Az előző csoporthoz képest más a csoportdinamika a jelen Tulipán csoportban. A gyermekek többsége viselkedése erősen egocentrikus. Ez életkori sajátosság is, de az évek során megfigyelhető, hogy a gyermekek akarati élete változott. Kiscsoportban megfigyeltem, hogy sokkal önállótlanabbak a gyermekek, nincs szülői elvárás. A családok nagy részében a gyermek irányít. Már nemcsak a gyermekek érzelmi nevelésére, de a szülők tájékoztatására, tanácsadására is szükség van. Egyre több az elvált szülő is, amely érzelmi terhet vet ki az egész családra. Kiemelten odafigyelek ezekre a gyermekekre, hiszen tudjuk, hogy az emocionális biztonság megingása lelki és testi tünetek következményei lehetnek. Azért, hogy hitelesebben segítsem a családokat szeptembertől a Nyíregyházi Egyetemre járok Mentálhigiénés közösség és kapcsolatépítő mester szakra. Nagyon érdekes társadalomtudományi, jogi, szociológiai pszichológiai, illetve mentálhigiénés ismeretekkel gazdagodtam az előző hónapokban, amelyet beépítek a munkámba. Azt gondolom, hogy képezni magamat azért jó, mert szélesebb látókörrel sokkal jobban tágul nézőpontom és magasabb szinten fejlődik empátiám. A szülőket bevonom a havi témákba, zárt csoportban beszámolok az eseményekről és javaslatokat nyújtok a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztéséhez. A tevékenységek bevezetéseként meditációnak arcizomlazítás játékosan feladatot választottam. Összeszorított száj mellett felfújták az arcukat, és jó erősen fújták, mint egy lufi, pukkanó hangot adtunk ez nagyon tetszett a gyerekeknek. Folytattuk a relaxációt zenével. Ellazulok, laza vagyok című dalt hallgattuk meg, és követtük az instrukciókat. Az előző nap elkészített mikulás virágokat megfogtuk és a rajta lévő jelek nem sajátjuk volt. A feladat az volt, hogy a jelen szereplő társaikról, jó tulajdonságokat kellett felsorolni. Szeretném, ha a gyermekek a jóra koncentrálnának, mindig az jut eszükbe, hogy ki, milyen negatív cselekedetet vitt végbe. Szeretném, ha nem csak külső tulajdonságokat fogalmazzák meg, hanem figyeljenek fejlődő személyiségük belső értékeire. Általánosságban elmondható a csoportomba járó gyermekekre, hogy többségük nagy önbizalommal rendelkezik. Ez nagyon fontos az életben való boldoguláshoz, nem szeretném, ha csalódások érnék Őket és éppen ezért fontos a biztatás, a támogatás a kihívást jelentő feladatoknál. Elsődleges feladat kialakítani a pozitív, reális énképet. A gyermekek legyenek tisztában korlátaikkal, alakuljon ki a frusztrációs tolerancia és a szabálytudat. Szeretném, ha mindig a jószándék vezérelne minket és közösen dolgozhassunk önmagunk fejlődéséért. Ebben az évben kiemelten koncentrálok erősségeikre. Következő feladat az erősség munkafüzetből csapatmunka erősség mondókát elmondtuk többször is gyakoroltuk. A hozzá tartozó képet kiszíneztük a gyerekekkel. A következő kezdeményezés a mese volt Tavaszi ébresztő címmel. A mese szereplőjének tulajdonságait beszéltük meg. A csapat munkáról és a csoportunknak az összetartozásáról folytattuk az eszmecserét. Elkészítettük a barátság láncot mindenki ki színezte a nemének megfelelő fiút vagy lányt. Az ember figurákat kivágtuk és felragasztottuk egy lila kartonra, mintha körben állnánk, mint egy igazi lánc. Mindenki kapott három jelet és választott három barátokat ahová szeretnénk a jeleket felragasztani. Így a játékkal egy bekötött szociometriai vizsgálat is lezajlott. Szerencsére mindenki itt volt csoportban, nem volt hiányzó. 