A társas kapcsolat szinte minden órán ,,téma,,. Az én kicsikéim nagy örömmel készítettek rajzot a barátokról és arról az állatról, amely jellemezheti az ő kapcsolatukat.

Tessedik Sámuel Általános Iskola
A társas kapcsolat szinte minden órán ,,téma,,. Az én kicsikéim nagy örömmel készítettek rajzot a barátokról és arról az állatról, amely jellemezheti az ő kapcsolatukat.
Állati erősségek:
Az 3-4 éves óvodás korosztályhoz legközelebb az állatmesék állnak, ebben a hónapban is olyan témahéthez igyekeztem kapcsolni a Boldogságóra témáját, amivel ezt az érdekes feladatot is megvalósítom. Hogyan készülnek az állatok a hideg időre? Erre a kérdésre igyekeztünk választ adni a héten, és közben az állatok tulajdonságaival és a baráti kapcsolatokkal is sokat foglalkoztunk. – Mit jelent a barátság? – Tettem fel a kérdést, nagyon jól megfogalmazták az óvodásaink, ami számukra fontos: Jó vele játszani, oda adom a játékot a barátomnak, megvigasztalom, segítek neki. A heti mesénk „Barna mackó kuckója” ahol a maci kuckót épít a többi állatnak, hogy őrizze téli álmukat, óvja életüket. Hét közben megnéztük a gólyafészket, megfigyeltük óvodánk közelében lévő bagoly lakta fűzfánkat is. A hónap dalára is táncoltunk, emellett a „Pajtikám gyere velem táncolni” dalt is többször énekeltük. Terepasztalt készítettünk ahol, a gyermekek által hozott faháncsból kuckót készítettünk és az otthonról hozott plüss állatokkal népesítettük be a kuckót, majd közösen elkészült a barna mackó-védelmező, okos állat és a többi állat is. Legmeghatóbb esemény az volt a hét során számomra, amikor Házatlan mókus játékban, a kis mókusaink annyira szerették egymást, hogy akinek nem jutott odú azt befogadták és volt, hogy egy odúba 5 fiú is elfért. Ha már csak ennyit értem el, akkor megérte ezzel a társas kapcsolatokkal foglalkozni.
Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
4.b osztály Bölcs baglyok
Gasteiger Eszter osztályfőnök
Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
Pécsvárad
A novemberi téma feldolgozására, a társas kapcsolatok ápolására két tanórát szántunk.
Az elsőn, az őszi szünet utáni első tanítási napon, a szünidő élményeit dolgoztuk fel abból a szempontból, ki mennyi időt fordított társas kapcsolatainak ápolására, találkozott-e a barátaival, meglátogatta-e nagyszüleit, rokonait, szomszédait, milyen közös programokon vett részt családtagjaival.
A következő napon az olvasás órába ágyaztuk a boldogságóra feladatainak feldolgozását. Apróhirdetések írása nyerte el legjobban a gyerekek tetszését a választható feladatok közül. Elsőként az általam írt apróhirdetések alapján kellett kitalálniuk, melyik osztálytársukra gondoltam, majd pármunkában nekik kellett egy társuk nevében apróhirdetést megfogalmazni. Ezután a tanult népmesék szereplőik nevében feladott hirdetés alapján következtettek a műre. Végül csoportmunkában készültek el a beküldött hirdetések az elmúlt három év kötelező illetve ajánlott olvasmányai alapján.
A gyerekek végig motiváltan, jó kedvűen dolgoztak, színvonalas munkák születtek.
Kecskeméti Belvárosi ZrínyiIlona Általános Iskola VárosföldiÁltalános Iskolája
A november hónap témája: a társas kapcsolatok. Minden ember, élőlény számára fontosak a társak. Hiszen az élet nehézségeivel, kudarcaival a társak, barátok segítségével lehet igazán megbirkózni. Az osztályközösségben egyébként is kiemelt szerep jut a kapcsolatoknak, barátságoknak, hiszen napjaik nagy részét itt töltik az iskolában, együtt dolgoznak, egymást segítve a tanórákon, szünetben pedig barátságok alakulhatnak, bővülhetnek.
Jó játék volt a szoborjáték, de a barátok szívesen beszéltek arról, kinek miért fontos a másik barátsága, miben segít neki társa és hogyan lehet a barátságot ápolni, illetve hogyan lehet a barátságot fenntartani.
