Ebben a hónapban Boldogságóra keretein belül a társaskapcsolatokról beszélgettünk. Hiszen a család mellett az egyik legfontosabb kapcsolat a barátok. A mesém a Pöttömke piros kis vitorlása volt, ahol a kisfiú irigy és önző volt, ezért a többi gyerek nem játszott vele, elkerülték. A mese befejezésében Pöttömke mégiscsak barátokra lelt, boldog volt, hogy mostmár van kivel játszania. A gyerekekkel átbeszéltük a barátság fontosságát, a jó barát tulajdonságait. Micimackósok nagy örömmel kezdték sorolni a barátaik nevét, azt hogy milyen jó érzés nekik, amikor a barátaikkal tölthetik az idejüket itt az óvodában. Elkészítette mindenki saját barátjának a barátság kavicsát festés technikával, amit száradás után a barátjának adhatott. A kavics festések jó hangulatban teltek. Megbeszéltük, hogy ki melyik barátjának készíti az adott művet, és azt is hogy mit ábrázol. A legtöbb gyermek igyekezett a barátja kedvenc színét, motivumát lefesteni. A kavics festés mellé ajánlottam fel a gyerekeknek baráti színezőket is. Összességében nagyon fontosnak tartom, hogy ezt a témát fekdolgozzuk a nagycsoportos gyerekekkel, hiszen a legtöbb barátság ebben az életkorban kötődik.
Társas kapcsolatok ápolása
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Jó, ha vannak barátaink! Milyen vagy te és milyen a te barátod? Jó érzés barátkozni!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 3. osztálya
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma feldolgozása során megbeszéltük, miért fontosak a társaink, miért fontos a közösség, miért jó, ha van egy jó barátunk.
Ezután a 4. osztályosokkal közösen lampionokat készítettünk Márton napra. Az elkészült lampionokkal Márton-napon vettünk részt az óvodásokkal és az iskola többi tanulóival együtt. Egy kis műsorral kedveskedtünk a megjelent vendékeknek. A zenés lampionozás végén forró teával és libazsíros kenyérrel kedveskedett a Szülői munkaközösség minden résztvevőnek.
Márton -nap kellemes hangulatban telt , összekovácsolta a gyerekeket, felnőtteket, vidám beszélgetéssel, nevetéssel telt el ez az este. így a gyerekek közvetlenül megtapasztalhatták, mit is jelent, hogy a gyerekek és a felnőttek közös programon vesznek részt, együtt töltik el a szabadidejüket.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma megbeszélését követően rajzot készítettünk azokról akik körbevesznek bennünket, akikkel társas kapcsolatban vagyunk. Szív, vagy kör formában középre kerültek a legközelebb álló emberek, és így bővült a kör.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A barátságlánc készítését vegyes életkorú csoportban végezve jól megfigyelhető volt, hogy a tevékenység hatékonyan támogatta a szociális kompetenciák fejlődését. A különböző életkorú gyermekek együttműködése természetes módon alakult ki: a nagyobbak spontán segítették a kisebbeket a vágás és ragasztás során, ami erősítette felelősségérzetüket és modellnyújtó szerepüket. A saját figura megalkotása támogatta az énkép fejlődését.
A lánc összeállítása során a gyermekek megtapasztalták az összekapcsolódás jelentőségét, ami hozzájárult az empátia és az együttműködés mélyebb megértéséhez. A közös alkotás folyamata lehetőséget adott a kommunikációs készségek gyakorlására, különösen a sorba rendeződés és közös döntéshozatal során. A tevékenység végére egyértelműen érzékelhető volt a pozitív érzelmi töltet, a közös sikerélmény, valamint a csoporton belüli kapcsolatok megerősödése. Összességében a feladat pedagógiailag rendkívül hatékonyan szolgálta a közösségépítést, a társas készségek fejlesztését és a befogadó csoportlégkör erősítését.
A gyerekeknek elmeséltem a hónap témájához tartozó mesét. A tanulók kiszínezték a hozzá tartozó színezőt és babot is ültetett minden tanuló. 2 pohárban,az egyikről gondoskodni fog,szeretettel nevelgeti majd a másikkal a locsolásoson kívül nem fog törődni.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Sok kisgyermeknek a család után az óvoda az első szociális színtere, ahol megtanul más gyerekekkel, felnőttekkel együtt élni, játszani, együttműködni. A társas kapcsolatok hatására fejlődnek érzelmi, erkölcsi, értelmi képességeik.
A foglalkozást szokásos módon hívó képekkel, majd relaxációval kezdtük. Utána színes papírból őszi erdőt készítettünk. Az alkotás során megbeszéltük, hogy az erdő akkor szép és teljes, ha minden fa a helyén van – ahogyan a csoportunk is akkor működik jól, ha mindenki része a közösségnek.
