1. A kis hópehely és a nagy hóvihar története-pozitív tulajdonságok
2. Mézrabló Ferkó története- mese a barátságról
3. Barátság-ág készítése – szalagok átadása és felkötése az ágra az egész iskolában
3. Bekapcsolódás a KÖSZI kígyó akcióba a másik csoport programjába- kavicsfestés
4. Jobb veled a világ- barátaim
5. Kókuszgolyó készítése az osztályban-közösségi program
Társas kapcsolatok ápolása
A boldogságóra program 3. hónapjának témája: társas kapcsolatok ápolása, melyet heti tervnek megfelelően valósítottuk meg. Több hétig tartó betegségem miatt ebben nagyban segített kolléganőm, amit ezúton is hálásan köszönök neki.
Cél, feladatrendszer: A gyermekek ismerjék meg a társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabadításának módjait, váljék mindennapi életük részévé! Ismerjék fel, hogy szükségünk van egymásra! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: interperszonális kapcsolatok alakítása, társas kapcsolatok ápolása, egymásra figyelés képességének a fejlesztése, alkalmazkodó képesség fejlesztése, kezdeményező készség fejlesztése.
Hétfőn a foglalkozást a kezdő relaxációval kezdtük. „Égig érő fa vagyok, megnővök mint a nagyok…” A relaxáció után a már megismert boldogság mondóka következett. Felelevenítettük az előző hónapok témáit, majd áttértünk a társas kapcsolatok fontosságára. Arra, hogy a legtöbben emberi kapcsolatainkban érezzük át a szeretet érzését, és ez az egyik legfontosabb boldogságforrásunk. Ugyanakkor mindenki szívesebben kapcsolódik egy mosolygós, boldog emberhez, mint egy szomorú, mindig zsörtölődő emberhez! Miért is vágyunk egymás társaságára? Szükségünk van egymásra! A beszélgetés után eljátszottuk „Kis barátom, hogy vagy? ” játékot. Ezután a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot. A szomorú, bánatos társaikat kellett megvigasztalni. Kedden a Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő verses mesét hallgathatták meg a gyerekek, majd ehhez kapcsolódóan Bagdi Bella: Isten éltessen, boldog Szülinapot! című zenével köszöntöttük mi is a mesében szereplő medvét. Szerdán és egész héten szabad játékidőben is készíthettek barátságkarkötőket. A gyermekek imádják, sorozatban készültek a szebbnél szebb munkák. Van aki egyet, van aki több ékszert is ajándékozott a társainak, készültek otthonra is a felnőtteknek, óvodán kívüli barátoknak egyaránt. Kérdeztük a gyerekeket, hogy kinek mit jelent ez a karkötő, milyen érzéseket vált ki belőlük: „ragaszkodást, összetartozást, barátságot, szeretetet, gyengédséget…stb.” Minden nap magukon hordják, viselik, óvják, védik. Barátságfát is készítettek, aminek a színes karkötők a levelei. Barátság és társasláncok is készültek! A gyermekek lerajzolták magukat, társaikat, majd kezüknél fogva összeragasztották őket. A társas-barátságlánc életre kelt, mely jelképezte a csoport összetartozását is! A délelőtt végén újra zenéltünk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. című dalt énekeltük, játszottuk nagy jókedvvel, utánzó mozgással. Csütörtökön Ferenczei Éva: Süni irigy lesz című bábjátékát dramatizáltuk. Beszélgettünk arról, hogy konfliktusok esetén milyen kompromisszumos megoldásokat találhatunk, hogyan oldjuk a feszültségeket, hogyan érjünk célt a kölcsönös elfogadáson, kommunikáción keresztül. Készültek tovább az „ékszerek” is. Pénteken zárásként pókhálót készítettünk fonal segítségével. „Azt szeretem benned, hogy…” Mindenki kedves dolgot fogalmazott meg a társának. Megbeszéltük, hogy ez a pókháló is az összetartozásunkat jelképezi. Egész héten biztattuk őket arra, hogy a rendelkezésükre álló játékokból, eszközökből közös alkotásokat hozzanak létre. A