Hálás vagyok a barátomért
Aki fontos nekem
Társas kapcsolatok ápolása
Megkértem a gyerekeket, hogy az adott séma alapján írjanak levelet kedves barátjuknak, melyben a pozitív gondolatok, és tulajdonságok kaptak szerepet.
„Szeretem benned azt, hogy…”
„Tudom, hogy képes vagy…”
… embernek tartalak.”
„Bízom benne, hogy megőrzöd ezeket a jó tulajdonságaidat!”
Ilyen, és ehhez hasonló mondatokból alkották meg egyéni elképzeléseiket a gyerekek. Természetesen ezzel a feladattal a társas kapcsolatok fontosságán túl,a levél formai követelményeit is gyakoroltuk. A levelet aztán megcímezték társuknak, majd átadták egymásnak szánt levelüket.
A csoport tagjaival ráhangolódtunk a hónap dalával a foglalkozásra,majd az aláírásgyűjtéssel folytattuk munkánkat. Miután megismerték a gyerekek egymás tulajdonságait, képességeit és érdeklődési körét, készítettek egy önarcképet. A kép köré társaik az adott tanuló jellemzőit gyűjtötték össze az előző feladat alapján. Közben jókat viccelődtek, hiszen eddig nem ismert tulajdonságok is felszínre kerültek.
A foglakozást úgy kezdtük, hogy körbe ültünk, majd megbeszéltük kivel is vagyunk mi nap mint nap kapcsolatban. Ezek hangzottak el: család, osztálytársak, barátok, tanárok. Majd mindenkinek mondania kellett a tőle jobbra ülő társáról egy jó tulajdonságot, egy kedves szót. Ami eszébe jutott a gyerekeknek: kedves, jószívű, segítőkész, aranyos, jó barát, jó társaság és ügyes. Majd rajzolással elkészítettük a tablónkat, sőt közben volt időnk gondolkodni és megírtuk Naftalin a törpe meséjét is. Élvezték a gyerekek a meseírást, mindenki egy-egy mondattal egészítette ki, így született meg a mű.
A novemberi Boldogságórát a Társas kapcsolatok témáján belül a barátságra építettem. A gyerekekkel meghallgattuk és együtt énekeltük a hónap dalát. Pozitív megerősítésnek Szókratész idézetét választottam, melyet értelmeztünk az óra következő részében. Majd a csoportok külön- külön elkészítették a “ barátságötös”- t. A tulajdonságok alapján találtuk ki, hogy kire jellemzőek. Nagyon jól éreztük magunkat👍🏻🤗
A kollégiumi csoportfoglalkozás keretében a barátság témáját dolgoztuk fel: barátságok érzelmi jellemzőiről beszélgettünk, arról, hogy mi szükséges a jó és tartós barátsághoz.
Nyíregyházi Móra Ferenc Álatlános Iskola Petőfi Sándor Tagintézménye
Nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapokban a társas kapcsolatok ápolására. A plakáton az osztály 23 tanulója szerepel. Munkánkkal felhívjuk arra a figyelmet, hogy Vigyázzunk egymásra! Jelmondatunk: JOBB VELED A VILÁG! 🙂
A csoporttal a héten 6 órában foglalkoztunk a társas kapcsolatok ápolása témakörrel.
1. nap 60 perc
Először is közösen beszélgettünk kinek mit jelent az a szó, hogy kapcsolatok, társ és barátság. Együtt meghatároztunk 5 kapcsolati rendszert (család, testvérek, barátok, idegenek, akik segítségre szorulnak, felnőttel azaz óvodapedagógussal illetve később tanárokkal, orvossal, védőnénivel való kapcsolatuk, valamint maga az óvodai csoport). Ezen kívül átbeszéltük miért fontos az, hogy legyenek barátaink, kapcsolataink. Mit jelent a magányosság? Miért vagyunk boldogabbak, ha sok barátunk van? Mit csinálhatunk a barátainkkal –játék-egymásnak segíteni-vigasztalni- jót beszélgetni- másoknak segíteni könnyebb, ha többen vagyunk.
