Társas kapcsolatok mélyítése. Barátság. Mit jelent nekem? Ki a barátom? Honnan tudhatom hogy Ő a barátom? Kiscsoportosok nyelvére lefordítva. (:
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok ápolásának kiváló színtere lehet egy finom sütemény közös elkészítése.
Az alapanyagokat a szülők szívesen behozzák, az almát pedig saját kezükkel szedték ősszel a gyerekek.
A kicsik és nagyok odafigyelve egymásra szorgoskodnak a nyújtódeszka körül, megtapasztalhatják a közös munka örömét, a munkamegosztást, toleranciát.
November hónapban egymás megismerése volt a fő cél a Szerencsések csoportban.
Az egyik feladat során az alapérzelmekkel ismerkedtünk meg. Rendelkezésre állt hat kártya, mindegyiken egy-egy alapérzelem szerepelt. Mindenki húzott egy-egy kártyát, amin levő alapérzelmet csupán arcjátékkal úgy kellett felidézni, hogy a többiek felismerjék. A csoport többi tagjának le kellett írnia, mit lát, és összegeztük, melyik érzelem mennyire volt felismerhető. Ezek után beszélgettünk az érzelmek felismerésének fontosságáról és az empátiáról.
Egy másik feladatban a közösség erejét bemutatva a gyerekek feladata az volt, hogy a tanárt kibillentsék a helyzetéből. Először egy diák próbálkozott, majd kettő, és addig növeltük a számukat, amíg nem sikerült a tanár kibillentése. Ezzel a egyszerű és szórakoztató feladattal a közösség erejét mutattuk be.
A következő feladat során különféle pozitív belső tulajdonságokat írtunk össze, amik alapján mindenkinek mindenkiről le kellett írnia, hogy szerinte melyik tulajdonság a leginkább jellemző rá. Mindenki írt magáról is. Ezt összegeztük, így kiderült, hogy kit milyennek lát a csoport, és hogy vajon az önmagáról gondolt kép megegyezik-e a csoportban róla élő képpel. Így kaptunk egy átfogó képet a csoportról, valamint minden résztvevő arról, hogyan gondolnak rá a többiek.
Mi emberek társas lények vagyunk, akiknek emberi kapcsolatokra, barátokra van szükségük. Ezek az ismeretségek, barátságok akár elkísérhetnek minket egész életünkön át, melyekből tanulhatunk és egy életre példaként lebeg a szemünk előtt. A mi csoportunkban is kialakultak már baráti kapcsolatok, amit néha kisebb konfliktusok követnek. A fő célunk, hogy a gyerekekben tudatosítjuk, hogy a barátság, barátságoknak is ki kell állni a próbát. Ez nem köthető semmiféle feltételhez. Mindenkinek úgy kell szeretni és elfogadni a másikat ahogy van. Meg kell tanulnunk elfogadni, más értékek is vannak, amiért valakit kedvelünk és elfogadunk. Ez a feltétel nélküli barátság. A barátok mindig osztoznak egymás örömében, bánatában egyaránt. Beszélgető körrel kezdtük, ahol a témát jártuk körbe, ezzel is tudatosítva a gyerekekben, milyen fontosak ezek a kapcsolatok az életünkben. Relaxációs gyakorlatokat végeztünk, ezután meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Ezt követően pedig megnézték Bogyó és Babóca: A barátság című mesét. Átbeszéltük a mese tartalmát mindenki elmondhatta neki ki a legjobb barátja és miért szeret vele lenni. Több baráti kapcsolat is kialakult a csoporton belül már. Ezután vidám páros játékokat játszottunk, melyben nagyon jól, felszabadultan érezték magukat. Legvégül pedig kifejezhetik ki hogyan miként érezte magát a délelőtt folyamán. Úgy gondolom megértették a kapcsolatok lényegét és el is tudták mondani miért fontos számukra.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a barátaikról, társas kapcsolatairól beszélgettünk. Több olyan eseményről beszéltünk, amikor egymásra számíthattak, segítettek, támaszt nyújtottak egymásnak. A hónap során több csapatépítő játékot is játszottunk, melyek során összedolgozhattak. Barátságlánc is készült.