2 gyermek nem kapott jelet, ezért peremhelyzetűek. Az egyik BTMN spektrumzavaros kisfiú, a viselkedését nehezen tudják a gyermekek tolerálni, mert sokszor kiszámíthatatlan. Előfordul, hogy hirtelen meglöki a gyermekeket, kommunikálni nehezen tud velük, hátránykompenzáció összetett, szociális területen érintett. Fejlesztőpedagógusként is foglalkozom vele szakértői javaslat szerint heti 11 órában. A másik egy „csúnya” válás közepén lévő kislány, nagyon bátortalan, nem eszik az óvodában. Kis lépésekben haladunk, már elértük, hogy már iszik folyadékot és már csatlakozik, sodródik a tevékenységekbe, mára már nem különül el, de kölcsönös kötődése a gyermekekhez még nem alakult ki. Az ő választásai jelzik, hogy Ő kit szeretne barátnak, ez jó jelzés nekünk, hogy közösségi motivációkat próbáljuk úgy rendezni, hogy kielégítő legyen a kislány vágyainak. Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt játszottuk el a gyerekeknek, amely már hagyomány, ezzel a fejezzük be a boldogóra foglalkozást. A játékok végén pedig felraktuk a vár harmadik lépcsőfok ára a szimbólumot jelző kiszínezett emblémákat. A boldog óra foglalkozás nagyon sok tapasztalatot ad a gyerekeknek segít megismerni újabb fogalmakat és tudatosítani saját és társaik által jelzett érzelmeket. Segít előtérbe helyezni a pozitív gondolatokat. Nagyobb hangsúlyt kap a társas kapcsolat és társakhoz való kötődés emocionális kifejezése. Úgy gondolom, hogy mindannyiunknak szükségünk van a fejlődésre, akár gyerekek vagy felnőttek vagyunk. A társas kapcsolatok alakításában határozottan érzem, hogy kiemelt feladatom van.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témája kapcsán igyekeztünk előtérbe helyezni a társas kapcsolatok mélyítését, bővítését a csoportban. Erősítettük a gyerekekben az együttműködési és empatikus képességeket. Közösen beszélgettünk arról, hogy milyen egy igazi jó barát. Megismerkedtünk az irigy sünivel, aki nem akarta megmutatni az új mesekönyvét a barátainak… Játszottunk csoportos és páros játékokat. Elkészítettük a csoport barátságfüzérét, ahol mindenkinek jutott egy jó barát. Végezetül cimborálni indultunk az óvodába a többi csoporthoz.
A társas kapcsolatok téma feldolgozását egy vezetett relaxációval kezdtük, melybe a Mindfulness által használt elemeket is belefűztünk, mint a légzés megfigyelése, a test egyes részeinek tudatosítása, érzékelése, a gondolataink fókuszálása, majd a megengedés. A gyerekeknek nagyon tetszett az ellazulás, könnyen ráhangolódtak, elcsendesedtek. A végén megbeszéltük, kinek, milyen érzései, érzetei voltak közben, miket tapasztalt. Utána egy játékkal folytattuk a foglalkozást. A „Tükör játék” még jobban összekapcsolta őket, megtapasztaltuk, hogy nem is olyan könnyű tükörképet mutatni. A téma bevezetéseként elolvastuk az ajánlott közmondást: “A megosztott öröm dupla öröm, a megosztott bánat fél bánat.”, majd megbeszéltük, mit is jelenthet ez a mondat. A gyerekek nagyon jól átérezték a közmondás jelentését. Elmondták, hogy amikor valami jót mesélnek el a barátaiknak vagy családjuknak, még jobban örülnek, mert látják, hogy mások is boldogok az ő örömük miatt. Például: „Ha elmondom a barátomnak, hogy ötöst