kész alkotásokban közösen gyönyörködtek, majd másnap folytatták lehetőség szerint. Közös filmtekintés is történt a szomszéd csoport gyermekeivel és a felnőttekkel, mely a barátság fontosságát hangsúlyozta. A Lolamesék egy négyéves, óvodás kislány szemszögéből és kalandjain keresztül mutatják be a világot. Címe: Lola meséi- Legeslegjobb barátok (mese, rajzfilm). Barátság, utazás, elválás, megtartás. Ezekről a fogalmakról, pontosabban mesés magyarázataikról szól D. Tóth Kriszta Lola-meséjének ez a része, története. Az ismert televíziós szórakoztatva tanítja a gyerekeket, a felnőtteket, saját tapasztalatai alapján. Hogyan mondjuk el kisgyermekünknek, ha a legjobb barátja külföldre utazik. Nem egy hétre, de nem is kettőre. Pontosan 3 évre. Nehéz elmagyarázni az elválását, de főleg azt, hogy ennek ellenére a barátság fenntartható. pl: rajzos napló vezetése, majd egymásnak elküldése. Ez a téma mai világunkban szerintem nagyon fontos! Számtalan család kerül ma ilyen helyzetbe. Ugyanakkor itt van a bevándorlás kérdése. A valóságot nagyon sokféle módon lehet megélni, értelmezni és megtapasztalni. Az interkulturális nevelés fejleszti a gyermekek kulturális identitását, és egyidejűleg erősíti az egymás iránti tiszteletet, a toleranciát az ismeretlennel, a szokatlannal szemben, melyből akár barátságok is születhetnek felnőtteknél, gyermekeknél egyaránt. Végezetül felragasztottuk a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára a társas kapcsolatok jelképét.
Ebben a hónapban arra törekedtem, hogy a gyerekek több társas kapcsolataikat erősítsem, így több közös tevékenységre motiváltam őket. Olyan tevékenységekre, amelyekből megtanulhatja, hogy egymás segítése mindig örömet okoz a másik félnek, és így a másik fél boldog. Ez a boldogság számunkra is örömet okoz.
Az öltözködés témahetében egymást körbe rajzoltuk, majd a megrajzolt alakokat az évszakoknak megfelelően felöltöztettük. Egymást ötletekkel segítették, és sokat nevettek közben.
Egy másik héten az itt telelő madarakról is gondoskodtunk. Madáretetőt és madárkalácsot készítettünk számukra. A tevékenykedések folyamán beszéltem nekik, hogy miért fontos a madarakról való gondoskodás. Beszélgetéseinkben többször elhangzott, hogy nemcsak az állatokról kell gondoskodnunk, hanem embertársainkról is. Ha gondoskodunk valakiről, akkor barátságok köttetnek, és a barátságnak számos pozitívuma van. Játékunkban barátságláncot fűztünk, mely egy mozgásos tevékenység volt, ahol barátokat kellett gyűjteni. (A gyerekek szétszórtan futkároztak, majd jelre hármasával „barátságokat” kellett kötni.) Nagyon élvezték, sokat nevettünk.
Novemberi boldogságóránkat a hónap dalánk meghallgatásával kezdtük, valamint a szöveg szerint mozogtak is rá a gyerekek. A téma bevezetéseként gyors ötletgyűjtés során felírtuk a táblára, hogy milyen a jó barát. A gyerekek spontán megnyilatkoztak a barátságról. Ezt követően megbeszéltük, hogy: „Mi jellemző rád? Mi a barátodra, és azt, hogy mi a közös bennetek!” Beszélgetésünk után, mesét hallhattak a tanulók a barátságról: Meglepetés az odúban címmel. Kicsit elemeztük a mesét, például hogy mi is történt benne. A mesében szereplő állatok kapcsolatról, egymáshoz viszonyulásáról is szót ejtettünk. Értelmeztünk néhány közmondást, amely a barátsággal kapcsolatos, úgymint: Madarat tolláról, embert barátjáról!, Barátot szerencse hoz, szükség próbál., Nem mind barátod, aki rád mosolyog. Az óra befejezéseként a gyerkőcök egy gombolyag fonalat dobtak társuknak, és közben egy kedves gondolatot is mondtak annak, akinek „küldték” a barátságfonalat. A végén teljesen BEHÁLÓZOTT minket a BARÁTSÁG FONALA.
