Csütörtökön délután újból boldogságórára került sor, amit a gyermekek nagy érdeklődéssel fogadtak. Egész hónapban beszélgettünk arról, hogy a novemberi témánk a társas kapcsolatok, a barátságok ápolása, de ezen a délután egy kicsit még inkább körbejártuk a témát és alkottunk egyet közösen. A hónap dala már meghozta a jó kedvet és pozitív, bizalmi légkört az osztályteremben. A gyerekeket a dal hallgatása közben játékra invitáltam. Nagy élvezettel játszották a 3-4. osztályosok a Felfedező! kártyajátékot, az 1-2. osztályosoknak pedig állat formákkal kellett játszaniuk. Relaxáció során mindenki nyugalmi, kiegyensúlyozott állapotba került. Beszélgetést kezdeményeztem a barátságról, már az 1-2. osztályosok is nagyon szépen megfogalmazták, hogy mi kell egy jó kapcsolat kialakításához. A mese meghallgatása is nagyon tanulságos volt. Barátság névjegykártya füzért készítettünk a gyerekekkel, amit mondanom sem kell nagyon élveztek. Egy lapra ráírták a barátukat, amit díszítettek, rajzoltak rá, majd összetűztük őket, így alakult ki a névjegykártya füzér.
A gyerekek büszkén mutatták, hogy nekik milyen sok barátjuk van. Úgy gondolom, hogy már ilyenkor nagyon fontos megtanítani a gyerekeket arra, hogy értékeljék a barátságot. Nemhiába mondják, hogy a barátság törékeny. Az iskolában minden nap apróbb konfliktusokat kell megoldjunk pedagógusként. Hangsúlyoztam a gyerekeknek, hogy mindig azt adják a másiknak, amit szeretnének visszakapni. Bízunk benne, hogy ezzel, ha csak egy kicsit is de toleránsabbak, együttműködőbbek lesznek egymással.
Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás jó hangulatban telt. A gyerekek szívesen hallgatták meg Varga Katalin: A kesztyű című mesét, amely után bátran megfogalmazták véleményüket, érzéseiket. Sokat beszélgettünk a barátságról. Elmondták, hogy kit éreznek a legjobb barátjuknak, végül mindenki lerajzolta magát a barátjával együtt.
Nagyon tartalmas napokat tudhatunk magunkénak. Az e havi téma nagyon közel állt a gyerekekhez, róluk szólt, a mindennapjaikról és egy kicsit a közelgő ünnepekre való ráhangolódásban is segített, mivel igyekeztünk egymásban csak a jó tulajdonságokat észrevenni, azokra fókuszálni.
Beszélgettünk az igazi barátságról,majd a földön körbe ülve egymás mögé, „kényeztettük”egymást, majd mindenki az előtte ülő gyerekről meg nevezett egy jó tulajdonságot. Ezt követően kiszíneztük a kisfiút és a kislányt, melyből füzért késztettünk.
Eljátszottuk a „Hócsata”, és a „Közös bennünk”játékokat is, melyek sikeréről a vidám képek tanúskodnak.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A barátság füzér készítése közben beszélgettünk a barátság fontosságáról, közben elmondhatták a társuknak, hogy miért kedvelik egymást. Meghallgatuk a Titi Hajnalka: Mese a barátokat kereső kis sárkányról c. mesét.
A gyerekek izgatottan várták a következő Boldogságórát. Érdeklődéssel hallgatták és bekapcsolódtak a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalba. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és elutaztunk vele együtt Kerekerdőre, hogy megismerjük a „Tavaszi ébresztő”, barátságról szóló történetét. A témának megfelelően beszélgettünk arról, hogy milyen kapcsolatain vannak és lehetnek. Nagyon jó hangulatban elkészítettük a csoportunk barátság pókhálóját és az asztaloknál kiszínezték a témához kapcsolódó feladatokat a munkafüzetből, amiket örömmel vittek haza szüleiknek.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a barátság jelét, amik elhelyezésével feljutottunk a harmadik lépcsőfokra, közben szólt a „Boldog vagyok” dal.
A boldogság órán a 4. osztályosokkal a társas kapcsolatok témakörében barátság lufit készítettünk, hogy megértsük, hogyan hozhatják létre a jó kapcsolatok a boldogságot. A lufik szimbolizálták a barátságok erejét, hiszen egy barát segítségével könnyedén felemelhetjük egymást, ahogyan a lufi is felfelé száll. Minden diák egy-egy lufit készített, amelyet közösen díszítettek, ezzel kifejezve, hogyan látják a barátságot és a boldogságot. A foglalkozás végén beszélgettünk arról, hogy a barátok támogatása segíthet abban, hogy boldogabbak legyünk, és hogyan érhetjük el a legnagyobb örömet, ha együtt ünnepeljük az élet apró örömeit.
E hónapban a társas kapcsolatok ápolása témában a Mósómaci csoporttal közösen tartottunk egy boldogságóra foglalkozást. Szerettük volna,hogy óvodánk másik két csoportja is részese legyen, ezért aztán meghívót készítettünk nekik,miszerint várjuk őket az udvaron 10-kor egy közös táncolásra. Ezt megelőzően nekünk egy szuper foglalkozasban volt részünk. Egy kis testmozgással kezdtük el a délelőttöt,majd néhány relaxáló gyakorlatot végeztünk. Mivel éppen libás hetet tartottunk az óvodában így nem másra jártunk körjátékot,mint a „Száz liba egy sorba” és a „Hatan vannak a mi lidaink”. A gyerekek nagyon élvezzék a körjátékokat. Volt hatalmas nevetés és vidámság. A két csoport készített egymasnak képeslapot,amit odaadtak egymásnak. Nagy szeretettel adták és fogadták. Nagyon jól telt a közös délelőttünk. Majd az egész óvoda táncolt az udvaron.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban az egészséges életmódhoz és a Márton naphoz kapcsoltuk a hónap témáját.
– Csapatmunka erősségmondóka megtanítása.
– Balog Edit : A barátság című mese megismerése, mondanivalójának megbeszélése.
– Közösség ,barátság fogalmának megbeszélése ( család, óvodai csoport ..stb.).
– A mesében szereplő belső tulajdonságok megbeszélése,rokonértelmű szavak
gyűjtése.
– Add tovább ! Érzelmek testbeszéddel , öröm ,szomorúság.
– Barátságfüzér készítése.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
November hónapban a barátságról a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. A hónap dalát Ha boldog vagy mutasd meg… énekeltük, barátságláncot ragasztottunk. Szituációs játékot játszottunk bábokkal, együtt építettünk, amiben közösen gyönyörködtünk. A zárókörben pókhálót készítettünk fonalból, ami az összetartozást fejezte ki.