Számunkra fontos, hogy jól érezzük magunkat együtt a foglakozásokon. A múlt heti foglalkozáson beszélgettünk a barátságról arról , hogy milyen egy jó barát. – Segít ha bajban vagyunk! Meghallgat! Boldogak vagyunk együtt! A mai foglalkozáson megleptem a gyerekeket és felnőtteket, általam készített horgolt barátság karkötőkkel. Mindenki nagyon boldog volt!
Az óra menete:
-Az óra elején összegyűjtöttük azokat a tulajdonságokat, melyek egy jó barátot jellemeznek.Elolvastuk és feldolgoztuk a mesét. ( A farkas és a róka lakodalma)
– Tanulók feladata az volt, hogy írjanak egy rövid fogalmazást a barátságról.
– Az óra zárásaként meghallgattuk a hónap dalát.
Reflexió:
A fogalmazás a mi iskolánkban járó gyerekeknek nagy nehézséget okoz.Többségük helyesírási problémákkal is küzd, illetve gondolataikat nehezen fejezik ki.Gyakran előfordul szóismétlés is.Voltak tanulók akik ezt a feladatot nem tudták megoldani.Én mégis ösztönzöm őket erre a tevékenységre.Erkölcstan óra keretein belül minden hónap végén az adott témából írunk egy rövid fogalmazást.Hiszem, hogy kellő gyakorlással és biztatással fejleszthető a gyermekek ezen képessége is.
A tevékenységek leírása:
1. óra
A gyerekek körbeültek és ráhangolódáskéntmindenki a mellette jobbra ülőtől megkérdezte „És te, barátom, hogy vagy?”, majd újra felidéztük, hogy milyen társas kapcsolatokat ismernek és ezek miért fontosak a mi életünkben. Egy Felhőábrát is készítettünk telefonos alkalmazás segítségével, hogy „Mit gondolnak a barátságról?”. A továbbiakban a gyerekeknek ki kellett gondolniuk két igaz és egy hamis állítást önmagukról, majd ezt elmondták a többieknek is, ők pedig kitalálták melyik a hamis állítás. Így kiderült, hogy mennyire sikerült megismerniük egymást az elmúlt évek során.
A Dolgozz a házadon!feladatban minden gyerek elképzelte, hogy ő egy ház, a jobb keze a tiszteletet, a bal keze a bizalmat, a szíve a szeretetet és a feje a megértést/megismerést szimbolizálta. Ezután négy fontos kérdésre válaszoltak, a tisztelettel, a bizalommal, a szeretettel és a megértéssel kapcsolatosan.
A foglalkozás lezárásaként egy pókhálót készítettünk fonal segítségével. Aki átvette a gombolyagot, annak be kellett fejeznie azt a mondatot, hogy „Azt szerettem benned, hogy…, majd továbbadta egy másik társának. A végén egy pókhálót kaptunk, amelyet jól kihúztunk az összetartozás jeleként, majd ugyanabban a sorrendben visszatekertünk.
2. óra
A következő tanórán ismertettük a gyerekekkel az Állati erősségek című feladatot. A gyerekek kiválasztottak öt állatot, majd közösen ötletelve pozitív tulajdonságokat rendeltük hozzá. Ezt követően a gyerekek lerajzolták az állatokat, majd neveket adtak, beleszőve a tulajdonságokat is, így született meg Kedves Kitty, Őszinte Márton, Szelíd Rózsa, Megértő Lóri és Bátor Röfi.
A hónap témája a társas kapcsolatok.
Óra menete:
– Az óra elejét a bizalomkör 1 játékkal kezdtük.Nagyon élvezték a diákok.A játék közben a hónap dalát hallgattuk.
-Megbeszéltük az óra elején miért fontosak a kapcsolatok boldogságunk szempontjából.
-Az óra fő részében a tanulók párokat alkottak.mindenki a barátnője mellé ülhetett.A feladatuk az volt, hogy írják le saját magukra jellemző tulajdonságaikat, illetve, hogy mi közös bennük.
– Készítettünk egy közös plakátot.
-Az óra végén megbeszéltük milyen tanulságot vontunk le az óra anyagából.
A hónap témája a társas kapcsolatok.
Az óra felépítése:
– Óra elejét relaxációs gyakorlattal kezdtük. ( Légzésritmus- követés két percen át)
-Megbeszéltük milyen tulajdonsággal rendelkezik egy jó barát
– Elkészítették a tanulók az állati erősségeket ábrázoló közös plakátot (közben a hónap dalát hallgattuk)
– Meditációval zártuk az órát
Reflexió: Gyerekek ismét nagyon élvezték az órát.Egyre szívesebben dolgoznak együtt és nyílnak meg egymás előtt.Nagyon szívesen hallgatják a hónapokhoz tartozó dalokat.