November a „Társas kapcsolatok ápolásának” hónapja, ezért ezt a témát dolgoztuk fel a diákjaimmal. Az óra elején megbeszéltük, miért fontosak az életünkben a társas kapcsolatok. A megbeszélés formájaként ezúttal a „körhintát” választottam: a diákok két körben állnak fel, a belső és a külső körben állók egymás felé néznek. Néhány percig németül beszélgetnek egy megadott témáról, majd elindul a körhinta, vagyis a külső kör tagjai egyet lépnek valamelyik irányba. Így mindenki új beszélgetőpartnert kap, akivel ismét beszélget néhány percig. A kérdések a társas kapcsolataink életünkre gyakorolt pozitív hatásairól, a barátságról, a családról szóltak. Ezután elkészítettük a már szokásos szófelhőnket a WordArt program segítségével. Mivel a diákok nagyon élvezték a múlt hónapban a barkácsolást, ezért ez most sem maradhatott ki: először mindenki készített egy üdvözlőkártyát, amit az óra után oda is adott annak a személynek, aki a legfontosabb számára (a kártyára németül írtak néhány mondatot arról, hogy mit szeretnek legjobban a megajándékozott személyben, milyen közös emlékeik vannak), aztán pedig készítettünk néhány plakátot arról, hogyan védenek meg minket a társas kapcsolataink a külvilágból ránk leselkedő veszélyektől és problémáktól.
Társas kapcsolatok ápolása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Együtt lenni jó!
Reggel a gyerekeket úgy fogadtam, hogy mindenki kiválaszthatta, hogyan szeretne köszöni a felnőtteknek és a társaiknak. Az ajtóra ragasztottam különböző jeleket, amik közül választhattak, lehetett ölelés, pacsizás, vagy akár ököl pacsizás.
Beszélgető körünk indításakor, hogy mindenki elmondhatta, hogy miért szeret oviba járni. Valamennyien azt hangoztatták, hogy a társak, barátok nagyon fontosak számukra. (mert „x-szel jót lehet legózni”, mert „y. a barátom, és már vár rám” stb.) Ennek nagyon örültem, a beszélgetést úgy tereltem, hogy erre ők maguk is rájöjjenek és fogalmazzák meg saját szavaikkal.
Elmondtam nekik a Csapatmunka erősségmondókát, amit különböző mozgásos játékok követtek.
Körbe-körbe karikába játékkal kezdtük. Nagyon tetszett nekik ez a játék, ami segített felismerni, hogy a csapatmunka, az összedolgozás milyen fontos, annak érdekében, hogy a célunkat el tudjuk érni. Többször is körbe járattuk a karikát, minden körnél egyre ügyesebbek lettek, mert rájöttek, hogyan tudják segíteni egymást.
Add előre. A gyerekeket két csapatra osztottuk. Jelen esetben lett egy fiú, és egy lány csapat. A gyerekek egymás mögé ültek törökülésben. Egy babát adtak előre, a következő játéknál pedig hátra a fejük felett. Addig játszottuk ezt a játékot, míg döntetlen nem lett az eredmény.
Közös bennünk játék volt a kedvenc. A dajka és a, pedagógiai asszisztens segítségével kifeszítettük a kooperációs ernyőt. Majd futott, akire ráillett az állítás. „Fusson középre, aki szereti a spenótot… aki megmeri fogni a békát… akinek van kék, a ruhájában…
Jó volt látni, ahogy figyelik a társaikat, figyelmeztették egymást, ha valaki véletlenül nem szaladt be az igaz állítás ellenére.
A következő játékban Vak, néma játékot játszottunk. Párokat alkottak a gyerekek. A cél egy akadály pálya teljesítése, ahol a vak megy végig az akadály pályán, a néma pedig irányítja. Sikeres csapat munka segít a cél elérésében, ehhez feltétlen szükséges az egymás iránti bizalom.
A végén megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát.
Csapatmunka mindennaposan felbukkan az életünkben akár a közös játékpakolás, teremrendezés, terítés során, de a fiúk építkezésén vagy egy közös alkotás elkészítésekor is
Levezetésként elkészítettük a barátság füzérünket, ami azóta is díszíti a csoportunkat.