Pestszenlőrinci Kerekerdő Óvoda Zöldike tagóvoda
A gyerekekkel a barátaikról, társas kapcsolatairól beszélgettünk. Több olyan eseményről beszéltünk, amikor egymásra számíthattak, segítettek, támaszt nyújtottak egymásnak. A hónap során több csapatépítő játékot is játszottunk, melyek során összedolgozhattak. Barátságlánc is készült.
Az 1.c osztályban a társas kapcsolatokkal foglalkoztak.
A gyerekek megosztották gondolataikat arról, milyen tulajdonságokat értékelnek magukban és a társaikban, majd a foglalkozáson tablót is készítettek az osztályközösségről.
Boldogság óra: Társas kapcsolatok ápolása
(2024.11.17.)
Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
A társas kapcsolatok fontosságának megértése, a barátság, együttműködés és empátia fejlesztése. A tanulók gyakorolják a kapcsolatok ápolásának egyszerű módszereit.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés: Miért fontosak a barátok?
• Kérdés: Kik a barátaid, és miért szeretsz velük lenni?
• Beszéljünk arról, hogy a barátok segítenek boldognak lenni, megosztani az örömöket és támogatást nyújtanak a nehéz időkben.
________________________________________
2. Játékos feladat: „Baráti kör”
• Üljünk körbe, és adjunk körbe egy kis labdát.
• Aki megkapja a labdát, mondjon valami kedveset a mellette ülő társáról. Példa: „Nagyon szeretek veled játszani.”
• Ha szükséges, a pedagógus segíthet példákkal.
________________________________________
3. Kreatív tevékenység: Barátságfa készítése
• Rajzoljunk egy nagy fát közösen.
• Minden tanuló kap egy színes levelet (papírdarabot), és írja vagy rajzolja rá, hogyan lehet valaki jó barát (pl.: „Segítek, ha valaki szomorú” vagy „Megosztom a játékomat”).
• Ragasztjuk fel a leveleket a fára, és tegyük ki a tanteremben.
________________________________________
4. Záró beszélgetés: Mit tanultunk ma?
• Kérdezzük meg a tanulókat: Mit tehetsz azért, hogy jó barát legyél?
• Röviden foglaljuk össze, hogy a figyelmesség, kedvesség és együttműködés segíti a társas kapcsolatok erősítését.
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Rövid és egyszerű instrukciók.
• További idő biztosítása a válaszok megfogalmazásához.
• Segítség a barátságfa leveleinek kitöltéséhez (pl. előre megírt példák).
• Sikerek kiemelése dicsérettel vagy apró jutalmakkal (pl. matricák).
Eredmény:
A tanulók megértik, hogy a társas kapcsolatok boldogabbá és erősebbé tehetik őket, és megtapasztalják, hogyan lehetnek jó barátok.
A köszönés egy rendkívül egyszerű, de hatékony módja annak, hogy támogassuk és ápoljuk társas kapcsolatainkat. Bár a köszönés gyakran automatikusan történik, amikor találkozunk valakivel, annak valódi jelentősége és hatása túlmutat a szokásos udvariasságon. A köszönés hozzájárul a pozitív társas kapcsolatok kialakításához és fenntartásához több szempontból is.
Mi mindent tanultunk meg a köszönésről?
A köszönés egyfajta kapcsolatteremtés, amely lehetőséget ad arra, hogy további beszélgetés vagy közönséges interakciók alakuljanak.
A köszönés a társadalmi normák része, amely segít a másokkal való kapcsolattartásban. Még ha nem is szándékozunk hosszabb beszélgetést folytatni, egy egyszerű köszönés kifejezi a tiszteletet és az érdeklődést a másik iránt.
A köszönés hatékony eszköz a kapcsolatok erősítésére is.
A köszönés mindkét fél számára pozitív hatással lehet a mentális és érzelmi állapotra.
A megfelelő köszönés például az adott közösség elvárásai szerint erősíti az összetartozás érzését és hozzájárul a helyi kultúra fenntartásához.