kaptam, ő is örül velem, és ez még jobbá teszi az érzést.” vagy „Ha egyedül játszom egy új játékkal, az is jó, de ha megosztom valakivel, még jobb.” Megnéztünk egy rövid kisfilmet, amiben kicsik mondták el saját szavaikkal, hogy számukra mit jelent a barátság. Nagyon motiváló volt a gyerekek számára és jó hangulatot teremtett következő feladathoz. A „Tégy egy lépést felém játékot” kombináltam a „Szerethető vagyok” feladattal. Megkértem a gyerekeket, hogy álljanak bárhova a terembe. A folytatásban mindenki egyszerre lépett, de csak egyet, a felé, akit barátjának vél. Így alakultak ki a hármas, négyes csoportok. A feladatuk az volt, hogy, hogy átbeszéljék, leírják, lerajzolják, hogy a következő kérdésekkel kapcsolatban mi jut eszükbe? „ Milyen tulajdonságokat kedvelnek egymásban?”, „Mit gondolnak ők maguk miért szerethetőek?”, „Miért fontosak számukra a barátok?”. A feladat megbeszélését azzal kezdtük, hogy minden kisgyerek felállt, és mondtunk róla néhány pozitív tulajdonságot. Majd a csapatoknak kellett megfogalmazniuk, hogy a kérdésekre milyen válaszokat adtak. Ez után meghallgattuk a hónap dalát, együtt táncolva énekeltük. A foglalkozás kreatív részében „barátság füzért” készítettünk. A gyerekek nagy gonddal választották ki, hogy ki, kinek a kezét fogja, ki, kinek a barátja. Az órát levezető relaxációval zártuk.
Középső csoportosok vagyunk, már kezdenek kialakulni a szorosabb baráti kapcsolatok. Olyan jó látni, mikor megérkezik a várva-várt barát, felcsillan a szemük és öleléssel üdvözlik egymást. Van egy kisfiú a csoportunkban, aki nem beszél az óvodában, csak egy kisfiúnak szólal meg. Együtt játszanak örömmel, felszabadulva., elfogadják egymás ötleteit, együtt valósítják meg elgonodolásaikat. Örömmel tölt el, hogy egy szorongó kisfiú a barátja hatására mennyire mássá válik. A téma feldolgozását a „Puha, meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” című relaxációs gyakorlattal kezdtük. Barátságláncot készítettünk: mindenki kiszínezett egy ember figurát és elhelyeztük egymás mellett az asztalon az ő választásuk szerint. Megbeszéltük, hogy ki-kinek szeretné fogni a kezét és miért. A témát bábjátékkal dolgoztuk fel: Süni irígy lesz cíművel. Nagyon szerették a gyerekek hallgatni és nézni. Beszélgetéssel zártuk a tevékenységet, mivel ma van a „Ne vásárolj semmit – nap”, megbeszéltük, hogy amire már nincs szükségük játékra, tegyék bele egy cipős dobozba és a kis barátjuknak hozzák el, fiúk a fiúknak, lányok a lányoknak. Még ez sok szervezést igényel, remélem karácsony előtt meg tudjuk valósítani a csoportunkban.
Novemberben a társas kapcsolat témában a gyermekeknek már sok tapasztalatuk van arról, hogy társsal együtt boldogabbak vagyunk, a közösségnek ereje van. Meghallgattuk a hónap dalát. Beszéltünk a család fontosságáról. Mindenki beszélhetett a családi társas kapcsolatairól. Beszéltünk az iskolán belüli barátságokról. Mindenki fontosnak tartotta az osztályon belüli barátságokat. Kicsit a jövőbe is tekintettünk, hogy milyen társas kapcsolat vár rájuk. Pl. szerelem, munkahely, saját család. Arról is nagyon jókat beszélgettünk, hogy milyen csatornán tartunk kapcsolatot. Az online felület mindenkinél szóba jött. Összegyűjtötték azokat a közös tulajdonságainkat, amik szükségesek a barátsághoz és ezt le is jegyezték. Erről két plakát is készült.