Gyerekek aranymondásai a foglalkozás közben:
„A barátok olyanok, akiket szeretünk és akikkel jól érezzük magunkat. A barátság azt jelenti, hogy törődünk egymással, meghallgatjuk egymást, és együtt játszunk vagy beszélgetünk.”
„Amikor találkozunk valakivel, a köszönés azt mutatja, hogy észrevesszük őt és tiszteljük. Egy egyszerű „Szia!” vagy „Jó reggelt!” is boldogabbá teheti valaki napját.”
„Segíteni valakinek azt jelenti, hogy figyelsz rá, és ott vagy, ha szüksége van rád. Például, ha valaki elejt valamit, vedd fel helyette.”
„Ha kedvesek vagyunk egymással, akkor mindenki jobban érzi magát, és könnyebb lesz együtt lenni”
A társas kapcsolatok alakítására és a kooperáció fejlesztésére kitűnő alkalom adódott, a gyerekek mézeskalácsot készíthettek együtt. Közben hallgattuk Bagdi Bella szívmelengető dalait mely által még meghittebb hangulat lett.
A csoport fáját közösen feldíszítettük, meg jobban fokozva a várakozás örömét!
Foglalkozást vezető: Németh Noémi
Foglalkozás címe: Kapcsolatok
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– Páros tánc, zenére (zene és tánc összekapcsolása). A pozsonyi sétatéren megy a villamos…
– Kapcsolati formák megbeszélése. Szülők, testvérek, nagyszülők, barát, kapcsolat fogalmának tisztázása, beszélgetés során. Milyen érzelmek kapcsolódnak hozzájuk. Mit érzünk, ha édesanyára, édesapára, testvérre, nagymamára stb. gondolunk.
– Család témájú színező színezése.
– Nagyanyó és a kedves baromfiudvara játék az asztalnál műanyagállatkák számlálgatása. Mese kerekítése során számosság, térirányok bemutatása a minimat készlet állataival.
– Mozgásos játék megismétlése ismert zene segítségével.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a társas kapcsolatokkal. Megbeszéltük hogyan tudjuk ápolni. Elkészítettük közösen a Barát-sálunkat. Választhattak barátokat, egyet is többet is. Beszélgettünk róla miért is fontosak a társas kapcsolatok. A hónap dalát és meséjét is meghallgattuk.
Novemberi Boldogságóránkon az egymás közti kapcsolatainkról beszélgettünk. Megállapítottuk, hogy társas kapcsolatainkat nagymértékben befolyásolja, hogy mennyire vagyunk képesek kötődni, bízni a másikban. Papírfigurákból barátságláncot készítettünk, ráírva a jól működő, boldog kapcsolatok feltételeit. Szemléltettük, hogy a lánc könnyen megszakadhat, ha valaki nem akar együttműködni. Leszögeztük, hogy a jó társas kapcsolat kialakításához és fenntartásához néha szükség van a számunkra kellemetlenebb élethelyzetek megélésére is, hiszen ezekből is tanulunk, és fejlődünk általuk.
Vakvezetés játékát játszottuk el.
A tanulók párokat alkottak. A nyitott szemű tanuló vezette a bekötött szemű osztálytársát, majd fordítva. Érzések megbeszélése: Hogyan működött a bizalom? A vezetés vagy a követés volt könnyebb?
„Bátorság kell ahhoz, hogy kapcsolatba kerüljünk egy másik emberrel. Azért pedig meg kell küzdenünk, hogy az a kapcsolat tartós maradjon…”Csóka Judit
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 2. osztálya
Beszélgettünk az emberek közötti társas kapcsolatok fontosságáról. Rájöttünk arra, hogy a barátok fontosak, mert segíteni tudnak minket és mindent meg tudunk beszélni.
Készítettünk egy barátságfűzért. Meghallgattuk Bagdi Bella ,, Ha boldog vagy…” dalát.
Nagyon jól éreztük magunkat.