Őszi kézműves-játékos délután Márton jegyében a szülői közösséggel.
Társas kapcsolatok ápolása
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 3.
A társas- támogató kapcsolatok ápolása
Az első osztályosoknak nagycsoportban én voltam az óvónénijük. A Boldogságórákat már kiscsoport óta tartom számukra. Az óvoda-iskola átmenet Boldogságórákkal, amely a mesterprogramom fő célja, a gyermekek beilleszkedését segíti az iskolába. A Boldogságórát harmadik alkalommal tartottam az osztályban.
Az iskolások a tanító nénivel együtt vártak a megbeszélt időpontban. Már sok órán vannak túl a gyerekek, de amikor megláttak, örömmel jöttek oda hozzám és átöleltek. Ezek a találkozások is olyan támogató kapcsolatok a volt óvodásaimnak, amelyek egy kicsit hozzájárulnak a gyermekek önbizalmának erősítéséhez, „testi, lelki, sőt szellemi jóllétükhöz”. Hiszen erről is szól a Boldogságóra Program. Ezek a találkozások engem is feltöltenek energiával, nem csak a gyerekeket. A tanító néni is szívesen bent marad velünk és mindvégig jól érzi magát. Mikorra megérkezem. addigra az okostáblán már előkeresi a hónap dalait mind az alapprogram, valamint az erősségdalok közül.
Egy kicsit megmozgattam a gyerekeket a relaxációs gyakorlatokkal, majd az óvodából is ismert jó kis mondókával egybekötött mozgásos gyakorlatokkal: Ha jó a kedved, üsd a tenyered stb. Miután ezzel végeztünk, meghallgattuk a hónap dalát és közben mozogtunk rá. Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek címűt.
A következő feladat az csapatmunka volt. Vittem magammal babzsákokat és megkértem a gyerekeket, hogy álljanak két csapatba. Mivel egy gyermekkel kevesebb volt az egyik csapatban, így én is beálltam játszani egyszer, majd cseréltünk és a tanító néni is szívesen játszott. A gyerekek nagyon nagy örömmel fogadták, mert emlékeztek, hogy az óvodában is sokszor játszottunk ilyen sorversenyt. Mondanom sem kell, hogy nagy volt az izgalom, hogy ki fog nyerni, melyik csapat lesz a gyorsabb. Győztesnek lennie kell, de nekünk inkább a közös játék volt a lényeg. Szerencsére mindkét csapat nyert egyszer-egyszer. A végén megtapsoltuk egymást, mert mindenki nagyon lelkes volt és igyekezett mindent beleadni.
„A csapatmunka mindenkit támogat!”
A játék után kicsit lecsendesedtünk, azután elmondtam a gyerekeknek a mesét: Ferenczei Éva, Süni irigy lesz.
Kíváncsi voltam a mese után és megkérdeztem a gyerekeket arról, hogy történt-e már velük olyan, hogy a barátjával összevesztek. A baráti kapcsolatok megmaradtak még az óvodából, csak egy kicsit még jobban elmélyültek. Olyan is akad, aki azóta barátkozik egy osztálytársával, amióta mellette ül az osztályteremben.
Az egyik gyermek elmondta, hogy mi a barátommal szoktunk néha veszekedni, de azután mindig kibékülünk. Ezt a barát is megerősítette, aki mellette ült. Nagyon jót beszélgettünk!
A gyerekeknek elvittem a szív puzzle-t és amíg kiszínezték, addig meghallgattuk az erősségdalok közül a: Csapatmunka, valamint a Társas intelligencia című dalokat.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus, mesterpedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KÖZÉPSŐ CSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 3.
A társas- támogató kapcsolatok ápolása
A középső csoportosok mindig örömmel várnak, mert tudják, hogy a jó zene mellé mindig jó hangulat társul.
Először a középső csoportosokat is megkérdeztem arról, hogy kinek ki a barátja. Mindenki örömmel mondta, illetve mutatott a barátai felé. Sokan egymás mellett ültek, hiszen a játék során is együtt játszottak. Bagdi Bella zenéjét már nagyon várták. Ugráltunk, tapsoltunk, kiáltottunk, követtük a zene szövegét. Önfeledten táncoltak, nevettek a gyerekek. Jó volt látni, hogy jól érzik magukat a Boldogságórákon is velem.
