A hónap témája: Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozást kötetlen beszélgetéssel kezdtük. Megkérdeztem, miért fontos az ember számára a család, a barátok. A válaszok a következők voltak:
.- A család védelmet, biztonságot ad.
– A szüleim szeretnek, segítenek nekem.
-A barátomra számíthatok mindenben.
-A barátommal megoszthatom titkaimat…
Ezután játékkal folytattuk. Mindenki gondolt valakire az osztályból, csak a tulajdonságait írta le egy lapra. Aki vállalkozott rá, felolvasta és a többiek kitalálták, kire gondolt. Általában pozitív tulajdonságokat írtak egymásról a tanulók.
Ezután felolvastam A róka és a farkas lakodalomban című mesét. Meg kellett figyelniük a két főszereplő viselkedését, majd a közmondásokból kiválasztották , melyik illik legjobban a mesére. Közösen megfogalmazták azt is: Bajban ismerszik meg a jó barát.
Az nem barát, aki cserben hagy.
Kitöltötték az Értékes emberek című feladatlapot. Valamennyi gyereknél szerepelt értékes tulajdonságként az anyánál és az apánál: szeret, segít, erős, kedves, hisz nekem, bízom benne, támogat, biztat…
A barátok, másik fontos ember(osztálytárs, szomszéd gyerek, nagyszülők): Játszanak velem, szeret, titoktartó, megosztja velem mindenét, megvéd, kiáll mellettem…
Ezután kiválasztottuk az állat világból azokat az állatokat, amelyek számukra valamilyen jó emberi tulajdonságot testesítenek meg, és lerajzolták. Egy albumba fűztem össze a munkákat.
Szerintem nagyon sikeres volt ez a foglakozás, mindenkinek sikerült jónak lennie a másikhoz egy kicsit.
Társas kapcsolatok ápolása


.Gyurátz F.Evangélikus Ált. Isk.
Alsós csoportjaim és a felsősök is lelkesen dolgoztak a hónap feladatain. Mutatom a kész alkotásokat.:)
Pesterzsébeti Gyermekmosoly Óvoda
Harmadik boldogságóránk alkalmával visszaemlékeztünk az előző boldogságórákra: ha hálásak tudunk lenni, ha varázs szemüvegen keresztül tudjuk nézni a világot, jobban érezzük magunkat, boldogabbak vagyunk.
A társas kapcsolatokról való beszélgetést egy kérdéssel kezdtük: Ki szeret egyedül lenni? A válasz egyértelmű volt, senki. Milyen jó, hogy van családunk, az óvodában vannak barátaink, akiket szerethetünk. velük megoszthatjuk örömünket, bánatunkat, segítjük egymást, sokat vagyunk együtt.
A beszélgetés után a három jó barát: cica, nyuszi és kutya bábok elmeséltek a gyerekeknek egy történetet, amiben bizony összevesztek, mert nyuszi irigy volt, de a végén mégis csak a barátságuk, egymás iránti szeretetük kerekedett felül, sikerült kibékülniük.
Ez után, aki szerette volna, elmondhatta ki az ő barátja, akit megölelt és elmondhatta, hogy miért szereti. A végére kiderült, hogy a Ficánka csoportban mindenkinek van barátja. Így jókedvűen énekeltünk és mozogtunk Bagdi Bella dalára: \”Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!\”
Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola és Óvoda
Az óra folyamán megbeszéltük ki milyen jó és rossz tulajdonsággal rendelkezik. Kinek milyenek a barátai, mi az amit szeret bennük, és mi mindenen változtatna. Majd elképzeltük, hogy ők maguknak milyen hirdetést adnának fel. Ezek után készítettük el az apróhirdetéseket.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Uzsoki utcai Telephelye
A gyerekek szinte minden nap nézegetik az állatokról szóló könyveket, lexikonokat a csoportszoba könyvtárában.Egy ilyen alkalommal bekapcsolódtam a játékba, és beszélgetni kezdtünk arról, hogy melyik állat jelképez olyan tulajdonságokat, melyek segítik az emberi barátságok kialakulását. Az állat nevek felsorolása után lerajzolták az általuk választott állatokat, és megnevezték tulajdonságaikat.A rajzokon látható, hogy szinte minden gyermek a szeretet jelképét, a szívet is lerajzolta.Volt olyan gyermek, aki két állatot is rajzolt avval indokolva, hogy ők barátok. (elefánt, ló, farkas) A rajzok köré egy nagy szívet tettünk, mely jelképezi, hogy szeretjük az állatokat.
Ez után mindenki választott egy barátot magának, melyet színes fonallal jelöltünk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Uzsoki utcai Telephelye
Tevékenységünk előzményét, az előző napok témája is meghatározta.”Beszélgető kör” keretén belül, a gyerekekkel a szeretetről beszélgettünk. Elmondtam, hogy akkor vagyunk a legboldogabbak, ha szeretjük egymást.
A „Boldogságóra” kezdéséhez, Bagdi Bella dalai közül választottam, melyre a gyerekekkel együtt mozogtunk. A non-verbális jelzések még jobban segítettek kifejezni, az egymás iránti szeretetünket. Ez után relaxáltunk, és többször elmondtuk a ” Körbe, körbe karikába” c. mondókát.
Majd megkérdeztem a gyerekeket, „Miért jó, ha van barátunk?” „Miért jó, ha barátkozunk valakivel?” Beszélgetésünk után következett a „Hogy vagy kis barátom?” c. játék. A gyerekek a szőnyegen ülve, a mellettük lévő társukat megkérdezték, ” Hogy vagy kis barátom?” és minden gyermeknek válaszolnia kellett a játék szabálya szerint, hogyan érzi magát, és miért.
A következő játékunk pókháló készítés volt. Én kezdtem a játékot, a gyerekek folytatták. A fonal gombolyag átadása előtt, el kellett mondani a gyerekeknek, mit szeretnek társukban. ” Azt szeretem benned hogy…” (kedves dolgot kellett mondani) Megfigyeltem, hogy szinte minden gyermek a barátjának adta, a fonal gombolyagot.
Befejezésül Bagdi Bella ” Repülj velem” c. dalát hallgattuk, énekeltük és eltáncoltuk.
A „Boldogságórát” NYÍLT NAP keretén belül tartottam, a szülők érdeklődésére, kíváncsiságára való tekintettel.Minden kisgyermek anyukája, apukája, nagymamája eljött, mely boldogsággal töltötte be szívünket. Ezért úgy gondoltam, a tevékenység záró szakaszában ők is vegyenek részt gyermekeik mellett helyet foglalva. Még egyszer meghallgattuk Bagdi Bella „Repülj velem” c. dalát, és a gyermekek szüleikkel együtt mozogtak a zenére. Mindenki arcán tükröződött az öröm, a boldogság és nem utolsó sorban az egymás iránti szeretet.Boldoggá tett, hogy mosolyt varázsoltam a gyermekek és a szülők arcára, hogy szeretetteljes légkörben egymásra figyelhettünk.