A gyerekekkel köszöntjük egymást a már megszokott módon.
Bevezetés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…. Közös éneklés és tánc.
Beszélgetés: Többféle társas kapcsolat létezik. Mindezek közül talán a legfontosabbak a családi és a baráti kapcsolatok…
Mesehallgatás: Mese a sündisznóról, aki arra vágyott….. Mese megbeszélése. Tanulság levonása.
Videó megtekintése: Mi lenne a Karácsonnyal szeretet nélkül?
Játék: „Barátválasztó”
Barátságkarkötő készítése.
Befejezés: Közösen elkészített papír-karkötő elhelyezése a Mesebeli Boldog Várunk következő lépcsőfokán.
Barátságfüzér
Az osztály fiataljaiban már a színezés közben felötlöttek a következő kifejezések: hála, szeretet, érdeklődés, kíváncsiság, tisztelet, megbecsülés, alázat.
Viszont mindezeket emberek közötti kapocsként megérteni nem volt egyszerű, de sikerült!
Nagyon jó érzés a fiatalokat együtt látni, füzérként. Hálásak vagyunk.
Összeköt minket a SZERETET!
Foglalkozásunkat egy nagyszerű kapcsolatteremtő játékkal indítottam. Bagdi Bella : Ha boldog vagy … gyermekzenéjére szabadon , kötetlenül mozoghattak, sétálhattak a gyerekek. Amikor a zene elhallgatott különböző játékos formában párokat alkotva kapcsolódtak egymáshoz ( pl. megfogták egymás kezét, egymás arcát, megérintették egymás orrát) A játék jó hangulatot teremtett 🙂 Foglalkozásaink állandó eleme a mese. Boldogító mesénk Ropogtatóról a kismókusról szólt, akinek barátai segítségével sikerült feltöltenie a téli éléskamrát. A mese cselekményéhez kapcsolódva beszélgettünk a barátok fontosságáról, arról miért is vagyunk gazdagabbak, ha vannak barátaink. Mikor, milyen helyzetekben jó , ha ott vannak velünk, mi mindent köszönhetünk nekik. A gyermekek ezzel kapcsolatban bátran megfogalmazták gondolataikat. A beszélgetés után előkerült a kincsesdoboz is, amelybe pedig a legfontosabb támogató csoporttal -a CSALÁDDAL kapcsolatos gondolatokat -kincseket „tettük bele”. A „Keresem a párom” játék során véletlenszerű párok alakultak és így játszottunk tovább. Kapcsolatokat alakítottunk, elfogadtuk egymást, odafigyeltünk egymásra. A játék befejező aspektusa , a „Tartalak Téged-Hegy vagyok” játék során megtapasztalták az egymásra való kölcsönös támaszkodást, a „Vigyázok Rád-és Vigyázol Rám” érzését, melynek alapja a bizalom , a szeretet.
Boldogságóránk zárásaként megsütöttük a közös barátság-pizzánkat 🙂 🙂 , majd gyermekek színezéssel elkészítették a Barátság-láncot, amely a csoport összetartozását, az egymáshoz való kapcsolódást jelképezi. 🥰
Ez a csoport nem a saját ovis csoportom. Rendszeresen a gyermekekkel csak a boldogságórákon találkozok. Én a magam részéről Hálásnak -és szerencsésnek érzem magam, amiért a boldogságóráknak köszönhetően részesévé válhatok ezeknek a közös pillanatoknak, részesévé válhatok a csoport életének, a közös élményeknek .🩷🙏
A társas kapcsolatok ápolása nagyon fontos téma, ezért az osztályommal nemrégiben ezt a kérdést is alaposan átbeszéltük. Beszéltünk arról, hogy a baráti és tanulói kapcsolatok erősítése segít abban, hogy jobban érezzük magunkat a közösségben.
