Együtt – erősebben
A november a társas kapcsolatok hónapja a boldogságórás tematikában, amelynek két ajánlott erőssége most a csapatmunka és a társas intelligencia volt. Az osztályom erősséglistáján ez a két erősség a negyedik és az ötödik helyen szerepel, így még lelkesebben jártuk körül ezeket a témaköröket.
Az ebben a hónapban tartott boldogságóráinkon sokféle megközelítésben és változatos módszerekkel dolgoztuk fel a témákat. Nem maradtak el most sem az óra eleji relaxációk, lazítások, amelyeket szívesen végeznek a gyerekek. A Bagdi Bella-film és -dal megnézésével, meghallgatásával hangolódtunk rá a témára. Körbejártuk, mit jelent a társas intelligencia, és ők milyen helyzetekben használják ezt. Ötleteket gyűjtöttünk, hogyan fejleszthetik még ezt az erősségüket. A csapatmunka tárgyalása kapcsán megnéztük az Ételt mindenkinek animációs videót, beszélgettünk az üzenetéről. Szintézisként az eddig tanult irodalmi alkotások hőseiről gyűjtöttem nekik olyan jellemző cselekedeteket, szófordulatokat, melyekben azonosíthatók a társas intelligencia és csapatmunka erősségei, a gyerekek pedig szétválogatták ezeket.
Mostanában fejeztük be a Lúdas Matyi történetének feldolgozását, így szándékosan egy ehhez hasonlító mesekezdéssel indítottam a közös történetmesélést. („Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szegény, félárva fiú. Nagyon lusta fiú volt, naphosszat csak henyélt. Egyszer aztán elunta a dologtalanságot, és elhatározta, hogy szerencsét próbál, világot lát. Így szólt tehát az édesanyjához….”). A történetet úgy kellett folytatniuk, hogy húztak egy-egy kártyát a Boldogító erősségek kártyacsomagból, s a kihúzott erősség szerint kellett a főhősnek cselekednie. Ez nekik még kicsit nehéz feladatnak bizonyult, nem nagyon merték a fantáziájukat szabadon engedni.
Ezután a társas kapcsolatokra fókuszálva összegyűjtötték, hogy ők milyen közösségek tagjai, ezek kerültek egy szivárványszínű virág szirmaira. Majd kis színes papírsárkányokra olyan tulajdonságokat írtak fel, melyek szerintük elengedhetetlenek ahhoz, hogy a társas kapcsolataink jól működjenek. Ilyeneket gyűjtöttek: megértés, együttérzés, elfogadás, megbocsátás, türelem, kedvesség stb.
Közös vers létrehozására is sor került. A „közösség, társaink, csoport” volt a kiinduló témánk, a címet és a kezdő verssort megadtam. Mindenki egy-egy verssort írt egy-egy kis színes lapra, ami eszükbe jutott a megadott témakörben. Majd a sorokat megpróbálták logikus, összeillő sorrendbe elrendezni, így született meg a Csodajó csapatunk című kétütemű tizenkettesekben íródott, páros rímelésű költeményünk. Az eredmény meglepően jó lett, pedig a gyerekek nem nagyon hittek magukban, hogy képesek megalkotni egy verset.
Úgy gondolom, hogy a hónap boldogságóráin sikerült hozzásegíteni a gyerekeket ahhoz, hogy a társas intelligencia és a csapatmunka erősségét jobban megismerjék, és a közös tevékenységek során fejlesszék is ezeket az erősségeiket. Végezetül álljon itt az osztály közös verse:
Csodajó csapatunk
1. Egy szuper csapathoz tartozni oly pazar.
Minden napunkon legyen önfeledt kacaj!
Kedves és őszinte legyen minden tagja!
Őszinteség a jó barátság alapja.
2. Könnyen megy a munka, ha jó a kis csapat.
A csapatnak van szíve, és ez hatalmas.
Vannak itt barátok, kik nagyon kedvesek,
Egy jó csapat mindig segítőkész legyen!
3. Az osztályunkban mindenki szíve arany.
Szeretjük a történelmet mindannyian.
Összeköt bennünket kis városunk, Kaba,
Akik barátok, mindig összetartanak.
4. Mindig együtt dolgozunk, becsületesen,
A csapat akkor jó, ha jó együtt lenned.
Nagyon jó játszani a barátaimmal,
Sokféle ember egy közös akarattal.
5. Összeköt bennünket sok közös történet,
Fontos, hogy megértés, összefogás legyen.
A jó barátok feldobják a kedvedet.
A mi osztályunk tele van szeretettel.
Papp Judit