Beszélgettünk arról, hogy az erdőben a fák gyökerei összekapcsolódnak, üzennek egymásnak, segítik egymást, úgy, ahogy mi is összetartozunk a csoportban.
A tevékenységet párkereséssel folytattuk, ahová a csoportban dolgozó felnőttek is bekapcsolódtak. A gyerekek vidám, nyugodt zenére mozogtak a teremben. Amikor a zene megállt, mindenkinek párt kellett keresnie a kiosztott képek alapján.
Zárásként pozitív üzeneteket mondtunk egymásnak, hogy szebbé tegyük a napunkat.
November a támogató kapcsolatok hónapja.
Ebben a hónapban a gyerekek figyelmét arra irányítjuk, hogy ők a társas kapcsolataik felelős szereplői. Próbáljuk velük tudatosítani, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók karban. A jó kapcsolat nem magától értetődik, és hogy a konfliktusok, problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel.
A 3. a osztályos tanulók szeretnek zenét hallgatni, énekelni. Így a tanóra elején elénekeltük „Bagdy Bella: Ha boldog vagy…” című dalát. Az éneklés közben vidámak lettek a gyerekek, táncra perdültek és a refrént gyakran mondogatták: „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek…”.
A gyerekek egymástól érdeklődni kezdtek, ki hogy van: „Kis barátom, hogy vagy?” játékkal. Érdekes volt megfigyelni, hogy aki szomorú vagy rossz kedvű volt a kérdésre igyekezett pozitívan válaszolni és valami jó dolgot megtalálni az adott pillanatban.
„Légy bátor!”- egymás erősítése, bátorítása volt a fő témakörünk. A gyerekek „bátorító tenyér” nyomatot készítettek és beleírták, hogy mitől félnek, mihez kérnek bátorítást.
A gyerekek rajzaiból plakátot készítettünk és kihelyeztük a tanterem falára. Megbeszéltük, ha valakinek bátorításra lenne szüksége, akkor ránézhet a plakátra vagy ha tudjuk, hogy valaki valamitől fél, akkor tenyerünkkel bátoríthatjuk, biztathatjuk őt.
Tanóra végén „Mi a közös bennünk…” játékot játszottuk. Jöjjön ide hozzám, aki szereti a fagyit……,aki néz kézilabda meccset…., aki szeret leckét írni…stb” . Jó volt látni, hogy a gyerekek megjegyezték, ki mikor jött a pedagógushoz. El tudták mondani, társukat be tudták ez alapján is mutatni, hogy ki mit szeret, milyen közös dolgaik vannak.
Egymásra figyeléssel, odafordulással, beszélgetéssel reményeink szerint tovább erősíthetők a támogató kapcsolatok.
Novemberi boldogságóráink témája a társas kapcsolatok ápolása.
Beszélgettünk a gyerekekkel a társak, barátok fontosságáról. Az osztályban szövődő barátságokról sokat megtudtunk. Kinek miért fontos a barát, több kispajtás megfogalmazta, hogy jól érzi magát a barátjával játék közben, sokat nevetnek, boldogok, olyan mintha a testvérek lennének.
Megfogalmaztuk, hogy kinek mit jelen a kedvesség, gyűjtöttünk kedvességet, odafigyelést kifejező szavakat. Ezekből a szavakból szófelhőt készítettem, amit kinyomtatva megkaptak a gyerekek is — bár még nem tudnak mindent elolvasni — év végén visszatérünk erre a témára, és a szófelhő alapján újra megvizsgáljuk, hogy ki mivel egészítené ki. Azt is megtudtuk a beszélgetésekből, hogy senki nem szeret magányos lenni, mindenkinek jól esik egy kis kedvesség, ölelés.
Leültettem körbe a gyerekeket, és a tőlem jobbra ülő szemébe néztem, elmondtam neki: örülök, hogy itt van velünk az osztályban, mert mindig mindenkivel kedvesen beszél, és megöleltem. Arra kértem a gyerekeket, hogy ők is mondják el sorban, a mellettük ülőnek, miért tartják kedvesnek a társukat, a végén öleljék meg egymást.
Szóba került az udvariasság is. Többször tapasztaltam, hogy az osztályomba járó gyerekek nem ismerik az udvariasság fogalmát. Főként a fiúk voltak megrökönyödve, hogy a lányokat mindig előre kell engedni a sorakozókor. Ezt a készséget a boldogságórákon „fejleszteni” szeretném, novemberben többször fogunk még figyelmességgel, udvariasággal kapcsolatos játékokkal, feladatokkal, szituációkkal foglalkozni.