A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1. b osztályában a társas kapcsolatok témában a gyerekek és szeretteik együtt készítették el a plakátokat. A kézlenyomatok megmutatták, hogy a mindennapi boldogságunkat a kapcsolatok mélysége, a kapcsolatban lévő szeretetenergia teszi teljessé. A lenyomatok között található egy kéz körvonala, melynek szívszorongató háttere van. Egy kisdiák testvére, aki kórházban éli a mindennapjait, mintát mutat arra , hogy a testvéri és a családi kapcsolatok, a szeretet, hogyan tudnak erőt adni az élet mindennapi megpróbáltatásaihoz. Egy másik kisdiáknak a társas kapcsolatrendszerében a kutyusa tappancs nyomait is felfedeztük. A kisállat önzetlen, tiszta szeretete fontos a gyerek életében. Az elsőseim a boldogságórákon a zenén , a mesén, a beszélgetéseken keresztül érezték meg az emberi kapcsolatok kiemelkedő jelentőségét. Úgy érzem lelkük tárolta a következő gondolat erejét: ” Az ember társas lény!”
Szükségünk van az emberi kapcsolatokra, hogy hittel teli, boldog életet élhessünk ezen a csodás bolygón.
Társas kapcsolatok ápolása
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Forrásvíz csoport
A társas kapcsolatok témát feldolgozó órán, a mese továbbgondolása előtt a társasjátékozás alatt beszélgettünk az iskolai, otthoni kapcsolatainkról. A barátság időnként problémákkal, összeveszésekkel és örömteli kibéküléssekkel járnak. Különbözően vélekedtek a tanulók ki, mit tesz meg a barátjáért. Élesen elítélték az érdek-barátságot és sokat meséltek arról, hogyan állnak ki a többiekkel szemben a barátok igazáért. A barátságárt áldoznak idejükből és sok közös élményt, emléket őrizgetnek. A beszélgetés fonalát szőtték Naftalin meséjébe:
Már másképp gondolom!
„Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
Örült, hogy a birtok minden része rendben van. Szépek a virágok, sokat nőttek a bokrok. Sok ideje van, mióta kiköltözött ide, senki nincs körülötte. Azzal foglalkozik ugyan, amivel akar, de mindig egyedül van. Olyan sincs, akinek meg tudná mutatni, milyen szép a birtoka. Ezen el is kezdett gondolkozni, hangosan beszélt:
– Egyedül vagyok, nem jár erre senki. Mit tegyek, hogy szerezzek magamnak barátokat?
Járkált, járkált és eszébe jutott, hogy korábban voltak barátai, de Ő nem szeretett eljárni hozzájuk, hiába hívták meg. Senkire nem volt ideje, ez az oka, hogy már lassan hozzá sem jött senki. Kezdetben jól eltöltötte az időt egyedül is, de most már hiányozik a társaság, a beszélgetés. Már kíváncsi is volt, mi lehet a korábbi barátaival.
– Kitaláltam, hogy meghívókat viszek nekik és beleírom, hogy finomságokat sütök! Várom Őket szeretettel és megírom azt is, hogy sajnálom, hogy korábban nem értékeltem a barátságukat, de már másképp gondolom. Remélem, megbocsátanak!
Így is tett. Gyártotta és kihordta a meghívókat. Bízott benne, hogy korábbi barátai elfogadják a meghívást. Sütni, főzni kezdett az illatok mindenfelé szálltak. Elérkezett az idő, hogy meg kellett volna érkezni a vendégeknek. Már a szíve is nagyon dobogott a várakozásba.
És egyszer csak megérkeztek!!!! Jöttek sorra: Mogyoró, Eperke, Misztikó, Babci.
Naftalain nagyon boldog volt és a többiek is. Mindenki hozott ajándékot, de Naftalinnak a legnagyobb boldogság az volt, hogy eljöttek. Sokat beszélgettek a régi emlékekről. Már sötétedett, amikor készülődni kezdtek hazafelé. Naftalin nem volt már szomorú, mert megbeszélték a következő találkozást: Mogyoróhoz mennek a jövő héten. Ő is mindenképpen elmegy, mert rájött, hogy a barátokkal töltött idő milyen értékes. A barátokra időt kell szánni, meghallgatni őket, közös programokat tervezni. Boldog volt a találkozástól, este az ágyban is az élményekről gondolkozott.
Elkészitették a gyerekek a társas kapcsolatokról szóló „fényképeiket” és feltettük a faliújságunk boldogság ablakába.
Csoportunkban a boldogságóra során a gyerekek lerajzolták akit nagyon szeretnek ill. a legjobb barátjuk, aki fontos számukra. A munkák készítése közben elmesélték, hogy miért is szeretik őt a legjobban. Az elkészült rajzokról fotókat készítettünk.
A 6.osztályos tanulóimmal csoportfoglalkozás keretén belül vizsgáltuk meg,hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie annak,aki jó kapcsolatokat ápol.
1.csoport megkapta a mesealkotás feladatát
2.cs.kártyahúzás után előadta azoknak az erősségeknek a hiányát,amit húztak
3.cs. kártyákat húzva előadott egy történetet,amik erősítették az adott társas kapcsolatot,
4.csoport verset írt az osztály által az óra elején összeszedett pozitív tulajdonságokat felhasználva.
Az óra végén az erősségek hiányát kijavítottuk,és előadták pozitív végkifejlettel.
Boldogan mentünk a következő órára.