November hónapban járunk. A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása. Több alkalommal is foglalkoztunk ezzel a témával Egyik napon beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a beszélgetés témája: kik a barátaink, mit is jelent az, hogy barát, milyen is egy igazi barát? A beszélgetést egy bábjátékkal folytattam, melyet a boldogságóra könyvben találtam. A mese címe: Süni irigy lesz. A nap zárásaként minden gyerek készíthetett barátság karkötőt a barátjának. Készítettünk barátság virágot is a gyerekekkel: Ez több napot is igénybe vett, mire minden gyerek elkészítette a sajátját. A reggeli időszakban készítettük szabad játék tevékenység közben, az egyik felkínált tevékenységi forma volt. A hiányzó gyerekek utólag pótolták, és így mindenki elkészítette a barátság virágot. A társas kapcsolatok ápolása téma lehetőséget adott arra is, hogy megbeszéljük, hogyan tudnak együtt élni az állatok, és milyen állatok élhetnek együtt Lakóhely szerint elkülöníttették. A hónapban több alkalommal is meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van című cd- ről A gyerekek számára kedvelt volt a zene és a szöveg. Felszabadultan énekelték, és követék a koreográfiát. A gyerekek a barátság szimbólumát kiszínezték és felragasztották, a boldogságvár harmadik lépcsőfokára, ezáltal egyre közelebb kerültünk a boldogság elnyeréséhez.
A téma számomra nagyon tanulságos volt. Sok mindent megtudtam a baráti kapcsolatokról. Milyen együtt érzőek a gyerekek, mennyire ki tudják mutatni a szeretetüket, aggódásukat hiányzó, bajba jutott társuk iránt. A barátság az fontos dolog, a gyerekek most már érdeklődnek hiányzó társuk iránt és tudják, hogyha beteg, majd felgyógyul, és akkor majd újra játszhatnak együtt. A mese is tanulságul szolgált arra, hogy az igaz barát az nem irigy, a játékát megosztja a másikkal. A barátok üdvözlik egymást, egy kézfogás. egy ölelés, egy köszönés, egy baráti gesztus elég, hogy kimutasd érzelmeid a barátod iránt. A barátság karkötőt, ami szívószálból készült, minden gyerek örömmel és boldogan adta át a legjobb barátjának Egy gyerek több karkötőt is készített, és több gyerek is kapott egynél több karkötőt. Vannak a csoportunkban a lányok és a fiúk körében is tartós baráti kapcsolatok. Egy fiú és egy lány között is van tartós barátság, ez egy állítólagos gyerek szerelem kettőjük között. A barátság virágot színes papírból készítettük. A virág közepére került annak a gyereknek a jele, aki készítette, a szirmokra pedig a barátok jelei. Egy gyerek nem választott magának barátot, és őt sem választotta senki. Ő nem rég érkezett a csoportunkba, a beilleszkedését még segíteni kell. Vannak népszerű gyerekek a csoportban, őket sokan választottak és kevésbé népszerű gyerekek is, ők egymást kölcsönösen választották.
Társas kapcsolatok ápolása
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Együtt lenni nagyon jó! Örömöt és sok – sok szeretetet jelent családban és barátokkal körülvéve élni a hétköznapokat!
Nagyon boldoggá tette a kisdiákokat ennek a fotóalbumnak az elkészítése. Nagy lelkesedéssel és élményekkel gazdagon kezdtek hozzá a feladathoz az 1. c osztályosok!
Az órákon segítséget kaptak a diákok ahhoz, hogy majd felnőtt korukban meg tudják oldani a párkapcsolati problémáikat, megőrizzék fizikai és lelki egészségüket, megbirkózzanak rossz érzéseikkel.
