
Társas kapcsolatok ápolása


Csoportunkba a gyerekek többsége már 3-3,5 éve jár. Jellemző rájuk, hogy a kiscsoportban kötött barátságok megmaradtak, szeretik egymást, gyakran mennek egymás otthonaiba játszani, születésnapozni, szívesen rajzolnak egymásnak.
November 11-én, Márton napján meséltem a gyerekeknek Szent Márton életéről, jó cselekedetéről, amit figyelmesen hallgattak. A történet végén megkérdeztem, hogy ők kivel osztoznának egy ruhadarabon, ételen vagy játékon. Szinte kivétel nélkül barátaikat nevezték meg. Ezután beszélgettünk arról, hogy szerintük az igazi jó barát milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Örültem, amikor a sok pozitív jelző – kedves, barátságos, figyelmes, őszinte, segítőkész, humoros, stb. – elhangzott. A beszélgetés végén egy-egy mézes puszedlit vehettek ki a tányérból. Megbeszéltük, hogy törjék ketté majd a süteményt, az egyik felét megehetik, a másikat mindenki a barátjának adja. Egymás után adták oda a puszedli felét a társuknak, így követni tudtuk, hogy ki kinek a barátja. Örömmel konstatáltuk, hogy mindenkinek jutott egy fél süti legjobb társától. Végezetül vidám ludas játékokkal, dalokkal fejeztük be a foglalkozást.
Második alkalommal feladatként magukat és barátjukat, illetve barátaikat rajzolták le. Ez a foglalkozás lehetővé tette, hogy munka közben tovább folytassuk a beszélgetést a barátságról.
K.L.né
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
A munkafüzet játékával próbáltuk ki, mennyire ismerik osztálytársaikat a gyerekek. Átvettük a barátok jótékony hatásait. Idézeteket olvasgattunk, majd kitettük a faliújságra. Végül színeztünk.
Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Beszélgetős témafeldolgozást tartottunk, mert a kapcsolatok értelmezését a csoportban a párkapcsolatok felé tereltem és érdekelt, hogy milyen szintig szeretnének erről a témáról gondolatot cserélni velem és egymással. A bevezető kérdésekkel körbejártuk a kapcsolatok fenntartásához szükséges tulajdonságokat, azt is összegyűjtöttük, ami rombolóan hathat egy jó viszonyra. Kíváncsi voltam, hogy a mai tinédzserek hol barátkoznak? Hogyan bolondulnak egymásba? A beszélgetőkörünkben mosolygós, vicces, jó hangulat alakult ki. Beszéltünk a facebookos ismeretségekről és hogy milyen fura , amikor először bemutatkozik a barát/ barátnő a szüleiknél. Jól szórakoztunk, de komoly kérdésekkel is foglalkoztunk. Egymásnak adtak tanácsot a csoporttagok, kérdés volt, hogy hogyan viszonyuljanak ahhoz , ha a másik külsejét szeretné megváltoztatni.
A mesekönyvgyűjtés is halad és ehhez kapcsolódóan idézetek gyűjtését kértem tőlük zárásképpen. Olyan barátságról szóló gondolatok gyűjtését kértem, amit a könyvjelzőkre felírhatunk.
Dobrosi Ágnes osztályfőnök
Novemberben a társas kapcsolatainkról, a barátságról beszélgettünk. A gyerekekhez közel álló téma, hiszen az óvodában nagyon fontosak a barátok, a közösség. A hónap dala nagy sikert aratott, szinte minden nap kérték a gyerekek:) Szívesen készítették el a barátság láncot, nagy örömünkre volt aki nemcsak önmagát, de a barátját, barátnőjét is lerajzolta, kiszínezte. A pókhálós játékot is kipróbáltuk és igen sűrű pókhálót kaptunk, ami számunkra azt jelentette, hogy a gyerekek kapcsolatai nagyon jól működnek:)
Egymásra figyelés, kapcsolat erősítés, támogatás, jókedv- novemberi foglalkozásaink kulcs szavai. Színes figuráink összekapcsolódásával elkészült osztályunk baratság lánca, kifejezve az összetartozást. Kapcsolatainkat, a számunkra fontos embereket koncentrikus körökben helyeztük el, élményeket is idéztünk általuk. Énekeltünk, mozdulattal, érintéssel, kedves mondattal erősítettük kapcsolatainkat.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
A társas kapcsolatok témájának feldolgozása mellett, elkészítettük osztálytermünk dekorációját, melyben a pozitív gondolatokon túl, igyekeztünk megjeleníteni, hogy milyen fontosak vagyunk egymásnak. Bárki, aki belép az osztálytermünkbe, érezheti, hogy az iskolán belül ez a mi otthonunk, ahová minden nap „haza”járunk.