A november hónap témája a társas kapcsolatok volt Boldogságóránkon. A témát beszélgetőkörrel kezdtük, megbeszéltük milyen kapcsolatokat ismerünk, és mi melyeknek vagyunk tagjai. Próbáltuk összegyűjteni szüleink, nagyszüleink, rokonaink, barátaink és saját értékes tulajdonságait. Majd elkészítettünk egy fotóalbumot, melyen kis képekben megrajzoltuk legkedvesebb társas kapcsolatainkat. Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek… című dalát hallgatva táncra is perdültünk. Majd egy vidám társasozással fejeztük be az órát, a Pozitivity társasjátékkal, mely kikapcsol, fejleszt, összehoz!
Társas kapcsolatok ápolása
Kecskemét Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Társas kapcsolatok: barátságok ápolása, fontossága. Ki a legjobb barátod? Barátság tablót készítettünk.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóránk 3. témaköre a társas kapcsolatok ápolása volt. Relaxációs gyakorlatokba beleraktam a libás gyakorlatot, mivel azon a héten Márton napi libákat készítettünk. A gyerekek nagyon élvezték. Meghallgattuk és tánccal kísértük Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. számát. Elbáboztam Süni irigy lesz c. mesét. Megbeszéltük a mese kapcsán, hogy miért is van szükségünk társakra, barátokra.
Különböző társas kapcsolatokat erősítő játékokat alkalmaztam:
• barátság karkötőt készítettünk egymásnak, ahol a barátok elmondták milyen jó tulajdonsága miatt szeretik a másikat.
• vak kígyó játék: ezt a játékot a boldogságórás továbbképzésen tanultam. Úgy gondoltam kipróbálom a gyerekekkel is. A játék a gyerekek egymáshoz való bizalmát erősíti. A bekötött szemű gyermeket a párja vezeti akadályokon keresztül. Ezt a játékot a gyerekek összes társukon kipróbálták.
• párna foglaló c. játéknál a gyerekek zenére körbemennek, ha a zene megáll, egy párnára rá kell ülniük. A párnák folyamatosan fogynak, mert mindig elveszek belőle egyet. A végén megmaradt nyertest székre ültettük és jó tulajdonságokkal „bombáztuk” őt meg.
• Csapatépítésként barátságláncot készítettünk, ahol mindenki kapott egy papír babát. Ezeket mindenki kiszínezte, majd felragasztottuk körbe egy kartonra. A barátok egymás mellé kerültek.
Végezetül elénekeltük a kedvenc dalunkat a Van nekem egy álmom c. dalt.
A gyerekek örültek egymásnak a játékok alatt. Én azért örültem ,mert a továbbképzésen hallott játékokat be tudtam vinni a csoportomba és nagy sikert arattam vele.
Novemberi hónapban a társas kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk. Érdemes energiát fektetni kapcsolatainkba, ha boldoggá akarunk válni. Elkészítettük a nagy fotoalbumunkat, kisebb fotókat ragasztottuk bele, melyek különböző kapcsolatokat örökítenek meg. Megrajzoltunk a kezeinket és beleírtunk egymás értékes tulajdonságait. Jobb Veled a Világ!
November- A társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságórát a Hervad a virágom, éled a virágom… relaxációs gyakorlattal indítottuk. Ha boldog vagy… dal éneklése és mozgásos elemeinek elmutogatása után kiszínezték a gyerekek a Jobb veled a világ motivációs színezőt. Szóbeli körülírással következett a Kiről van szó ? elnevezésű gyakorlat, ahol az osztály próbálta kitalálni a megfejtést, mint anya, testvér, nagyapa stb. Táblára írtuk a Milyen a jó barát? tulajdonságait – segítőkész, kedves, szeretetreméltó, gondoskodó, őszinte stb. A szív szava – keresztrejtvény megoldása következett. Az Újraolvasó részben beszélgettünk a nem mintaszerű barátságról. A kutya- macska barátság kapcsán elmondták, hogy felháborító, ha valaki magára hagyja a barátját, ha becsapja őt. Viszont a becsapott állat- a farkas- is felelős, hogy hagyta magát rászedni. Szoborparkot játszottunk, ahol a résztvevők eljátszották a haragot, a kibékülést, a szeretetet, az összetartozást. Megtanultuk a – Nem lehet a Márta másé, mert a Márta már Tamásé nyelvtörőt. A kapcsolatok boldogsága beszélgetés után az óra lezárásaként a gyerek megfogalmazták, hogy hogyan járulhatnak hozzá a boldogságunkhoz a jó társas kapcsolatok. Elmondásuk alapján érdemes ápolni a kapcsolatokat, mert : 1. Szeretetet adunk és kapunk – támasznyújtás, 2. Barátságok kialakulása –bizalom, 3. Közös élmények- boldogságforrás. A téma lezárásaként meditációt végeztünk. Megfogalmaztuk, szívünkbe beültettük, hogy mit jelent számunkra a barátság. , Barátomat úgy szeretem, hogy őérte meg is teszem, amit csak neki adhatok, s amit érte tenni tudok, ami vele megtörténik, azt átélem vele én is…. Tudom, ő is szeret engem, és megbízik mindig bennem….,,Mindenki lerajzolta legjobb barátját, a rajzokat egy tablóra helyeztük el azzal a gondolattal, hogy –Együtt, egymásért érdemes ápolni a kapcsolatokat! 🙂
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása téma köré épülnek a tevékenységeink. A foglalkozásokat mindig relaxációval kezdjük majd elénekeljük az eddig tanult dalok közül a gyermekek kedvenceit. Megtanultuk az új dalt a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, kinek ki a barátja, miért jó neked, ha sok barátod van…stb. Meghallgatták a gyerekek a Tavaszi ébresztő c. verset és a Süni irigy lesz c. mesét. Elkészítettük a barátságláncot, amit kitettünk a hirdetőtáblára, hogy a szülők is láthassák.
November hónapban a társaskapcsolatok témáját dolgoztuk fel a 6. a osztályosokkal.A barátok egy-egy barátság-ötöst készítettek, kiemelve azt az 5 fontos dolgot, ami az ő barátságukat jellemzi.Jó érzés volt látni az összedugott fejecskéket, ahogy a gyerekek dolgoztak: ” a milyen is a mi barátságunk? ” kérdésen.
Lippói Gárdonyi Géza Általános Iskola
A diákok a rajzos feladatot választották. Páros munkaformában dolgoztak. Minden páros egy-egy társas kapcsolatot dolgozott fel. Ezek: kapcsolatok a szülőkkel, családdal, barátokkal, párjával. A diákok élvezték a közös munkát Különösen a szerelem, párkapcsolat csoport munkájának bemutatását várták.
A társakkal való jó kapcsolat ápolása. Pozitív tulajdonságok felsorolása először magunkra utána társainkra. Az ölelés fontossága. A dal jókedvet ad.