : Óvodáskorú, vegyes(3-6)
fő : 25fő
Tér : csoportszoba
ESZKÖZÖK : Zenelejátszó, kartonpapír, ceruzák,gyöngy ,damil,fonal
Tanulási terület: kapcsolatteremtés, társismeret, bizalom
Fókusz: Hogyan tudok másoknak örömet szerezni.
Légző gyakorlatok –
EMELJÉTEK a szátokhoz a kezeteket és vegyetek egy nagy levegőt!
Lassan fújjátok fel a lufit.
Kezetekkel mutassátok be hogy mekkorára nő!
Sziámi
Maradj együtt a pároddal! Párokban fogtok mozogni, de úgy, hogy valahol összeragadtok.
Mindig mondom, hogy melyik testrészetek ragadt össze!
Ha a zene megszólal indulhattok egy kis sétára, ha elhallgat álljatok meg!
– vállatoknál ragadjatok össze
– hátatokkal ragadjatok össze
– homlokotokkal ragadjatok össze
Szerepfelvétel
Nézzük meg, hogyan alszik ez a pihe-puha medve! Itt van a barlang bejárata…Menjünk
be!
Tapogatunk, mert sötét van a barlangban. legyetek ti a pihe puha medvék, aludjatok a
barlangban!
Vakvezetés
Fogd meg a párod kezét és vezesd őt a barlang belsejében! Vigyázz rá, mert neki csukva
lesz a szeme! Beszéljétek meg, hogy kinek lesz csukva a szeme és melyikőtök fogja
vezetni a másikat!
Probléma bevitele
Tányértalpas mackónak volt egy nagyon jó barátja, a Hangya Janka.
Fejéhez kap a kicsi hangya, eszébe jut valami, ha felébred mackó pajtás, születésnapját
ünnepli. Kifutott a kicsi hangya, szedte gyorsan lábait, felkeresni indult a medve
barátait. Ahogy szaladt, lobogott a csápja, futott rohant, szeme szája tátva.
Befejezetlen mondat
Ti vagyok Hangya Janka. Fejezzétek be a mondatot! A medve a barátom, mert…
Gondolatkövetés
Térjünk vissza a barlangba, amikor a medve alszik. Legyetek újra medvék!
Én a tavaszi szellő vagyok. Akit megérintek a sálammal, mondja el, hogy vajon miről
álmodik a medve? Mi az, amit nagyon szeretne, ha felébred?
Egyeztetés, szerep a falon
Összefoglaljuk a gyerekek által mondott dolgokat.
Levél
Hangya Janka hiába sietett a mackó többi barátjához, mindenki tanácstalan volt, hogy
mivel lepjék meg a medvét születésnapjára. De Sün Samu levelet küldött, amiben azt
írta, hogy…
Mackó pajtás szereti a jó zenét, S ha meghallja a madarak énekét, táncra perdül lompos
bunda, énekel, hogy Brumma- brumma.
Jelenet
Énekeljünk a mackónak közösen egy dalt!
(A dalt a gyerekek ajánlásai alapján választjuk.)
Befejezetlen mondat, pókháló készítés
Egy igazi pókhálót készítünk fonalból.” Bárkinek adhatod a fonalat, közben mondd
neki, hogy „Azt szeretem benned, hogy… (3.) melléklet)
(Az óvodapedagógus kezdi és adja tovább valakinek a gombolyagot. A végén közösen
csodálhatjuk meg a csoportunk pókhálóját.)
Lezárás Felolvasom a mesét a gyerekeknek.
Aki szeretne karkötőt készíthet akinek szeretne .
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Medve vagyok és cammogok
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
3. Téma bevezetése: Kis barátom hogy vagy című játék , barátságlánc készítése.
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő
Ébredő mackós feladat megoldása mf. 16 old.
Barátság hőmérő készítése, majd a barátság jelének kiszínezése és felragasztása a második lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Jól érzem magam című dal
6. Téma továbbadása: családfa készítése odahaza
Reflexió: A gyerekek már nagyon várták a boldogságórát. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát amire mozogtunk is a szöveg szerint. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután játszottunk mindenki megkérdezte a mellette ülőt, hogy kis barátom hogy vagy? Majd elkészítettük a barátság láncot. Mindenki lerajzolta magát kivágtuk és egy hosszú láncot fűztünk belőle. A mesét érdeklődve hallgatták végig, majd megbeszéltük miről szólt és megkerestük az ébredő mackós képen a tíz különbséget. Készítettünk egy barátsághőmérőt, kiszíneztük a barátság jelét és felragasztottuk a harmadik lépcsőfokra. Végezetül meghallgattuk a Jólérzem magam című dalt. Ismét jó hangulatban telt el az együtt töltött idő. Odahaza mindenki elkészítette a családfáját.
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Medve vagyok és cammogok
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
3. Téma bevezetése: Kis barátom hogy vagy című játék , barátságlánc készítése.
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő
Ébredő mackós feladat megoldása mf. 16 old.
Barátság hőmérő készítése, majd a barátság jelének kiszínezése és felragasztása a második lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Jól érzem magam című dal
6. Téma továbbadása: családfa készítése odahaza
Reflexió: A gyerekek már nagyon várták a boldogságórát. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát amire mozogtunk is a szöveg szerint. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután játszottunk mindenki megkérdezte a mellette ülőt, hogy kis barátom hogy vagy? Majd elkészítettük a barátság láncot. Mindenki lerajzolta magát kivágtuk és egy hosszú láncot fűztünk belőle. A mesét érdeklődve hallgatták végig, majd megbeszéltük miről szólt és megkerestük az ébredő mackós képen a tíz különbséget. Készítettünk egy barátsághőmérőt, kiszíneztük a barátság jelét és felragasztottuk a harmadik lépcsőfokra. Végezetül meghallgattuk a Jólérzem magam című dalt. Ismét jó hangulatban telt el az együtt töltött idő. Odahaza mindenki elkészítette a családfáját.
A gyerekekkel a barátságokról, jó kapcsolatokról beszélgettünk. Játszottunk az ‘én szívemben..’ játékot, ahol megismerték egymás kedvenc ételét, játékát, meseszereplőjét stb. Majd ‘fogadod az ölelésem’ játékkal a társas kapcsolataikat erősítettük. Szociometrát készítettünk, ahol a gyerekek a saját kis szívükben lévő pajtásuk jelét ragasztotta. A hónap jelszava: együtt minden könnyebb! A közösség erejére, a barátságok összetartására ösztönöztük őket a játékokkal.
Első osztályosok lévén, megdöbbentő, hogy milyen fontos számukra a baráti kapcsolatok ápolása, fenntartása. Legnagyobb örömük, amikor az órákon is alkothatnak együtt.
Ez az élmény , hogy a másik gyerek lapján kibővíthették az elkezdett formákat, nagyon tetszett mindenkinek. A képzelőerejüket mozgatta , nyitogatta, hogy vajon mi keljen életre az alaktalan vonalakból… Izgatottan mesélték el , milyen szokatlan érzések kavarogtak bennük…
Az összetartozás jegyében lett meg a kerek Ö betű is- mint kerek egység, benne a barátnőkkel.., a bölcsekkel…