Ezután közösen felidéztünk egy régebbi közös élményt. A gyerekeknek a tavalyi gyereknap jutott eszébe. Ekkor elmentünk egy közeli falunak a kialakított sport élmény parkjába. Ahol lehetett trambulinozni, biliárd focizni, csúzlizni, léggömbbe bújva focizni, kislabdával célba dobni. A nap végén pedig jégkrémet ettek. Szívesen emlékeztek vissza erre a napra a gyerekek sok vicces emlék jutott eszükbe.
Majd körben ültek a szőnyegen és egymás fülébe súgták, hogy Kis barátom hogy vagy? És akinek súgták, annak el kellett mondania éppen, hogy érzi magát. Volt aki szomorú volt, mert az apukáját várta haza, volt akinek az unokatesója hiányzott és volt aki nagyon boldog volt, mert ma mennek a játszóházba az apukájával. Szívesen hallgatták meg egymást a gyerekek.
Ezek után, aki szerette volna elkészíthette a barátság ujjlenyomatos képét. Nagy izgalommal fogtak neki. Jól átgondolták, hogy ki kinek a barátja és kinek milyen színnel nyomjon egy ujjlenyomatot. A végén szinte mindenki készített képet. Eközben a 2 ismert dalt és az új dalt is meghallgattuk.
2. nap 60 perc
A dalokat újra hallgattuk és közben a szőnyegen körbe ülve várták, hogy mi lesz a feladat. Azt találtam ki nekik, hogy mindenkit beültettem a kör közepébe és a zene hallgatása közben mindenkinek, arra a gyermekre kellett gondolnia, aki a soron következő volt. A végén mikor mindenki sorra került, aki szerette volna megoszthatta, hogy kire gondolt a legszívesebben és mi jutott eszébe. A legaranyosabb az volt, mikor azt mondta B. (kisfiú) milyen szép haja van a L.(kislány) és látszott, hogy milyen boldog lett ettől L.
Ezután felolvastam nekik a mesét Boldog Dóra segítségével, először verseltünk majd meghallgatták a mesét. Nagyon figyelmesek voltak. A végén maguk mondták, hogy mi a mesének a tanulsága. Majd a munkafüzetben található meséhez tartozó feladatlapot töltötték ki. Illetve, aki szeretett volna készíthetett barátság karkötőt.
Először 2 technikát terveztem be a fonást és csomózást, de végül csak csomóztak. Sokkal nehezebben ment nekik, mint gondoltam, de nagyon összehozta a csapatot, mert akik ügyesebbek voltak besegítettek azoknak is, akiknek nehezebben ment. Nagy siker volt, másnap is erről beszéltek a gyerekek.
3. nap 90perc
Újra elolvastuk és átbeszéltük a mesét a gyerekekkel, hogy jobban rögzüljön a mese tanulsága.
Utána a szőnyegen közösen készítettünk egy barátság hőmérőt. Nem pont a könyvben leírtak alapján végeztük el a feladatot. A mi hőmérőnk az akkori jelen pillanatbeli érzelmüket tükrözte vissza. Mikor felhelyezték a jelüket a hőmérőre, mindenki egyesével elmondta, miért boldog vagy éppen semleges érzései vannak vagy pedig szomorú.
Ezután 2 féle feladatlapból lehetett választani, de figyeltem arra, hogy a differenciálást szem előtt tartsam. Az ügyesebbek a Barátság színezőt készítették el, a többiek pedig a Hálás vagyok a barátomnak feladatlapot, azonban mind a két feladatlapnál kiegészítettük azzal a résszel, hogy a figurák felé a saját barátaiknak a jelét rajzoltuk. Volt aki maga is megpróbálkozott a jelek elkészítésével. Nagyon tetszett a gyerekeknek. A végén már a ruhájukat és a hajukat, a szemüket is olyan színűre színezték, mint az valójában.