A mese egy barátság mese volt. Lukács Elvira: Baráti segítség című meséjét mondtam el a gyermekeknek. Az előző héten egyébként is a kismókusról beszélgettek, sőt az óvónéni behozta a csoportba a kislánya csíkos mókusát. Nagyon cuki kis állat volt, ezért még élénken élt a gyermekek emlékezetében a mókus. A végén kérték a gyerekek, hogy hallgassuk meg még egyszer a zenét, ezért a kérésüknek eleget tettem. Baráti hangulatban köszöntünk el egymástól. Jó volt újra veletek lenni!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus, mesterpedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 3.
A társas-támogató kapcsolatok ápolása, gyakorlása
A kiscsoportosaimnak harmadik alkalommal tartom a Boldogságórát.
A héten folytattuk a Boldogságóra témáit a támogató kapcsolatokkal, a barátsággal, segítségnyújtással. A gyerekekkel, mint mindig, most is egyből ráhangolódtunk a zenére. Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát hallgattuk és tornásztunk is rá. Tapsoltunk, nyújtózkodtunk, kiáltottunk, dobbantottunk a lábainkkal. Beszélgettünk arról, hogy a csoportban kinek van már barátja. Pár gyermek, akik az előző csoportból maradtak le egymást választották barátnak. A többiek általában az egy asztalnál ülő gyermekeket mondták, vagy aki közvetlen mellette ül. A bölcsődéből tizenkét gyermek érkezett, ezért ők jól ismerik egymást. A mindennapos mozgás továbbra is kedvelt tevékenysége a gyermekeknek. A mozgás minden fejlődés alapja, ezért is fontos, hogy szeressenek mozogni. Nagyon szeretnek festeni, az ecsetet is használjuk, de a finommotorika fejlesztése érdekében kézzel, ujjal is festettünk. A barátságkéz megfestése volt a feladat. Az ősz színeit használtuk: barna, citromsárga, narancssárga, zöld és piros. A színeket mindenki önállóan választotta ki. A gyerekek döntötték el, hogy az öt ujj közül melyiket milyenre festik. Ezzel gyakoroltuk a színekkel való ismerkedést. A Boldogságórához kapcsolódóan színeztünk barátságvirágot is, amit hazavihettek a gyerekek, de a csoportban is odaadhatták, akinek szerették volna. Nagyon aranyosak voltak, amikor kölcsönösen egymásnak színezték a barátok. A gyermekek kezeit, majd barátságkéznek összekapcsoltuk. Ez jó kis szociometria is volt, mert megismertük a gyermekek baráti kapcsolatait. Vannak kölcsönös barátságok. Ebből kiderült, amit egyébként a napi megfigyelések során is megtapasztalunk, hogy kik azok a gyermekek, akiket sokan szeretnek, akikkel szívesen játszanak. Csoportos átlag feletti szimpátia jelölésben több mint a csoport fele részesült. Jól éreztük magunkat, és kialakulóban van a jó kis csoportkohézió, ami szükséges ahhoz, hogy együtt tudjunk játszani, dolgozni, tevékenykedni. Most is jó kis hetünk volt!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus, mesterpedagógus
Orosházi Vörösmarti Mihály Általános Iskola Rákóczitelep Tagintézmény
Kedvesség világnapja
Idézetek:
• „A kedvesség olyan nyelv, amit a süket is hall, a vak is lát.” – Mark Twain
• „A jó szó nem kerül semmibe, mégis sokat ér.” – magyar közmondás
Célok:
• A kedvesség jelentésének mélyebb megértése
• Szinonimák, rokon értelmű szavak gyűjtése
• Pozitív kommunikáció fejlesztése
Ráhangolódás – „Kedves vagy?”
1.Interaktív kérdések:
• Mi jut eszedbe a „kedvesség” szóról?
• Milyen helyzetben voltál már, amikor valaki kedves volt veled?
• Te hogyan szoktál kedves lenni másokkal?
Mini játék – „Kedves vagy – vagy csak udvarias?”
Táblán 5 mondat, döntésétek el: ez valódi kedvesség vagy csak udvariasság?
Példák:
1. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Nagyon örülök, hogy ma is itt vagy.”
• „Bocsánat, elnézést kérek.”
• „Szerintem ez egy nagyszerű ötlet volt tőled!”
