A téma címe: Anekdota
Óravázlat – 30/8. Boldogságóra, A társas kapcsolatok ápolása 3/2.
A boldogsagora.hu-ra feltöltendő, választható feladat a csoportok közötti versenyhez.
Csoport: 9 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 8 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták. A tanulók egymást jól ismerő csoportot alkotnak.
Feladat: Írjon a csoport humoros történetet a segédanyagban lévő képhez.
Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a jó minőségű társas kapcsolatok szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: 2 db A4-es lap, digitális kamera, nyomtató, ceruza
Helyszín és időtartam: a csoport egyik hálója – 45 perc.
1. (5 perc) mozgásos relaxáció (TK 39. o.): A magas tartásba emelt kezeinket felemeljük, majd párhuzamosan leejtjük. Ezután párhuzamosan, körívesen visszalendítjük a magasba. Úgy végezzük, hogy a karok szinte önmaguktól lendüljenek föl-le. A mondóka hozzá: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” 20 ismétlés megszakítás nélkül.
2. (10 perc) Tanári narráció: Beszéltünk már arról, hogy mi az a társas kapcsolat. Ki emlékszik rá? Mindenféle családi, munkahelyi és iskolai emberi kapcsolat társas kapcsolat. Az ember társas lény. Nem tud más emberek nélkül élni, létezni. Tegye fel a kezét, aki boldognak érezné magát, ha senkivel sem találkozhatna, beszélgethetne? Természetesen az embereknek időnként gondjaik is vannak egymással, de mivel társas lény az ember, akkor boldog, ha jók a társas kapcsolatai. Egészségesebbek és boldogabbak azok az emberek, akiknek jók a társas kapcsolatai. (Szándékos tartalomismétlés.) Gondoljatok bele, hogy milyen rossz érzés, ha veszekszik veletek az anyukátok, ha valami csúnya dolgot csináltatok; de micsoda öröm, amikor jön értetek pénteken, a kollégiumba. Milyen szomorúak vagy dühösek vagytok, amikor összevesztek játék közben a barátotokkal, és micsoda öröm, amikor kibékültök egymással. A jó társas kapcsolatokban élő emberek tovább is élnek. A jó társas kapcsolatokhoz ki kell fejeznünk a másik iránt hálánkat. A jó társas kapcsolatokhoz optimistának kell lennünk, vagyis észre kell vennünk a másikban a jót. A társas kapcsolatok lényege, hogy bízzunk egymásban és kölcsönösen segítsük, támogassuk egymást. Figyelemmegtartó kérdések: Szóval ki tudja megmondani, hogy mik is azok a társas kapcsolatok? Ki tud (még) példát mondani a társas kapcsolatokra? XY anyukája és apukája házasok. Mondhatjuk-e, hogy az egy társas kapcsolat? Bizony, mondhatjuk. Ez a legfelelősségteljesebb társas kapcsolat. Kitérünk a szülő-gyerek kapcsolatra, és természetesen a barátságra is.
2. (5 perc) A feladat ismertetése: A képen egy kisfiú és egy kislány látható, az anyukájukkal és az apukájukkal, valamint a nagymamájukkal és a nagypapájukkal. Egy család három nemzedéke van együtt. Egy szép fedett teraszon, az asztalnál üldögélnek, és nevetve beszélgetnek. Az a feladatunk, hogy miután jól megnéztük ezt a vidám képet, kitaláljuk, elképzeljük, hogy vajon miféle vidám dolgon nevethetnek. Szóval ki kell találnunk egy rövid, vidám történetet. Mit gondoltok, milyen vicces dolog történhetett ott a teraszon? Vagy mit mesélhet a nagypapa, ami még az unokáknak is érdekes lehet? Vagy esetleg az egyik unoka mesélt valami érdekeset? Van-e valakinek valami jópofa ötlete? Fel kell készülni arra, hogy a tanulók a családi viszonyok megnevezése helyett pl. csak bácsit, öreg bácsit, nénit stb. fognak mondani. Ezt mindig helyesbíteni kell ennél a feladatnál pl. nagyapára, apára, anyára stb. Pont ezeknek a családi szerepeknek és viszonyoknak a megismertetése a cél.
3. (15 perc) Ötletbörze: A tanulókat bátorítani, az ötleteiket meghallgatni. Az esetleg kissé suta ötletek finom javításához, jobb megfogalmazásához segítséget kell nyújtani. A végére ki kell kristályosodnia egy kis „anekdotának”.
4. (5 perc) Összefoglalás, rögzítés: Papírra vetjük.
5. (5 perc) Meditáció (TK 94. o.): Hunyd le a szemed, kövesd a légzésed ritmusát, és hagyd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.” Majd: „Nem jó magányosnak lenni, / kell jó barátot szerezni, / közösségben, barátságban / benn vagyunk a boldogságban.” És most szép lassan nyisd ki a szemedet, és hozd magaddal a jó érzéseket.