4. nap 90perc
A dalokat újra meghallgattuk, kicsit mozogtunk rá.
A gyerekekkel újra átbeszéltük az 5 kategóriát, amit kialakítottunk a kapcsolataikban. Majd mindenki kiválasztotta a legjobb barátját és egy szív alakban beállva egymás kezét fogva egy barátságláncot alakítottak ki. Nagyon aktívak voltak és vigyáztak, hogy senki ne maradjon ki.
Következő lépésünk az volt, hogy az előre kivágott logóra ráragasztották önmagukat abba a sorrendbe, ahogyan a barátság láncban álltak. A barátok többségben egyforma színű figurákat választottak. Ügyeltem arra, hogy minél több szín megjelenhessen az alkotásban, színes ember figurákat vágtam ki és azokból válogathattak.
Ahogy ezzel elkészültek átmentünk a kreatív asztalhoz és aki szeretett volna elkészíthette a saját barátság virágját. Itt is meg volt a differenciálás. Az ügyesebbeknek csak a virág közepét rajzoltam meg és ők maguk dönthették el, hány barátjuk van, hány szirmot rajzolnak a virágoknak. A többiek előre megvonalazott virágformákat kaptak, amelyeket át kellett rajzolniuk és zsírkrétával kiszínezniük, miután a jeleket a szirmokba rajzoltuk.
5. nap 60 perc
A héten tanultak lezárása, összegzése. Nagyon ügyesen idézték fel a lehetőségeket, hogy miért is jó, ha nem vagyunk magányosak és sok barátunk van.
A Süni irigy lesz bábjáték nagy sikert aratott, 3x is el kellett játszanunk. Mindig más volt a szereplő. A gyerekek nagyon jól megértették, hogy mi volt a probléma, majd a megoldása a mesének. Nagyon sokat foglalkozunk a mindennapokban is ezekkel a dolgokkal, így nem volt számukra nehéz a feladat átélése.
A gyerekekkel közösen alakítottunk egy nagy állatkertet,amit nagyon gyorsan építettek meg. Nagyon szeretnek építeni ez meg is látszott a gyorsaságukon. Az állatokat elkülönítettük: Vízi állatok, madarak, húsevőek és növényevőek kategóriában. Majd a végén beszéltem nekik arról, hogy a mi csoportunkban is lehetnek kisebb csoportok pl.: akik a babaszobába játszanak, vagy legoznak, vagy szeretnek memóriázni, vagy kirakózni. A feladatot megértették, de inkább az állatkert tovább bővítése és építése vonzotta őket.
Közösen felhelyeztük a barátság jelét a Boldogság várunk 3. lépcsőfokára.
Végül pedig az asztalnál, aki szerette volna meg lehetett oldani a sünis feladatlapot a munkafüzetből, illetve a Jó barátok vagyunk színezőt úgy, hogy 3 olyan dolgot kellett választaniuk és színezniük, amit ők szoktak csinálni a barátjukkal.
Reggeli köszöntés: körben állva megfogtuk egymás kezét lassan felemelve a Nap sugaraihoz hasonlóan, majd a végén hátrahajolva megnyitottuk napunkat.Közben szakaszosan elnyújtva, azt mondtuk,hogy ” Jó reggelt! Legyen szép napunk!” Majd elénekeltük a Jó reggelt ,jó reggelt kívánok c.dalunkat. Ezután meghallgattuk A Nap meséje c.gyermekmesét. Megbeszéltük a szereplőket, ki hogyan segített a másikon, kinek, miért fontos a társas kapcsolat.Utána elkészítettük a mi „társas körünket” ami jelképéül szolgált az osztályban való egymáshoz tartozáshoz.Mindenki beleírta saját emberkéjébe , mit jelent számára a barátság.Ezzel is bizonyítva azt,hogy a barátság és a társas kapcsolat elválaszthatatlan az ember életében.Az óra zárásaként ismét körbeálltunk, háttal egymásnak, s meghallgatva a hónap dalát- Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…, mind két kézzel megmasszíroztuk egymást!