Mi így énekeljük a hónap dalát 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
Tokajban voltunk kirándulni a csoporttal.
Közös élmény leírása.
Óvó néni egy reggel elmondta nekünk, hogy nemsokára kirándulni fogunk a csoporttal, Tokajba. Nagyon izgatottak lettünk. Anyukánkkal feltöltöttük a hátizsákunkat, raktunk bele: ropit, üdítőt, vizet és rágcsálni való finomságokat. Sok vizet vittünk, mert nagyon meleg volt.
A kirándulás napján reggel az oviba érkezés után felültünk a buszra és elindultunk. Mindenki a barátja mellé ülhetett. Egész úton énekeltük a kedvenc ovis dalainkat. Amikor megérkeztünk közösen megreggeliztünk a füvön, amit nagyon élveztünk. Ezután megnéztük a Tiszát, sétáltunk a partján és egy hajóra is meghívtak bennünket, hogy nézzük meg, hogyan néz ki belülről. Később felsétáltunk a Tokaji kilátóba, ahonnan megcsodáltuk a kilátást. Óvó néni mesélt a hegy szelleméről és a hőscincérről is. Amikor lejöttünk a hegyről megpihentünk egy fagylaltozóban, ahol finom kék és rózsaszín fagyit ettünk. Tokajból a Nyíregyházi Bújtosi tóhoz utaztunk. Itt egy nagyon nagy és szép játszótéren játszottunk. Mindenki olyan játékot választott amilyenhez kedve volt. Mindent kipróbáltunk. Hintáztunk, körhintáztunk, mászókáztunk, trambulinon ugráltunk, sportoltunk. Uzsonna után a busz elindult hazafelé, bár mi még szívesen maradtunk volna.
A busznál a szüleink vártak bennünket, mindenki elmesélte, hogy mi történt velünk a nap folyamán. Nagyon jól éreztük magunkat a kiránduláson. Bárcsak máskor is mennénk!
A társas kapcsolatok témakör feldolgozását a barátságlánc elkészítésével kezdtük. Előre kivágott papír babákat minden gyermek kedve szerint színezte ki, majd a jellel ellátott babákat egy kartonra ragasztottuk. A babáját mindenki a barátjáé mellé ragasztotta. Ezután „élőben” is láncot alkottunk, a tabló alapján. A tablót később a folyosón kiállítottuk. A gyerekek nagyon élvezték a tevékenységet.
Társas kapcsolatok hónapja
Amennyire sokrétű jelentéstartalommal bír a társas kapcsolatok szókapcsolat, annyira színesen, sokféleképpen lehetett megtölteni értékes tartalommal a boldogságórákat.
Szépen haladtunk lépésről-lépésre. Először is megbeszéltük, hogy micsoda szociális háló vesz minket körül. Örömmel fedeztük fel, hogy nagyon sokféle és különböző minőségű társas kapcsolatai vannak már egy 10-14 éves gyereknek is. Beszéltünk a különböző helyzetekben való viselkedés fontosságáról, a tisztelet „mindenhatóságáról”.
A következő alkalommal a barátságot helyeztük az óra fókuszába. Nagyon jól használható volt a kézikönyvben található görög tanmese a barátságról. Nagyon örültem neki, hiszen a 10-14 évesek között a barátok, a baráti kapcsolatok bizony sokszor megelőzik a családot. A tanmese segítségével beszéltünk a pletykáról, a furkálódásról és annak kezeléséről is. Ezzel párhuzamosan mindenki elkészítette a barátságötösét.
Elkészítettük novemberben a közös táblánkat, melyekhez a gyerekek gyűjtöttek képeket a társas kapcsolatok megjelenési színtereiről. A beszélgetésünkkel megalapoztuk, majd a tankönyv utasításai szerint elkészítettük a „mi házunkat” is. Így ismét beszéltünk a tisztelet, a bizalom, a szeretet és a megértés szerepéről.
Félve kezdtem bele a bizalomjátékokba, de órán hihetetlen csoda történt. Nem gondoltam volna, hogy a 4-8. osztályos 24 fős csoportom már közösséggé érett. Aggódva magyaráztam az egyes csoportoknak, hogy a kör közepén álló gyerek hogy dőljön hátra és bízzon a társaiban. Hiszen olyan ő ott, mint a saját élete szimbóluma. Néha kileng, de mindig van egy kéz, aki segíti, támogatja vagy megmutatja a helyes irányt. Imádták és merték játszani, sőt az első alkalommal volt olyan kislány, aki a hullámzás ritmikus érzését is átélte. Természetesen csak az állta kör közepén, aki akart.