• „Kérem, adja ide a füzetét.”
• „Köszönöm, hogy meghallgattál.”
2. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Szeretném, ha tudnád, hogy számíthatsz rám.”
• „Viszontlátásra!”
• „Nagyon jól haladsz, csak így tovább!”
• „Kérem, fáradjon beljebb.”
• „Szép a rajzod, tetszik, ahogy megoldottad.”
3. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Ma is mosolyt csaltál az arcomra.”
• „Egészségedre!”
• „Nagyon figyelmes voltál az előbb, köszönöm.”
• „Köszönöm a választ.”
• „Szeretem, hogy ilyen türelmes vagy másokkal.”
4. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Köszönöm, hogy segítettél.”
• „Jó napot kívánok.”
• „Nagyon jól megoldottad ezt a feladatot!”
• „Ne haragudj, de most nem tudok segíteni.”
• „Szerintem ügyes vagy, csak még gyakorolni kell.”
2.Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
Variációk:
• Páros vagy csoportos munka
• Verseny: ki találja a legtöbb egyedit?
Példák: barátságos, szívélyes, figyelmes, bájos, jóságos, szeretetteljes, udvarias, segítőkész, türelmes, empatikus
3. Kedves mondatok – önreflexió és írás
Feladat 1: Írj le, amit másoknak mondasz, ha kedves akarsz lenni!
Feladat 2: Írj le, amit magadnak mondhatnál, ha nehéz napod van!
Beszélgetés: Miért fontos, hogy magunkkal is kedvesek legyünk? Hogyan hat a kedvesség a hangulatunkra, kapcsolatainkra?
4. Plusz ötletek
„Kedves interjú”
Párokban dolgozva kérdezzék meg egymást: – Mikor voltál utoljára kedves valakivel? – Mi volt a legkedvesebb dolog, amit valaha mondtak neked?
5. Zárás „Kedves üzenet a napra” (szókártyára)
Melléklet:
Örülök, hogy ma is itt vagy velem!
Jó veled együtt dolgozni, mindig figyelmes vagy.
Büszke lehetsz magadra, ügyesen megoldottad!
Köszönöm, hogy segítettél, sokat jelentett!
Nagyon jó ötleteid vannak, inspirálsz engem is.
Ma is mosolyt hoztál az osztályba!
Szeretem, hogy mindig őszinte vagy.
Jó látni, hogy ilyen kitartó vagy!
Megérdemled a dicséretet, szép munka volt!
Kedves vagy, és ez sokat számít másoknak.
Nagyon jól figyelsz másokra, ez ritka érték.
Köszönöm, hogy meghallgattál!
Tisztelem benned, hogy mindig próbálkozol.
Jó érzés, hogy számíthatok rád.
Ma is tettél valami jót, észrevettem!
Nagyon jó a humorod, feldobja a napomat.
Szeretem, hogy mindig segítőkész vagy.
Jó példát mutatsz a többieknek.
Köszönöm, hogy ilyen kedvesen szóltál hozzám
1. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Nagyon örülök, hogy ma is itt vagy.” ________________
• „Bocsánat, elnézést kérek.” ________________
• „Szerintem ez egy nagyszerű ötlet volt tőled!” _______________
• „Kérem, adja ide a füzetét.” _______________
• „Köszönöm, hogy meghallgattál.” _______________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
2. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Szeretném, ha tudnád, hogy számíthatsz rám.” ______________
• „Viszontlátásra!” ______________
• „Nagyon jól haladsz, csak így tovább!” _________________
• „Kérem, fáradjon beljebb.” ______________
• „Szép a rajzod, tetszik, ahogy megoldottad.” ________________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
3. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Ma is mosolyt csaltál az arcomra.” ___________________
• „Egészségedre!” _________________
• „Nagyon figyelmes voltál az előbb, köszönöm.” _____________
• „Köszönöm a választ.” _______________
• „Szeretem, hogy ilyen türelmes vagy másokkal.” _____________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?
4. csoport – „Kedves vagy udvarias?”
• „Köszönöm, hogy segítettél.” ___________________
• „Jó napot kívánok.” _________________
• „Nagyon jól megoldottad ezt a feladatot!” __________________
• „Ne haragudj, de most nem tudok segíteni.” _________________
• „Szerintem ügyes vagy, csak még gyakorolni kell.” ___________
Szinonimavadászat
Feladat: „Ki tud több szinonimát gyűjteni a kedves szóra 2 perc alatt?”
