A szolnoki Szegő Gábor Általános Iskola első és második osztályos tanulói rajzban és közös játék kapcsán tapasztalták meg a mindennapi életünket átható emberi kapcsolatok erejét, és fontosságát.

A szolnoki Szegő Gábor Általános Iskola első és második osztályos tanulói rajzban és közös játék kapcsán tapasztalták meg a mindennapi életünket átható emberi kapcsolatok erejét, és fontosságát.
Pécsváradi Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola
A novemberi boldogságórák az előző hónapi beszélgetéseknél is aktívabbak voltak; a gyerekeknek temérdek gondolatuk, kapcsolódó kérdésük volt.
Az első órán a segédanyagban található idézetek segítségével hangolódtunk a témára, majd felolvastam Szókratész történetét. Ezután azt a kérdést tettem fel, hogy ők hogyan viselkednek/viselkednének hasonló helyzetben. Többen azt az álláspontot képviselték, hogy meghallgatnák a barátjukról szóló története, de ha az kedvezőtlen/bántó lenne, mindenképpen barátjuk védelmére kelnének.
A második órában „adtunk egy ötöst”,és így megismerhettük, hogy kinek mi az öt legfontosabb dolog, tulajdonság a kapcsolatainkban; a barátságban. Több közös jellemző is volt: a szeretet, a segítőkészség, a bizalom, a megértés és az őszinteség közül három szinte mindenkinél szerepelt. Az őszinteség kapcsán azonban többen is azt mondták, hogy egy kapcsolatban néha szerencsésebb nem elmondani az igazat, és/vagy hazudni.
Nagyon jó alkalmat adott arra a téma, hogy elvontabb fogalmakat tartalommal töltsünk meg: konkrét élmények mesélésével alakítjuk folyamatosan a közös nyelvünket. A boldogságórák egyik hatalmas előnyének azt látom, hogy a témákkal kapcsolatban egyre bátrabban szólalnak meg a gyerekek, és a 23 fős osztályból mindenki részt vesz a közös gondolkodásban; végighallgatják egymást, igyekeznek nemcsak a saját mondókájukat elmondani, de a társaik véleményére is figyelnek, arra is reagálnak, az előttük szólóhoz igyekeznek kapcsolódni.
„Házi feladatként” elkészítettük a kapcsolati naplót, illetve, hogy az osztálytársakkal való kapcsolatot hogyan látják.
A harmadik órán összegeztük a tapasztalatainkat; milyen tulajdonságok segíthetnek minket abban, hogy a kapcsolataink harmonikusak, + jelűek legyenek; és ezek után végiggondoltuk, hogy ezen tulajdonságokat mely állatok jelképezik – a javasolt állati erősségek feldolgozást.
A jó kapcsolat szerintünk olyan, amely a szereteten alapul, bizalommal vagyunk egymás felé, sok beszélgetéssel igyekszünk minél jobban elfogadni és megérteni a másikat, a helyzetektől függően igyekszünk őszinték lenni, támogatjuk egymást, segítőkészek vagyunk, összetartunk – és így megnyugtatóvá válik az együttlétünk.
Az őszinteség jelképe szerintünk leginkább a kutya, a ló, a majom és az elefánt lehetne.
A bizalomé a kutya, a kígyó, a macska, az őz, a ló vagy a disznó.
Az elfogadásé a kutya, a macska, a papagáj, a bagoly, a tigris és a farkas.
A megértésé a kutya, a macska, a disznó, a majom és a papagáj.
A beszélgetésé, kommunikációé a kutya, a macska, a papagáj, a majom, a delfin és tengerimalac.
A hűségé a kutya, a disznó, a ló és az oroszlán.
Az összetartásé a kacsák, a zebrák, a farkasok, a pingvinek, a hangyák, a birkák és a bálnák.
Az állati jelképek felsorolásakor pedig kimondtuk, hogy bizony tanulhatnánk az állatoktól összetartásról, támogatásról, hűségről. Talán a legtöbbet a kutyáktól.
Az adventi várakozás hangulatában a decemberi órákat már a boldogító jócselekedetek gyakorlásával töltjük.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A társas kapcsolatok hónapjában sokat beszélgettünk a barátságról, közös élményeinkről, az iskola udvarán levő barátságfa alatt. Egyik kedvenc mesénkhez, a Csodapókhoz készített rajzos illusztráció adta az ötletet, hogy csoportmunkában elkészítsük a mi közös barátság kedvencünket.:)Különböző állatok testrészeiből építettük meg a saját állatkánkat, és beszélgettünk azokról a tulajdonságokról, amelyek fontosak számunkra a baráti kapcsolatainkban is. Vidám, igazán kreatív, közös alkotás és izgalmas feladat volt!
Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola
A hónap témája lehetőséget adott arra, hogy egy kicsit átgondolják a gyerekek, milyenek a kapcsolataik. Ebben segített a kapcsolati háló kitöltése, valamint a tartalmas beszélgetések. Barátságötöst is készítettünk, átgondoltuk, milyen is a jó barátság, és a jó barát. Ezután következett a bizalomjáték, majd a havi feladat megoldására koncentráltunk. Azt gondolom, magunkat és a közösséget is erősítő órával gazdagodtunk.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Első osztályos tanulóink nagyon szépen rajzolnak, színeznek. A barátságot és a társakhoz való viszonyukat örökítették meg a képeiken.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Elfogadás, befogadás, közös munka. Ezt szemlélteti kisfilmünk, melyet a Boldogságórák – „Társas kapcsolatok” hónapjában készítettünk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A novemberi „Társas kapcsolatok” témakör feldolgozása során csoportunk az apróhirdetések feladatot választotta. Sok mókás ötlet született, melyből közösen ezt választottuk, és készítettük el.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Novemberben a társas kapcsolatok fontosságával, ápolásával, egymás értékeinek felismerésével és ennek kifejezésre juttatásával foglalkoztunk. Ehhez készítettük az „Állati erősségek” plakátunkat.
KSZC Szent-Györgyi Albert Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája
A javasolt lista segítségével azt beszéltük meg az osztály tagjaival, kitől várhatja a legtöbb támogatást. Megnyugtató, hogy a diákok 63%-a elsőként szüleit jelölte meg. A szülők mellett a testvérekre és a barátokra számíthatnak elsősorban. 1 diák jelölte meg iskolatársát.