Óra elején meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Megnéztük az 5 perces rövid filmet, az összetartozásról, majd megbeszéltük a látottakat. Minden gyermek elmondta, ki a legjobb barátja és miért. Beszélgettünk a legjobb barát jellemzőiről, és néztünk pár barátságról szóló rövid videót. Volt egy teljes napunk, amikor csoportban dolgoztunk minden órán, ezzel is kifejezve, hogy mennyire fontos, hogy az ember társaságban legyen. November közepén pedig egy terápiás kutyus volt nálunk, hogy megmutassa ő is, milyen fontos a barátság és a kapcsolatok.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
„Barátság füzér”
A mai nap folyamán iskolánkban egy különleges foglalkozást tartottunk, amelynek célja az volt, hogy a diákok mélyebben megértsék a barátság értékét, és erősítsék kapcsolataikat társaikkal.
A program kezdetén a tanulókat kis csoportokra osztottam, és közösen dolgoztak egy barátság füzér elkészítésén. Színes papírcsíkokat kaptak, amelyekből láncszemeket hajtogattak, majd ezeket egymáshoz rögzítették. Minden egyes láncszemre egy-egy pozitív tulajdonságot vagy értéket írtak, amely szerintük fontos egy jó barátságban. A diákok olyan szavakat választottak, mint például: bizalom, támogatás, őszinteség, megbocsátás, figyelem, kedvesség és türelem.
A közös alkotás során a csoportokban élénk beszélgetések alakultak ki arról, hogy mely tulajdonságokat tartják a legfontosabbnak, és hogy hogyan tudják ezeket megvalósítani a mindennapi életükben. Sok tanuló személyes példákat is megosztott, amelyekből kiderült, milyen sokat jelentenek nekik barátaik.
A foglalkozás zárásaként közösen beszélgettünk arról, hogyan lehet ezeket az értékeket erősíteni a barátságokban. A diákok többek között azt említették, hogy fontos egymás támogatása nehéz helyzetekben, a konfliktusok békés megoldása, valamint az őszinte és nyílt kommunikáció. Többen megfogalmazták, hogy szeretnének jobban odafigyelni barátaik érzéseire és igényeire.
A program rendkívül sikeres volt, hiszen nemcsak kreatív módon erősítette a közösséget, hanem mélyebb gondolatokat is ébresztett a diákokban a barátság értékéről és szerepéről az életükben. Reméljük, hogy a „Barátság füzér” elkészítése maradandó emlék marad számukra, és segíti őket abban, hogy még szorosabb kapcsolatokat alakítsanak ki egymással.
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja.
Ezt a témát a 8. osztályban, Jurácsikné Vékony Anna vezetésével, etika órán boncolgatták a tanulók.
Két videó megtekintése után, a hasonlóságok és különbségek megkeresése indította el a beszélgetést. A tanulók hamar eljutottak arra a következtetésre, mennyire fontos, hogy osztálytársaikkal, a környezetükben élőkkel megfelelő módon tartsanak kapcsolatot. Az odafigyelés, a problémák megbeszélése sok gondot, bajt megelőz.
Ne menjünk el egymás mellett!
Figyeljünk oda egymásra!
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
November hónapban a Társas kapcsolatok fontosságáról, szerepéről, ápolásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Körbejártuk a barátságokat, családi kapcsolatokat. Olyan szavakat soroltak, melyek a jó baráttal kapcsolatos elvárásaikat mutatják meg. Szólásokat, közmondásokat is gyűjtöttünk és értelmeztük is őket. Boldogságfokozó pozitív hatásait is vizsgáltuk. Megállapítottuk, hogy nagy szükség van a mindennapjainkban az igaz baráti kapcsolatokra, melyek stresszt űznek, energiát kölcsönöznek, örömszerző hatással bírnak. Ezek a kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók fent, és az előforduló konfliktusok is feloldhatók közös akarattal, kedvességgel. Több olyan feladatot végeztünk el, melyek kapcsolataikat erősítették. Barát-sál, Barátságfűzér készítése papírból, Távíróoszlop, Szoborpark, Széktámogató, Ki enged ki?, Szigetjáték. Feladatvégzés során szólt a hónap dala, mely növelte a hangulatot is.
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Fontos kapcsolataink tudatos ápolása. Fontos, hogy boldogok legyünk, akkor minden könnyebben megoldódik. A szeretet megélése egészségesebbé, hosszabb életűvé tehet.