Szituációs játékokon keresztül tanultuk meg,hogy milyen fontosak a társas kapcsolatok. nagyon tetszett nekünk az autómosós játék, ezt minden nap eljátszottuk.

Szituációs játékokon keresztül tanultuk meg,hogy milyen fontosak a társas kapcsolatok. nagyon tetszett nekünk az autómosós játék, ezt minden nap eljátszottuk.
A Ficánka csoportban törekszünk arra, hogy a gyermekek között jó barátságok alakuljanak ki. A felmerülő konfliktusokat beszélgetéssel, közös játékkal próbáljuk oldani. A társas kapcsolatok hónapjában még több figyelmet fordítottunk a baráti kapcsolatok alakítására.
Együtt könnyebb:
– A szőnyegen körben ülve elindítok egy ölelést, minden gyerek továbbadja és visszajut hozzám – ez a mi „Szeretetkörünk”. Így minden gyermek kap is, és ad is egy ölelést.
– Kis barátom, hogy vagy? – a mellettünk ülőhöz fordulunk, és megkérdezzük tőle, majd választ is várunk. Beszédkedvük fokozása, új barátságok kialakítása a cél.
– Süni irigy lesz (Boldogságóra kéziköny 93. o.) című bábjátékok eljátszom a gyerekeknek, majd beszélgetünk a meséről, az érzelmekről, a barátság fontosságáról. A gyerekeknek nagyon sok érdekes gondolata van, miért is jó, ha van barátunk.
– A barátság jelét (Munkafüzet 23. o.) kidíszítjük, vastagabb kartonra ragasztva, medált készítünk belőle. Egy gyermek többet is készíthet és a barátait megajándékozza vele. Figyelek arra, hogy minden gyermek kapjon medált.
– Élő barátságláncot készítünk a gyerekekkel: egy gyermek szólítja egy pajtását, akivel megfogják egymás kezét, addig folytatjuk, amíg mindenki be nem állt a láncba.
– Kialakítjuk a „Szeretet-alagutunkat” egymással szemben állva, a gyerekek végig mehetnek az alagúton, miközben minden gyermek megérinti, megsimogatja. Aki bátor, csukott szemmel ment végig.
– Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát elénekeljük, eljátsszuk.
A gyerekek a foglalkozás során egyre több gyermekkel létesítettek kapcsolatot, alakultak, formálódtak, bővültek a baráti csapatok. Jól éreztük magunkat.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Az ötödikes boldog osztály tablóit használtuk a téma indításaként. (Ők csoportokban dolgoztak, amit úgy alakítottak ki, hogy kik sporttárasak, volt ovis társak, azonos érdeklődési körűek stb. Plakátjukra újságból előre kivágott képeket ragasztottak, és dekorálták úgy, hogy az kifejezze, miért jó ilyen társasághoz tartozni. De írni nem lehetett.) A hatodikosoknak ki kellett találniuk, milyen társakat ábrázolnak (sport-, iskola-, munkatárs. stb.) A rajzos, képes plakátot feliratokkal látták el: miért jó, miért hasznos ez a közösség, milyen megerősítést kapunk tőlük.
Majd következett az igazi kreatív felirat. Ők is csoportokat alakítottak, úgy, ahogy az ötödikesek. Minden csoport ugyanazt a képet kapta, amin egy boldog társaság látható. Fogalmazást írtak a képhez. Nagyon jól szórakoztak, fergeteges írások születtek!
Megtapasztaltuk,hogy a közös játékok a barátokkal mekkora boldogságot adnak.
Pálmonostorai Gárdonyi Géza Általános Iskola
Az 5. osztállyal közös plakát készítése a diákok között kialakított kapcsolatokról.
Vilmányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Beszámoló
Vilmányi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A gyerekek, akikkel foglalkozom, mélyszegénységben élő családokban élnek. A napi megélhetésük is sokszor veszélyben van, a szülők iskolázatlanok, a problémák elől az alkohol, és a drog használata felé fordulnak, sajnos egyre több esetben. Tehát nincs sok pozitív példa a gyerekek előtt. Legfőképpen az motivált abban, hogy belekezdjek, hogyha nem is tudok hatalmas eredményeket elérni, mert a családi háttért nem tudom megváltoztatni, mindenképp adjak valami jót, valami pluszt, ami segíthet nekik „túlélni”.
A tapasztalataim alapján egyértelmű volt számomra, hogy ez az óra nagyon jó lehetőséget biztosít egy másfajta kapcsolat kialakítására, a közösséggel, és benne az egyes gyerekekkel.
A felkészülés során sokat kutatok, mivel tehetném még színesebbé az órákat. Más hozzáállást kíván tőlem is, és sokat tanulok én is. Az érzelmekről, és a beazonosításukról nagyon keveset tudnak a gyerekek, talán az a legnehezebb része, hogy számukra érthetővé, megfoghatóvá tegyem a témát.
A tapasztalatom az, hogy már most egy bizalmasabb viszony alakult ki a gyerekekkel, a legvisszahúzódóbb gyerek is megnyílt már nem egyszer. Közel engednek magukhoz, és én is őket. Számomra nem probléma az érzelmekről, saját magamról beszélni nekik. Ha hiteles akarok lenni, akkor elengedhetetlen, hogy saját életemből is példát mondjak nekik egy-egy témában.
Amikor belekezdtem azon az örök problémánkon gondolkodtam, hogy a szülőkkel nem ugyanazt az értékrendet közvetítjük a gyerekek felé. A munkánk sokszor szélmalomharc, ezért döntöttem úgy, hogy a téma bevezető foglalkozását a gyerekek mellett a szülők bevonásával tartom.
8 szülő jött el, és nem volt egyszerűbb és könnyebb sem a dolgom, hogy próbáltam bevonni őket. A végére viszont megértettük egymást. Szeretném a továbbiakban is a szülőket bevonni, mert tulajdonképpen, ezek a túlélési stratégiák nekik is hasznosak.
Igyekszem a kollégáimmal is megosztani a tapasztalataimat, amelyek nagyon pozitívak, és biztatni őket, hogy vágjanak bele. Igaz, hogy plusz munkával jár, de megéri!
Hogyan tudunk másokkal jó kapcsolatot ápolni? Mi illik vagy nem illik?
Novemberben a Társas kapcsolatok témakörében dolgoztunk a Mókus csoportban. ☺ Relaxációs gyakorlatba, mesébe ágyazva ismerkedtünk a barátok jelentőségével, majd közös erővel várat építettek a gyerekek 🙂