A társas kapcsolatok témájában elismerő okleveleket készítettünk a számunkra legfontosabb és legjobb emberek részére. Azt kértem a gyerekektől, hogy készítsenek egy elismerő oklevelet vagy kártyát annak az embernek akit a legjobban kedvelnek, szeretnek. Nagyon színes és szép alkotások születtek.
Társas kapcsolatok ápolása
Százhalombattai Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagozatos Általános Iskola
„-Nekem van egy legeslegjobb barátom meg van még egy.” – mondta egy kis tanítványom ezen az órán.
„-Milyen jó, hogy legeslegjobb barátod is van! De még jobb, hogy van még egy!” -válaszoltam, és mindketten nevettünk.
Beszélgettünk arról, hogy milyen fontos feladat barátnak lenni, milyen nagy felelősség, milyen nagyon jó érzés, hogy ha van egy barátunk.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, az otthoni és az iskolai közösségben betöltött szerepeinkről, érzéseinkről.
A barátságaink ápolása, a szeretteinkre való odafigyelés mind-mind növelik a boldogságot.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Gyere velem, vigyázz ránk napsugár, kerekerdőn a boldogság megtalál. Kedves gyerekek! Most a barátságról mesélek nektek egy kedves történetet.
Mese: Süni irigy lesz – mese előadása síkbábbal
Beszélgetőpercek a mese szereplőiről
Közös sütés: (találós kérdés: Melyik az az őszi zöldség, amelyik narancssárga színű, …) sütőtök készítés – közös elfogyasztás
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
Először beszélgettünk közösen a témáról, elolvastam nekik a bevezetőt. A svéd közmondást is megbeszéltük, majd a mellékletben lévő képeket nézegettük meg és mindenki elmondhatta, hogy mit gondol róla. Végül elkészítettük az osztály barátság-füzérét és elmondták a karaktererősségeiket.
A novemberi boldogságórás feladatokat először egy fogalmi tisztázással kezdtük. Megbeszéltük, hogy mik is pontosan azok a társas kapcsolatok valamint, hogy ezekre a kapcsolatokra hogyan figyelhetünk. Ezt követte egy közmondás megbeszélése.
Miután megbeszéltünk mindent a Barát-sál feladattal kezdtünk. A gyerekek nagyon élvezték és úgy láttam rajtuk, hogy nagy örömet okozott számukra nem csak az, hogy körbe kellett adni a sálat hanem, hogy a mellettük lévőről pozitiv dolgokat kellett mesélni.
Szerintem jó kis feladat volt, hiszen nem csak annak a gyereknek volt jüó aki mondta a pozitiv dolgot a másikról hanem a másiknak is akit megemlitettek.
Következőket mondták egymásra: kedves, szépen beszél, jó matekos, jól focizik, jól olvas, barátságos, kedves, támogat mindig.
A novemberi boldogságórás feladatok közé még az ajtóban való pacsizást is megemliteném. Mikor a gyerekek elsősök voltak akkor is volt már ilyen az osztálytermünk ajtajánál és idén is lett. A gyerekek nagyon szeretik a reggeli pacsizást.
Báthory István Általános Iskola
A Báthory iskola 6.b osztálya a nemzetközi barátság projektben vesz részt. Európa országainak gyerekei közösen egy hatalmas barátság hálót szőnek, amely Angliában egy nemzetközi installáció rész lesze a tavasz folyamán.
Az ember társas lénynek születik, született. Nagyon fontos dolognak tartom, hogy megtanítsuk tanulóinknak a társakkal való együttélés életkornak megfelelő részét. A heti, napi játékos feladatok, beszélgetőkörök alkalmával többféle szituációt kipróbáltunk, kipróbáltak a gyerekek. Ezeket elemeztük, megbeszéltük! Hatása: a gyerekek közösségként kezdenek viselkedni, még van miről beszéljünk, de már társak vagyunk!
A témát a munkafüzetben található idézettel kezdtük: „Az igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
Megbeszéltük, hogy milyen különbségeket vélünk felfedezni a barát, haver, osztálytárs kifejezések között.
Közösen megállapítottuk, hogy sokkal boldogabb emberek azok , akik képesek jó baráti kapcsolatok ápolására. Megegyeztünk abban, hogy a barátságot is ápolni kell, akár a növényeket.
Mennyire ismeritek egymást? Az állításokkal kitöltött táblázatot kiegészítették azon osztálytársak nevével, akikre jellemző a megjegyzés. Feladat: alá kellett íratni az érintett féllel, ha igaznak tekintette a rá vonatkoztatott jellemzést.
Nagy izgalom vett erőt a csapaton, mindenki szignót gyűjtött. Aztán összegeztük a tapasztalatokat. Csak felszínesen ismerjük egymást, a mélyebb barátsághoz többet kell beszélgetni, egymással időt tölteni.
A társas kapcsolatok téma szinte minden foglalkozás alkalmával felmerül, hiszen a csoportmunka felszínre hozza az összetartozást, de az ellentéteket is. Mikor erre a témakörre került a sor, már átláthatóak voltak a csoport kapcsolatai, az, hogy melyik kisgyermek szorul ki a baráti körökből. Erre fókuszáltunk, a barátságról, az egymás iránti felelősségről beszélgettünk sokat. Szituációs játékokat játszottunk: Mit tennél ha…? Amit elméletben ügyesen tudnak a gyerekek, azt most a gyakorlatba is átültethették. Végül barátságláncot készítettünk, jókat kacagtunk, majd Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával zártuk a foglalkozást.