Az elmúlt tanévben is tartottunk a gyerekeknek lélekmelengető teadélutánt, amikor is a tea a testet, a beszélgetés pedig a lelkünket melegítette fel. Ebben a hónapban is tartottunk ilyen összejövetelt a témába „vágva”.
Hosszú beszámolóm végén szeretném bemutatni a kedvenc képem, az utoljára feltöltött fotóm. Ez tükrözi számomra a legjobban a barátság órák fontosságát. Ritka az, hogy a napköziben a tanulás után és úgy általában egy 10 éves gyerek szó szerint beszélgessen egy 14 évessel. Diákjaim imádják a pozitív gyerek vagyok kártyát és tanulás után önállóan is használják. Ezt a pillanatot, az odafigyelést, egymás és magunk megismerését mutatja a fotó.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A gyerekek szeretettel beszéltek a társas kapcsolataikról.
Hálásak voltak azért, hogy olyan környezetben élhetnek, ahol boldogok.
A szülőkkel való kapcsolatukról is sokat beszéltek, és ami a legfontosabb, hogy az osztályközösségben, hogyan és milyen szempontok szerint választanak barátokat. Örömteli pillanatokat meséltek el a diákok, amiből merítettek, és le is rajzolták.
A társas kapcsolatok ápolása különösen fontos, a közösségfejlesztés érdekében is. Szeretném, ha a tanulók között olyan pozitív kapcsolat lenne, amelyben mindenben számíthatnak egymásra. Mivel több évig lesznek egymás osztálytársai, elengedhetetlen a jó viszony. Természetesen, egyelőre, a család számukra a legfontosabb kapcsolat.
Szent István Általános Iskola Rimóc
Kapcsolatok az emlékeken keresztül – Fotóalbum készítése
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Hahó ! Mackó! Ébresztő! Itt vannak a barátaid!
Boldoggá tett, hogy a gyermekek a mese meghallgatása után szívesen meséltek arról mit szoktak társaikkal, barátaikkal játszani. Megkérdeztem van e most valaki akitől esetleg szeretnének bocsánatot kérni valamiért. Meglepődtem és meghatódtam, mivel egymás után emelkedtek fel a pici kezek a magasba.
– Ne haragudj, hogy nem adtam oda a játékomat!
– Bocsáss meg, hogy tegnap nem engedtelek előre!
– Bocsi, mert meglöktelek!
– Kérlek ne haragudj! Jobban figyelek!
A kicsiny vallomások után a gyermekek észrevették, hogy könnyes a szemem.
– Mi a baj Andi néni?
– Nincs baj! – feleltem. Ezek a boldogság könnyei. Örülök, hogy ilyen drágák vagytok. Ezek most nagyon szép cselekedetek, amelyet tettetek.
Behunyt szemmel elképzeltük milyen lehet a barlangban. Érzéseket fogalmaztak meg, volt aki félne, van akinek a hideg jutott az eszébe, s van aki azt mondta ide el lehet menekülni.
A mackó talpát a mesében a hangya csiklandozta. Megkértem a gyermekeket csikizzék meg egymás talpát.
Óriási nevetés vette kezdetét. Nagyon jó hangulat alakult ki.
A témát barátságlap színezéssel egészítettük ki. Érezhető volt a csoportban az egymásra figyelés és a gondoskodás.
Elvarázsolt Házikó Óvoda/ Gradinita Casuta Fermecata
A játék kiindulópontja Lászlóffy Aladár ,,Barátság” című verse:
,,Barátom volt Péter,
barátom lett Áron,
egyik mindenképpen,
másik mindenáron.
Szeretem is őket,
s ők szeretnek engem,
összetartunk nagyon
ilyen szeretetben.”
A vers megtanulása után mindegyik gyermek barátot választ magának az ,, Egy , kettő, három/ Legyél a barátom” mondóka segítségével és egymásra figyelve, együtt ugornak a szabálynak megfelelően. (Fontos az egymásrafigyelés és az egymásrahangolódás)
Elvarázsolt Házikó Óvoda/ Gradinita Casuta Fermecata
A játék kiindulópontja Lászlóffy Aladár ,,Barátság” című verse:
,,Barátom volt Péter,
barátom lett Áron,
egyik mindenképpen,
másik mindenáron.
Szeretem is őket,
s ők szeretnek engem,
összetartunk nagyon
ilyen szeretetben.”
A vers megtanulása után mindegyik gyermek barátot választ magának az ,, Egy , kettő, három/ Legyél a barátom” mondóka segítségével és egymásra figyelve, együtt ugornak a szabálynak megfelelően. (Fontos az egymásrafigyelés és az egymásrahangolódás)