„Minden emberben két oldala van az életnek: a személyes élet, amely annál szabadabb, minél elvontabb az érdeklődési köre; és az elementáris, a társas élet, amelyben az ember elkerülhetetlenül teljesíti az elébe szabott törvényeket.” Lev Tolsztoj
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A foglalkozást az előző napi „Szívesasszony” kezdte. Átadta a Boldogság szívét az általa kiválasztott gyermeknek: „Jobb veled a világ Dóri!” felkiáltással. Szókratész idézetének elolvasása és magyarázata után megfogalmaztak 3-5 dolgot, amitől a barátság jobban működhet. Ezután a barátság jelentőségéről beszélgettünk, majd elmondhatták, kik a számukra fontos emberek, és miért értékesek ők. Közösen megegyeztünk abban, hogy most nem említjük a családtagokat, hiszen azok az elsők mindenki számára. Jó volt látni, hogy senkit nem hagytak ki az osztályból, és azoknak az arcán a megelégedettséget, akik eddig úgy gondolták, hogy őket nem kedveli senki. Három gyermek megölelése után egy spontán bulit csaptak Bella dalára, majd kifulladva nyúltak el a szőnyegen. Egyik fiú ötletétől vezérelve Boldogsággúlát alkottak a legények, a lányok pedig asszisztáltak hozzá. A következő foglalkozáson elkészítettük a kézlenyomatot, aminek ujjaiba beleírták azt az öt dolgot, amitől szerintük egy barátság jól működhet. Ez a Barátságötös a tantermünk ajtaját fogja díszíteni a tanév végéig.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban a társas kapcsolatokról beszélgettünk a kis elsősökkel. Nagyon sok jó gondolatuk volt. Rajzban jelenítették meg, miért is fontos nekik a barátság. Az összetartozásunkat a közösségen belül egy barátságlánc készítésével erősítettük meg, ami a boldogság paravánra szív formában került fel.
Az ember társas lény. Ezt nagyon jól tudja az 1.m osztály is! 🙂 Miután megbeszéltük,hogy kik állnak hozzánk legközelebb,kik azok akik boldoggá teszik minden napjainkat, „fényképezőgépet” ragadtunk és megörökítettük ezeket a pillanatokat!
Társas kapcsolatok témakörön belül a Katica csoport barátság szíveket is készített. Szívecske formákat készítettünk, amelyekre a gyerekek a barátaikat rajzolták. Az elkészült alkotásokat a boldogság falra helyeztük el. Közben minden gyermek elmondta, hogy kit rajzolt a képre, és miért. Majd minden gyermek megölelte a szívecskére rajzolt kis barátját. Figyeltünk rá, hogy senki ne maradjon ki!
A barátságról szóló mese után, mi is barátságkarkötőt készítettünk. Mivel a csoport most nagyon szereti a gyöngyfűzést mi ezzel a technikával készítettük el. A gyerekek nagyon lelkesek voltak, az elkészült karkötőt mindenki a barátjának adta, és azon a héten különösen oda figyelt rá! A karkötő készítésnek akkora sikere volt, hogy sok gyerek olyan kis barátjának is készített ilyet, aki nem a csoportunkba jár. (A gyerekek kézfeje a mikulásos nyomdától piros! 😀 )
A társas kapcsolatok hónapjában Boldog Dóra újra meglátogatott minket. Mi is készültünk egy kis meglepetéssel, bemutattuk neki Boldog Kalandlátó Frida Zsófit – csoportunk kedvencét, akinek a gyerekek adták a nevét. Örömünkre ők is barátok lettek. Frida Zsófi minden hétvégén hazamegy valamelyik kisgyermekkel és naplójába a szülők által be lehet írni, a gyerekek által rajzolni milyen boldogító kalandokat éltek át együtt. A foglalkozást egy izgalmas, rajzos-zenés relaxációval kezdtük oly módon, hogy mindenki választott egy társat. Egyikük leült, a párja mögé állt és befogta a szemét. Így kellett rajzolni, miközben Bagdy Bella Jobb veled a világ c. dalát hallgattuk. Természetesen a párok cseréltek. Izgalmasnak bizonyult ez a bizalom-játék, kérték, hogy máskor is játszunk ilyet. Mint már a korábbiakban említettem, a tavalyi évben is csináltuk a programot és megtanultuk Aranyosi Ervin : Nézzünk farkasszemet c. versét,melyet nagyon megszerettünk, s most is felidéztünk. „Nézz jól a szemembe, nézzünk farkasszemet. Szememen át lásd meg, hótiszta lelkemet. Én a te lelkedbe szintén belelátok, s ha tetszik a látvány, lehetünk barátok.” Ezt követően eljátszottuk nekik a Süni és barátai bábjátékot, ami lehetőséget adott egy kis beszélgetésre arról, hogy számukra mit jelent a barátság. A csoportban épp zajló projektünk a gyerekeink által nagyon kedvelt Mancs őrjárat mese köré szerveződött, s ehhez kapcsolódva az előző napokban elkészítettük a barátságmancsokat, melyeket ajándékba adhattak a legjobb barátaiknak egy mancsjelvényre ragasztva. Izgalmas, kalandos, boldogságos délelőtt volt, melyet – bízom benne – fotóink is tükröznek. A folytatásban a családi kapcsolatokra kívánjuk irányítani a figyelmet.