Elmondtuk milyen fontos a tiszteletteljes és őszinte kommunikáció, hiszen így elkerülhetők a félreértések és a konfliktusok. Sokat beszéltünk arról, hogy nemcsak a jó időkben kell jelen lenni egymás számára, hanem a nehezebb pillanatokban is. Egyetértettünk abban, hogy a közös élmények megosztása, mint például közös tanulás vagy szórakozás, erősíti a kapcsolatokat. Az osztályban mindenki egyetértett abban, hogy figyelmesnek kell lenni egymással, például ha valaki szomorú, akkor oda kell rá figyelni és megvigasztalni.
Azt is megbeszéltük, hogy fontos, hogy mindenki tisztelje a másik határait, és ne próbáljon erőltetni semmit, ami kényelmetlen a másik fél számára. Egy jó kapcsolat mindig a kölcsönös bizalomra és megértésre épül, és ezt mindannyian igyekszünk az osztályunkban is megvalósítani. Az osztályommal úgy döntöttünk, hogy több közös programot szervezünk, hogy még jobban megismerhessük egymást és erősíthessük a kapcsolatainkat. Összességében úgy gondolom, hogy ha figyelünk egymásra és ápoljuk a társas kapcsolatainkat, az mindenki számára jobbá teszi a mindennapokat.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. A pillangó csoport a téma feldolgozását úgy valósította meg, hogy meghallgatták a hónap meséjét, Kerekerdő mondóka, majd Tavaszi ébresztő mesét Bezzeg Andreától. Beszélgetés a barátságról, majd barátságkarkötő fűzése és átadása a legjobb barátnak. A katica csoportban a téma feldolgozása úgy valósult meg, hogy először meghallgatták a mesét, majd megbeszélték a mese történetét. Majd kérdéseket kaptak a gyerekek, hogy mikor boldogok, ki az, akivel szívesen játszanak. A téma lezárásaként, mindenki megsimogadhatta, illetve megölelhette a számára legszimpatikusabb társát. A mókus csoportban a foglalkozást beszélgetéssel kezdték meg, majd meghallgatták a hónap zenéjét. A gyerekek a munkafüzetből kaptak egy színezőt, amit mindenki kedve szerint kiszínezhetett. Közben azokra gondoltak, akik fontosak számukra, így zárták a tevékenységet. A maci csoportban a foglalkozást kezdő relaxációval kezdték, majd meghallgatták a gyerekek a mesét, majd átbeszélték a mese történetét. Kinek ki a barátja, hogyan, mivel szerez örömöt a barátjának, testvérének. Mindenki lerajzolhatta a számára lefgontosabb barátot. A süni csoportban a gyerekekkel élő barátság láncot alkottak, közben már ünnepi dalokat énekeltek, ezzel is ráhangolódtak a közelgő ünnepekre. Ezek alapján elkészítették a barátság láncukat, előre megrajzolt lány és fiú bábokból, amit ők készítettek el. A téma lezárásaként meghallgatták Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalt.
Az 5.b osztály ebben a hónapban részt vett a Boldogságóra Alapprogram „Társas kapcsolatok ápolása, Kapcsolódás” témakörében tartott foglalkozáson. A gyerekek az órán lehetőséget kaptak arra, hogy megvizsgálják, hogyan hat mindennapi életükre a telefonhasználat, és milyen szerepet játszik ez a technológia a kapcsolataikban. Az órán olyan képeket kaptak, amelyek a társas kapcsolatok különféle helyzeteit ábrázolták telefonokkal a középpontban. A feladat célja az volt, hogy felismerjék, mikor segíti és mikor gátolja a telefon a valódi kapcsolódást. A gyerekek tanulságként megértették, hogy bár a telefon sokféleképpen támogatja a kapcsolattartást, fontos figyelni arra is, hogy a valós találkozások, beszélgetések és közös élmények ugyanolyan nélkülözhetetlenek a kapcsolatok ápolásában.
Franyóné Petkó Szilvia
Osztályfőnök