Írj le, amit másoknak mondasz, ha kedves akarsz lenni!
Írj le, amit magadnak mondhatnál, ha nehéz napod van!
Reflexió
Az óra jól sikerült: a tanulók aktívan részt vettek, nyitottak voltak a témára, és sok értékes gondolat született. A feladatok fejlesztették a szociális készségeket, az önismeretet és a nyelvi kifejezőkészséget. A kedvesség témája különösen jól illeszkedik a közösségépítéshez és az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez.
Tanulói visszajelzések
• „Jó volt, hogy nem csak beszéltünk róla, hanem játszottunk is.”
• „Most már tudom, hogy a kedvesség nem mindig nagy dolgokat jelent.”
• „Tetszett, hogy magunknak is írhattunk kedves mondatokat.
A társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás célja a társas kapcsolatok tudatosítása és fejlesztése volt, mely során a tanulók csapatmunkában és egyéni feladatokon keresztül dolgoztak.
Az egyéni munka során mindenki elgondolkodhatott saját kapcsolatairól, erősségeiről és fejlesztendő területeiről. A csapatmunka alatt a résztvevők megosztották tapasztalataikat, közösen kerestek megoldásokat, és gyakorolták az egymásra figyelést.
A kártyás feladatok játékos, interaktív formában segítették a nyitott kommunikációt és az önismeret mélyítését. A foglalkozás végére a tanulók jobban megismerték egymást, és tudatosabban látták, hogyan tudják kapcsolataikat ápolni és fejleszteni a mindennapokban.
A Boldogságóra foglalkozáson folytatjuk a barátság témakörét. Miután Boldog Dóra baba köszönti a gyerekeket elmesélem a témához tartozó mesét. Ezután beszélgetünk a barátságról, hogy kinek ki a barátja, és mit szoktak együtt csinálni a barátok. Közösen építünk is a gyerekekkel, hogy fejlődjön az együttműködésük és alkalmazkodó képességük, illetve erősödjenek a közösségi kapcsolataik. Végül táncolunk a témakörhöz tartozó dalra. A héten tartunk lámpás felvonulást az óvodába járó gyerekek és hozzátartozóik részvételével. Ezzel célunk nemcsak a csoporton belüli kapcsolatok ápolása, hanem az óvoda és a családok közötti kapcsolat elmélyítése.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Boldogságóránkon a társasa kapcsolatok működésének fontos feltételeit jártuk körül és valósítottuk meg.
1. Ráhangolódás
-villanyáram relaxáció. ” Minden rendben, rendben minden…”
– névjegy: saját társas kapcsolatokat támogató erősségem
– adom a közösbe!
2. Jelentés teremtés
– 1,2, 3 …tapas gyakorlat és tanulságai
– közös szabályalkotás: játszani jó, de hogyan lehet mindenkinek jó?
– játokok párban, kiscsoportban
3. Lezárás: Mit tudtam meg ma magamról?
A hónapban a támogató kapcsolatokról volt szó. Az ajánlás alapján többször is meghallgattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy című dalát, és többször táncoltunk is rá. Körben ülve egy héten legalább egyszer eljátszottuk a kis barátom hogy vagy játékot, mellyel erőstítettem a társas kapcsolatokat. A legjobban a barátság ujjlenyomat készítés tetszett nekik, ezt postás játékba fűzve játszottuk.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A novemberi hónapban a társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. Az első osztályosokkal páros munkában memóriakártyákkal együtt játszottunk. A harmadik osztályosok sztorikocka segítségével együtt alkottak egy közös történetet, amelyben az együtt gondolkodás, a fantázia, az egymás elfogadása és a kreativitás volt a fókuszban. Az elsősök megfogalmazták az 5 legfontosabb gondolatot a barátságról és ezt le is rajzolták egy barátságötösben. (Szeretet, együttműködés, egymás meghallgatása és elfogadása, humor és kedvesség). A harmadikosok verset írtak a barátságról. Nagyon jó hangulatban teltek az órák, hiszen mindenki az osztályban lévő barátjával együtt munkálkodhatott. Színes, vidám és értékes gondolatok fogalmazódtak meg a foglalkozásokon.