Novemberi Boldogságóránk témája a Társaskapcsolatok ápolása.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát. Szívtuk a friss levegőt, majd kifújtunk a rosszat.
Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt hallgattuk meg Bagdi Bella előadásában.
Beszélgettünk arról, hogy kinek ki a barátja, vagy barátnője. Azt is elmondtuk, hogy miért őt
választottuk. /Azért, mert jószívű, mert nem kiabál, mert szép a haja, mert bátor./
Kis barátom, hogy vagy? c. játékot játszottuk közösen, amikor minden gyerek megkérdezte a
mellette ülőtől, hogy hogy van.
Barátságláncot készítettünk, kivágott emberformát kapott mindenki és kiszínezték olyanra,
amilyennek magukat látják. A saját jelüket is rárajzolták. A nagyobbak nagyon szívesen
segítenek a kisebbeknek. Kartonra egymásmellé felragasztottuk a barátokat egy kör alakban,
hogy a csoport barátságlánc legyen.
Boldog Dóra ismét csengő szó után elmondta a mondókát, a Kerek erdő kalandra hív téged…
Ez után a Tavaszi ébresztő c. mesét meséltem el. Közösen megbeszéltük a mese
cselekményét, a szereplők jellemző tulajdonságait és azt, hogy milyen boldogok voltak
együtt.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékban megbeszéltük, hogy mivel vigasztalnád meg a
barátodat, ha szomorú lenne. /pl: Virágot adnék neki, játszanék vele, valamit rajzolnék neki,
megölelném. /
A Süni irigy lesz c. bábjáték előadást örömmel figyelték, majd elmondták hogyan viselkedtek
a szereplők. A nagyobbak megpróbálták eljátszani a mesét.
A mindenkinek van barátja c. játékot körben állva, fonal gombolyagot adogattunk
egymásnak és elmondtuk egymásnak, hogy” azt szeretem benned, hogy szép a hajad,
szívesen segítesz a többieknek. /
A boldogságóra során nagyon fontos, hogy együtt játszak a gyerekekkel, mert vegyes óvodai
csoportnak szervezem az órákat. Igénylik a folyamatos segítséget, bemutatást.
A közös játék mindig nagy élmény a gyerek számára. A személyes példamutatás nagyon
fontos, főleg a kisebb gyermekek személyiség fejlesztése esetében.
Ebben a hónapban a gyerekek figyelmét egymásra, társaikra, barátaikra irányítottam.
Célom, hogy a gyerekek érezzék, megtapasztalják mennyire fontos a jó kapcsolat társaikkal
és a lelki jólétük szempontjából is nagyon fontos a baráti kapcsolatok kialakítása.
A Barátságlánc elkészítésével és a szociális szenzitív játékokkal az volt a célom, hogy
éreztessem az empátia, a törődés és a barátság fontosságát már az óvodás gyermekeknél is.